تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چه مدل کرم ضد آفتاب برای پوست من مناسب است

image چه مدل کرم ضد آفتاب برای پوست من مناسب است

نوع پوست و نیازهای خود را بشناسید

اولین قدم برای خرید ضد آفتاب، شناخت جنس و نوع پوستتان است. پوست شما با توجه به میزان چربی طبیعی و حساسیت ممکن است نرمال، خشک، حساس، چرب یا مستعد آکنه باشد. بدیهی است که مصرف محصول مراقبتی غیر مرتبط با جنس پوست شما نه تنها مفید نیست، بلکه ممکن است دردسر آفرین باشد. به همین خاطر، توصیه می شود پیش از هرکاری به پزشک متخصص مراجعه نمایید و در این باره مشاوره بگیرید. پزشک، پوستتان را به صورت تخصصی بررسی می نماید و جنس و نیازهای مراقبتی آن را برایتان شرح می دهد.

ضد آفتاب شیمیایی یا معدنی، کدامیک برای شما مناسب است؟

بعد از اینکه نوع پوستتان را دقیقا تعیین کردید، می توانید به سراغ انتخاب فرمول مناسب ضد آفتاب بروید. ضد آفتاب ها از نظر فرمولاسیون به دو دسته شیمیایی و معدنی تقسیم می شوند که هرکدام ویژگی های خاص خودشان را دارند

تکفارس آی آر

ضد آفتاب های معدنی یا فیزیکی بر پایه مواد معدنی از قبیل اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم فرموله می شوند. آن ها ساختار ملایم و سبکی دارند و باعث مسدودیت منافذ پوستی و ایجاد جوش و آکنه نمی شوند. به همین خاطر بیشتر برای پوست های حساس، چرب و مستعد آکنه توصیه می شوند.

ضد آفتاب های معدنی برای جذب کامل خود حداقل ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارند. به علاوه در بیشتر موارد، رد سفیدی از خود بر روی پوست به جا می گذارند که ممکن است برای برخی ناخوشایند باشد.

ضد آفتاب های شیمیایی، در ساختار خود حاوی موادی مانند اکسی بنزون و اکتینوکسات هستند. آن ها اشعه ماورا بنفش آفتاب را جذب می کنند و به صورت انرژی گرمایی به محیط اطراف منعکس می نمایند. در نتیجه، مانع از رسیدن این تابش ها به لایه های عمقی پوست می شوند.

این محصول برخلاف ضد آفتاب های معدنی، رد سفید از خود به نمی گذارد. اما فرمولاسیون سنگینی دارد و باعث مسدودیت منافذ می شود. به این ترتیب، افرادی که پوست خشک و نرمال دارند بهترین کاندیداها برای مصرف این مدل ضد آفتاب به شمار می روند.

به SPF ضد آفتاب توجه نمایید

www.takfars.ir

یکی از مهم ترین شاخصه ضد آفتاب ها، فاکتور محافظت کننده یا همان SPF آن ها است. این فاکتور، در واقع نشان دهنده قدرت حفاظتی ضد آفتاب در برابر اشعه های ماورا بنفش آفتاب است. فاکتور SPF ضد آفتاب با توجه به نوع و کاربری محصول، معمولا بین ۱۵ تا ۵۰+ است. با توجه به تحقیقات انجام شده و توصیه درماتولوژیست ها، فاکتور SPF ۳۰ بهترین رنج برای انتخاب کرم های ضد آفتاب است که حدود ۹۷ درصد از اشعه UVB و ۹۳ درصد از اشعه UVA را مسدود می کند.

جالب است بدانید برخلاف تصور عموم مردم، توان محافظتی ضد آفتاب هایی که با فاکتور SPF بیشتر از ۵۰+ یا حتی ۱۰۰+ به بازار عرضه می شوند، معمولا ۲ تا ۳ درصد بیشتر از SPF ۳۰ است. به همین خاطر، پزشکان معتقدند این محصولات اغلب جنبه تبلیغاتی دارند و مصرف آن ها را چندان توصیه نمی کنند.

