تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

معرفی کتاب داستان های جالب و فانتزی

image معرفی کتاب داستان های جالب و فانتزی

ماجراهای کوئوت شاه کش (The Kingkiller Chronicle)

نویسنده: پارتریک راتفوس

تعداد کتاب های مجموعه: ۳

تعداد کتاب های منتشر شده: ۲

تکفارس آی آر

این مجموعه داستان زندگی کوئوت، موسیقی دان و جادوگر با استعداد است که از زبان خودش برای کرونیکل کاتب گفته می شود. داستان این مجموعه کتاب فانتزی پر از اکشن، ماجراجویی های عاشقانه و رمز و راز است که در دنیایی غنی و گروهی از شخصیت های جذاب اتفاق می افتد. ماجراهای کوئوت شاه کش عموماً به خاطر دنیای پیچیده و پرجزئیات، سیستم جادویی پیچیده و تاریخ عمیق اش شناخته شده است.

image معرفی کتاب داستان های جالب و فانتزی

کوئوت در کودکی توسط موجوداتی ماورایی و شیطانی یتیم شده و بعد از تحمل سال ها گرسنگی و فقر توانست راهی به دانشگاه جادو باز کند. اینجاست که طرفداران مدرسه های جادویی هم می توانند مطمئن باشند که از این مجموعه لذت خواهند برد. البته طرح داستان این مجموعه آنقدر مفصل و پر جزییات است که ظاهرا خود راتفوس هم در به پایان رساندن آن دچار مشکل شده و چندسالی است که طرفداران را چشم انتظار کتاب پایانی نگه داشته است.

دریای زمین (Earthsea)

نویسنده: اورسولا کی لگوین

www.takfars.ir

تعداد کتاب های مجموعه: ۶

تعداد کتاب های منتشر شده: ۶

دنیای دریای زمین از دریاها و جزایر ساخته شده است، مجمع الجزایری وسیع بدون هیچ قاره ی بزرگ که توسط اقیانوس عمدتاً ناشناخته احاطه شده است. بزرگ ترین جزیره، هاونور، با عرض تقریبی ۳۸۰ مایل (۶۱۰ کیلومتر)، تقریباً به اندازه بریتانیای کبیر است. فرهنگ دریای زمین، تمدن های تحصیل کرده ولی غیرصنعتی هستند که از نظر فناوری، شبیه به عصر آهن اولیه است.

سحر و جادو بخش مرکزی زندگی در بیشتر مناطق خشکی است. در این دنیا سحر و جادو استعدادی ذاتی است که با آموزش می توان آن را پرورش داد. اما رموز این جادوگری در یک چیز با جادوهای متداول در سایر آثار فانتزی متفاوت است: این جادو در قدرت کلمه ها و معنای حقیقی و کهن واژگان نهفته است.

داستان این مجموعه کتاب فانتزی اما داستان جد است. جادوگر جوانی که می خواهد به قدرتمندترین جادوگر در دریای زمین تبدیل شود، اما بدون این که بداند دریچه ای را باز می کند و تاریکی وحشتناکی را در جهان رها می کند.

ماجراهای نارنیا (The Chronicles of Narnia)

image معرفی کتاب داستان های جالب و فانتزی

نویسنده: سی اس لوئیس

تعداد کتاب های مجموعه: ۷

تعداد کتاب های منتشر شده: ۷

تک فارس

نازنیا دنیایی تخیلی پر از جادوگران و جانوران اسطوره ای و حیوانات سخنگو است که دریچه ی ورود به آن یک کمد لباس است. کودکان دنیای واقعی از طریق این دریچه به نارنیا منتقل می شوند و به اصلان شیر در نبرد با شری که این سرزمین را به زمستانی بی پایان دچار کرده کمک می کنند.

درست است که این شاهکار سی اس لوئیس فضایی فانتری دارد اما به عنوان اثر کلاسیک کودک و نوجوان شناخته می شود و محبوبیت جهانی دارد. اقتباس های سینمایی و تلویزیونی و حتی صحنه ای زیادی هم از این مجموعه ساخته شده. خاطرات پخش سریال نارنیا در دهه هفتاد، اصلان شیر و نارنیا را در خاطر اکثر ما هم ثبت کرده است.

در کتاب اول این مجموعه چهار خواهر و برادر که به دلیل جنگ جهانی مجبور به ماندن در خانه ی دانشمندی نه چندان خوش خلق شده اند، از طریق کمد به نارنیا می رسند و با اصلان آشنا می شوند. این مجموعه سرشار از آموزه های اخلاقی و انسانی است و تقریبا هر چیزی که در این دنیا با آن آشنا می شوید نمادین است.

هرچند این مجموعه کتاب فانتزی مخصوص نوجوانان نوشته شده اما اگر به دنبال دنیایی فانتزی و گرم و داستانی سرشار از شجاعت و مهربانی هستید، در هر سنی از این مجموعه لذت خواهید برد.

زمین شکسته (The Broken Earth)

image معرفی کتاب داستان های جالب و فانتزی

نویسنده: ان کی جمیسین

تعداد کتاب های مجموعه: ۳

تعداد کتاب های منتشر شده: ۳

اولین چیزی که باید درمورد این مجموعه بدانید این است که هرسه کتاب آن توانسته اند در سال های ۲۰۱۶، ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ برنده ی جایزه ی هوگو بهترین رمان شوند. این اتفاقی است که تا پیش از این برای هیچ نویسنده ای نیفتاده بود و همین باعث شد تا این مجموعه در خارج از دنیای ادبیات فانتزی هم شناخته شود.

T A K F A R S

دیگر نکته ی منحصر به فرد درمورد زمین شکسته این است که روایت داستان از زبان ضمیر دوم شخص است. این دنیا از یک ابرقاره ی یکپارچه به نام آرامش تشکیل شده که ساکنان آن به صورت دوره ای شرایطی بحرانی را تجربه می کنند که می تواند از چندسال تا صد سال طول بکشد و به آن فصل پنجم گفته می شود. آغازگر دوران فصل پنجم می تواند هر اتفاقی از جمله بیماری و فجایع طبیعی باشد و شدت شان متفاوت است. بعضی از فصل های پنجم توانستند تمدن هایی را نابود کنند اما اکنون امپراطوری سانزی توانسته سه هزار سال دوام بیاورد و چندین فصل پنجم خطرناک را در این مدت از سر بگذراند.

اما این امپراطوری قاره را بر اساس نژادپرستی اداره می کند و جامعه را به کاست ها یا گروه ها مختلف تقسیم کرده. در این بین اوروگن ها هم وجود دارند. افرادی با توانایی کنترل حرکات زمین که امپراطوری آن ها به بردگی می گیرد یا می کشد. داستان اصلی مجموعه هم دقیقاً درباره ی یکی از این اوروگن ها است.

از نقاط قوت زمین پنجم علاوه بر دنیاسازی جالب آن، طرح داستان پیچیده و معماهایی است که کم کم آشکار می شوند. به علاوه سیستم اجتماعی و طبقه بندی شده و سرپیچی های اجتماعی آن نگاه انتقادی عمیقی به جوامع بشری دارد. البته باید بدانید که عناصر علمی تخیلی زیادی هم در این مجموعه کتاب فانتزی وجود دارد.

نخستین قانون (The First Law)

نویسنده: جو ابرکرومبی

تعداد کتاب های مجموعه: ۳

تعداد کتاب های منتشر شده: ۳

ابرکرومبی جهانی آنچنان گسترده خلق کرده است که توانست علاوه بر سه گانه ی اول دو سه گانه ی دیگر هم در این دنیا بنویسد که آخرین آن ها همین دو سال پیش منتشر شد. در نتیجه اصلاً بعید نیست که در سال های آینده تعداد کتاب هایی که در دنیای نخستین قانون نوشته می شود از این هم بیشتر شود.

دنیای نخستین قانون دنیایی همواره درگیر جنگ است که یادآور اروپای قرون وسطاست. جادو در این دنیا وجود دارد ولی در حال محو شدن است و عده ی زیادی اعتقاد خود را به آن از دست داده اند. داستان شخصیت مرکزی خاصی ندارد و همه ی شخصیت های سیاه و سفید و تصمیمات درست و غلطشان در پیش برد ماجرایی فراتر از شخصیت ها موثر است.

در کل اگر به دنبال مجموعه کتاب فانتزی حماسی تاریک، تلخ و پراکشن هستید که با شخصیت های پیچیده، طرح داستان عمیق و جهان سازی گسترده خود شما را درگیر کند، نحستین قانون قطعاً یکی از بهترین انتخاب ها است.

تک فارس www.takfars.ir

ماجراجویی های توماس کاوننت (The Chronicles of Thomas Covenant)

نویسنده: استیون دونالدسون

تعداد کتاب های مجموعه: ۳

تعداد کتاب های منتشر شده: ۳

اولین کتاب این مجموعه که در ژانر فانتزی والا (High fantasy) نوشته شده، در سال ۱۹۷۷ منتشر شد و در آن زمان تاثیر بسیار زیادی بر این ژانر داشت. تاثیراتی که هنوز هم در آثار افرادی مانند استیون اریکسون دیده می شود که فانتزی را تنها روشی برای سرگرمی عامه ی مردم نمی داند و به نوشتن فانتزی های شجاعانه و بلندپروازانه ادامه می دهند.

راوی و قهرمان داستان فردی تلخ و بداخلاق است که بعد از مبتلا شدن به جذام و قطع دو انگشتش، بر اثر یک اتفاق به دنیایی دیگر به نام سرزمین منتقل می شود. ساکنین این دنیا او و حلقه ی ازدواجش را به عنوان قهرمانان نبردی حماسی می شناسند.

مضامین اخلاقی پیچیده این داستان و نثر نه چندان ساده اش احتمالاً مطالعه ی آن را برای کم سن و سال ترها دشوار خواهد کرد. اما قطعاً برای جوانان جذاب خواهد بود.

سایه و استخوان (The Shadow and Bone)

نویسنده: لی باردوگو

تعداد کتاب های مجموعه: ۳

تکفارس

تعداد کتاب های منتشر شده: ۳

گریشاورس دنیایی فانتزی مجلل الهام گرفته از روسیه تزاری است که در آن علم و جادو در کنار هم قرار دارند. سه گانه ی سایه و استخوان یا گریشا مبدا این دنیای گسترده است که با با دو دوگانه ی شش کلاغ و شاهزاده خارها تکمیل می شود. البته با توجه به محبوبیت خود این مجموعه و اقتباسش در نتفلیکس، کاملاً محتمل است باردوگو بازهم هوس کند مجموعه ی دیگری در این جهان گسترده بنویسد و صدالبته ماهم استقبال خواهیم کرد.

داستان این مجموعه از زبان آلینا استارکوف نقل می شود، دختری یتیم که هرگز در هیچکاری خوب نبوده است. اما وقتی بهترین دوستش در جنگ با سایه و هیولاهایش مجروح می شود، قدرت جادویی خفته اش بیدار می شود. بعد از این جریان الینا که به عنوان احضار کننده خورشید شناخته می شود، به دربار سلطنتی می رود تا به عنوان عضوی از گریشا، گروهی با قدرت های جادویی تحت رهبری دارکلینگ، آموزش ببیند. اما هیچ چیز به این سادگی نیست الینا برای نجات سرزمینش از سایه ها باید ابتدا اسرار گریشا و اسرار عمیق وجود خودش را کشف کند.

شخصیت ها نقاط قوت این مجموعه کتاب فانتزی هستند. ممکن است طرح داستان در بعضی قسمت ها قابل پیش بینی باشد اما نمی توان گفت که از خواندن آن ها لذت نخواهید برد. به هرحال در هنگام خواندن این داستان باید به یاد داشته باشید که سایه و استخوان اولین کتاب این نویسنده است و با رسیدن به مجموعه های بعدی قطعاً پیچش های داستانی بهتری را تجربه خواهید کرد.

حماسه ریفتوار (The Riftwar Saga)

نویسنده: ریموند ای. فیست

تعداد کتاب های مجموعه: ۳

تعداد کتاب های منتشر شده: ۳

این مجموعه اولین مجموعه از دنیای گسترده ی چرخه ی ریفتوار است که داستان هر کتاب در دنیایی فانتزی به سبک دنیای سیاه چاله ها و اژدهایان (Dungeons & Dragons) به نام میدکمیا و کلوان می گذرد. جادوگران انسانی و سایر موجودات در این دو سیاره قادرند شکاف هایی را در فضای بی بعدی ایجاد کنند که بتوانند سیارات را در منظومه های خورشیدی مختلف به هم متصل کنند.

رمان ها و داستان های کوتاه چرخه ی ریفتوار ماجراجویی های افراد مختلف را در این دنیاها روایت می کنند. اولین مجموعه داستان پاگ و توماس است که درگیر جنگ با مهاجمان بیگانه ای هستند که از طریق پورتال هایی در جهانشان ظاهر می شوند. اما پاگ جادویی غیرمعمول در وجودش دارد که توجه استاد جادوگر، کولگان را جلب می کند و به دربار راه پیدا می کند. جادوی پاگ ممکن است عجیب باشد، اما می تواند تنها راه نجات دنیای او باشد.

takfars.ir

ارباب حلقه ها (Lord Of The Rings)

image معرفی کتاب داستان های جالب و فانتزی

نویسنده: جی آر آر تالکین

تعداد کتاب های مجموعه: ۳

تعداد کتاب های منتشر شده: ۳

تالکین و ارباب حلقه هایش هم که دیگر احتیاج به معرفی ندارند. سرزمین میانه و داستان هایش که عموما به عنوان اولین نمونه های فانتزی شناخته می شوند به لطف اقتباس سینمایی بی نظیرش حتی برای کسانی که به ادبیات علاقه مند نیستند هم ناشناخته نیست.

حلقه یگانه در زمان های دور ساخته شده بود تا به ارباب تاریکی، سائورون، قدرت بدهد ولی در جنگ گم شد. این حلقه آنقدر دست به دست شد که درنهایت به دست فرودو بگینز هابیت افتاد. حالا او باید آن حلقه را نابود کند تا سرزمین میانه در تاریکی سقوط نکند.

خود سرزمین میانه بخشی از دنیایی بزرگتر به نام آردا است. دنیایی با جغرافیا و تاریخی گسترده که انواع نژادهای مختلف در آن زندگی می کنند و حتی زبان مخصوص به خود را دارند. دنیایی که آفرینش آن در کتاب سیلماریلیون به طور کامل توضیح داده شده است. جزییات توصیف تالکین در کتاب هایش خیره کننده است. نبرد خیر و شر و مفاهیم و نمادهای والا به خوبی در داستان گنجانده شده است. اما ممکن است حجم توصیفات برای بعضی خسته کننده باشد. با این حال پیشنهاد می کنیم کمی حوصله کنید و خود را از ماجراهای هیجان انگیز سرزمین آردا محروم نکنید.

سند پاکسناریون (The Deed of Paksenarrion)

نویسنده: الیزابت مون

تک فارس آی آر

تعداد کتاب های مجموعه: ۳

تعداد کتاب های منتشر شده: ۳

این سه گانه در ابتدا به عنوان داستانی بلند و در یک جلد نوشته شد، اما به عنوان سه کتاب مجزا منتشر شد. داستان این مجموعه درباره ی دختری معروف به پاکس است در دنیای فانتزی قرون وسطایی که در آن پادشاهی انسان ها، کوتوله ها، دورف ها و الف ها کنار هم زندگی می کنند.

داستان با معرفی پاکس به عنوان دختر ۱۸ ساله ای سرسخت شروع می شود که برای فرار از ازدواجی اجباری، خانه خود را ترک کرده تا به یک گروه مزدور بپیوندد. در طول سفرها و سختی هایش، او متوجه می شود که موهبت هایی دارد که می تواند او را به قهرمانی افسانه ای تبدیل کند. پالادین ، البته به شیوه ای غیر سنتی، به او هدیه داده شده است. بعد از آن پاکسناریون با اتفاقات و موجودات مختلف می جنگد تا بتواند پادشاه قانونی لیونیا ملاقات کند و همراه او در مقابل نیروهای شیطانی و حتی انسان های شیطانی بایستند.

با وجود این که پاکس قهرمانی بسیار جذاب است و عناصر نظامی دقیق در نبردهای کتاب دیده می شود، نقطه ضعف کتاب شاید این باشد که ریتم کلی کتاب ها به عنوان فانتزی کمی کند است. در ادامه ی این مجموعه دو مجموعه ی دیگر و چندین کتاب داستان کوتاه نیز در این دنیای فانتزی نوشته شده است.

خنجر و سکه (The Dagger and the Coin)

نویسنده: دانیل آبراهام

تعداد کتاب های مجموعه: ۵

تعداد کتاب های منتشر شده: ۵

این مجموعه معمولاً با مجموعه ی بازی تاج و تخت مقایسه می شود و حتی گفته می شود تقلیدی از مجموعه ی مارتین است. باید بدانید که آبراهام و مارتین دوست هستند و در محافل ادبی مشترکی رفت و آمد دارند. این دو مجموعه قطعاً بهم شباهت هایی دارند اما تفاوت هایی هم هست که باعث می شود منصفانه نباشد که کلمه ی تقلید را بکار ببریم. لحن این مجموعه قطعاً سبک تر از مجموعه ی مارتین است. خشونت های توصیف شده گرافیکی نیستند و بر خلاف بازی تاج و تخت اوج صحنه ها را تشکیل نمی دهند.

TakFars

دنیایی که آبراهام خلق کرده دنیایی شبه قرون وسطایی است که زمانی امپراطوری ای توسط اژدهایان در آن ایجاد شده اما اکنون سیزده نژاد بشر بقایای این امپراطوری را اداره می کنند. این مجموعه خشونت و دسیسه های سیاسی را در هم می آمیزد تا داستانی سرگرم کننده و قابل تامل در مورد آنچه اتفاق می افتد اگر قدرت مطلق در دستان یک نفر قرار گیرد، خلق می کند. دانیل آبراهام به ما نشان می دهد که یک پادشاهی چقدر سریع و غیرمنتظره می تواند در هرج و مرج و جنگ متلاشی شود و چقدر آسان است که یک تمدن کامل تسلیم ترس و تعصب شود. سوال اصلی این مجموعه کتاب فانتزی اما این است که در جنگ ها چه چیز پیروز میشود؟ خنجر (قدرت نظامی) یا سکه (قدرت اقتصادی).

فارسیر (Farseer trilogy)

نویسنده: رابین هاب

تعداد کتاب های مجموعه: ۳

تعداد کتاب های منتشر شده: ۳

دنیای فارسیر دنیایی قرون وسطی ای و شش دوک نشین است. دنیایی پر از سیاست، با تاریخی غنی و مملو از مبارزات. این مجموعه که حماسی، آرتوری و شخصیت محور است، ریتم چندان تندی ندارد. خبری از سیستم جادویی عجیب و غریب، موجودات جادویی و شرورهای غول پیکر و شیطانی نیست. اما شخصیت های قابل لمس و داستان ساده اش که هنرمندانه پرداخته شده، باعث می شود نتوانید تا پایان کتاب را زمین بگذارید.

شاگرد قاتل، اولین کتاب این مجموعه فانتزی، داستان پسر حرامزاده ی وارث تاج و تخت است. بعد از پخش خبر تولد این پسر که فیتز نام دارد، پدرش از تاج و تخت کنار کشیده و خود را تبعید می کند. فیتز هم به دست مسئول خشن اصطبل سپرده می شود تا آن جا با حیوانات بزرگ شود. اما پادشاه که قدرتی جادویی در فیتز را تشخیص می دهد، او را به دست استاد چاد می سپارد تا به عنوان آدم کش آموزش ببیند.

