تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

نوموفوبیا و راه های درمان وابستگی شدید به موبایل

image نوموفوبیا و راه های درمان وابستگی شدید به موبایل

اگر نوموفوبیا (Nomophobia) یا ترس از جدایی از موبایل داشته باشید، فکر رسیدن یک پیام و نخواندنش می تواند شما را کلافه کند.

چند دقیقه جدا شدن از گوشی تلفن همراهتان هم می تواند برایتان اضطراب آور باشد، اگر باتری تلفن همراهتان تمام شود یا به هر دلیلی آنتن دهی اش قطع شود، کلافه و سردرگم می شوید و جا گذاشتن موبایل برایتان مثل یک کابوس می ماند.

اولین چراغ را روشن کنید

اولین قدمی که برای خلاص شدن از این اضطراب باید بردارید، پذیرش واقعیت است؛ درحالی که اغلب ما حاضر به پذیرش این واقعیت نیستیم، شما باید بپذیرید که افراطی و زیاد به موبایلتان وصل هستید و به جای آنکه وقت مفیدتان را با اعضای خانواده خود سپری کنید، مشغول گشت وگذار در شبکه های مجازی هستید.

تکفارس آی آر

وقتی که بتوانید با فروتنی به اعتیادتان به تلفن همراه اعتراف کنید، می توانید با برداشتن چند قدم، هر روز این اضطراب را از قبل کمتر کنید.

محدوده های ممنوعه را تعیین کنید

برای شمایی که به استفاده از تلفن هوشمند معتادید، اینکه بخواهید در تمام ساعات روز از گوشی هوشمندتان فاصله بگیرید و تنها وقتی زنگ می خورد، سراغش بروید، نه آسان است و نه ممکن. ما هم نمی خواهیم با توصیه های رؤیایی و غیرعملی شما را وادار به این کار بکنیم. دومین قدمی که از نظر ما برداشتنش لازم است، تعیین چند موقعیت ممنوعه است. شما باید به خودتان قول دهید که در زمان های خاصی که تعیین کرده اید، تحت هیچ شرایطی دست به گوشی نشوید.

برای مثال، به خودتان بگویید وقتی با دخترم به پارک می روم، وقتی مهمان به خانه ام می آید، وقتی سر میز غذا می نشینم، هرگز دست به گوشی ام نمی زنم. بعدازاینکه توانستید خودتان را در این چند موقعیت کنترل کنید، آرام آرام ممنوعیت گوشی بازی را به لحظات دیگر بکشانید و درنهایت سعی کنید زمان مشخصی را برای سر زدن به شبکه های اجتماعی و گفت وگوی اینترنتی با دوستانتان تعیین کنید.

مچ خودتان را بگیرید

www.takfars.ir

مطمئن باشید که با وجود میل شدیدی که به ترک این اعتیاد دارید، بعضی وقت ها باز هم قانون شکنی می کنید و با بهانه آوردن دوباره سراغ گوشی تان می روید.

بهانه هایی مثل فرستادن یک پیغام فوری به یک دوست، یا گفتگو کردن با دوستی که دلش گرفته و به شما احتیاج دارد، می تواند شما را دوباره به سمت گوشی تان بکشاند.

در این شرایط به جای همدست شدن با خودِ بهانه جویتان، باید با هوشیاری مچ خودتان را بگیرید و در برابر میل شدیدی که به شکستن قانون ها دارید، مقاومت کنید.

یک روز بدون موبایل بازی

حتی اگر بتوانید زمان هایی را که گوشی در دستتان است، حسابی کم کنید، باز هم تا رسیدن به هدف و ترک کامل اعتیاد، فاصله زیادی دارید. برای کم کردن این فاصله، از روزه ی تکنولوژیک کمک بگیرید. شما باید یک روز در هفته را به عنوان روز بدون موبایل نام گذاری کنید و در آن روز نه منتظر تلفنی باشید، نه عکسی را به اشتراک بگذارید و نه سراغ شبکه های اجتماعی و کانال هایی که در آن ها عضو شده اید، بروید.

پیشنهاد می کنیم روز آخر هفته را که همه ی اعضای خانواده در کنار هم هستند، برای گرفتن روزه ی تکنولوژیک انتخاب کنید.

قانونمند باشید

تا زمانی که شما دائماً گوشی به دست هستید، نمی توانید از فرزندتان انتظار داشته باشید که به تکنولوژی معتاد نشود. برای اینکه اعضای خانواده تان به جای آسیب دیدن از وسیله ی ارتباطی مثل تلفن همراه، از مزایایش استفاده کنند، قانون های جمعی را برای موبایل بازی تعیین کنید. این قانون ها می تواند شامل ساعات مجاز گوشی بازی باشد.

بد نیست که در یک ساعت مشخص همه ی شما سراغ گوشی تان بروید و از پیام های ناخوانده خلاص شوید و در باقی زمان های روز، بدون سر فروبردن به صفحه ی نمایش تلفن همراه، در کنار هم تلویزیون ببینید و با هم بازی و گفتگو کنید. یکی دیگر از این قانون ها، می تواند ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در ساعات ابتدایی ورود به خانه باشد. وقتی بعد از ساعات دور از هم بودن، شما و همسرتان دوباره همدیگر را می بینید، نباید با سراغ گوشی رفتن، فاصله ی بیشتری میان خودتان و او بیندازید.

تلفن همراهتان را شلوغ نکنید

تک فارس

کسانی که روی گوشی تلفن همراهشان برنامه های متعددی را نصب می کنند و در همه شبکه های اجتماعی مجازی عضو می شوند، با احتمال بیشتری، ساعات مفید روزشان را با گوشی تلفن همراهشان می گذرانند.

شما هم حافظه ی تلفن همراه خود را با اپلیکیشن های متعدد پرکرده اید و آن قدر در گروه های ارتباطی عضو شده اید که هر وقت سراغ تلفن همراهتان می روید، صد ها پیام ناخوانده دارید؟

در چنین شرایطی ترک اعتیاد تکنولوژیک بسیار دشوار است.

اگر هنوز موفق به ترک اعتیاد به تلفن همراه نشده اید، کمی گوشی تلفنتان را پاک سازی کنید و دوباره راه هایی را که پیش ازاین گفته ایم، امتحان کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر