تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور مبل کثیف و لک شده را تمیز کنید

image چطور مبل کثیف و لک شده را تمیز کنید

باقی ماندن چرک و کثیفی روی مبل اتفاقی است که هیچ بانوی خانه دار و شخص باسلیقه ای از دیدن آن استقبال نمی کند. چرا که به مرور زمان پاک کردن این لکه ها سخت تر می شود و در نهایت هم چیزی جز ظاهری مات و کدر نصیب ست مبلمان منزل و دفتر ما نخواهد شد.

برای جلوگیری از بروز این اتفاق باید لکه های ایجاد شده بر اثر چیپس، پفک و سایر مواد غذایی را هرچه سریع تر پاک کرد. در این مواقع اگر چرک مردگی روی مبل مربوط به آب، چای، آدامس و یا ادویه جات مختلف باشد، می توان آن را با استفاده از اسپری های لکه بردار تا حدود زیادی رفع کرد. به این صورت که اسپری لکه بر مخصوص روکش مبل را روی محدوده لکه استفاده کرده و بعد از ده الی بیست دقیقه کثیفی های آزاد شده را با یک پارچه تمیز و جاذب (مانند حوله پارچه ای یا رول آشپزخانه) رفع می کنیم. نتیجه این فرآیند روکشی یک دست و بدون لکه برای مبل خواهد بود.

البته برای خوراکی هایی مانند بستنی و قهوه که حاوی چربی و اسانس های رنگی مختلف هستند، احتمال اینکه این روش کارساز نباشد زیاد است. به همین دلیل اگر لکه چرک مرده با اسپری لکه بردار پاکسازی نشد، روش بعدی استفاده از شامپو فرش خواهد بود. برای این کار باید شامپو را بدون رقیق کردن به آرامی روی محدوده لکه ریخته و سپس با یک پارچه یا اسفنج تمیز آن محدوده را مالش داد. خواهید دید که رفته رفته لکه مرده مبل مات تر شده و در نهایت از روی مبل محو می شود.

چرک مردگی مبل و صندلی قدیمی خود را با این روش از بین ببرید.

تکفارس آی آر

برای مبل و صندلی های قدیمی که الیاف آن ها ممکن است هنگام پاکسازی بر اثر فشار و کشش زیاد پاره شوند، می توان از یک حوله تمیز کمک گرفت. به این صورت که ابتدا اضافات روی مبل مانند گرد و خاک را با این حوله پاک کرده و سپس بامحلول آب و سرکه یا آبلیمو محل را برای چند دقیقه مالش می دهیم. در این مرحله می توان از پنبه هم برای جذب بهتر آلودگی ها استفاده کرد.

این روش برای مبل هایی با پرز بلند و ضخیم هم توصیه می شود. چرا که این محصولات عمدتا دارای روکش های مخملی و بسیار نرم هستند و به همین دلیل پاکسازی و مراقبت از آن ها با سایر وسایل کمی متفاوت است.

چرا تمیز کردن چرک مرده مبل پارچه ای مهم است؟

مبلمان اداری و خانگی با روکش پارچه ای سریع لکه می گیرند و عمر این لکه ها با پاک شدن سریع آن ها رابطه مستقیمی دارد. به همین علت باید هرچه سریع تر برای ترمیم و رفع جای چرک مردگی روی پارچه اقدام کرد. از ترکیب سرکه و جوش شیرین می توان به عنوان متداول ترین محلول استفاده شده برای مبلمان پارچه ای نام برد که بیشتر مردم با آن آشنایی دارند. در این مواقع بهتر است قبل از شروع پاکسازی، محدوده اصلی محلول را در قسمت پنهانی مبل تست کرده و از عدم رنگ پریدگی مبل و خراب نشدن رنگ آن در اثر تماس با محلول اطمینان حاصل کنید. چرا که در برخی موارد اضافه کردن جوش شیرین می تواند باعث مات و کدر شدن پارچه مبل شود.

علاوه بر این روش برای پاکسازی چرک مردگی هایی که عمر طولانی دارند، به کار بردن اتو و استفاده از کاغذ خشک کن هم توصیه می شود. به این صورت که کاغذ خشک کن را دقیقا روی لکه قرار داده و سپس برای چند ثانیه اتوی داغ را به آن می چسبانیم. لازم به ذکر است که عدم تماس اتو با خود لکه و یا سایر بخش های روکش مبل در این مرحله اهمیت زیادی دارد.

www.takfars.ir

بهترین ترفند برای پاک کردن لاک از روی مبل

شاید پردردسرترین لکه ای که بتوان روی مبل دید، مربوط به رنگ لاک باشد. برای پاکسازی این لکه با تهیه یک گوش پاک کن و کمی نمک می توان دست به کار شد و با مرطوب کردن لکه و ریختن کمی نمک روی آن به آرامی شروع به پاکسازی لکه لاک کرد. در این مرحله باید دقت داشته باشید که لاک رو مبل پخش نشود. همچنین می توان در صورت نتیجه نگرفتن، این کار را با سرکه یا هیدروژن پراکسید هم مجددا امتحان کرد.

پاک کردن جوهر خودکار با روش هایی بسیار ساده

تماس مرکب خودکار و روان نویس با روکش مبل همیشه نگرانی افراد زیادی بوده و باعث شلختگی ظاهر اتاق می شود. اتفاقی که در اکثر خانه ها هم دیده می شود و در صورتی که لکه جوهر تازه باشد، می توان آن را با یک دستمال کاغذی ابتدا کم رنگ کرده و سپس با کمک موادی مانند الکل، سرکه، خمیر دندان و مایع ظرفشویی به خوبی پاک کرد. فقط باید توجه داشت که استفاده از دستمال برای کم شدن غلظت مرکب باید به صورت ضربه ای انجام شود و از کشیدن و پخش کردن جوهر یا لاک روی سطح مبل بهتر است خودداری کنیم. چرا که باعث می شود بافت لکه محکم شده و در اعماق پارچه مبل نفوذ کند.

در مرحله بعد می توان ترکیب سرکه و مایع ظرفشویی و یا خمیر دندان را با یک دستمال نخی تمیز و نم دار شده یا مسواک بر روی چرک مردگی کشیده و چهار الی پنج دقیقه این کار را ادامه داد. توصیه می شود اگر به خوبی نمی دانید چه متریالی برای روکش مبل شما استفاده شده، ابتدا الکل را روی قسمتی پنهان از مبل مثل قسمت پشتی تست کنید.

همچنین برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی بهتر است قبل از پاکسازی هر لکه چرک مرده شده از روی مبل، به خوبی از خصوصیات روکش مبل اطلاع حاصل کنیم و سپس ماده شوینده و پاک کننده را انتخاب کنیم.

مثلا جوش شیرین برای لکه های بدبو مناسب بوده و رایحه آزاردهنده آن را به خوبی از بین می برد. اما در مقابل برای لکه های نه چندان قدیمی توصیه نشده و استفاده زیاد از آن ممکن است باعث تغییر رنگ الیاف روکش شود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر