تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور از دست نفخ همیشگی شکم خلاص شوید

image چطور از دست نفخ همیشگی شکم خلاص شوید

روغن نعناع

سال ها است که مردم از روغن نعناع و دمنوش نعناع برای درمان مشکلات گوارشی خود استفاده می کنند. روغن نعناع یک مکمل گیاهی خوراکی است که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. همچنین حاوی ال-منتول (L-menthol) است که با سرکوب اسپاسم عضلانی در روده به درمان مشکلات گوارشی کمک می کند.

محققان با بررسی ۱۲ مطالعه ی مختلف دریافتند که روغن نعناع می تواند علائم IBS را کاهش دهد. در یک تحقیق چهار هفته ای که روی ۷۲ فرد مبتلا به IBS انجام شد، مصرف روغن نعناع به صورت سه بار در روز با کاهش ۴۰ درصدی علائم IBS همراه بود. برای اینکه مشخص شود که آیا روغن نعناع برای سایر افراد هم مفید است یا خیر باید مطالعات بیشتری انجام شود.

پروبیوتیک ها

تکفارس آی آر

پروبیوتیک ها (Probiotic) نوعی باکتری مفید هستند که در روده یافت می شوند و مزایای زیادی برای سلامتی دارند. تحقیقات نشان می دهد که افزایش مصرف پروبیوتیک از طریق خوردن غذاهای سالم مثل ماست و کفیر یا مکمل های غذایی از سلامت روده محافظت می کند و نفخ را کاهش می دهد.

محققان با بررسی ۷۰ مطالعه ی مختلف دریافتند که پروبیوتیک ها نفخ و اجابت مزاج را در بعضی از افراد مبتلا به سندروم روده ی تحریک پذیر (IBS) بهبود می بخشند. در یک مطالعه ی دیگر هم مشاهده شد که پروبیوتیک ها از شدت علائم IBS از جمله نفخ، گاز و اتساع شکم می کاهند. به علاوه می توانند به درمان سایر مشکلات گوارشی مثل اسهال و کولیت اولسراتیو کمک کنند.

مصرف پری بیوتیک (Prebiotic) همراه با پروبیوتیک باعث تقویت اثرات این باکتری ها می شود. پری بیوتیک ها انواع مختلفی از فیبر هستند که پروبیوتیک ها را تغذیه می کنند و به آن ها اجازه ی رشد می دهند. موز، غلات کامل، سیر و پیاز از بهترین منابع پری بیوتیک محسوب می شوند.

زنجبیل

زنجبیل به حرکت غذا در دستگاه ی گوارش سرعت می بخشد، از سلامت روده محافظت می کند و نفخ را کاهش می دهد. محققان در یک مطالعه از مکمل زنجبیل به عنوان قرص ضد نفخ استفاده کردند و متوجه شدند که این ادویه سرعت تخلیه ی معده را در افراد مبتلا به سوء هاضمه افزایش می دهد و از این طریق باعث درمان نفخ می شود. در یک تحقیق دیگر که روی موش های آزمایشگاهی انجام شد، زنجبیل به کاهش علائم IBS کمک کرد.

www.takfars.ir

راه های زیاد برای مصرف زنجبیل وجود دارد. شما می توانید این ادویه ضد نفخ را به غذاهای خود بیفزایید، از آن برای تهیه ی دمنوش استفاده کنید یا آن را به شکل مکمل بخرید. اگر نفخ بعد از خوردن غذا ظاهر می شود، نوشیدن دمنوش زنجبیل ممکن است کمک کننده باشد.

روغن دارچین

از روغن دارچین به طور گسترده در طب سنتی برای درمان انواع بیماری های گوارشی از جمله نفخ استفاده می شود. یک مطالعه نشان داد که مصرف یک کپسول حاوی روغن دارچین به عنوان قرص ضد نفخ می تواند به طور قابل توجهی علائم سوء هاضمه را پس از ۶ هفته کاهش دهد.

دارچین حاوی چند ترکیب ضدالتهاب مانند سینامالدهید (Cinnamaldehyde) و متوکسی سینامالدهید (Methoxycinnamaldehyde) است که بر اساس مطالعات حیوانی می توانند نشانگرهای التهابی را در موش های مبتلا به کولیت کاهش دهند و به جلوگیری از نفخ کمک کنند. با این حال، برای تایید تاثیر روغن دارچین روی دستگاه ی گوارش انسان به تحقیقات بیشتری نیاز است.

پسیلیوم

افزایش فیبر رژیم غذایی ممکن است باعث نفخ شود. اما اگر این کار را به تدریج انجام دهید و آب کافی بنوشید، مصرف فیبر از نفخ جلوگیری می کند، به خصوص اگر یبوست علت نفخ باشد. فیبر در غذاهای گیاهی از جمله غلات کامل، میوه، سبزی و حبوبات به وفور یافت می شود. همچنین به شکل مکمل در داروخانه ها در دسترس است.

پسیلیوم یکی از بهترین مکمل هایی است که برای درمان یبوست و نفخ استفاده می شود. پسیلیوم یک نوع فیبر است که از گیاه ی اسفرزه با نام علمی Plantago ovata به دست می آید. این گیاه در بسیاری از مناطق جنوب آسیا، اروپا و آمریکای شمالی رشد می کند.

بر اساس یک مطالعه که روی ۵۱ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ و یبوست انجام شد، مصرف ۱۰ گرم پسیلیوم به صورت ۲ بار در روز به بهبود علائم یبوست و کاهش قند خون، کلسترول و وزن بدن کمک کرد. همچنین یک مطالعه ی کوچک نشان داد که پسیلیوم آب را به داخل مدفوع می کشد تا دفع آن را آسان تر کند. علاوه بر این، در یک مطالعه ی حیوانی مشاهده شد که پسیلیوم به طور قابل توجهی التهاب روده را کاهش می دهد که این ممکن است به تسکین نفخ و مشکلات گوارشی کمک کند.

ویتامین D

هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می گیرید، سلول های پوست شروع به تولید ویتامین D می کنند. این ویتامین در بعضی از غذاها و مکمل های غذایی هم وجود دارد. از آنجا که تعداد غذاهای غنی از ویتامین D بسیار کم است، معمولا رژیم غذایی پاسخگوی نیازهای تغذیه ای بدن نیست. به همین دلیل، اغلب افراد از مصرف مکمل آن سود می برند.

تک فارس

یک مطالعه شامل ۹۰ بیمار مبتلا به IBS نشان داد که مصرف ۵۰ هزار واحد بین المللی ویتامین D به صورت هر ۲ هفته یک بار و به مدت ۶ ماه به بهبود درد معده، نفخ و سایر علائم گوارشی منجر می شود. در مطالعه ی دیگری که روی ۴۴ زن مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و کمبود ویتامین D انجام شد، مصرف مکمل این ویتامین به مدت چهار ماه با کاهش نشانگرهای التهابی و بهبود علائم PMS از جمله درد معده، گرفتگی عضلات، یبوست و نفخ همراه بود.

بیشتر کودکان و بزرگسالان به ۶۰۰ تا ۸۰۰ واحد بین المللی ویتامین D در روز نیاز دارند. دریافت ویتامین D نباید از ۴۰۰۰ واحد بین المللی در روز فراتر رود، چون ممکن است باعث مسمومیت شود. از این رو لازم است قبل از مصرف مکمل آن با پزشک مشورت کنید. پزشک می تواند با آزمایش خون تشخیص دهد که آیا به کمبود این ویتامین مبتلا هستید یا خیر.

منیزیم

مکمل منیزیم قرص ضد نفخ دیگری است که می توان به آن اشاره کرد. این ماده ی مغذی مهم به تحریک عضلات روده کمک می کند و از این طریق نفخ را تسکین می دهد. منیزیم به طور طبیعی در بسیاری از غذاها مانند غلات کامل و مکمل های غذایی یافت می شود. اگر به اندازه ی کافی غذاهای سرشار از منیزیم نمی خورید، باید مکمل آن را مصرف کنید. بزرگسالان روزانه به ۳۱۰ تا ۴۲۰ میلی گرم منیزیم نیاز دارند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر