تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چرا نوشابه دشمن همیشگی سلامتی است

image چرا نوشابه دشمن همیشگی سلامتی است

پوسیدگی دندان

قند زیاد موجود در نوشابه دندان‌ها و لثه‌ها را می‌پوشاند. چندین مطالعه نشان داده‌اند که نوشابه تأثیرات خطرناکی روی دندان‌ها دارد. نوشابه حاوی اسیدهایی مثل اسید فسفریک و اسید کربنیک است. این اسیدها باعث ایجاد یک محیط به‌شدت اسیدی در دهان می‌شوند و دندان‌ها را در مقابل پوسیدگی آسیب‌پذیر می‌کنند.

چاقی

چاقی فقط یکی از مضرات نوشابه است. علت رابطه‌‌ی بین چاقی و نوشابه ممکن است به‌طور مشخص، وجود کالری زیاد در آن باشد. فقط یک قوطی نوشابه، تقریبا ۱۴۰ کالری دارد. اگر قصد کاهش وزن دارید، نوشابه نخورید؛ وگرنه تمام زحماتتان به باد می‌روند.

تکفارس آی آر

دیابت

بعضی از افراد برای اینکه مشکلی در قند خونشان ایجاد نشود، به جای نوشابه‌ی معمولی، نوشابه‌ی رژیمی مصرف می‌کنند. واقعیت این است که هم نوشابه‌ی معمولی و هم نوشابه‌ی رژیمی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در ارتباط هستند. افزایش قند خون ناشی از مصرف نوشابه بدن را مجبور می‌کند قند را به چربی در کبد تبدیل کند.

به این ترتیب، ذخایر چربی موجود در کبد طی شش ماه، ۱۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کنند. این مسأله احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

افزایش چربی شکم

اگر چربی شکمتان افزایش پیدا کرده است، یکی از علل آن می‌تواند مصرف نوشابه باشد. قند تصفیه شده‌ی موجود در نوشابه به‌سرعت قند خون را افزایش می دهد. این موضوع، تولید انسولین را تحریک می‌کند و قند را به چربی تبدیل می‌کند.

www.takfars.ir

درد مفصلی

درد مفصلی یکی از مضرات نوشابه است. در یک مطالعه نشان داده شد زنانی که به‌طور مرتب نوشابه‌های شیرین مصرف می‌کردند، افزایش احتمال ابتلا به آرتریت روماتوئید (RA) را تجربه کردند. این عارضه‌ی دردناک یک نوع بیماری خودایمنی است که می‌تواند منجر به درد مفصلی شود.

مشکلات کلیوی

سنگ کلیه که یک بیماری دردناک است، در نتیجه‌ی تجمع تدریجی مواد معدنی در کلیه رخ می‌دهد. این رسوبات در نهایت از کلیه به میزنای (لوله‌ای که کلیه را به مثانه متصل می‌کند) راه پیدا می‌کنند. متأسفانه احتمال ابتلا به این عارضه‌ی ناخوشایند در افرادی که به‌طور مرتب نوشابه مصرف می‌کنند، بیشتر می‌‌شود.

مشکلات رفتاری

بطری‌های پلاستیکی نوشابه‌ها معمولا حاوی مواد شیمیایی به نام BPA هستند. تحقیقات نشان داده‌اند که این ماده‌ی شیمیایی ترکیباتی که با آن تماس پیدا کنند را آلوده می‌کند. نتیجه‌ی این مسأله، بروز مشکلات رفتاری در مصرف‌کنندگان می‌شود.

نارسایی قلبی

یکی دیگر از مضرات نوشابه، نارسایی قلبی است. برای حفظ سلامتی و افزایش طول عمر، دور نوشابه را خط بکشید. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف نوشیدنی‌های شیرین ممکن است منجر به نارسایی قلبی شود.

سکته

هر بار که نوشابه می‌خورید، احتمال ابتلا به سکته در شما افزایش پیدا می‌کند. نوشابه به‌طور مستقیم باعث افزایش ذخایر چربی در بدن می‌شود. بعضی از این چربی‌ها می‌توانند منجر به سفت شدن سرخرگ‌ها و احتمال ابتلا به سکته را بیشتر کنند.

تک فارس

تقویت عادت‌های غذایی بد

مصرف نوشابه به‌طور مستقیم با عادت‌های غذایی ناسالم ارتباط دارد. مصرف یک قوطی نوشابه باعث می‌شود هوس خوردن نوشابه‌ی بیشتری کنید. علاوه بر این، نوشابه معمولا با غذاهای ناسالم مثل همبرگر، پیتزا خورده می‌شود که همگی برای سلامتی بدن مضر هستند.

بیماری قلبی و عروقی

افرادی که نوشابه مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سکته، حمله‌ی قلبی یا مرگ ناشی از بیماری قلبی و عروقی قرار دارند.

کلسترول بالا

یک بطری نوشابه، بیشتر از میزان قند لازم بدن در روز قند دارد. مطالعات رژیم غذایی سرشار از قند را با افزایش سطح کلسترول بد (LDL) و کاهش سطح کلسترول خوب (HDL) مرتبط می‌دانند.

تضعیف سلامت روده

باکتری‌های روده می‌توانند روی همه چیز از سلامت دستگاه گوارش تا تثبیت ذهنی تأثیر بگذارند. قند موجود در نوشابه باعث تغذیه‌ی باکتری‌های بد روده می‌شود و به همین خاطر به باکتری‌های سالم که به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کنند، غذای چندان زیادی نمی‌رسد. این موضوع منجر به افزایش احتمال ابتلا به اضافه وزن، اختلالات شناختی و مشکلات دیگر می‌شود.

سرطان روده‌ی بزرگ

رنگ نوشابه ممکن است باعث سرطان شود. نوشابه‌ها حاوی رنگ، مواد افزودنی و طعم‌دهنده‌های مصنوعی هستند که همگی احتمال ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را افزایش می‌دهند.

T A K F A R S

مقاومت به لپتین

گیرنده‌های لپتین موجود در بدن در صورتی که به‌درستی کار کنند، بعد از غذا خوردن احساس سیری می‌کنید. یکی از مضرات نوشابه این است که باعث مقاومت به لپتین می‌شود. به مرور زمان این مسأله می‌تواند منجر به گرسنگی، اضافه وزن، دیابت و افزایش احتمال ابتلا به بعضی از بیماری‌های مزمن می‌شود.

افزایش سرعت پیری

نوشابه حاوی فسفات و قند است که نشان داده شده هر دو سرعت فرآیند پیری را افزایش می‌دهند.

از دست دادن حافظه

نوشابه‌ها حاوی روغن نباتی برومین (BVO) هستند که نه تنها باعث ناباروری می‌شود، بلکه می‌تواند تأثیرات منفی روی سیستم عصبی مرکزی داشته باشد و منجر به از دست دادن حافظه شود.

سرطان‌های دستگاه تناسلی

اگر فکر می‌کنید با مصرف نوشابه‌های قوطی‌دار به جای نوشابه‌های بطری پلاستیکی از مضرات روغن نباتی برومین خلاص می‌شوید، در اشتباه هستید. قوطی‌های آلومینیومی هم با سرطان‌های دستگاه تناسلی ارتباط دارند.

میگرن

نوشابه‌ها سرشار از شیرین‌کننده‌های مصنوعی و طبیعی هستند که هر دو محرک سردرد میگرنی محسوب می‌شوند.

تک فارس www.takfars.ir

کم‌آب شدن بدن

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، کم‌آب شدن بدن یکی دیگر از مضرات نوشابه است. کافئین موجود در بسیاری از نوشابه‌ها ادرارآور است و به همین دلیل باعث کم‌آبی بدن می‌شود.

حساسیت

نوشابه‌ها حاوی یک ترکیب به‌شدت آلرژ‌ی‌زا به نام سدیم بنزوات هستند که این ترکیب در بسیاری از نوشابه‌ها با پتاسیم بنزوات جایگزین شده است. هر دو ترکیب ذکر شده با کهیر و آسم در ارتباط هستند. با مصرف نوشابه باعث بدترشدن علائم حساسیت خود نشوید.

اخلالات غدد لنفاوی

اگر دچار مشکلی در سیستم لنفاوی هستید، مصرف نوشابه می‌تواند یکی از علل ابتلا به این عارضه‌ باشد. تحقیقات عنوان می‌کنند که شیرین‌کننده‌های مصنوعی موجود در نوشابه‌ها با افزایش خطر سرطان غدد لنفاوی (لنفوم) در ارتباط هستند.

افسردگی

شاید نمی‌دانستید، اما یکی از مضرات نوشابه افسردگی است. اگر علت را می‌خواهید باید بگوییم که نوشابه مقدار زیادی فروکتوز دارد که می‌تواند با اسیدآمینه‌های هورمون سروتونین (هورمون شادی) واکنش منفی نشان دهد. به‌ مرور زمان، این موضوع افسردگی را به دنبال دارد.

بیماری کبد چرب غیرالکلی

مصرف الکل تنها علت آسیب دیدن کبد نیست. قند اضافی نوشابه با بیماری کبد چرب غیرالکلی ارتباط دارد. قند موجود در نوشابه بسیار زیاد است؛ به همین دلیل بدن نمی‌تواند آن را به‌طور مناسب پردازش کند و آن را به چربی تبدیل می‌کند. به مرور زمان، این موضوع باعث بروز بیماری کبد چرب می‌شود.

تکفارس

بی‌خوابی

ترکیبات مضر نوشابه، خواب را هم تحت تأثیر قرار می‌دهند. نوشابه کافئین نسبتا زیادی دارد که سوخت‌وساز آن توسط بدن می‌تواند نصف روز طول بکشد. اگر در وعده‌ی شام با غذایتان نوشابه بخورید، احتمالا هنگام خواب دچار مشکل شوید.

مشکلاتی برای مادران شیرده

تغذیه‌ی مادران شیرده اهمیت زیادی دارد، چون هرچه که می‌خورند، روی بدن نوزادشان هم تأثیر می‌گذارد. هنگام شیر دادن، کافئین نوشابه از مادر به نوزاد منتقل شده و منجر به اختلال در خواب و مشکلات گوارشی در او می‌شود.

تاری دید

یکی دیگر از مضرات نوشابه، تاری دید است. مصرف نوشابه باعث می‌شود قند خون به‌سرعت افزایش پیدا کند که این مسأله ممکن است منجر به ورم کردن عدسی چشم‌ شود و بینایی را تحت تأثیر قرار دهد.

ریزش مو

مصرف نوشابه می‌تواند باعث تغییرات هورمونی شود که این موضوع ریزش مو را در پی خواهد داشت. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهند که ابتلا به دیابت معمولا عامل زمینه‌ساز آلوپسی و بیماری تیروئید است که هر دو می‌توانند موها را نازک کنند.

پوکی استخوان

مصرف نوشابه با کاهش تراکم استخوان‌ها در ارتباط است و به همین دلیل با افزایش سن، بیشتر شما را در معرض شکستگی و ناتوانی در حرکت کردن قرار می‌دهد.

takfars.ir

نفخ

شاید شما هم بعد از مصرف نوشابه احساس نفخ را تجربه کرده باشید. گاز نوشابه وارد معده شده و در آنجا جمع می‌شود. این مسأله نفخ، تورم و ناراحتی در ناحیه‌ی شکم را به دنبال دارد.

سوزش سر معده

نوشیدنی‌های گازدار باعث نفخ معده می‌شوند که این موضوع می‌تواند منجر به بازگشت اسید معده به گلو شود. این مسأله با افزایش خطر ابتلا به سوزش سر معده و حتی بعضی از انواع سرطان‌ها در ارتباط است.

زخم‌های گوارشی

زخم‌های گوارشی زخم‌هایی هستند که در پوشش داخلی معده، روده‌ی کوچک یا مری رخ می‌دهند. مصرف نوشابه می‌تواند در بروز این زخم‌ها نقش داشته باشد. ترکیبات مضر نوشابه می‌توانند باعث تحریک پوشش معده شوند و شما را در معرض ابتلا به زخم معده یا بدتر شدن بیماری فعلی‌‌اتان قرار دهند.

نقرس

نقرس نوعی بیماری است که باعث التهاب و درد در مفاصل، به‌ویژه انگشت شصت پا می‌شود. این بیماری معمولا زمانی رخ می‌دهد که سطح بالای اسید اوره‌ی خون متبلور شود. فروکتوز به بالا بردن سطح اسید اوریک شناخته می‌شود.

بسیاری از مطالعات مصرف نوشیدنی‌های شیرین را با ابتلا به بیماری نقرس مرتبط دانسته‌اند.

سرطان مثانه

تک فارس آی آر

بعضی از شیرین‌کننده‌های نوشابه مثل ساخارین و سیکلامات سدیم با افزایش احتمال ابتلا به سرطان ارتباط دارند. نوشابه ممکن است باعث چاقی و اضافه وزن شود که این موضوع می‌تواند عامل خطر تعدادی از سرطان‌ها از جمله سرطان مثانه باشد.

تومور مغزی

بین مواد شیمایی موجود در نوشابه و ابتلا به اختلالات عصب‌شناختی مثل صرع ارتباط وجود دارد. مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که آسپارتام، شیرین‌کننده‌ی مصنوعی موجود در بعضی از نوشابه‌ها احتمال ابتلا به تومور مغزی را بیشتر می‌کند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر