تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

بهترین راه برای یادگیری یک شبه درس چیست

image بهترین راه برای یادگیری یک شبه درس چیست

گام اول: برنامه هایتان را بنویسید

لیستی از تمام مواردی که نیاز به مطالعه دارند، تهیه کنید

اولین گام برای برنامه ریزی درسی، تهیه ی فهرستی از تمام موضوعات و دروسی است که شما نیاز به مطالعه ی آنها دارید. تعهدات خود و کارهایی را که باید انجام بدهید، روی کاغذ بیاورید. این به شما کمک خواهد کرد تا ایده هایتان در رابطه با کارهایی که باید انجام شوند، پرورش یابند. اگر شما امتحاناتی پیش رو دارید، آنها را در اولویت مطالعه قرار بدهید.

بررسی کنید برای هر کلاس درس یا امتحان چه کارهایی باید انجام بدهید

تکفارس آی آر

ابتدا همه ی موضوعاتی را که باید مطالعه کنید، یادداشت کنید. حالا ببینید برای هر موضوع چه کارهایی باید انجام بدهید. شاید زمان هایی که شما باید برای یک درس اختصاص بدهید یا روند برگزاری یک کلاس درسی خاص در هر هفته تغییر کند. این تغییرات، شانس شما برای پیدا کردن زمان های سوخته ای است که می توانید برای مطالعه از آنها استفاده کنید.

اگر یک کتاب راهنمای درسی یا یک کتاب برای مرور کردن دروس دارید، از آن برای کامل کردن لیستی که تهیه کرده اید، استفاده کنید.

زمان هایی را برای مطالعه ذخیره کنید.

زمان هایی را برای مرور یادداشت هایتان در نظر بگیرید.

زمان هایی را برای راهنمایی گرفتن و مطالعه درباره ی امتحان مورد نظرتان اختصاص بدهید، (البته اگر احتیاج به راهنمایی گرفتن دارید).

www.takfars.ir

لیست تان را اولویت بندی کنید

پس از آنکه یک لیست از تمام موضوعات یا امتحانات پیش روی تان تهیه کردید، سعی کنید بفهمید برای هر کدام چه کارهایی لازم است انجام بدهید، حالا وقت آن رسیده است که لیست تان را بر اساس اولویت ها مرتب کنید. درس ها را به نسبت اهمیتی که دارند رتبه بندی کنید، این کار به شما کمک می کند بفهمید چه موضوعاتی نیاز به زمان بیشتری برای مطالعه دارند. همین طور اینکه چه موضوعاتی برای پر کردن زمان های خالی شما مناسب تر هستند.

برای همه ی موضوعات و امتحانات یک شماره در نظر بگیرید. مثلا اگر به زمان بیشتری برای درس ریاضی نیاز دارید، عدد ۱ را برای ریاضی در نظر بگیرید و اگر کمترین زمانی که احتیاج دارید مربوط به درس تاریخ است (فرض کنید ۵ موضوع برای مطالعه در نظر گرفته اید) شماره ۵ را به تاریخ اختصاص بدهید.

برای هر موضوع درسی یا امتحان یک ضریب سختی قرار بدهید.

برای هر موضوع درسی یا امتحان مقدار زمان مشخص و مورد نیاز را در نظر بگیرید.

برای هر موضوع درسی یا امتحان مقدار زمانی را که نیاز به مرور کردن دارد، اختصاص بدهید.

یک جدول با ستون ها و خانه های مشخص برای تقسیم بندی زمان های مفید درس خواندن طراحی کنید

پیش از آنکه ادامه بدهید، نیاز است زمان های در دسترس در طول هفته را، به صورت یک جدول با خانه های اختصاصی برای هر درس تقسیم بندی کنید. پس از انجام این کار می توانید هر ستون جدول را به یک موضوع اختصاص بدهید.

یک ترفند برای ایجاد برنامه ریزی درسی، طراحی زمان مطالعه روزانه یا هفتگی هر درس است. با این کار شما یک برنامه دارید و دیگر لازم نیست مدام روند درس خواندن تان را کنترل کنید. با ایجاد یک برنامه ی روتین، شما به مطالعه کردن عادت می کنید.