از فرمولاسیون های وسیع الطیف استفاده کنید

نکته بعدی در خصوص انتخاب ضد آفتاب، توجه به ویژگی وسیع الطیف بودن آن است. ضد آفتاب هایی که دارای برچسب وسیع الطیف هستند، از پوستتان در برابر هر دو نوع اشعه ماورا بنفش آفتاب (UVA و UVB) محافظت می کنند. اما محصولاتی که این برچسب را ندارند، نمی توانند از برخورد اشعه ماورا بنفش UVA جلوگیری نمایند. آن ها اگرچه مانع از آفتاب سوختگی و التهاب پوستی ناشی از نور آفتاب می شوند. اما نمی توانند اثرات طولانی مدت مانند پیری زودرس و لک های پوستی را کنترل کنند.

به سراغ فرمولاسیون های ضد آب بروید

یکی از مهم ترین واکنش های طبیعی بدن ما به افزایش دمای هوا در فصل تابستان، بیشتر شدن میزان تعریق بدن است. به این معنی که بدن شما برای خنک نگه داشتن سطح پوست، میزان تعریق طبیعی را افزایش می دهد. این امر، باعث ماسیدن آرایش و پاک شدن ضد آفتاب از روی سطح پوست می شود. برای جلوگیری از این معضل، بهتر است از ضد آفتاب هایی با خاصیت ضد آب یا ضد تعریق استفاده نمایید. این محصول به خصوص برای افرادی که قصد شنا کردن در محیط باز را دارند ضروری است.

نکات مهم برای مصرف ضد آفتاب

انتخاب و خرید ضد آفتاب، تنها بخشی از روتین پوستی تابستانی شما را تشکیل می دهد. نحوه استفاده و رعایت اصول مصرف ضد آفتاب نیز از نکات مهم و ضروری به شمار می روند که رعایت آن ها برای حفظ سلامت پوستتان مهم است

هنگام مصرف ضد آفتاب سخاوتمند باشید: برای بهره مندی از حداکثر قدرت محافظتی ضد آفتاب، باید مقدار کافی از آن را روی سطح پوستتان بمالید. این مقدار برای پوست صورت به اندازه دو انگشت کامل و برای کل بدن حدود ۲ قاشق غذاخوری است.

مواد شیمیایی ضد آفتاب ها برای فعال شدن به زمان نیاز دارند: به همین خاطر توصیه می شود حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیش از اینکه از خانه خارج شوید، ضد آفتاب را روی پوستتان بمالید.

تک فارس

استفاده مجدد ضد آفتاب در طول روز، کاملا ضروری است: چرا که ترکیبات فعال و محافظت کننده موجود در ضد آفتاب، بعد از مدتی اثر اولیه خود را از دست می دهند. برای رفع این مشکل، پزشکان توصیه می کنند هر ۲ ساعت یکبار ضد آفتاب خود را تمدید نمایید.

هنگام مصرف ضد آفتاب، نواحی مهم و حساس مانند پشت گوش، لب ها، پشت لب و زیر گردن را از یاد نبرید.

برای تسهیل تمدید ضد آفتاب، کمپانی های تولید کننده این محصول، انواع اسپری و استیک ضد آفتاب را تولید کرده اند. اسپری ضد آفتاب، بهترین انتخاب برای محافظت سریع و موثر از پوست بدن است. اما به دلیل ذرات آئروسل یه کار رفته در این محصول، بهتر است آن را در ناحیه صورت و نزدیک بینی اسپری نکنید.

در آخر به یاد داشته باشید که هیچ ضد آفتابی نمی تواند از پوست شما در برابر اشعه ماورا بنفش آفتاب به صورت ۱۰۰ درصدی محافظت کند. به همین خاطر است که پزشکان متخصص توصیه می کنند در کنار ضد آفتاب ها، استفاده از عینک آفتابی، کلاه، دستکش و لباس های گشاد و پوشیده را در فصل تابستان جدی بگیرید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر