تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۳ آبان

۴۶۷پیش از میلاد:۱۴ نوامبر ۴۶۷ میلادی، پس از سه سال خشکسالی شدید در ایران، ریزش باران آغاز شد که یک هفته طول کشید و پیروز ساسانی شاه وقت دستور داد که به این مناسبت، از آن پس هر سال در چنین هفته ای جشن بگیرند.

خشکسالی سه ساله ایران همزمان با هجوم پی در پی اقوام شمال شرقی معروف به هپتال ها بود که بالاخره «پیروز» مجبور شد در گرگان برای جلوگیری از دست اندازی آنان سدی بلند، همانند دیوار چین بسازد که مردم محل بقایای آن را «سد سکندر!» گویند.

خشکسالی سه ساله به قدری روحیه ایرانیان را خراب کرده بود که در جنگ با هپتالی ها موفقیت نداشتند.

۱۰۵۴م:طغرل سلجوقی که بسیاری از نقاط ایران را در اشغال خود داشت ۱۴ نوامبر ۱۰۵۴ میلادی با سپاهی گران روانه بغداد شد و اوایل سال ۱۰۵۵ میلادی این شهر را تصرف کرد. به بهانه نجات خلیفه عباسی از دست شیعیان و استقرار مجدد حاکمیت اهل تسنن، طغرل قبلا در اصفهان اعلام کرده بود که بزودی عازم بغداد خواهد شد. طغرل پس از تصرف بغداد، از آن پس به نام خلیفه که در دست او آلتی بیش نبود زمام امور قلمرو عباسیان را به دست گرفت و خود را حامی خلیفه اعلام داشت و قدرت را در بغداد به سنی ها باز گردانید یعنی درست عکس کاری که دهها سال پیش از او، دیلمیان ایرانی (شیعه مذهب) کرده و قدرت را در دست شیعیان قرار داده بودند.

پس از سلطه سلجوقیان بر بغداد، بعدا هم چندبار این شهر (درزمان صفویه و افشاریه) به دست ایران و شیعه افتاده بود. جنوب شیعه نشین بین النهرین (عراق امروز) تا دوران زندیه (کریم خان) وابسته به ایران بود و از آن پس در کنترل عثمانی (حکومت استانبول) قرار گرفت.

تکفارس آی آر

در پی شکست نظامی عثمانی (متحد آلمان) در جریان جنگ جهانی اول، انگلیسی ها سرزمین های عربی تابع حکومت عثمانیان در خاورمیانه را به تصرف خود درآوردند و در این سرزمین ها چند کشور تازه به وجود آوردند ازجمله عراق، و اردن و …. چند سال بعد در عراق «دستساز انگلیسی ها» بپاخیزی هایی از جمله قیام شیعیان (به حمایت آیت الله میرزای شیرازی) روی داد و این کشور نوبنیاد (پادشاهی) استقلال یافت که با کودتای سال ۱۹۵۸ جمهوری شد.

پس از اشغال نظامی عراق توسط آمریکا در سال ۲۰۰۳ و سپس انجام انتخابات عمومی، قدرت در آن کشور عمدتا به شیعیان منتقل شده است. عراق که همچنان در اشغال نظامی آمریکاست و به صورت یک مسئله پیچیده بین المللی درآمده از آغاز سال ۲۰۰۶ در آتش یک جنگ داخلی نامرئی می سوزد.

۱۳۲۸ش:دو دیدار از دیدارهای متعدد محمدرضاشاه پهلوی از آمریکا «۲۳ آبان» و به فاصله ۲۸ سال ازهم آغاز شده بود. یکی از این دو سفر ۲۳ آبان ۱۳۲۸ و دیگری ۲۳ آبان ۱۳۵۶شروع شده بود.