چک کنید چه زمان ها و روزهایی در طول هفته هست که می توانید همیشه در این اوقات مطالعه کنید. به عنوان مثال ممکن است شما بین ساعت ۳ تا ۴ بعد از ظهر، وقت تان آزاد باشد یا مثلا هر سه شنبه یا پنج شنبه وقت آزادتان بیشتر باشد. در صورت امکان سعی کنید برنامه ریزی درسی خود را پس از جمع آوری این اطلاعات انجام بدهید؛ چون معمولا چینش یک برنامه ی روتین و منظم به شما کمک می کند یک ذهن درس خوان داشته باشید و مطالب با سرعت بیشتری در ذهن تان جا بیفتد.

تک فارس

بهتر است برای هر خانه ی جدول تان بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان در نظر بگیرید. خانه های با زمان کوتاه تر معمولا از خانه های با زمان طولانی مناسب تر هستند. این طوری شما برای درس خواندن بیشتر ترغیب می شوید و درس ها به نظرتان خسته کننده نمی آیند.

برای تمام زمان های قابل استفاده تان خانه هایی را در نظر بگیرید.

اگر شما مقدار مشخصی وقت قبل از امتحان تان دارید، به جای یک برنامه ی هفتگی روتین یک تقویم متغیر برای خودتان درست کنید. به طوری که بتوانید مقداری زمان قبل از هر امتحان در نظر بگیرید.

زمان هایی را برای فعالیت های غیر درسی تان در نظر بگیرید

در حالی که برای هر موضوع درسی زمانی را در نظر می گیرید، باید مطمئن شوید که اوقاتی را به خانواده، دوستان و استراحت تان اختصاص داده اید. اگر نتوانید بین زندگی شخصی و زندگی علمی خود تعادل ایجاد کنید، هرگز در تحصیل تان موفق نخواهید شد.

زمان هایی را برای رویداد هایی که نمی توانید هرگز دوباره تجربه شان کنید (مثلا تولد مادربزرگ تان، یک مراسم مخصوص فامیلی، یا قرار ملاقات با پزشک تان) در نظر بگیرید.

ستونی را برای زمان بندی کارهایی که ملزم به انجام آنها هستید در نظر بگیرید. تعهداتی مثل جلسات تمرینی شنا، زمان های مربوط به برنامه های خانوادگی یا انجام مراسم مذهبی.

یادتان نرود مقدار مناسبی وقت برای استراحت، خواب و ورزش اختصاص بدهید.

اگر تنها زمان محدودی قبل از امتحان فرصت دارید، فعالیت های غیر درسی و فوق برنامه تان را لغو کنید یا به تعویق بیندازید.

جدولی را که در مرحله ی قبل طراحی کردید، پر کنید

T A K F A R S

زمانی که ستون ها و خانه های جدول برنامه ریزی درسی خود را طراحی کردید با توجه به آنچه که نیاز دارید، ستون ها را پر کنید. موضوعی را که هر جلسه باید مطالعه کنید، بنویسید. این کمک می کند که در مسیر درست باشید و به شما اجازه می دهد کتب و مطالب درسی تان را جلوتر از زمانی که پیش بینی کرده اید، پیش ببرید.

یک چارت روزانه ی آماده یا چیزی شبیه به این تهیه کنید. می توانید از یک دفتر یادداشت ساده استفاده کنید.

اگر تلفن همراه هوشمند دارید، می توانید برنامه ریزی خود را روی تلفن تان ذخیره کنید.

در ابتدا فقط برای یک هفته برنامه طراحی کنید، تا زمانی که کاملا روی برنامه ریزی مسلط شوید.

اولویت مطالعه را برای نزدیک ترین امتحانات تان در نظر بگیرید. همه ی مطالب خود را برای محدودترین زمانی که می توانید داشته باشید در نظر بگیرید و ببشتر به موارد اساسی قبل از امتحان مورد نظر بپردازید.

دوره های درسی تان را اولویت بندی کنید. به اینکه در ابتدا در انجام این کار ضعیف هستید فکر نکنید؛ شما مصمم هستید که بزنید وسط خال.

گام دوم: برنامه ریزی مخصوص به خودتان را آماده کنید

برنامه ریزی درسی فعلی خود را ارزیابی کنید

اولین قدم برای ایجاد یک برنامه ریزی درسی خوب این است که برنامه ریزی قبلی و چگونگی گذراندن زمان هایتان را تا این لحظه، بررسی کنید. ارزیابی برنامه ریزی فعلی تان کمک می کند که نگاه مناسب تری برای چگونگی استفاده از زمان داشته باشید، شما را قادر می سازد که بفهمید کدام زمان ها و روش ها برای اهداف مطالعاتی شما مناسب تر هستند و انجام کدام فعالیت ها را باید متوقف کنید.

معین کنید در حال حاضر چند ساعت در هفته مطالعه می کنید.

تک فارس www.takfars.ir

ببینید در حال حاضر چند ساعت در هفته به سرگرمی هایتان اختصاص می دهید.

بررسی کنید تا الان چند ساعت در هفته را با دوستان و خانواده وقت می گذراندید.

با یک حساب سرانگشتی ببینید کدام فعالیت ها را برای ذخیره زمان بیشتر می توانید حذف کنید. می دانم افراد علاقه ی زیادی دارند که وقت بیشتری را صرف سرگرمی کنند، اما چاره ای نیست شروع کنید.

اگر شاغل هستید، دقت کنید که برنامه ریزی درسی تان با برنامه ریزی شغلی شما هماهنگی داشته باشد.

سبک مطالعه ای را که برای تان مناسب تر است، پیدا کنید

درست است دانستن این مطلب که زمان هایتان را چگونه سپری می کنید برای ایجاد یک برنامه ریزی درسی خوب مهم است؛ اما در عین حال اینکه دقیقا بدانید کدام شیوه و سبک مطالعاتی برای شما مناسب تر است موضوع مهم تری است. همین طور به شما کمک می کند تا زمان هایی را که به طور معمول به هدر می رفته است کشف و از آنها برای مطالعه استفاده کنید. از خودتان چند سؤال بپرسید

آیا شما جزو کسانی هستید که یادگیری شنیداری تان بهتر است؟ اگر این طور باشد، می توانید از زمان هایی که مشغول رانندگی هستید یا اوقاتی که در حال ورزش یا پیاده روی هستید هم استفاده کنید.

آیا شما به لحاظ بصری راندمان بهتری در یادگیری دارید؟ با مرور تصاویر یا دیدن فیلم بهتر مطالب را می فهمید و به خاطر می سپارید؟ اگر این طور است سعی کنید از طریق دیدن فیلم های مرتبط با مطالبی که باید بیاموزید، هم آموزش ببینید و هم سرگرم شوید.

خودتان را ملزم به اجرای برنامه تان کنید

اگرچه ممکن است شما یک برنامه ی بسیار جذاب برای خودتان طراحی کنید، اما توجه داشته باشید که طراحی برنامه تضمین نمی کند که آن برنامه حتما اجرا شود. برای گرفتن نتیجه ی مناسب از برنامه ریزی تان، باید کمی وقت صرف کنید و سعی کنید خودتان را به اجرای برنامه ریزی طراحی شده وادار کنید. برای انجام این کار

تکفارس

باید بدانید برنامه ریزی شما چگونه عمل می کند؛ این یک نکته اساسی است. اگر معمولا تمرکزتان را از دست می دهید و زمان های زیادی از دست می رود سعی کنید در برنامه ریزی خود وقت های اضافه ای برای خودتان در نظر بگیرید.

اگر می دانید که اهل وقت تلف کردن هستید و اصطلاحا کسی هستید که دقیقه ی نود به فکر درس خواندن می افتید، در جدول تان مقداری وقت اضافه قبل از پایان مهلت درس خواندن تان در نظر بگیرید. این وقت مثل یک ضربه گیر عمل می کند و باعث می شود ناگهان با پایان مهلت تان مواجه نشوید. این کار در واقع مقداری وقت برای شما ذخیره می کند.

اگر شما کسی هستید که انعطاف کمی در انجام کارها و برنامه ها دارید، خودتان را عادت بدهید تا بتوانید سرعت عمل بیشتری داشته باشید. می توانید این کار را با در نظر گرفتن پاداش یا تشویق در صورت سر وقت و دقیق انجام دادن برنامه ریزی درسی تان انجام بدهید.

گام سوم: از برنامه ریزیتان پیروی کنید

از وقت های آزادتان به بهترین شیوه استفاده کنید

یکی از بزرگ ترین چالش ها در دنبال کردن برنامه ریزی درسی، وسوسه شدن است. وسوسه ی اینکه با خودتان بگویید به جای اجرای برنامه استراحت کن، تفریح کن. یا اینکه خودتان را به نحوی سرگرم کنید. در هر صورت باید در برابر این وسوسه ها مقاومت کنید و فقط از زمان هایی که در برنامه ریزی درسی تان برای سرگرمی در نظر گرفته اید، استفاده کنید.

وقت آزاد را به عنوان پاداش درس خواندن تان بدانید.

از وقت آزاد به عنوان یک راه شارژ کردن دوباره ی خودتان استفاده کنید. می توانید چرت زدن در وقت آزاد را امتحان کنید. پیاده روی کنید یا برای آرامش خود تمرینات یوگا انجام بدهید. یوگا کمک می کند برای برگشتن دوباره به فضای درس خواندن، تمرکز لازم را به دست آورید.

در وقت های آزادتان از محلی که در آنجا درس می خوانید خارج شوید؛ این باعث می شود حال و هوایتان عوض شود و کسل نشوید.

برای خودتان زنگ تفریح های کوتاه در نظر بگیرید و بیش از آن وقت تان را هدر ندهید

takfars.ir

مطمئن شوید که برای هر کدام از خانه های جدول مشخص شده در برنامه ریزی، یک زنگ تفریح در نظر گرفته باشید، تا بتوانید در زمان مناسب به استراحت بپردازید. مهمترین عنصر در پیروی از برنامه ریزی تان این است که مطمئن شوید کاملا همه ی موارد برنامه را رعایت می کنید و تنها از همان مقدار زمان استراحت که در برنامه گنجانده شده است، استفاده می کنید. تلف کردن زمان، بیشتر از آن مقداری که در برنامه ریزی به عنوان زنگ تفریح در نظر گرفته شده است، می تواند باعث تخریب برنامه ریزی شما شود و در این صورت در درس تان موفق نخواهید شد.

برای هر کدام از خانه های مربوط به جدول برنامه ریزی تان یک زنگ تفریح بین ۵ تا ۱۰ دقیقه در نظر بگیرید. این زمان نباید از این مقدار بیشتر شود.

در ابتدای کار می توانید از زنگ هشداردهنده روی ساعت یا تلفن همراه تان برای شروع و اتمام زنگ تفریح استفاده کنید. این کار باعث می شود زمان را رعایت کنید.

از زنگ تفریح تان آگاهانه استفاده کنید. مطمئن شوید که از این وقت برای بازسازی خودتان بهره می برید. حرکات کششی انجام بدهید، به یک پیاده روی کوتاه بروید، یک میان وعده مختصر میل کنید، یا خوتان را با شنیدن موسیقی سرحال بیاورید.

از مواردی که ممکن است حواس تان را پرت کند تا زمان استراحت تان را رعایت نکنید و وقت زیادتری به آن اختصاص بدهید اجتناب کنید.

به برنامه ریزی تان پایبند باشید و از آن سرپیچی نکنید

مهم ترین نکته درباره ی برنامه ریزی این است که شما باید آن را درست اجرا کنید. هیچ موضوعی نباید باعث شود که شما از برنامه ریزی خودتان سرپیچی کنید.

سعی کنید به طور منظم به تقویم یا برنامه تان نگاه کنید تا برای تان عادت شود. چون معمولا چیزی که جلوی چشم نیست، فراموش می شود. پس یادتان باشد که برنامه تان باید همیشه جلوی چشم تان باشد.

هنگامی که چیزی برای شما به روال عادی زندگی تان تبدیل شود، ذهن شما شروع به هماهنگی با آن می کند و اتوماتیک به انجام آن کارها عادت می کنید، مثل عادت به نشستن پشت میز یا مطالعه کردن. به عبارت دیگر، وقتی شما این کارها را انجام می دهید چون ذهن تان آماده شده است، ناخودآگاه برای درس خواندن متمرکز می شوید.

دیگران را در جریان برنامه ریزیتان قرار بدهید

تک فارس آی آر

گاهی اوقات اجرای برنامه ها سخت می شود؛ چون افراد مهم زندگی مان باعث می شوند ما از اهداف مان فاصله بگیریم. این اتفاق از طرف آنها عمدی نیست، آنها دوست دارند وقت شان را با شما بگذرانند. پس ناچارید برای جلوگیری از این اتفاق، برای افرادی که در زندگی تان هستند درباره ی برنامه ریزی تان توضیح بدهید. از آنها بخواهید خود را با برنامه ریزی شما هماهنگ کنند.

یک کپی از برنامه ریزی روزانه تان را روی در یخچال خانه بچسبانید و یک کپی دیگر از برنامه ریزی تان را برای دوستان تان که مدام با آنها وقت می گذرانید ایمیل کنید.

اگر کسی برنامه ای برای وقت گذراندن با شما ترتیب داده است که با برنامه ریزی شما و زمان های مطالعه تان تداخل دارد، مؤدبانه از او بخواهید که اگر مقدور است برای زمان دیگری برنامه ریزی کند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر