تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

مقاله تحقیقی چند صفحه ای درباره صنعت گردشگری

در حال حاضر صنعت گردشگری بصورت روز افزون در حال رشد است و تأثیرات مختلفی را در دنیا ایجاد کرده است. هر ساله، میلیون‌ها گردشگر به به هر دلیلی مانند دیدن جاذبه ها، از خانه‌های خود به مناطق مختلفی سفر می کنند. گردشگران با روش های مختلفی سفر می کنند تا نقاط مختلف جهان را از نزدیک ببینند. صنعت گردشگری محدود به بازدید از جاذبه ها نمی‌شود بلکه گردشگری انواع مختلفی دارد که در سراسر جهان در حال توسعه است.

گردشگری به فرآیندی گفته می شود که در طول مسافرت حاصل می شود، گردشگری شامل کسب اطلاعات، برنامه ریزی و تدارک در مبدأ سفر، انجام سفر به مقصد و اقامت در آن، خرید کردن، تعامل میزبان و میهمان، بازگشت به مبدأ سفر و مرور خاطرات سفر با خود و دیگران است. در گردشگری، مجموعه ای از کنش ها و فعالیت ها بین گردشگران، ارائه دهندگان خدمات و محصولات گردشگری، سیاست گذاران و میزبانان روی می دهد.

ماهیت بین رشته ای بودن گردشگری و پیشرفت‌های روز افزونی که در سبک و کیفیت زندگی مردم روی می دهد، صرفاً داشتن یک تعریف ثابت و مشخص را برای گردشگری سخت می کند و به همین خاطر است، که تعاریف متعددی برای گردشگری ارائه شده است. گردشگری، فرآیند سفر است؛ سفری که می تواند برای تفریح، استراحت، کسب آرامش، بازیابی جسمی و روحی و پرداختن به امور معنوی، دید و بازدید خانوادگی و انجام کسب و کار محقق شود.

گردشگری به عنوان یک مفهوم تا به امروز مسیری طولانی را پیموده و این فعالیت به انواع مختلفی تقسیم بندی شده است. با پیشرفت زیرساخت‌های صنعت گردشگری و فضای رقابتی بین مناطق، شرکت‌ها، هر روز شاهد ایده‌ها و مفهوم‌های جدیدی در گردشگری هستیم.

امروزه انواع مختلف گردشگری به گونه‌ای پیش می‌رود که برای گردشگران با نیازها و سلیقه های مختلف قابل لمس باشد. به همین دلیل به نظر می رسد که هرچه بیشتر می گذرد موارد مختلفی به این صنعت اضافه می شود. به هر حال امروزه انواع مختلفی از صنعت گردشگری دیده می شود که در ادامه به معرفی رایج تر آن ها می پردازیم.

تکفارس آی آر

سفرهایی از جنس ماجراجویی

سفرهای ماجراجویی، نوعی گردشگری است که در میان ماجراجویان و افرادی که همیشه به دنبال کارهای هیجان انگیز بوده اند، بسیار محبوب است. به طور کلی، گردشگران ماجراجو در فعالیت های دشوار و ورزش هایی مانند کوهنوردی، پیاده روی در کویر، بانجی جامپینگ، غواصی، پرواز با پاراگلایدر، زیپ لاین، صخره نوردی و غیره به کار خود ادامه می دهند. مقصدهای محبوب این نوع گردشگری، نپال برای کوهنوردی، کرواسی برای صخره نوردی و دوچرخه سواری در کوه، نیوزیلند برای اسکی و … هستند.

سفرهای تجاری

گردشگری شامل فعالیت‌هایی است که باعث سفر کردن افراد در مکان های خارج از محیط معمول خود شده که بیش از یک سال طول نکشد. اهداف این سفرها می‌تواند برای اوقات فراغت، کسب و کار و سایر اهداف باشد. برای مثال فعالیت‌های مشترکی که شامل گردشگری و تجارت می‌شوند؛ حضور در جلسات، کنفرانس ها و سمینارها، بازدید از نمایشگاه های تجاری و غیره هستند.

سفرهای فرهنگی

www.takfars.ir

گردشگری فرهنگی با فرهنگ یک کشور یا منطقه خاصی درگیر است. مفهوم گردشگری فرهنگی از مواردی مانند تاریخچه یک منطقه خاص، شیوه زندگی افراد در یک مکان خاص جغرافیایی، معماری، سنت ها، ادیان، جشنواره ها، غذاها و غیره نشأت می گیرد. فعالیت های گردشگری فرهنگی در مناطق شهری ممکن است شامل بازدید از موزه ها، تئاترها، گالری های هنری و غیره باشد. بازدید از مناطق روستایی مانند جوامع فرهنگی بومی و تجربه سنت‌ها، شیوه زندگی و ارزش های یک جامعه نیز جزو این دسته هستند. همچنین گردشگری فرهنگی پاپ نیز یکی از زیر مجموعه‌های اصلی آن است که شامل سفر به مکان‌ها و مشاهده آثار ادبی، سریال تلویزیونی و سینما می شود.

سفرهایی از جنس طبیعت

یکی از انواع مختلف صنعت گردشگری اکوتوریسم است، که دسته بندی بسیار گسترده‌ای است که به سفر مسئولانه به طبیعت، جامعه محلی و … ربط داده می شود. این نوع از گردشگری شامل سفر به مکان‌هایی است که جاذبه اصلی آن گیاهان و جانوران، تشکل‌های طبیعی یا مصنوعی و مناطق زندگی جوامع بومی و محلی است. گردشگری همچنین مفاهیم ژئوتوریسم و گردشگری حیات وحش را شامل می شود. ایده اصلی این نوع سفر این است که گردشگران علاوه بر تخریب نکردن یک جاذبه و یا محیط طبیعی، باید برای آن جا مفید باشند و به رشد آن کمک کنند.

سفرهای خوش طعم

گردشگری غذایی یا گردشگری غذا شامل تجربه کردن غذای محلی و سنتی یک کشور خاص، منطقه، شهر و یا روستا است. شایان به ذکر است که هرچند غذا خوردن در طول دیگر سفرها و انواع مختلف گردشگری امری طبیعی است، اما گردشگری غذایی صرفاً به خاطر تجربه فرهنگ آشپزی برگزار می شود. امروزه با رشد کلی گردشگری، این زیرمجموعه نیز تا حد زیادی گسترش و توسعه یافته است. از مقاصد محبوب این نوع گردشگری می توان به ایتالیا، فرانسه و مکزیک اشاره کرد.

گردشگری تاریک یا گردشگری تلخ

دراین نوع گردشگری، مسافران به بازدید از سایت ها و جاذبه‌هایی می پردازند که در آن یک فاجعه تاریخی رخ داده است. این تراژدی ها می‌توانند چیزی شبیه جنگ و یا بلایای طبیعی مانند زلزله، آتشفشان و .. باشند. با اینکه اکثر این مکان ها بسیار تلخ و غمگین هستند اما به دلیل ارزش تاریخی، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند. معمولاً ذهن کنجکاو انسان چیزی فراتر از یک محیط معمولی را می خواهند ببیند، بنابراین مکان‌هایی که گذشته تلخی داشته اند، جزو محبوب شدن یکی از انواع مختلف گردشگری یعنی تورسیم تاریک شده اند.

سفر با گرایش سلامت

گردشگری سلامت شامل حال بیمارانی می‌شود که برای درمان می بایست به مکانی سفر کنند. درمان های متداولی که بیماران گردشگری سلامت به دنبال آن هستند، شامل درمان های مربوط به اختلالات ژنتیکی خاص و جراحی های تخصصی مانند جراحی های زیبایی و غیره هستند. بعضی از افراد نیز به دنبال درمان‌های روانپزشکی و درمان جایگزین هستند، به این صورت که به مکان‌هایی که برای آن ها تعبیه شده و بسیار پر آرامش و تحت نظر روان پزشکان می باشد، سفر می کنند.

image مقاله تحقیقی چند صفحه ای درباره صنعت گردشگری

تک فارس

صنعت گردشگری به عنوان متنوع ترین و بزرگترین صنایع در جهان، مهمترین منبع درآمد و ایجاد فرصت های شغلی برای بسیاری از کشورهای دنیا است. این صنعت که به عنوان موتور توسعه از آن نام برده می شود، به علت اهمیتی که از نظر اقتصادی، اجتماعی دارد، روز به روز بیشتر مورد توجه قرار گرفته و دولت‌ها به آن اهمیت می‌دهند و امروزه یکی از پایه های اصلی و استوار اقتصاد جهان و از جمله صنایع مهم با رشد سریع در توسعه اقتصادی جهان است که با ایجاد بالاترین میزان ارزش افزوده به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند سایر فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار دهد. در تقسیم بندی جهانی پس از نفت و خودروسازی، صنعت گردشگری در رده سوم قرار می گیرد.

۶۰ سال گذشته، صنعت گردشگری طعم شیرین توسعه و تنوع پذیری اقتصادی را چشیده و به واسطه آن به یکی از سریع و رو به رشدترین بخش های صنعتی در دنیا تبدیل شده است.

صنعت گردشگری با ویژگی‌‌های خاص خود، صنعتی پویا با آینده‌ای روشن تلقی می‌ شود. سرمایه‌ گذاری در این صنعت در تمام کشورهای، دارای جاذبه‌‌های جهانگردی روبه افزایش است. امروزه جذب گردشگران خارجی به رقابتی فزاینده در بین نهادهای درگیر در صنعت گردشگری تبدیل شده است. زیرا این صنعت نه‌ تنها در پیشبرد اقتصاد ملی و درآمدهای ارزی نقش دارد، بلکه صنعتی است پاکیزه و عاری از آلودگی و در عین حال ایجاد کننده مشاغل جدید.

گردشگری یک محرک مناسب برای رشد اقتصادی است. صنعت ۶/۷ تریلیون دلاری سفر، بزرگ‌ترین صنعت بخش خدمات در جهان به شمار می‌رود و بیش از ۱۰درصد از تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص داده است. رشد صنعت گردشگری می‌تواند تولید ناخالص داخلی کشورهای گردشگرپذیر را افزایش دهد و درآمد مالیاتی بیشتر را نصیب دولت این کشورها کند.

از سوی دیگر، گردشگری موجب رشد تجارت بین‌الملل نیز می‌شود. ارزش صادرات خدمات گردشگری در سال ۲۰۱۶ حدود ۴/۱ تریلیون دلار بوده و صنعت گردشگری از این لحاظ پس از صنعت پتروشیمی و نفت، بالاتر از صنایعی مانند خودروسازی و مواد غذایی، در جایگاه سوم جهان قرار گرفته است.

گردشگری برای کشورهای دارای جاذبه‌های جهانگردی نظیر ایران می‌‌تواند به مهم‌ترین منبع کسب درآمد ارزی تبدیل شود. مشروط بر اینکه برنامه‌ریزی صحیح و همه‌ جانبه توأم با آینده‌نگری برای آن تنظیم و اجرا شود. متأسفانه در کشور ما، صنعت توریسم چنان که شایسته است، گسترش و توسعه نیافته است.

با وجودی که در تمامی برنامه‌های توسعه سالیان اخیر بر رهایی از اقتصاد تک محصولی متکی بر صادرات نفت تأکید شده ولی در مقام عمل موفقیت و کامیابی قابل توجه و مملوس و محسوسی در این زمینه به دست نیامده است. رشد و توسعه صنعت گردشگری در ایران به عنوان یکی از راهکارهای عملی رهایی از اقتصاد تک محصولی و متنوع سازی منابع درآمدی کشور باید بیش از پیش مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاستگذاران کشور قرار گیرد.

گردشگری، آگاهی و حساسیت جوامع به معضل تغییرات آب و هوایی را بالا می‌برد. امروزه در بسیاری از مناطق گردشگرپذیر توجه ویژه‌ای به ترویج انرژی‌های بادی و خورشیدی، کشت محصولات ارگانیک و ماهیگیری پایدار می‌شود. گزارش بانک جهانی یکی دیگر از دلایل اثبات نقش گردشگری پایدار در توسعه کشورها را نقش این صنعت در به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصاد آبی و بهره‌گیری پایدار از منابع آبی عنوان کرده است. در حال حاضر حدود ۲۶ درصد از فعالیت‌های اقتصادی در دریاها و اقیانوس‌ها مختص صنعت گردشگری است. بسیاری از کشورهایی که برای جذب گردشگران حساب ویژه‌ای روی دریاها یا اقیانوس‌های اطراف خود باز کرده‌اند، اهمیت خاصی برای حفظ خطوط ساحلی، سواحل مرجانی و تنوع زیستی در آب‌های سرزمینی خود قائلند.

در پایان باید به این مهم نیز اشاره شود که بدون شک امروزه صنعت گردشگری به عنوان صنعت جهانی، رشد سریعی در اقتصاد جهان داشته که در نتیجه افزایش نرخ رشد سالانه از تولید ناخالص ملی در سطح جهان، صادرات، تجارت جهانی و خدمات، سهم گردشگران بین المللی در فعالیت اقتصادی جهان نیز بطور مداوم بالا رفته است.

T A K F A R S

محصولات معتبر
محصولات معتبر