آخرین دیدار شاه سابق به عنوان رئیس کشور ایران از آمریکا ۲۳ آبان ۱۳۵۶ (۱۴ نوامبر ۱۹۷۷) آغاز شد که ضمن آن در واشنگتن با تظاهرات دامنه دار مخالفان ایرانی اش رو به رو، شدیدا تحقیر شد و وجهه خود را نزد دولتهای غرب از دست داد که در تضعیف روحیه اش نقش موثر داشت. شاه از واشنگتن به پاریس رفت که در آنجا هم با چنین تظاهراتی که وسعت آن قبلا سابقه نداشت رو به رو شد. تظاهرات ضد شاه ازآن پس، در برون مرز و درون مرز تا ۱۴ ماه بعد که ایران را برای همیشه ترک گفت ادامه یافت.

بسیاری از مورخان متفق القول نوشته اند که رضا شاه و پسرش بمانند یکدیگر با سیاست و حمایت خارجی بالا آمدند و به همان گونه هم پایین رفتند و هر دو در تبعید درگذشتند و …. رضاشاه با حمایت انگلیسی ها با کودتای ۱۲۹۹ روی کار آمد و چون بعدا متمایل به آلمان شد برکنار و تبعیدش کردند و در تبعید در آفریقای جنوبی درگذشت و جسدش مدتها در مصر بود. محمدرضاشاه هم با تایید دولت لندن در آغاز اشغال نظامی سپتامبر ۱۹۴۱ به شاهی رسید، با حمایت انگلستان و آمریکا با کودتای ۲۸ امرداد ۱۳۳۲ به سلطنت باز گشت و چون دو دهه بعد دم از استقلال ملی و تمدن بزرگ زد حمایت غرب را از دست داد، مجبور به فرار شد و در تبعید و در به دری در مصر درگذشت و جسدش در همانجا (درقاهره) باقی مانده است.

www.takfars.ir

۱۳۴۵ش:در این روز در سال ۱۳۴۵ هجری (۱۴ نوامبر ۱۹۶۶ ) استاد سعید نفیسی پس از پنج دهه تدریس و به یادگار گذاشتن بیش از یکصد تالیف در ۷۳ سالگی فوت شد. وی که در فرانسه تحصیل کرده بود و نویسنده و پژوهشگری پرکار و خستگی ناپذیر بود. استاد نفیسی فرزند علی اکبر ناظم الاطباء کرمانی و از خاندان حکیم کرمانی بود.

استاد نفیسی درباره هر موضوعی که به نظرش می رسید قادر به نوشتن مقاله، رساله و کتاب بود؛ از نمایشنامه تا داستان و از تاریخ تا واژه نامه و تصحیح متون قدیمی و همین طور درباره سیاست. بسیار روان و زیبا و بدون تکلف می نوشت و نوشته هایش خوانندگان فراوان داشت. مردی فروتن و دوست داشتنی بود. فهرست تحریرات او طولانی است از جمله فرهنگ فرانسه، تاریخچه ادبیات ایرانی، بیهقی، نظامیه بغداد، ماه نخشب، نظامی گنجوی، فرهنگنامه پارسی، یزدگرد سوم، شیخ زاهد گیلانی و ….

شادروان نفیسی یک ایراندوست تمام عیار بود و مقاله دهم دی ماه ۱۳۱۳ او که در روزنامه اطلاعات درباره تصمیم دولت وقت مبنی بر منع خارجیان از بکار بردن واژه «پرشیا» به جای ایران معروف است.این مصوبه که دولت های دیگر را از بکار بردن « پارسوا، پرسه، پرسان، پرژیا (پرشیا)، پرسیانا و … » در نامیدن ایران منع می کرد مورد انتقاد بوده است.

منتقدین هنوز هم می گویند: این نام ها در سراسر جهان، امپراتوری ایران با همه عظمت و فرهنگ آن را در ذهن مردم تداعی می کند و بسیاری از خارجیان ایران را با ایراک (عراق) اشتباه می گیرند. غربی ها «پرشیا» را از یونانیان و رومی های عهد باستان یاد گرفته و بکار برده اند. در مغرب زمین هر دانش آموز دبیرستانی عظمت و کارهای امپراتوری پارسها را ضمن دروس خود خوانده است، ولی نمی داند که ایران همان «پرشیا» است. گرچه همه می دانند که فلات ایران (ایران زمین) از کجا تا به کجا امتداد دارد، ولی شمار کمی از آنان می دانند که امپراتوری پارسها، همین ایران زمین است که مورخان یونانی و رومی «امپراتوری پارسی» نوشته اند و در غرب عمومیت یافته است. در آمریکای امروز عده کمی هستند که بدانند پرژین ملون (خربزه ایرانی) ، پرژین کت (گربه ایرانی) ، پرژین هت (کلاه پوست بره که کرزای رئیس جمهور افغانستان بر سر می گذارد) و … را که هر روز بکار می برند از ایرانند. مگر مجلس یونان خارجیان را مجبور کرده که این کشور را به نام اصلی اش بنامند و «گریس» نخوانند. همین طور هندی ها، ژاپنی ها، فنلاندی ها، چینی ها و ….

چرا مجلس آلمان کشورهای دیگر را مجبور نمی کند که آن را «دویچلند» به نامند و مصری ها انگلیسی زبانانرا از بکاربردن «ایجپت» به جای «مصر» منع نمی کنند. به استدلال منتقدین، همین اجبار دولتهای دیگر بر پایه مصوبه مورد بحث سبب شده است که بسیاری از غربی ها گمان کنند که ایران یک کشور عربی است و ….

در سال ۱۳۱۳ (و تا به امروز) پاره ای هم بوده اند که می گویند این مصوبه به خواست انگلیسی ها بوده که می خواستند افغانستان و بلوچستان هویت جداگانه داشته باشند و در عوض توجه ایرانیان معطوف به اران شود ( قفقاز سابق ایران که بلشویکها جمهوری آذربایجان نام نهادند).

ایرانیان، میهن خود را به نام «ایران و ایرانشهر» می شناخته اند. در زمان ساسانیان «ایران غالبا با الف مکسور و سکون «ی» و یا این که «اران» تلفظ می شد و خارج از ایران را «انیران» می خواندند. باید دانست که افغانستان نامی است که انگلیسی ها بر این سرزمین – سرزمین رستم و کیانیان، گذارده اند!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۳ آبان

۲۰۰۳م: ۱۳نوامبر ۲۰۰۳ یک شورای قضایی مرکب از ۹ حقوقدان « روی مور » قاضی ارشد ( رئیس دیوان عالی ) ایالت آلاباما ی آمریکا را ناقض قانون اساسی فدرال که دولت و کلیسا را جدا از هم اعلام داشته است شناخت ، از کسوت قضاوت برکنار و از پرداختن به کار وکالت هم محروم کرد. « روی مور » به حکم یک قاضی فدرال( سراسری

آمریکا ) که ۲۷ اوت ۲۰۰۳ صادر شده بود اعتنا نکرده بود که دستور داده بود ستون ساخته شده از گرانیت حاوی « ده فرمان مسیح » را ازمقابل مجتمع قضایی بردارد. چون این بی اعتنایی مشاهده شد به فرماندار ایالت حکم شد که ستوان را به انبار منتقل سازد که چنین شد و سپس « قاضی مور » ۵۹ ساله که سالانه ۱۷۰ هزار دلار دستمزد و مزایا دریافت می داشت از سمت خود معلق ، و تعیین سرنوشت او به یک شورا مرکب از ۹ حقوقدان ارجاع گردید که رای این شورا با توجه به اصلی از قانون اساسی امریکا که دین و دولت را از هم جدا ساخته ۱۳ نوامبر صادر شد. در این رای نوشته شده است که هیچکس از جمله قاضی « روی مور » حق ندارد خود را بالاتر از قانون بداند.

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۳ آبان

۴۱۰م:« اوگوستین هیپو » نویسنده رومی در این روز ( ۱۴ نوامبر سال ۴۱۱ میلادی ) کار تالیف کتاب مشهور خود «شهر خدا» را به پایان برد. این کتاب در شرح ویران شدن شهر «رم» به دست ویزیگت ها (ژرمن های جنوبی) در اوت ۴۱۰ میلادی است.

اوگوستین در این تالیف ضمن بیان تاریخ شهر رم و گزارش تخریب سه روزه آن به دست ویزیگت ها، عقاید فلسفی خودرا آورده است که در قرون ۱۸ و ۱۹ تفسیر های متعدد بر این عقاید فلسفی نوشته شده که همچنان تجدید چاپ می شود. اوگوستین که از فلاسفه مشوق معنویات و اخلاقیات است عمر ظلم را کوتاه خوانده و هیچ ظلمی را بدون واکنش نمی بیند که عمر این واکنش طولانی خواهد بود. به عقیده او اگر ظلم و ستمگری نباشد انتقام هم نخواهد بود که انتقام واکنش طبیعی در برابر ظلم است و گاهی خود به ظلم تازه تبدیل می شود. اوگوستین آزمندی را عامل عمده فساد می داند که آن را به اضافه ظلم دو عامل اصلی انحطاط امپراتوری روم در بخش غربی آن قلمداد کرده است. وی ثابت کرده است که بیشتر آزمندان احساس بخل هم دارند که برناهنجاری های یک جامعه می افزاید و مردم را در برابر هم قرار می دهد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۳ آبان

۲۰۰۸م:۱۴ نوامبر ۲۰۰۸ دا سیلوا رئیس جمهور سوسیالیست برزیل در آستانه برگزاری یازدهمین نشست سران دولتهای «گروه ۲۰» گفت که اکیدا خواهد خواست که با توجه به ظهور قدرتهای اقتصادی تازه، در سیستم جهانی امور مالی تغییرات و اصلاحات پایه ای صورت گیرد تا با هر حرکتی ثبات مالی جهان متزلزل نشود. تزلزل ثبات مالی جهانی برنامه ریزی اقتصادی آحاد جهانیان را برهم خواهد زد که پیامدهای سیاسی و اجتماعی خواهد داشت. وی گفت که ساختار فعلی، دیگر کارآیی نخواهد داشت. دیدیم که این ساختار بمانند یک خانه کارتونی با وزش یک باد فروریخت. به صندوق بین المللی پول باید کمک بیشتری بشود و مداخله دیپلماتیک در امور مالی جهان به حد اقل برسد زیرا که هرحرکت سیاسی به زیان همه جهانیان خواهد بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۳ آبان

۱۹۷۲م:ادامه بحران مالی جهان، کاهش ارزش دلار و بالارفتن بهای طلا که چنین قاعده ای از سال ۱۹۷۲ (خروج دلار آمریکا از استاندارد طلا) برقرار شده است نشست های گروه – ۲۰ را معروف ساخته است . بنابراین اشاره به تاریخچه ایجاد این گروه لازم می آید:

سران «گروه ـ۷» در ژوئن ۱۹۹۹ در کلن آلمان تصمیم به ایجاد این گروه گرفتند که طرح آن در اجلاس وزیران دارایی هفت کشور در بیست و ششم سپتامبر همان سال به تصویب رسید و نخستین نشست سران در دسامبر ۱۹۹۹ در برلین برگزار شد. این گروه که جانشین گروه ۳۳ شده است با نشست واشنگتن ۱۱ نشست سران برگزار کرده است و دوازدهمین نشست آن در لندن برگزار شد. اعضای گروه ـ۲۰ عبارتند از کشورهای گروه ـ ۷، آرژانتین، آفریقای جنوبی، استرالیا، اندونزی، برزیل، ترکیه، چین، روسیه، سعودی، کره جنوبی، مکزیک، هند و نماینده اتحادیه اروپا. ایران واجد شرایط لازم برای عضویت در این گروه است ولی عضو نیست!. تایوان نیز کشور به حساب نمی آید که عضو باشد. این گروه برخلاف گروههای دیگر جهانی، دارای دفتر مرکزی و ستاد نیست و رئیس آن دوره ای است.

سران گروه – ۲۰ برغم اظهاراتشان در مصاحبه های مطبوعاتی قبلی (قبل از نوامبر ۲۰۰۸) نتوانستند در نشست نوامبر ۲۰۰۸ در واشنگتن و اجلاس بعدی این سران در لندن بحران رفع کنند. به نوشته برخی از مفسران، این سران در دو اجلاس مورد اشاره حتی نظرات قبلی خود مبنی بر تعیین یک جانشین اطمینان بخش برای دلار آمریکارا مطرح نساختند!.

۲۰۰۴م:طبق اعلامیه های ۱۱ نوامبر ۲۰۰۴ چند مر کز تحقیقات پزشکی از جمله انجمن بیماری های قلب آمریکا و نشست پزشکی نیوارلئان ، مصرف روزانه بیش از از حدی معین و محدود ویتامین E « ای » شیمیایی برای سالخوردگان و افرادی که بنیه ضعیف دارند خطرناک است. قبلا اعلام شده بود که مصرف روزانه این ویتامین به درمان بیماری های قلبی کمک، از سرطان جلوگیری می کند و باعث طول عمر می شود که با تحقیقات تازه معلوم شده است مصرف بیش از دویست واحد بین المللی آن در هر روز نتیجه عکس می دهد و تاکنون باعث مرگ بسیاری از بیماران قلبی شده است. در این اعلامیه ها توصیه ها شده است که ویتامین « ای » موجود درقرصهای مولتی ویتامین زیان آور نیست زیرا که در این قرصها بیش از بیست واحد بین المللی ویتامین « ای » وجود ندارد. ویتامین « ای » موجود در مواد غذایی از جمله دانه ها ، مغر بادام و فندق و سبزیها زیان آور نیست.سال گذشته ( ۲۰۰۳ میلادی ) تنها در آمریکا به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار قرص ( شیمیایی ) ویتامین « ای » به فروش رفته بود که از این لحاظ پس از ویتامین « ث » قرار داشت.

T A K F A R S

۵۶۵م:۱۴ نوامبر سال ۵۶۵ ژوستینیان امپراتور روم که دو بار از ارتش ایران شکست خورد در ۸۲ سالگی درگذشت و آرزوی تصرف مجدد سوریه را با خود به گور برد. وی در سال ۵۲۷ میلادی امپراتور شده بود.

ژوستینیان در شکست سال ۵۴۰ میلادی از ارتش ایران، انتاکیه را از دست داد و در شکست سال ۵۴۵ مجبور شد که با پراخت ۵ هزار سکه طلا به ایران موافقت با ترک مخاصمه را به دست آورد. قبلا میان وی و ایران در سال ۵۳۲ میلادی یک پیمان صلح به نام «آشتی همیشگی» امضاء شده بود که ژوستینیان آن را نقض کرده بود.

از کارها ی بد ژوستینان، بستن آکادمی آتن بود که ده فرن عمر داشت. مدیر و شش پروفسور این آکادمی به ایران پناهنده شدند و خسروانوشیروان شاه وقت ایران کمک کرد تا در «حران» برای خود مدرسه مشابهی تاسیس کنند که تا عصر اسلامی به کار ادامه می داد.

ژوستینیان که برخی رویدادهای دوران حکومت اورا «پروکوپیوس» مورخ بر نگاشته است در زمان حکومت خود با همه گیری طاعون و نیز یک انقلاب از سوی مردم که به انقلاب «نیکا» شهرت یافته است رو به رو شد. او با پیروان آیین مانوی نیز در قلمرو خود درگیری داشت.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۳ آبان

۱۹۴۳م:۱۴ نوامبر سال ۱۹۴۳ روزولت رئیس جمهوری وقت آمریکا برای شرکت در نشست سران متفقین در تهران با ناو جنگی «آیوا» کشور خودرا ترک گفت.

ضمن راه، یک اژدر اشتباها از ناوشکن «پورتر» که ناو سنگین آیوا را بدرقه می کرد رها شد و به دنباله آیوا اصابت کرد. اگر این اژدر به بدنه اصلی ناو اصابت کرده بود احتمال مرگ روزولت و همرانش زیاد بود.

نشست تهران در جلسه ۲۸ نوامبر خود درباره چگونگی وضعیت اروپا در صورت شکست هیتلر تصمیم گرفت. ارتش آلمان در آن زمان در بیشتر جبهه ها در حال غقب نشینی بود. در همین اجلاس سران سه کشور آمریکا، شوروی و انگلستان یر تمامیت ارضی و حاکمیت ملی ایران مهر تاکید گذاردند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۳ آبان

۲۰۰۳م:«ژان کراتی ان» سیاستمدار ۶۹ ساله کانادایی که ده سال نخست وزیر این کشور و چهار دهه در عالم سیاست بود و در شصت و نهمین زادروزش(اول نوامبر) اعلام کرده بود که خود را از دو هفته دیگر (۱۴ نوامبر ۲۰۰۳) بازنشسته خواهد ساخت، ۱۳ نوامبر در آخرین مصاحبه مطبوعاتی به عنوان نخست وزیر از سیاست ها و کارهایش دفاع کرد و در مورد عدم همراهی با آمریکا و انگلستان در اعزام نیرو به عراق گفت که کاری درست انجام داد و راه کانادارا برای نخستین بار از انگلستان و آمریکا جدا کرد و سنت کهن را شکست و به این ترتیب درصحنه جهانی برای کانادا شخصیت مستقل به وجود آورد. وی تاکید کرد که مسئله عراق باید از طریق سازمان ملل می شد.

تک فارس www.takfars.ir

«کراتی ان» از سیاست سوسیال لیبرالیسم خود و تامین هرچه بیشتر رفاه عمومی و کاهش زندانیان و حذف بعضی موانع اجتماعی در جامعه کانادا دفاع کرد و گفت که فرستادن مردم به زندان مسئله را حل نمی کند. وی در انجام این برنامه ها هم خلاف جهت همسایه قدرتمندش ـ ایالات متحده ـ حرکت کرد، زیرا مقامات واشنگتن مایل به وجود کشوری نظیر سوئد (به قول آنان «ولفر ستیت») در همسایگی خود نبوده اند که مصرف ماری جوانا در سطح محدود و ازدواج همجنس ها را نیز قانونی کند.

« کرا تی ان» از حزب لیبرال که جای خود را به «پال مارتین» وزیر دارایی کابینه خود سژرد در دوران نخست وزیری اش مهاجرت به کانادا را تسهیل کرده بود.

«ژان کراتی ان» اول نوامبر سال ۱۹۳۴ در ایالت فرانسوی زبان کوبک کانادا به دنیا آمده و در رشته حقوق تحصیل کرده و بارها انزجار خود از «پالیتیک» و سیاسی کاری و اصطلاحا نان را به نرخ روز خوردن به جای توجه به اصول و واقعیات، ابراز داشته بود و در مصاحبه ۱۳ نوامبر هم تاکید کرده بود که خرسند است با سیاست وداع می کند و آسوده می شود. وی در جوانی دچار فلج قسمتی از عضلات صورت شده بود که اثر آن باقی مانده بود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۳ آبان

۲۰۰۴م:چهارشنبه شب دهم نوامبر ۲۰۰۴ شبکه سی بی اس آمریکا ضمن پخش یک گزارش مصور طولانی در بخش «سیکستی مینیتز ۲» از فروش مدرک تحصیلی به روشی تازه ــ روش اینترنتی ــ که باعث مدرک گرایی در برخی از نقاط جهان شده است پرده برداشت. بانو «می بری» گزارشگر این شبکه جزئیات فعالیت چند «دیپلما میل (کارخانه سازنده مدرک تحصیلی)» و شگرد کار گردانندگان آنها با تصویر و مصاحبه برملا ساخت و گفت که در این مراکز مدرک غیابی از لیسانس تا دکترا صادر می کردند و به همان سرعتی که این کاغذها (مدارک تحصیلی) به چاپ می رسید، برای اشخاص در اکناف جهان ارسال می شد تا بر اسم خود کلمه «دکتر» را اضافه کنند حال آنکه در کشورهای پیشرفته و ازجمله آمریکا تنها پزشکان را در محاوره و عنوان نوشته «دکتر» خطاب میکنند و در مورد دارندگان مدرک دکترا در رشته های دیگر؛ اگر لازم باشد، تنها در نوشتن (روی کاغذ) این کلمه را پس از ذکر نام و در پرانتز و با ذکر رشته اضافه میکنند.

«می بری» اتاقی را در کنار ساختمان یک کلیسا در یک نقطه دور افتاده در ایالت کوهستانی و کم جمعیت «ویومینگ» آمریکا نشان داد که نام دانشگاه مکاتبه ای «همیلتون» بر آن نهاده بودند و از طرق مختلف و از جمله اینترنت برایش تبلیغ می کردند. به اظهار گزارشگر و شهود و برخی قربانیان آن، دریافت مدرک لیسانس، فوق لیسانس و دکترا از این دانشگاه بدون استاد و کلاس و کتابخانه، نیاز به خواندن درس و گذراندن امتحان نداشت؛ متقاضی تنها باید پول حواله می کرد و یک «تز» می فرستاد که این تز (رونویسی شده از یک کتاب، رساله و …) هم به آشغالدانی انداخته می شد و طولی نمی کشید که مدرک تحصیلی مورد تقاضا با پست ارسال می گردید.

کسانی که با «می بری» در این باره گفت و شنید کرده بودند گفته بودند که شمار این دانشگاههای « آن ــ لاین » در « آف شور (جزایر) » و کشورهایی که قانون مخصوص برای تعقیب چنین مرتکبینی ندارند فراوان است و تا در برخی کشورها، مدرک گرایی وجود داشته و قوانین استخدام و ارتقاء پایه بر اساس مدرک تحصیلی باشد تعطیل شدنی هم نیستند و تنها راه مبارزه، قطع مصرف است و هنگامی که مصرف کننده نباشد تولید کننده هم وجود نخواهد داشت.

خبرگزاری ها همان روز به نقل از سی بی اس این مطلب را مخابره کرده بودند که در رسانه های سراسر جهان منعکس شد و در بیشتر کشورها، سازمان دولتی مربوط اقدام به ارزشیابی مدارک تحصیلی کردند و در مواردی که از مدارک تحصیلات غیابی برای دریافت امتیازهای دولتی (گروه و پایه و مقام) استفاده شده بود آن امتیازات را لغو کردند و تب مدرک گرایی فروکش کرد.

۲۰۰۸م:۱۳ نوامبر ۲۰۰۸ جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا از اینکه در ماه مه ۲۰۰۳ در عرشه ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن (لینکن) گفته بود که ماموریت ما در عراق پیروزمندانه به انجام رسیده است ابراز تاسف کرد و گفت: شعاری که بر بدنه کشتی آویخته بود مرا بر آن داشت که همان مطلب را تکرار کنم!.

ادامه مقاومت در عراق و تلفات آمریکاییان جورج بوش را مجبور به ابراز تاسف کرده بود. تا ۱۳ نوامبر ۲۰۰۸ (روزی که بوش ابراز تاسف کرد) چهارهزار و ۱۹۶ نظامی آمریکایی در عراق کشته و دهها هزار تن دیگر مجروح شده بودند و هزینه عملیات آمریکا در عراق هرماه ۱۲ میلیارد دلار بود.

تکفارس

۲۰۰۸م:رسانه های آمریکایی ۱۳ نوامبر ۲۰۰۸ گزارش کرده بودند که «باراک اوباما» رئیس جمهور منتخب برای طرح استراتژی خود در قبال ایران به استفسار و استعلام نظر دیپلماتها و کارشناسان مربوط دست زده و نظر اکثریت براین بوده که تهدید نظامی و تحریم اقتصادی ایران کارآیی ندارد و کمکی نخواهد کرد. باید با ایران مستقیما وارد مذاکره شد ولی تجربه نشان داده است که ایرانیان مذاکره کنندگان سرسختی هستند. مداخله امریکا در افغانستان و عراق ایرانیان را روشن ساخته و به ضعف های آمریکا پی برده اند.

طبق این گزارشها، تا آن زمان (۱۳ نوامبر ۲۰۰۸) به کمیسیون تعیین پالیسی (سیاست ها) آمریکا در قبال ایران توصیه شده بود که تماسهای استادان، اصحاب حرفه، مقامات مذهبی، اعضای مقننه و مردم معمولی دو کشور مفید و راهگشا خواهد بود. همچنین به کمیسیون یادآوری شده بود که دولت آمریکا بدون همکاری ایران نخواهد توانست مسائل عراق و افغانستان را حل کند. بعلاوه شیوخ عرب که این همه دولت واشنگتن روی آنها حساب می کند زیر دندان ایران قراردارند و فاصله سواحل ایران از «دوبی» با انبوه موشکهای ایران چند دقیقه بیشتر نیست. این شیوخ باید رفتار «قطر» را با ایران داشته باشند که بسیار دوستانه است.

از این گزارشها چنین برمی آمد که «اوباما» در زمانی که هنوز رئیس جمهور منتخب بود و کارش را آغاز نکرده بود با «دنیس راس» کارشناس، دیپلمات و برنامه زیر آمریکایی خاورمیانه درباره ایران مشورت کرده بود. «راس» که با چند رئیس جمهور از دمکرات تا جمهوریخواه همکاری داشته و نقشه ورود و استقرار آمریکا در خاورمیانه را طرح ریزی کرده است یک یهودی هوادار اسرائیل و از موسسان آیپاک، انستیتوی مردم یهود و انستیتو سیاست خاورمیانه واشنگتن و از همکاران سابق «وولفوویتس» طراح نقشه تصرف عراق است.

اصحاب نظر گفته بودند که اگر دنیس راس به جمع مشاوران اوباما به پیوندد سیاست آمریکا در قبال خاورمیانه همان خواهد بود که بوده است و نیروهای نظامی آمریکا به این زودی و کاملا عراق را ترک نخواهند گفت. تنها ممکن است از خیابانها جمع آوری و در پادگانهای مشخص مستقر شوند. دیزی نگذشت که راس مشاور ویژه با هیلری کلینتون وزیر امورخارجه کابینه اوباما در خاورمیانه و آسیای جنوبی شد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۳ آبان

۱۸۶۷: ۱۸۶۷ : دومین تلاش گاریبالدی میهندوست ایتالیایی برای تصرف شهر رم که آرزوداشت آن را پایتخت ایتالیای واحد قرار دهد شکست خورد ، زیرا سربازان فرانسوی مامور دفاع از پایتخت پاپ تفنگهای تازه سازی دریافت کرده بودند که بردشان دوبرابر تفنگهای گاریبالدی بود.

۱۸۸۹: جواهر لعل نهرو سیاستمدار مشهور هند به دنیا آمد.

۱۹۱۰: نخستین هواپیما از عرشه یک کشتی در ابهای نورفک ( ویرجینیا ) به پرواز درآمد و اندیشه ساختن ناو هواپیما بر را تقویت کرد و (۱۳ نوامبر۳۱ سال بعداز آن) نخستین ناو هواپیما بر در جنگ غرق شد. این ناو که « آرک رویال » نام داشت و متعلق به انگلستان بود در غرب مدیترانه هدف اژدر یک زیر دریایی قرار گرفت و به زیر آب فرو رفت .

۱۹۱۸: مازاریک ایجاد جمهوری تازه تاسیس چک اسلواکی را به ریاست خود اعلام داشت.

۱۹۴۰: منطقه « کاونتری » انگلستان بر اثر بمباران هوایی آلمانی ها ویران شد.

takfars.ir

محصولات معتبر
محصولات معتبر