تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

مقاله چند صفحه ای درباره ماه رمضان برای تحقیق

image مقاله چند صفحه ای درباره ماه رمضان برای تحقیق

ماه رمضان ماه وزیدن نفحات الهی و گشوده شدن درهای رحمت و مغفرت خداوندی است که با فرا رسیدن آن جان تازه ای در کالبد وجود روزه داران دمیده می شود.

یکی از دستورات صریح و نشانه واضح عبودیت در دین اسلام که در متون دینی بیان شده است فریضه روزه است. روزه یکی از واجبات بزرگ الهی و یکی از فروعات دین مبین و در واقع جزء ارکان مهم اسلام محسوب می شود؛ چنانچه انسان مسلمان و روزه دار خود را در مسیر الطاف بی پایان خداوند قرار دهد از الطاف بی کران الهی برخوردار خواهد شد. رمضان زمینه و بستری است برای شدن انسان، در فضای رمضان است که انسان موحد با وجود حق انس و ارتباط برقرار میکند و از جانب دیگر با دست یابی به صفای باطن و نور معنویت زمینه رشد و تکامل خود را در نظام هستی فراهم می سازد.

خداوند بزرگ، در این ماه با فراخوانی بندگان خویش بر خوان گسترده اش، هیچ لطف و عنایتی را از آنان دریغ نمی نماید. بر اساس بسیاری از باورهای دینی در این ماه مبارک درهای بهشت باز و درهای جهنم بسته شده است و شیاطین در زنجیراند. زندگی واقعیتی است که انسان باید در راستای آن راه کمال را بپیماید تا بتواند به هدف نهایی اش برسد. هدف نهایی در حرکت انسان رسیدن به مقام انسانیت و قرب الی الله و تخلق به اخلاق خدایی است.

اساسا ساختار وجودی انسان بگونه ای است که برای تغذیه و فربهی و شادابی بُعد انسانی و جنبه معنوی و روحی انسان نیازمندیهای غیر از نیازمندیهای مادی نیز وجود دارند. این گونه نیست که با بدست آوردن عوامل و زمینه های شادابی، فربهی و آسایش تن زمینه تنومندی، رشد، نشاط و آرامش جان نیز فراهم گردد. لذا برای پرورش و رشد و بالندگی جان و تامین خواسته های آن باید به سراغ اموری غیر از عوامل تامین کننده نیازهای تن شتافت. به این جهت می توان گفت هدف اصلی و نتیجه نهایی و دستاورد اصلی “روزه” که برجسته ترین وظایف مسلمانان در ماه مبارک رمضان شمرده می شود، تقوا می باشد.

تکفارس آی آر

شک نمی توان داشت که انسان برای تامین حیات معنوی خود و تقویت آن، و پرورش و فربهی روح خویش به ممارست و خود سازی نیاز دارد، ماه مبارک رمضان زمینه و بستری است در جهت تامین این نیازمندی های انسان؛ همانطور که ذکر شد هدف اصلی و نقش اساسی و تاثیر عمده ماه رمضان به حیات معنوی و روان انسانی مربوط می شود. آدمی برای بالندگی رشد و چالاکی به امساک، منع و محدودیتی که ماه رمضان برای بعد حیوانی انسان ایجاد میکند نیازمند است؛ اما این امساک هرگز به معنای محرومیت و از دست دادن توانایی ها و گرفتار ضعف و ناتوانی شدن نیست و روزه برای پیشگیری از محرومیت انسان و ایجاد قدرت کنترل در برابرخواست های زیاده طلبانه و تمایلات افراطی تن و بر خوردار ساختن وجود انسان از گوهرها و کمالات انسانی لازم و ضروری می باشد.

در فهم انسان شناختی این نکته مطرح می باشد که ساختار وجود انسان و فطرت اولیه اش، او را به سوی دریای معرفت الهی و عشق به پروردگار سوق میدهد، در کشاکش هیاهوی زندگی و غوغای اجتماع، دست و پنجه نرم کردن با مشکلات زندگی گذر از گردنه های صعب العبور ناکامی ها و تلخی ها و شکست ها، ما را متوجه تکیه گاهی مطمئن میکند که همان وجود خدای بی نیاز مطلق است.

ماه رمضان ماه پیوند عمیق مخلوق با خالق یکتاست که این پیوند روحی و قلبی بوسیله روزه داری برقرار می باشد که او همه هم و غم خود را صرف کسب رضایت حضرت حق و دست یابی به کمال میکند. چهره پر فروغ ماه رمضان آنگاه قابل مشاهده است که پرده از دیدگاه آدمی برداشته و غبار تن حجاب رخسار زیبای جان نگردد و خواهش های نفسانی، مانع رؤیت ارتباط نیازهای جان آدمی با حقیقت و ماهیت روح پرور ماه رمضان نباشد

اگر روح انسان را بشناسیم و نیازهای حقیقی او را بدانیم و رابطه انسان را با عالم ملکوت به درستی دریابیم نه تنها ماه رمضان را موجب محرومیت و محدودیت نمی دانیم بلکه آن را موجب توسعه و پیشرفت وجودی و صعود و تکامل انسانی خواهیم دانست و در این صورت برای تکامل و تعالی انسان و رسیدن به کوی حق روزه و ماه رمضان و اموری که موجب بالندگی و نشاط و قوت جان می گردد را در خود محقق می کنیم.

وقتی انسان با عمق جان و روح به این حکم استوار و عظیم الهی بنگرد به این حقیقت پی می برد که خود شناسی، مقدمه ی خداشناسی می باشد. ماه رمضان، ماه رحمت، ماه برکت، ماه مغفرت، ماه کرامت، ماه عزت، ماه توبه، ماه آمرزش، ماه خود سازی، ماه تصفیه درون از رذائل و در یک کلام ماهی که می تواند انسان پیراسته از همه رذائل و آراسته به همه ی حسنات و فضائل گردد.

www.takfars.ir

ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده و بهترین شبها را در بر دارد که حتی ملائکه گروه گروه جهت افاضه فیض بر زمین فرود آمده و حسنات نیکوکاران و مومنین را بالا می برند. ماه رمضان ماهی است که نام آن در قرآن چندین بار ذکر شده است که این خود دلیل عظمت و ارزش این ماه عزیز است و اگر کسی بتواند حقیقتاً خود را همراه و هماهنگ این ماه به نماید همای سعادت را بدست خواهد آورد.

حتی در روایات اسلامی آمده است که سایر کتب آسمانی “تورات”، “انجیل”، “زبور”، “صحف” نیز در این ماه نازل شده اند. بدین ترتیب ماه رمضان ماه نزول کتابهای بزرگ آسمانی و ماه تعلیم و آموزش بوده است. زیرا تربیت و پرورش بدون تعلیم و آموزش صحیح ممکن نخواهد بود. برنامه تربیتی روزه نیز باید با آگاهی هر چه بیشتر با تعلیمات آسمانی هماهنگ گردد تا جسم و جان آدمی از آلودگی ها و ناراستی ها شستشو داده شود.

پر واضح است که روزه داشتن، هرگز به معنای نخوردن و نیاشامیدن نیست، بلکه روزه شرایطی دارد که باید آن شرایط را حفظ کنیم تا روزه ای کامل و تمام داشته باشیم . سکوت وجود ما یکی از شرایط روزه است. چشم پوشی و پرهیز از انجام عمل های نادرست مانند دوری از حسادت، غیبت، دروغ، جدال و دشمنی و ظلم به همنوعان همه ازشرایط روزه داشتن است. آرامش و وقار و خضوع و خشوع و خائف بودن به درگا ه حق و رجاء مند بودن به رحمت بی پایان او رعایت شروط روزه داری محسوب می گردد. آثار روزه حقیقی بر دل و جان و عقل آدمی تجلی میکند. به همین دلیل روایت شده است که روزه داران چقدر اندک و گرسنگان چه بسیار اند. انجام روزه واقعی کیفیتی دارد که در حقیقت روح معنوی و ایمانی انسان را تقویت و اراده او را در اجتناب از معاصی و گناه قوی و نیرومند می گرداند . اگر به آموزه های دینی، بویژه متن قرآن شریف مراجعه نماییم فلسفه واقعی رمضان را می توان بصراحت دریافت. خداوند در قرآن کریم می فرماید که ای کسانی که ایمان آورده اید روزه بر شما واجب شد همانطوری که بر کسانیکه قبل از شما بوده اند واجب بوده است امید است با تقوا شوید.

بنابر این انجام فریضه روزه یک عمل سخت و تحمل رنج بی موجب نبوده، بلکه در انجام آن یک عبادت بزرگ و نشان دادن اخلاص بدرگاه خداوند می باشد که البته از اثرهای تربیتی نیز برخوردار می باشد. روزه تربیت روح و تقویت اراده تعدیل غرائز است. روزه دار در حال روزه با وجود گرسنگی و تشنگی و خود داری از غرائز و لذائذی که باید از آن چشم بپوشد، روح و اراده خویشتن را تقویت میکند. روزه با محدودیتها و محرومیتها خود به خود به روح و جسم انسان توان و قدرت و مقاومت و بدنبال آن نور وصفا می بخشد . روزه اگر با همه شرائط محقق شود می تواند در وجود انسان تقوی حاصل کند .تقوا در اسلام به عنوان یک ارزش اصیل اخلاقی و هدف عبادت معرفی شده است.

امید می رود که مردم ما نیز با انجام فرایض عبادی خصوصا در ماه مبارک رمضان، از برکات و آموزش های سازنده آن بهره مند گردند. در شرایطی که نابسامانی ها از هر جهت وضعیت اجتماعی و فردی ما را آسیب رسانیده است، شاید مردم ما بیش از هر ملت دیگر ضرورت به اصلاح و خودسازی روحی و روانی دارند. به این جهت ماه مبارک رمضان که در واقع نسیم رحمت الهی است، زمینه و بستری گردد برا ی درک و فهم ارزشهای دینی و دست یافتن به آرامش و امنیت واقعی جان و جسم. اگر به این اهداف والا دست یافتیم قطعا در زمینه دست یابی به صلح و برادری و ریشه کن ساختن خشونت و دشمنی در جامعه نیز موفقیت بدست خواهیم آورد. رمضان فرصتی است برای دست یابی به این ارزش ها و کمالات و آرزوها؛ بکوشیم که این فرصت و زمینه را بیهوده و بدون دست آورد از کف ندهیم.

محصولات معتبر
محصولات معتبر