چرخ زمان (The Wheel of Time)

نویسنده: رابرت جردن

تعداد کتاب های مجموعه: ۱۴

تک فارس

تعداد کتاب های منتشر شده: ۱۴

چرخ زمان در ابتدا قرار بود مجموعه ای شش جلدی باشد اما جردن تصمیم گرفت آن را به دوازده کتاب افزایش دهد. او در سال ۱۹۸۴ شروع به نوشتن اولین کتاب این مجموعه، چشم جهان کرد اما قبل از تمام کردن آخرین کتاب، در سال ۲۰۰۷ و به دلیل بیماری قلبی درگذشت. همسر جردن هم بعد از مطالعه ی مه زاد، سندرسون را برای تمام کردن میراث نیمه کاره ی همسرش انتخاب کرد. سندرسون هم با مطالعه ی یادداشت های جردن به این نتیجه رسید که حداقل سه جلد دیگر برای به پایان رساندن داستان کتاب لازم است و به این ترتیب در نهایت و با موافقت همسر جردن این مجموعه فانتزی با ۱۴ جلد پایان یافت.

چرخ زمان در جهانی روی می دهد که به سبب ماهیتِ دوّارِ زمان، همزمان گذشته ی دور و آینده ی دور زمین است. روایت اصلی مجموعه سه هزار سال پس از شکاندن جهان روی می دهد که به عصر افسانه ها (که روزگاری بسیار پیشرفته بود) پایان داد. در اکثر قسمت های داستان فناوری و ساختارهای اجتماعی شبیه به اروپای رنسانس است با این تفاوت که تقریباً اکثر جوامع زن سالارند. در این مجموعه از اسطوره ها و مکاتب زیادی مانند بوداییسم، هندوئیسم، فرهنگ اروپایی، مفاهیم متافیزیکی تعادل و ثنویت، احترام به طبیعت که در فلسفه تائوئیسم یافت می شود، اسطوره شناسی آسیایی و اسلامی استفاده شده است.

ارباب تاریکی (The Dark One)، نیرویی شیطانی است، که می خواهد مغزها را فاسد کند و بر دنیا حکومت کند. اژدها، که لقب رهبر نور (Light) و قهرمانی است که باید با تاریکی مبارزه کند، در دوران های مختلف از زمان، بارها و بارها با تاریکی مقابله کرده است. حالا اژدها دوباره زنده شده تا جلوی ارباب تاریکی را بگیرد اما این اژدها کیست؟

مجموعه درنای (Drenai Series)

نویسنده: دیوید گمل

تعداد کتاب های مجموعه: ۱۱

تعداد کتاب های منتشر شده: ۱۱

مجموعه درنای مجموعه ای از داستان هایی قهرمانانه در دنیایی فانتزی است که در هر کتاب یکی از اتفاقات حماسی تاریخ این دنیا و شخصیت های درگیر در آن روایت می شود. ترتیب وقایع کتاب های این مجموعه خطی نیست و ترتیب انتشار رمان ها با ترتیب زمانی وقایع کتاب ها مطابقت ندارد. با این حال، اغلب شخصیت های اصلی در یک رمان، نوادگان یا اجداد شخصیت های رمان دیگری هستند. به علاوه این مجموعه سه زیر مجموعه دارد که هرکدام حول یک قهرمان خاص روایت می شود. اما بازهم می توان هرکدام از این رمان ها را جداگانه خواند.

از نقاط قوت کتاب های گمل شخصیت های خاکستری و باورپذیر اوست. صحنه های نبرد هم به خوبی توصیف شده اند و در کل ترکیبی دلپذیر از اکشن تعلیق و طرح داستانی جذاب ارائه شده است تا داستانی غنی و حماسی بخوانیم. داستان هایی آنقدر باورپذیر که می توانند افسانه های شبانه ی جنگجویان دور آتش در دنیایی موازی باشند.

www.takfars.ir

محصولات معتبر
محصولات معتبر