تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور شلوار جین تنگ یا بی حالت را کمی آزاد و گشاد کنیم

image چطور شلوار جین تنگ یا بی حالت را کمی آزاد و گشاد کنیم

اگر شلوار شما خیلی بزرگ است آن را با آب داغ بشویید

اگر شلوار شما مقداری کش آمده است، تنها کافی است تا آن را به همان شیوه‌ی قبلی اما با آب داغ شست‌وشو دهید. درصورتی‌که جنس پارچه‌ی جین شما از پنبه باشد این روش به‌خوبی جواب می‌دهد. نکته‌ی مهم این است که نباید از هرگونه نرم‌کننده‌ی پارچه برای شست‌وشو استفاده کنید.

آن را در خشک‌کن با دمای بالا قرار دهید

پس‌ازاینکه لباس جین خود را با آب داغ شستید، در صورت داشتن خشک‌کن مجزا آن را درون خشک‌کن قرار داده و با دمای بالا خشک‌کنید. دمای بالا سبب جمع شدن الیاف پارچه شده و لباس جین شما را به حالت اولیه بازمی‌گرداند.

تکفارس آی آر

یک تکه کش کوچک در قسمت پشت کمر شلوار خود بدوزید

اگر قسمت کمر شلوار شما کمی شل شده است، از این روش استفاده کنید؛ یک تکه کش به اندازه‌ی ۱۰ سانتی‌متر را از داخل به پشت کمر شلوار بدوزید.

شلوار خود را با آب ولرم مرطوب کرده و سپس کمی بکشید

این روش آسان‌ترین راه برای بزرگ‌تر کردن یک لباس جین کوچک‌شده است. شلوار خود را با آب ولرم مرطوب کرده و سپس آن را بر روی زمین پهن کنید. بر روی پاهای شلوار خود ایستاده، خم شده و با دستان خود تا زمانی که شلوار مرطوب است آن را به بالا بکشید. در کشیدن آن‌ها به هر جهت نگران نباشید. در صورت نیاز به تکرار این کار مجدداً شلوار را با آب ولرم خیس کنید.

درحالی ‌که شلوار خود را پوشیده‌اید، در وان آب گرم بنشینید

www.takfars.ir

این کار ممکن است کمی احمقانه به نظر برسد، اما جواب می‌دهد؛ شلوار جین خود را پوشیده و در داخل وان آب گرم بنشینید. آب گرم (نه آب خیلی داغ) به شل شدن و کش آمدن الیاف پارچه کمک می‌کند. پس از این کار شلوار را از پا درآورده و درجایی آویزان کنید تا خشک شود.

نوار دور شلوار را به‌دقت جدا کنید

این تکنیک کمی پیشرفته‌تر است، اما اگر به دنبال رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب هستید عالی است. درزهای کناری شلوار خود را به اندازه‌ی ۵ تا ۷ سانتی‌متر بشکافید و نوار دو شلوار در این محل را ببرید. حالا یک تکه پارچه‌ی لی مجزا را به‌منظور افزایش دور کمر به شلوار خود بدوزید.

اگر کمر شلوار لی برای شما تنگ شده است و نمی‌توانید آن را به راحتی ببندید، با روشی که ما به شما ارائه می‌کنیم، دور کمر شلوار را بزرگتر کرده و دوباره از آن استفاده کنید.

وسایل لازم

بشکاف

متر

قیچی

یک تکه پارچه لی همرنگ با شلوار لی مورد نظر

چرخ خیاطی

تک فارس

اتو و میز اتو

یک خودکار نشانه گذار پاک شونده یا صابون خیاطی

سوزن مرواریدی

نکته: اگر تکه پارچه‌ای همرنگ با رنگ شلوار خود ندارید، بهتر است از تکه پارچه پررنگ‌تر استفاده کنید. چرا که این تکه پارچه در پشت کمر وصل شده و با حلقه کمر شلوار پنهان می‌شود. بنابراین اگر پررنگ‌تر باشد کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

مرحله ۱

با کمک بشکاف حلقه کمربند را که در مرکز پشت کمر قرار دارد بشکافید.

مرحله۲

با متر دور کمر شلوار را اندازه بزنید و عدد بدست آمده را در جایی یادداشت کنید تا در مراحل بعدی استفاده کنید.

سپس با قیچی مرکز پشت کمربند شلوار را در جهت فاق برش دهید. مقدار برش بستگی به میزانی دارد که خودتان مناسب می‌دانید.

مرحله ۳

T A K F A R S

دور کمر یا ناحیه مفصل ران (کفل: درست قسمتی که کمر شلوار در آنجا قرار می‌گیرد) را اندازه بزنید. اندازه دور کمر شلوار را که قبلا در مرحله اول گرفته بودید از اندازه دور کمر/کفل خود کم کنید تا عرض تکه پارچه لی که باید به شلوار دوخته شود را بدست آورید. به این عدد ۲-۵ سانت برای جای دوخت اضافه کنید.

مثلا اگر دور کمر شما ۷۶ سانتی‌متر و دور کمر شلوار ۷۱ سانتی‌متر باشد با تفریق این دو، عدد ۵ بدست می‌آید. با اضافه کردن عدد ۲-۵ برای جای دوخت عدد ۷-۵ بدست می‌آید. بنابراین عرض تکه پارچه لی که باید به شلوار خود بدوزید ۷-۵ سانتی‌متر می‌باشد. برای اینکه طول تکه پارچه را بدست آورید باید طول برشی که در پشت کمر شلوار ایجاد کردید را اندازه زده و ۲-۵ سانتی‌متر هم برای جای دوخت به آن اضافه کنید.

مرحله ۴

اگر دستگاه سردوز برای سردوزی لبه‌های شلوار لی ندارید چرخ خیاطی خود را بصورت دوخت زیکزاک با عرض بلند ولی با طول کوتاه تنظیم کنید.

مرحله ۵

با دوخت زیکزاک لبه بالایی تکه پارچه لی را سردوزی کنید.

مرحله۶

۲۵ سانتی‌متر از بالای تکه پارچه را به پشت تا کنید و اتو کنید.

مرحله ۷

بالای قسمت تا شده را به صورت ساده بدوزید.

تک فارس www.takfars.ir

مرحله ۸

تکه پارچه لی را زیر قسمت برش خورده در پشت کمر شلوار قرار دهید. با یک خودکار پاک شونده یا با صابون خیاطی قسمت باز شده شلوار را روی تکه پارچه علامت بزنید.

مرحله ۹

تکه پارچه را ۱-۵ سانتی‌متر دورتر ازقسمت‌های علامت گذاری شده مانند تصویر برش بزنید.

مرحله۱۰

لبه‌های تکه بریده شده را با دوخت زیکزاک مثل قسمت فوقانی سردوزی کنید.

مرحله۱۱

با سوزن مرواریدی تکه پارچه را به قسمت برش خورده شلوار وصل کنید.

مرحله ۱۲

نخ چرخ را با نخی همرنگ با شلوار عوض کرده و با همان حلقه‌های زیکزاک عرض تکه پارچه را به قسمت باز شده شلوار بدوزید. در حین دوخت سوزن‌های مرواریدی را بیرون بیاورید و به آرامی دوخت را انجام دهید تا مطمئن شوید که لبه‌های شلوار توسط چرخ دوخته می‌شود.

تکفارس

مرحله ۱۳

برای وصل کردن حلقه کمربند به پشت کمر شلوار، چرخ را به حالت دوخت زیکزاک با عرض کوتاه تغییر دهید. اما طول کوک را باید کوتاه نگه دارید. سپس حلقه کمربند را به شلوار بدوزید. حالا شلوار را بپوشید و کمر آن را امتحان کنید. خواهید دید که به راحتی و بدون اینکه بخواهید نفس خود را حبس کنید می‌توانید کمر آن را ببندید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر