تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

عکس و مشخصات قدیمی ترین درخت های جهان

image عکس و مشخصات قدیمی ترین درخت های جهان

Mystery tree (4000 تا ۴۹۰۰ ساله)

بر اساس هسته ناقص این درخت، دانشمندان می گویند که این درخت می تواند قدیمی تر از Methuselah باشد اما احتمالاً به اندازه پرومتئوس نیست. این درخت نیز در کوه های سفید کالیفرنیا قرار دارد اما مکان دقیق آن مخفی است.

Prometheus (حداقل ۴۹۰۰ سال قدمت زمانی که قطع شد)

image عکس و مشخصات قدیمی ترین درخت های جهان

تکفارس آی آر

عکس سیاه و سفیدی که این کاج ۴۹۰۰ ساله را نشان می دهد. پرومتئوس، کاج بزرگ در ویلر پیک نوادا است که نزدیک به ۵۰۰۰ سال قبل از قطع شدن آن تا سال ۱۹۶۴ زندگی می کرد. عمر پرومتئوس زمانی به پایان رسید که جغرافیدان دونالد آر کری، که در حال مطالعه یخبندان شناسی عصر یخبندان بود و اجازه گرفته بود نمونه های هسته ای از کاج های پارک را بگیرد، آن را قطع کرده بود. کوری ۴۸۶۲ حلقه را شمارش کرد و تخمین زد که درخت بیش از ۴۹۰۰ سال قدمت دارد.

Methuselah (حداقل ۴۶۰۰ سال قدمت)

image عکس و مشخصات قدیمی ترین درخت های جهان

از سال ۱۹۵۷ این درخت کاج بریستلکون عنوان قدیمی ترین درخت زنده جهان را به خود اختصاص داده است. برای محافظت از این درخت در برابر گردشگران که ممکن است با لمس درخت یا راه رفتن در نزدیکی ریشه های درخت به آن آسیب برسانند، سازمان جنگل های ایالات متحده مدت ها مکان دقیق Methuselah را مخفی نگه داشته و عکس هایی از آن منتشر نمی کرد.

Alerce Milenario (2400 تا ۵۴۰۰ سال)

www.takfars.ir

image عکس و مشخصات قدیمی ترین درخت های جهان

تصور می شود آلرس میلناریو در شیلی بیش از ۵۰۰۰ سال قدمت داشته باشد. Alerce Milenario در پارک ملی Alerce Costero شیلی، در سال ۲۰۲۲ زمانی که محققان از مدل سازی کامپیوتری برای تخمین سن ۵۴۸۴ ساله آن استفاده کردند، خبرساز شد.

این درخت که سرو پاتاگونیایی هم نامیده می شود بیش از ۱۳ فوت (۴.۳ متر) است. این درخت به قدری بزرگ است که محققان توانستند فقط یک هسته جزئی آن را جمع آوری کنند. محققان توانستند تا ۲۴۰۰ حلقه درخت را شمردند و با استفاده از مدل سازی سن اضافی را تخمین بزنند. به گفته مجله ساینس این درخت ۵۴۸۴ سال تخمین زده شده است.

موقعیت Alerce Milenario مخفی نیست و گردشگران به طور منظم از سیستم ریشه ای آن بازدید کرده و در اطراف آن قدم می زنند.

Giant sequoias (بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت)

image عکس و مشخصات قدیمی ترین درخت های جهان

Giant sequoias در کالیفرنیا به قدری بزرگ است که ابزارهای هسته گیری درخت معمولاً نمی توانند سن آنها را تا زمانی که درختان زنده هستند به طور دقیق اندازه گیری کنند. چهار درخت Giant sequoias با قدمت بیش از ۳۰۰۰ سال کشف شده اند، اگرچه هیچ کدام هنوز پابرجا نیستند، تخمین زده می شود بزرگترین درخت جهان (General Sherman) که در پارک ملی سکویا قرار دارد، حدود ۲۲۰۰ سال سن داشته باشد.

BLK 227 bald cypress (حداقل ۲۶۲۴ سال سن)

image عکس و مشخصات قدیمی ترین درخت های جهان

در سال ۲۰۱۹ محققان از کشف یک سرو طاس ۲۶۲۴ ساله خبر دادند. این درخت بی نام قدیمی ترین درخت زنده شناخته شده در شرق آمریکای شمالی است. این درخت جایی در امتداد رودخانه سیاه کارولینای شمالی قرار دارد و مانند بسیاری دیگر از درختان قدیمی مکان دقیق آن فاش نشده است. محققان درختان دیگری را نیز در همان منطقه پیدا کردند که بیش از ۲۰۰۰ سال سن داشتند.

تک فارس

CB-90-11 (حداقل ۲۴۳۵ سال سن)

image عکس و مشخصات قدیمی ترین درخت های جهان

تصور می شود که کاج های کوهی راکی (Pinus aristata) به اندازه اقوام خود عمر طولانی ندارند اما هنوز هم می توانند به سن بسیار بالایی برسند. مطالعه ای که در سال ۱۹۹۲ منتشر شد نشان می دهد که این درختان می توانند حداقل ۲۵۰۰ سال عمر کنند.

Unnamed Qilian juniper (2230 ساله)

image عکس و مشخصات قدیمی ترین درخت های جهان

در سال ۲۰۱۹، محققان قدیمی ترین درخت چین را شناسایی کردند. درخت Qilian juniper در دلینگا استان چینگهای در سال ۲۰۰۹، ۲۲۳۰ سال سن داشت. این درخت یکی از ۹۸ درخت ثبت شده با بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت در چین بود. قدیمی ترین درختان در چین معمولاً در مناطق کوهستانی دورافتاده پیدا می شوند، جایی که در برابر تهدیدهایی مانند قطع درختان و آتش سوزی جنگل ها محافظت می شوند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر