تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

بهترین راه برای تمیز کردن مبل مخمل چیست

image بهترین راه برای تمیز کردن مبل مخمل چیست

تمیز کردن مبل مخمل با بخارشو

تمیزکردن مبل مخمل با استفاده از بخارشو یک روش مؤثر و مناسب برای از بین بردن لکه ها است.در این روش لازم است در ابتدا بخارشو را آماده کنید و دستگاه را روشن کنید. صبر کنید تا بخارشو به دمای مناسب برسد. قبل از استفاده بهتر است بر روی یک نقطه نامعلوم از مبل، این روش را تست کنید. سپس با دستگاه بخارشو به آرامی بر روی سطح مبل بکشید توجه داشته باشید که باید دستگاه بخارشو را در فاصله مناسبی را نگه دارید تا بخار به طور یکنواخت روی سطح مبل پخش شود. حرکت بخارشو را به صورت عمودی و افقی انجام دهید، به طوری که تمامی ناحیه مبل را پوشش دهید. توجه داشته باشید که آب بخارشو تمامیت کاملی ندارد و ممکن است مبل را خیس کند. بنابراین، بلافاصله پس از تمیزکاری با بخارشو، مبل را به آرامی با یک دستمال خشک کنید.

تمیز کردن مبل مخمل با جاروبرقی و برس نرم

در صورتی که لکه های سختی روی مبل نباشد، ساده ترین روش تمیز کردم مبل مخمل، استفاده از جاروبرقی است. قبل از شروع تمیزکاری، با استفاده از جاروبرقی و برس نرم، گرد و غبار روی سطح مبل را پاک کنید. دقت کنید که برس نرم را به آرامی بر روی مبل حرکت دهید تا به سطح مبل آسیب نرسانید. سپس با استفاده از جاروبرقی با قدرت متوسط و برس نرم، مطمئن شوید که سطح مبل به طور یکنواخت پاکسازی شده است.

تکفارس آی آر

تمیز کردن مبل مخمل با جوش شیرین و آب لیمو

استفاده از محلول جوش شیرین و آب لیمو برای از بین بردن لکه های سرسخت مبل بسیار موثر و کاربردی است؛ اما قبل از استفاده از این روش، بهتر است در یک نقطه غیر قابل رؤیت از مبل، این روش را تست کنید تا مطمئن شوید که به مخمل آسیبی وارد نمی شود. سپس محلولی از جوش شیرین را تهیه کنید. برای این منظور، مقداری آب را به جوش بیاورید و سپس مقداری قند را در آب حل کنید؛ وقتی که محلول به جوش آمد سپس به محلول جوش شیرین، مقداری آب لیمو اضافه کنید. نسبت آب و جوش شیرین را به تقریب رعایت کنید و از مقدار زیادی آب لیمو استفاده نکنید. در مرحله بعد یک دستمال نرم را به محلول آغشته کنید به آرامی لکه را پاک کنید. دقت کنید که دستمال را خیس نکنید و فقط مرطوب کنید؛ در نهایت س از پاکسازی لکه، با دستمال نرمی سطح مبل را پاک کنید و اجازه دهید مبل به طور طبیعی خشک شود.

تمیز کردن مبل مخمل با ترکیب آب و صابون

اگر از ترکیب آب لیمو و جوش شیرین برای از بین بردن لکه روی مبل مخمل نتیجه نگرفتید، ترکیب آب و صابون نیز به شما پیشنهاد می شود. آب و صابون قطعا ساده ترین روش برای از بین بردن لکه روی مبل مخمل است. در این روش نیز کافی است یک محلول آب و صابون درست کنید و با استفاده از پارچه بدون پرز، از قسمت بالایی محلول که حاوی کف بردارید و آن را روی لکه بکشید؛ سپس محله لکه را به آرامی تمیز کنید تا زمانی که لکه از بین برود و در آخر اجازه دهید که مبل کاملا خشک شود.

روش اول برای تمیز کردن مبل مخمل

www.takfars.ir

جارو برقی کشیدن مبل

حداقل یک بار در ماه مبل خود را جارو برقی بکشید تا کثیفی جمع نشود.

کشیدن منظم جاروبرقی مبل، بهترین روش برای اطمینان از عدم تأثیر آلودگی های سطحی، بر روی پارچه مبل در هنگام نشستن یا خوابیدن افراد بر روی مبلمان شما است. مبل خود را حداقل یک بار در ماه با جارو شارژی یا اتصال شلنگ جاروبرقی تمیز کنید تا از نظافت و راحت بودن مبل اطمینان حاصل کنید.

جارو برقی زدن مبل شما ۵-۱۰ دقیقه بیشتر طول نمی کشد. این هزینه کمی برای داشتن مبلمان زیبا است.

با استفاده از یک برس مویی نرم، گردوغبار و خاک را از بین ببرید.

قبل از جاروبرقی مبل خود، بالش یا پتو را از روی آن بردارید. یک برس مویی نرم یا برس لباس بگیرید. از یک انتهای مبل شروع کنید و به آرامی روی آن ضربه بزنید و برس بزنید. برای هر قسمت از مبل ۲-۳ بار این کار را انجام دهید تا گرد و غبار، کثیفی یا لکه ای که در پارچه مبل شما پنهان شده است از بین برود.

هشدار: روی پارچه مبل را نمالید. فقط باید روی پارچه ضربه بزنید تا گردوغبار و گردوخاک آن از بین برود. اگر خیلی محکم پارچه را بمالید، ممکن است گردوغبار، خرده مواد غذایی یا آلودگی بیشتری به پارچه مبل وارد کنید.

مبل خود را با استفاده از جارو شارژی یا شلنگ جارو برقی، بکشید.

سَری مویی مخصوص پارچه را به شلنگ جارو برقی یا جارو شارژی خود وصل کنید. مکش آن را در کم ترین حالت تنظیم کنید. از یک انتهای مبل خود شروع کنید و جارو برقی را روی هر بالشت، به صورت نوارهای افقی و عمودی عبور دهید. با هر حرکت، جارو برقی را در همان جهت تکان دهید تا مطمئن شوید که پارچه شما هر بار که جارو روی آن کشیده می شود به همان شکل بلند می شود. دو طرف قاب و بالای بالشت ها را با جارو برقی پاک کنید تا تمام گردوغبار، کثیفی یا خرده ریزه ها از بین برود.

بالشت های خود را بیرون آورده و پشت آن ها را جارو برقی کنید تا خرده ریزه ها یا گردوغبار مخفی شده در پشت بالشتک ها از بین برود.

تک فارس

روش دوم برای تمیز کردن مبل مخمل

از بین بردن لکه ها و لکه گیری

به محض مشاهده لکه، مواد ریخته شده یا آلودگی ها را برطرف کنید.

برای جلوگیری از ایجاد لکه در مبلمان مخملی خود، به محض مشاهده، آن ها را تمیز کنید. هرچه مدت زمان بیشتری اجازه دهید کثیفی یا مایعات روی مبلمان شما بنشیند، احتمال لکه دار شدن یا آسیب دائمی مخمل شما بیشتر است.

مایعات ریخته شده را با یک پارچه تمیز، خشک کنید تا لکه آن دیده نشود.

اگر مایعات روی مبل مخمل شما ریخت، یک پارچه خشک و تمیز بردارید. پارچه را به ناحیه آسیب دیده برده و محل را به طور مکرر لکه گیری کنید. به آرامی با پارچه ضربه بزنید تا مایعات اضافی به پارچه تمیز جذب شود. وقتی بخشی از پارچه شما مرطوب شد، پارچه را در دست خود حرکت دهید تا جایی که یک قسمت خشک پیدا کنید. این کار را تا زمانی که آن قسمت کاملا خشک شود ادامه دهید.

از مالیدن پارچه خودداری کنید. حرکت پارچه به جلو و عقب ممکن است مایع را به عمق پارچه وارد کند.

در صورت تمایل می توانید از حوله های کاغذی به جای پارچه خشک استفاده کنید، اما اگر حوله های کاغذی جذب زیادی نداشته باشند، باید تعداد زیادی از آن ها را استفاده کنید.

کمی صابون را با آب مخلوط کنید تا لکه های خشک شده تمیز شود.

اگر نشت مایعات، پس از خشک شدن از خود اثری بر جای گذاشت یا لکه ای خشک روی مبل مشاهده کردید، آن را با آب و صابون تمیز کنید. یک کاسه بردارید و آن را با ۲-۳ فنجان (۴۷۰–۷۱۰ میلی لیتر) آب ولرم پر کنید. سپس چند قطره صابون مایع بدون بو به آب اضافه کنید و محلول را با یک قاشق مخلوط کنید تا حباب های صابون، روی سطح آب ایجاد شود.

T A K F A R S

نکته: در صورت تمایل می توانید از پاک کننده مخصوص پارچه به جای آب و صابون استفاده کنید. در صورت انجام این کار، دستورالعمل های چاپ شده بر روی برچسب پاک کننده را برای استفاده از آن دنبال کنید.

محلول تمیز کننده خود را در منطقه ای که دیده نمی شود آزمایش کنید.

یک پارچه میکروفایبر تمیز برداشته و آن را در محلول آب و صابون فرو ببرید. سپس پارچه را روی محلی از کاناپه که مهمانان نمی توانند آن را ببینند بزنید. قسمت زیر مبل بهترین است، اما اگر مبلمان تان کنار دیوار قرار دارد می توانید آن را پشت مبل امتحان کنید. ۴-۵ بار با پارچه مرطوب خود روی مخمل بزنید و ۱-۲ دقیقه صبر کنید تا ببینید صابون به پارچه شما آسیب می رساند یا آن را لکه می کند؟

اگر آب و صابون باعث تغییر رنگ پارچه شما شود، پارچه شما احتمالاً مخمل نرم یا عتیقه است. این نوع مخمل ها را نمی توان با محصولات پاک کننده مایع تمیز کرد. برای تمیز کردن این نوع مخمل ها با یک سرویس نظافت حرفه ای تماس بگیرید.

پارچه لکه دار را با استفاده از ضربات نرم و لطیف با پارچه خود بمالید.

پارچه خود را برداشته و در آب و صابون فرو کنید. آن را روی ظرف بگیرید تا آب و صابون اضافی آن خارج شود. سپس با استفاده از ضربه های آرام و نرم، محل لکه را مالش دهید. به طور مکرر کل منطقه را مالش دهید تا این کار را ۳-۴ بار برای منطقه لکه دار انجام دهید.

شما نمی خواهید مبل خود را خیس کنید، اما باید کل منطقه را کمی مرطوب کنید تا صابون لکه را از بین ببرد.

اجازه دهید منطقه تمیز شده به مدت ۳۰-۶۰ دقیقه در هوا خشک شود.

اگر می توانید پنجره را باز کنید و چند پنکه روشن کنید تا اتاق تهویه خوبی داشته باشد. حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید تا به آب و صابون زمان دهید تا هوا خارج شود. هنگامی که ناحیه خشک به نظر می رسید، آن را با نوک انگشت خود کمی لمس کنید. اگر هنوز مرطوب است، بگذارید هوا خشک شود.

قبل از برس زدن یا نشستن روی مبل صبر کنید تا پارچه کاملا خشک شود.

تک فارس www.takfars.ir

ناحیه ای را که تمیز کرده اید با یک برس موی نرم بمالید تا مخمل به حالت اول خود بازگردد.

برس موی نرم یا برس لباس را بردارید. ناحیه خشک شده را با استفاده از حرکات کوتاه و ضربات آهسته به آرامی برس بزنید. با این کار جلوه مخمل را بازیابی خواهید کرد. برس زدن به محل را ادامه دهید تا جایی که به نظر برسد لکه کاملاً از بین رفته و مخمل در حالت اولیه خود قرار دارد.

اگر بعد از برس زدن، لکه هنوز قابل مشاهده است، این کار را تکرار کنید تا لکه کاملا از بین برود. اگر لکه کاملاً به درون پارچه نفوذ کرده باشد، ممکن است نتوانید آن را پاک کنید.

روش سوم برای تمیز کردن مبل مخمل

محافظت از مبل

برچسب مبل خود را بررسی کنید تا ببینید آیا قبلاً ضد آب شده است.

به زیر مبل و زیر کوسن ها نگاه کنید تا برچسب مبل را پیدا کنید. برچسب را به دقت بررسی کنید تا ببینید آیا مخمل قبلاً ضد آب شده است یا خیر. اگر ضد آب یا ضد لک شده است، با تولید کننده مشورت کنید تا از موارد مراقبتی دیگر که برای جلوگیری از خراب شدن پارچه مبل لازم است بدانید، آگاه شوید.

هشدار: برخی مواد شیمیایی برای مخلوط شدن نیستند. اگر مبل قبل از فروش، ضد آب شده است، معمولاً نمی توانید محافظ های دیگری به پارچه اضافه کنید. با شرکت سازنده مبل خود تماس بگیرید تا بفهمید آیا می توانید از اسپری های پارچه دیگر هم استفاده کنید.

پارچه یا روکش مبلی که برای مخمل طراحی شده تهیه کنید.

می توانید یک بسته محافظ پارچه را از فروشگاه های محلی یا فروشگاه های بزرگ خریداری کنید. برچسب روی بسته محافظ پارچه را بخوانید تا مطمئن شوید برای محافظت از پارچه مخمل مناسب است. اگر می خواهید در آینده به طور کامل از آسیب رسیدن به مبل شما جلوگیری شود، از محافظ پارچه ضد آب استفاده کنید. اگر نمی خواهید لطافت مخمل مبل شما تغییر کند، یک محافظ پارچه استاندارد تهیه کنید.

تکفارس

یک محافظ پارچه ای ضد آب باعث تمیز ماندن مبل شما می شود و نرمی آن را حفظ می کند.

یک محافظ پارچه ای ضد آب از خیس شدن سریع پارچه مبل شما جلوگیری می کند اما برای نشت مایعات یک راه حل مناسب نیست. اسپری های ضد آب آئروسل ممکن است نرمی مخمل شما را نیز تغییر دهد.

اسپری محافظ مخملی که تهیه کرده اید را در منطقه ای غیر قابل مشاهده آزمایش کنید تا از ایمن بودن آن مطمئن شوید.

هنگامی که محافظ پارچه خود را به خانه آوردید، دستورالعمل های روی برچسب را با دقت بخوانید تا اگر باید اقدامات خاصی انجام دهید بدانید. سپس محافظ پارچه را برداشته و زیر یا پشت مبل خود را اسپری کنید تا آزمایش شود. ۵-۱۰ دقیقه صبر کنید تا ببینید آیا به پارچه شما آسیب نمی رساند یا رنگ آن را تغییر نمی دهد.

اگر محافظ پارچه شما باعث تغییر رنگ مبل شما یا آسیب دیدن پارچه شود، نمی توان از آن برای محافظت مبلمان استفاده کرد. با یک سرویس نظافت و مبل شویی حرفه ای تماس بگیرید تا متوجه شوید آن ها چگونه می توانند مبل شما را ضد آب کنند.

با اسپری محافظ پارچه مه پاشی کنید تا پارچه حفظ شود.

اگر مخمل خیس بخورد خوب نیست، بنابراین به جای این که محافظ خود را مستقیماً به داخل پارچه بپاشید، با پاشش با فاصله بیش از ۲۵–۳۰ سانتی متر از سطح مبل، آن را مه پاشی کنید. هنگام جابجایی اسپری روی سطح مبل، نازل را فشار دهید یا ماشه را بکشید. برای استفاده از محافظ پارچه خود، هر قسمت مبل را ۳-۴ بار مه پاشی کنید.

اگر مبل شما در یک گوشه یا رو به دیوار است، قبل از استفاده از محافظ پارچه، آن را از دیوار دور کنید.

یک الی دو ساعت صبر کنید و به محافظ پارچه زمان دهید تا خشک شود.

برای این که به محافظ فرصت دهید تا روی پارچه کار کند، حداقل یک ساعت زمان نیاز است تا خشک شود. پنجره ای را باز کنید یا فن را روشن کنید تا در هنگام خشک شدن، محیط از تهویه خوبی برخوردار باشد.

takfars.ir

اگر مبل شما بعد از این زمان، هنوز کمی رطوبت دارد، بگذارید یک ساعت دیگر خشک شود.

مبل خود را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار ندهید تا سالم بماند.

نور مستقیم خورشید می تواند باعث شود رنگ مخمل شما به مرور کم رنگ شود. برای این که مبل، زیبا و جدید به نظر برسد، مبلمان خود را طوری قرار دهید که مبل، مستقیم جلوی پنجره آفتابی نباشد.

این امر خصوصاً در صورتی اهمیت دارد که مخمل شما رنگ روشن تری دارد مانند آبی، قرمز یا بنفش.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر