تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چه دعایی بخوانم تا لیله الرغائب به آرزوهایم برسم

image چه دعایی بخوانم تا لیله الرغائب به آرزوهایم برسم

ماه رجب یکی از پرفضیلت ترین و محبوب ترین ماه ها نزد پروردگار است. اولین شب جمعه از این رجب که هلال ماه در آسمان رویت می شود، شبی خاص است که فرشتگان درگاه الهی به دور کعبه آمده تا دعای مومنان را به آسمان ها ببرند. پس این شب از بهترین ایام برای برآورده شدن آروزهای پاک است و به دعا و استغفار زیاد در آن تاکید شده است.

همچنین از جمله اعمال این شب این است که پس از گذشتن یک سوم از شب، ۱۲ رکعت نماز به جا آورده، این نماز باید دو رکعت دو رکعت خوانده شود و در هر رکعت، یک حمد و سه بار سوره قدر و دوازده بار سوره توحید را بخواند و در پایان ۷۰ مرتبه بر محمد و آل محمد درود فرستد، سپس به سجده رود و ۷۰ مرتبه بگوید: سبوح القدوس رب الملائکه و الروح.

سپس سر از سجده بر دارد و بگوید

رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ

تکفارس آی آر

و دوباره سجده ای چون سجده نخست به جای آورد.

برای درک اهمیت لیله الرغائب تنها کافیست که به روایاتی که در منابع روایی در وصف آن آمده است دقت و تأمل کنیم؛ از جمله مهمترین آنها که به نقل از رسول اکرم (ص) آمده است

عن رسول اللَّه صلى الله علیه و آله فی ذِکرِ فَضلِ شَهرِ رَجَبٍ

لا تَغفُلوا عَن أوَّلِ لَیلَهِ جُمُعَهٍ مِنهُ، فَإِنّها لَیلَهٌ تُسَمّیهَا المَلائِکَهُ لَیلَهَ الرَّغائِبِ، وذلِکَ إنَّهُ إذا مَضى ثُلُثُ اللَّیلِ لَم یَبقَ مَلَکٌ فِی السَّماواتِ وَالأَرضِ إلّایَجتَمِعونَ فِی الکَعبَهِ وحَوالَیها،…، فَیَقولُ لَهُم: یا مَلائِکَتی، سَلونی ما شِئتُم، فَیَقولونَ: رَبَّنا، حاجَتُنا إلَیکَ أن تَغفِرَ لِصُوّامِ رَجَبٍ، فَیَقولُ اللَّهُ تَبارَکَ وتَعالى: قَد فَعَلتُ ذلِکَ.

از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در ذکر فضیلت ماه رجب

www.takfars.ir

از اولین شب جمعه آن غافل نشوید که آن شبی است که فرشتگان آن را می خوانند. شب هیاهو چون ثلث شب بگذرد در آسمانها و زمین فرشته ای باقی نمی ماند مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع می شوند… پس به آنها می گوید: ای فرشتگان من. هر چه می خواهی از من بخواه می گویند: پروردگارا حاجت ما این است که روزه داران رجب را ببخشی سپس خداوند تبارک و تعالی می فرماید: تو چنین کردی.

همچنین در جایی دیگر در ذکر اهمیت این شب از رسول خدا (ص) روایت شده است

وَ لَکِنْ لَا تَغْفُلُوا عَنْ أَوَّلِ لَیْلَهٍ جُمُعَهٍ فِیهِ [منه ] فَإِنَّهَا لَیْلَهٌ تُسَمِّیهَا الْمَلَائِکَهُ لَیْلَهَ الرَّغَائِبِ وَ ذَلِکَ أَنَّهُ إِذَا مَضَی ثُلُثُ اللَّیْلِ لَمْ یَبْقَ مَلَکٌ فِی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا یَجْتَمِعُونَ فِی الْکَعْبَهِ وَ حَوَالَیْهَا وَ یَطَّلِعُ اللَّهُ عَلَیْهِمْ اطِّلَاعَهً (إقبال الأعمال (ط – القدیمه)،ج ۲، فصل فیما نذکره من عمل أول جمعه من شهر رجب، ص:۶۳۲)

از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید؛ زیرا شبی است که فرشتگان آن را لیله الرغائب می نامند. این نامگذاری به این جهت است که هنگامی که مقداری از شب گذشت، هیچ فرشته ای در آسمان ها و زمین نمی ماند مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع می شوند.

بهترین دعاها برای شب آرزوها

همانطور که گفته شد شب آرزوها شبی است که مومنان به درگاه خدا دعا می کنند تا به حاجات و خواسته های خود برسند. اما مهمتر از همه این است که این شب نه تنها فرصتی برای دعا خود، بلکه از ائمه ما سفارش شده است که دعا برای دیگران را نیز فراموش نکنیم. از جمله بهترین دعاها برای شب آرزوها عبارتند از

دعای کردن برای سلامتی و فرج امام زمان (ع) زیرا با ظهور ایشان عدل و داد و صلح و آرامش جهان را فرا می گیرد.

طلب هدایت و راه راست از خداوند از بهترین آرزوهای این شب است. در قرآن آمده است اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ؛ ما را به راه راست هدایت کن این همان روش قرآنی است که ریشه در سبک زندگی اهل بیت حضرت محمد (ص) دارد.

توبه و طلب بخشش از درگاه خداوند: پروردگارا. ما را تسلیم فرمان خود قرار ده. و از دودمان ما، امتى که تسلیم فرمانت باشند، به وجود آور. و طرز عبادتمان را به ما نشان ده و توبه ما را بپذیر، که تو توبهپذیر و مهربانى.

طلب دنیا و آخرت خوب از بهترین آرزوهای لیله الرغائب: آموزه های دینی تقابلی برای دست یافتن به زندگی دنیوی خوب ندارد. به همین علت در مناجات های قرآنی در کنار آخرت خوب برای داشتن دنیایی نیکو نیز دعا می شود، به این ترتیب: پروردگارا. به ما در دنیا نیکى عطا کن. و در آخرت نیز نیکى مرحمت فرما و ما را از عذابِ آتش نگاه دار.

تک فارس

طلب عفو از درگاه الهی برای نجات یافتن از از آتش جهنم، که در دعا می گوییم: پروردگارا. ما ایمان آوردهایم؛ پس گناهان ما را بیامرز، و ما را از عذابِ آتش، نگاهدار.

درخواست عاقبت به خیری از محضر پروردگار: از آیات قرآنی اینطور برداشت می شود که طلب عاقبت خیری از بهترین آرزوها است. به همین ترتیب در آیات قرآنی آمده است: أَنْتَ وَلِیِّی فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ تَوَفَّنی مُسْلِماً وَ أَلْحِقْنی بِالصَّالِحین؛ تو ولىّ و سرپرست من در دنیا و آخرت هستى، مرا مسلمان بمیران؛ و به صالحان ملحق فرما.

محصولات معتبر
محصولات معتبر