تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور واقعا خودم را دوست داشته باشم

image چطور واقعا خودم را دوست داشته باشم

تنها فرد روی زمین که همیشه با او ارتباط خواهید داشت، خودتان هستید. پس بهتر است از اینکه همراه خوبی برای خودتان هستید، مطمئن شوید. وقتی با خودتان مهربان باشید بهترین زندگی ممکن را تجربه می‌کنید.

زمانی را برای خودتان کنار بگذارید

هر روز زمانی را به خودتان اختصاص دهید و در آن به کاری مشغول شوید که دوست دارید. می‌توانید طراحی کنید، داستانی کوتاه خلق کنید، یادداشت‌های‌ روزانه‌ بنویسید، یک ساز بزنید، یا هر کار دیگری که فکر می‌کنید دوست دارید. با داشتن چیزی به نام زمان خودم در هر روز، می‌توانید با خودتان مهربان‌تر رفتار کنید.

قدردان خود باشید

تکفارس آی آر

ما اغلب به سرعت متوجه موفقیت‌های دیگران می‌شویم و از آنها قدردانی می‌کنیم، اما در تصدیق موفقیت‌های خودمان آنقدرها سریع نیستیم. این وضعیت باید جایی تمام شود. موفقیت‌ها و دستاوردهای خودتان را هم ببینید و بابت آنها از خودتان قدردانی کنید. زمانی که مشغول انجام کاری هستید که به آن افتخار می‌کنید، لحظه‌ای مکث کنید و به کارتان نگاهی بیاندازید. سپاسگزار خود باشید و پیروزی خود را مزه‌مزه کنید. از خودتان تعریف کنید. دستی به شانه‌ی خود بزنید و بگویید: آفرین به من.

وکیل مدافع درونتان را پرورش دهید

همه با انتقادگر درونمان آشنا هستیم، همان صدایی که به سرعت ما را قضاوت می‌کند و همیشه برای تحقیر کردن آماده است. خُب، وقتش رسیده که منتقد درونتان با حامی درونتان ملاقاتی داشته باشد.

این وکیل مدافع اصلاً کیست؟ صدای دیگری درون سرِ شماست، صدایی که از شما دفاع می‌کند. زمانی که صدای منتقد درونتان با تمسخر و اهانت به راه افتاد، وکیل مدافع درونی شما ظاهر می‌شود و در حمایت از شما استدلال‌هایی ارائه می‌دهد. درحالیکه صدای انتقادگر بر علیه شماست، صدای این وکیل درونی، حامیِ شماست. با پرورش این وکیل مدافع می‌توانید با خودتان بیش‌تر مهربان باشید. (وکیل مدافع من یک کت آرمانی به تن می‌کند و یک کیف چرمی گوچی دارد. وکیل مدافع درون شما چطور؟)

خودتان را ببخشید

www.takfars.ir

همه‌ی ما اشتباه می‌کنیم. شاید شما در گذشته کاری انجام داده‌اید که چندان مایه افتخارتان نیست. شاید برای حق خودتان ایستادگی نکرده‌اید و اجازه داده‌اید کس دیگری کنترل شما را بدست بگیرد. ممکن است موقعیت عالی‌ای را به خاطر ترس، از دست داده باشید. ممکن است در دنبال کردن مسیر رسیدن به هدفی با اهمیت شکست خورده باشید. اگر از خودتان عصبانی هستید، زمان آن است که با خودتان مهربان‌تر باشید: به ملامت کردن خودتان پایان دهید، تصمیم بگیرید که از حالا به بعد بهتر عمل می‌کنید و خودتان را ببخشید.

خیلی مراقب خودتان باشید

اینکه به بهترین شکل از خودتان مراقبت کنید یکی از بهترین راه‌های مهربان بودن با خود است. به اندازه کافی بخوابید، مراقب سلامتی‌تان باشید، میوه و سبزیجات بخورید و نوعی ورزش را به طور مرتب انجام دهید. علاوه بر این، راهی برای رهایی از استرس پیدا کنید؛ اصلاح کرده باشید و به ظاهرتان برسید.

(می‌توانید برای کنترل استرس به اینجا و اینجا سری بزنید.)

به خودتان احترام بگذارید

احترام به خود یعنی برای آنچه هستید ارزش قائل باشید و به کسی اجازه ندهید ارزشمند بودن شما را زیر سوال ببرد. احترام به خود همچنین به معنای اعتماد داشتن به خودتان، به جای خودتان فکر کردن، داشتن نظر شخصی برای خودتان، تصمیم گرفتن برای خودتان و البته خود را با دیگران مقایسه نکردن است.

نهایتاً احترام به خود وفادار ماندن به قول‌هایی است که به خودتان داده‌اید و دنبال کردن آن‌ چیز‌هایی که تصمیم گرفتید انجامش دهید. با احترام عمیقی که برای خود قایل می‌شوید می‌توانید با خودتان مهربان باشید.

به خودتان جایزه بدهید

من طرفدار خریددرمانی یا مصرف‌گرایی نیستم. با این حال اگر چیزی دیدید که واقعاً آن را می‌خواهید، آن را به خودتان جایزه بدهید. اگر چیز گرانی است، برای خریدش پول جمع کنید. صبر نکنید تا کسی آن را به شما هدیه بدهد، خودتان آن را به خودتان هدیه دهید. (و اگر از فروشنده بخواهید که آن را در یک کاغذ کادوی خوش‌رنگ بپیچد امتیاز مثبتی هم می‌گیرید.)

خودتان را آرام کنید

تک فارس

روز سختی داشتید؟ با دوست یا همکارتان بحث‌تان شده است؟ ارائه‌ی بدی در محل کار داشتید؟ یا از آن روزهایی داشته‌اید که هر چیزی که ممکن بوده اشتباه پیش برود، خراب شده؟ در چنین مواقعی کارهای زیر را امتحان کنید تا آرام شوید، اینگونه می‌توانید با خود مهربان‌تر باشید:

یک دوش آب گرم بگیرید، می‌توانید از روغن‌های حمام عطردار هم استفاده کنید. یا اینکه در حوضچه‌ی آب گرم استخر فرو بروید.

کاسه‌ی سر و پاهایتان را ماساژ دهید.

برای خودتان نوشیدنی کاکائوی داغ درست کنید با شیرینی مورد علاقه‌تان، برای خواندن یک رمان رازآلود لم بدهید.

درِ اتاقتان را قفل کنید، آهنگی بگذارید و در اتاقتان برقصید.

از همه‌ی اینها که بگذریم شما بهتر از هر کسی می‌دانید که چطور می‌شود آرامتان کرد.

خوبی‌هایتان را به خودتان یادآوری کنید

ممکن است شما با آنچه وزن ایده‌آل به حساب می‌آید فاصله داشته باشید، اما موهای بلند و درخشان خود را فراموش نکنید. ممکن است به عنوان یک ورزشکار، عالی عمل نکنید اما در ریاضیات می‌درخشید. ممکن است زیادی احساساتی باشید اما شوخ‌طبعی خوبی هم دارید.

همیشه خصوصیات خوبی که دارید را به خودتان یادآوری کنید.

اگر افتادید خودتان را بالا بکشید

T A K F A R S

زمانی که شکست می‌خورید، اشتباه می‌کنید، یا کار نادرستی انجام می‌دهید، دو انتخاب پیشِ رو دارید. می‌توانید به خودتان احساس بدی بدهید یا خودتان را بالا بکشید. افرادی که با خودشان مهربان هستند مورد دوم را انتخاب می‌کنند. به خودتان بگویید اوضاع درست خواهد شد، با یادآوری موفقیت‌هایی که در گذشته داشتید به خودتان روحیه بدهید. سپس برنامه‌ای برای روبرو شدن با آنچه اتفاق افتاده‌ است بریزید و مطابق با آن عمل کنید.

به خودتان بگویید، کافی هستم

در زندگی همه‌ی ما زمان‌هایی بوده است که فکر کرده‌ایم به اندازه کافی زیبا، باهوش یا قوی نیستیم تا آنچه می‌خواهیم را داشته باشیم. این نوع گفتگوهای درونی را در خودتان متوقف کنید و به جای آن به خودتان بگویید:

همین‌طور که هستم، خوبم.

من ارزشمندم.

من شایسته‌ی شاد بودنم.

من برای داشتن هر چه که می‌خواهم شایسته‌ام.

به علاوه به خودتان یادآوری کنید که لازم نیست اتفاق خاصی رخ بدهد تا احساس ارزشمندی داشته باشید. هر چه همین حالا هستید کافی است.

به رویاهایتان احترام بگذارید

افرادی که به خودشان احترام می‌گذارند و با خودشان مهربان هستند؛ به رویاهایشان نیز احترام می‌گذارند. آنها با گفتن اینکه رویاهایشان تنها خیالپردازی‌هایی احمقانه‌اند، آنها را کم‌اهمیت نمی‌کنند. در عوض رویاهایشان را جدی می‌گیرند، یعنی رویاهایشان را به اهدافی تبدیل می‌کنند و برای رسیدن به آنها برنامه‌ریزی می‌کنند.

تک فارس www.takfars.ir

نقطه‌ی بهینه‌، بین تلاش و پذیرش را پیدا کنید

پذیرش آنچه در آن استعداد دارید بخشی از مهربان بودن با خودتان است. همان‌طور که در نکته‌ی قبل گفته شد باید بدانید چه می‌خواهید و آن را دنبال کنید. اما اگر هیچ وقت از جایی که درآن هستید، یا آنچه بدست آورده‌اید رضایت نداشته باشید، یعنی با خودتان مهربان نیستید.

برای اینکه با خودتان مهربان باشید باید نقطه‌ی بهینه‌ای را پیدا کنید که در آنجا هم از آنچه هستید رضایت دارید و هم برای بهتر شدن تلاش می‌کنید.

از اینکه بخواهید بدون نقص باشید دست بردارید

افرادی که معیارشان بی‌نقص بودن است در واقع برای شکست خود برنامه‌ ریخته‌اند چرا که کسی نمی‌تواند کاملاً بدون نقص و کامل باشد. آیا شما کاری نامهربانانه‌تر از این سراغ دارید که کسی موفقیت را برای خودش به مسئله‌ای غیرممکن تبدیل کند؟

به جای تعیین معیاری مانند بی‌نقص بودن برای خودتان، برای پیشرفت کردن برنامه‌ای داشته باشید. و هر بار یک قدم به سوی بهتر شدن بردارید.

(می‌توانید برای غلبه بر کمال‌گرایی به اینجا سری بزنید.)

دلسوز خودتان باشید

نیومن و بِرکویتز، در کتاب چطور بهترین دوست خود باشید پیشنهاد می‌دهند اگر می‌خواهید با خودتان دوستانه رفتار کنید باید دلسوز خودتان باشید. بهترین راه برای اینکه بدانید چطور می‌توانید دلسوز خودتان باشید این است که تصور کنید کسی که خیلی دوستش دارید ناراحت است. در این صورت:

چه چیزی به آنها خواهید گفت؟

تکفارس

چگونه با آنها رفتار خواهید کرد؟

چگونه به آنها اطمینان خواهید داد؟

چگونه به آنها می‌فهمانید که دوستشان دارید و مراقبشان هستید؟

حالا، همین کارها را برای خودتان هم انجام دهید.

به خودتان باور داشته باشید

بخشی از مهربان بودن با خودتان این است که بهترین‌ها را برای خودتان بخواهید. برای اینکه این بهترین‌ها نصیب شما شود، باید به خودتان باور داشته باشید. به توانایی‌ها و قضاوت خودتان باور داشته باشید. درباره‌ی خودتان بزرگ فکر کنید: به خودتان ایمان داشته باشید.

خودتان را بپذیرید

خودتان را همین‌طور که هستید بپذیرید. شما نقاط قو‌ت و ضعفی دارید. گاهی پیروز می‌شوید و گاهی شکست می‌خورید. گاهی حق با شماست و گاهی اشتباه می‌کنید. به خودتان اجازه دهید همه‌ی آنچه هستید را زندگی کند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر