تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

مشخصات و بررسی گوشی شیائومی ۱۳ لایت

image مشخصات و بررسی گوشی شیائومی ۱۳ لایت

شیائومی ۱۳ لایت به بدنه ای شیشه ای با فریمی پلاستیکی مجهز شده. نکته جالب درباره فریم آن است که به جز با خراشیدن آن، امکان تشخیص جنس فریم وجود ندارد. استفاده از ترکیب شیشه در پشت بدنه، با فریمی مستحکم و کیفیت ساخت عالی، باعث می شود در زمان استفاده از شیائومی ۱۳ لایت حس در دست داشتن یک گوشی لوکس را تجربه کنید. نمای روبرویی تقریبا به صورت کامل با نمایشگر پوشانده شده است. نسبت نمایشگر به بدنه در شیائومی ۱۳ لایت ۸۹-۵٪ است که یکی از بزرگترین نسبت ها در بین تمامی گوشی های حال حاضر بازار به حساب می آید. صفحه نمایش در لبه ها کمی انحنا داشته تا به نرمی به فریم گوشی متصل شود. این انحنای ملایم باعث خوش دست تر شدن گوشی شده و کار کردن با آن را ساده تر می کند.

در لبه سمت راست می توانید کلید های تنظیم صدا و پاور را پیدا کنید و در سمت چپ، هیچ کلیدی دیده نمی شود. در بخش بالایی فریم به جز سنسور فروسرخ و یک میکروفن، سخت افزار دیگری وجود ندارد و در بخش پایینی بدنه هم، ورودی USB-C در کنار درگاه سیم کارت و بلندگوی مونو قرار گرفته اند. نکته اینکه به دلیل عدم نیاز به وجود حسگر اثر انگشت در کلید پاور، لبه های گوشی بسیار باریک طراحی شده اند. در بخش پشتی نیز تنها جزیره دوربین های سه تایی دستگاه دیده می شود و دوربین اصلی با دایره ای بزرگ تر، کاملا از دوربین های التراواید و ماکروی گوشی متمایز شده.

در نهایت، بزرگترین مزیت طراحی شیائومی ۱۳ لایت، تمایز آن نسبت به گوشی های میان رده و هم قیمت دیگر بازار است که باعث می شود، کاربرانی که به دنبال داشتن دستگاهی خاص هستند را به خود جذب کند.

صفحه نمایش و بلندگو

تکفارس آی آر

نمایشگر شیائومی ۱۳ لایت یکی از نقاط قوت این گوشی به شمار می رود. صفحه نمایش این دستگاه از نوع AMOLED و همانند نسل قبلی، ۶-۵۵ اینچی است. با این تفاوت که بخش بیشتری از بدنه جلویی دستگاه را دربر گرفته (۸۹-۵٪ در مقایسه با ۸۸-۲٪ در شیائومی ۱۲ لایت) و حداکثر روشنایی آن نیز به ۱۰۰۰ نیت می رسد. این صفحه نمایش در زیر نور مستقیم خورشید خوانایی مناسب و عملکرد قابل قبولی دارد. همچنین با توجه به نرخ به روزرسانی ۱۲۰ هرتزی و نرخ نمونه برداری لمسی ۲۴۰ هرتز، گزینه مناسبی برای علاقمندان به بازی های ویدیویی به شمار می رود. هرچند که این گوشی با چنین هدفی ساخته نشده است. پوشش ۶۸ میلیارد رنگ، پشتیبانی از دالبی و HDR10+ و همچنین، عمق رنگی ۱۲ بیتی، از جمله دیگر نقاط قوت صفحه نمایش شیائومی ۱۳ لایت هستند.

حسگر اثرانگشت گوشی نیز به صورت اپتیکال، در زیر نمایشگر قرار گرفته است. حسگرهای اپتیکال در همه گوشی ها، دارای خصوصیات نسبتا یکسانی هستند. معمولا سرعت عملکرد این سنسورها نسبت به مدل هایی که زیر کلید پاور قرار می گیرند پایین تر است و این نکته درباره حسگر اثرانگشت شیائومی ۱۳ لایت نیز صدق می کند. همچنین در صورت چرب یا خیس بودن انگشتان نیز تشخیص آن ها کمی دشوار خواهد شد. با توجه به این شرایط، حسگر اثر انگشت شیائومی ۱۳ لایت نیز در سطح استاندارد همه حسگرهای زیر نمایشگر و اپتیکال دیگر عمل می کند. با این حال نکته قابل توجه درباره این حسگر، امکان تشخیص ضربان قلب توسط آن است که دقت بالایی نیز داشته و می توان مانند یک ابزار سلامتی عمل کند.

بلندگوی این گوشی یک عقب گرد نسبت به نسل قبلی به حساب خواهد آمد. در حالی که شیائومی ۱۲ لایت به بلندگوهای استریو مجهز شده بود، شیائومی ۱۳ لایت از اسپیکر مونو استفاده می کند که هرچند پشتیبانی دالبی اتموس را به همراه دارد، اما نمی تواند ناامیدی کاربرانی که منتظر اسپیکرهای استریو بودند را کم رنگ کند. احتمالا مدیران شیائومی به این نتیجه رسیده اند که کاربران امروز گوشی های هوشمند، عمدتا از هندزفری های بیسیم استفاده می کنند و کمتر کاربری است که برای اجرای بازی های موبایلی، یا گوش دادن به موزیک، از بلندگوهای خود دستگاه استفاده کند. اسپیکر شیائومی ۱۳ لایت عملکردی بالاتر از متوسط ارائه می کند، اما نمی توان آن را به عنوان یک ویژگی بارز در نظر گرفت. صدای خروجی از این بلندگو در شدت های مختلف شفاف است و به خصوص عملکرد خوبی در پخش وکال ها و فرکانس های بالا دارد. اما کاربرانی که علاقمند به شنیدن بیس اغراق شده هستند احتمالا رضایت زیادی از این بلندگو نخواهند داشت.

عملکرد پردازشی شیائومی ۱۳ لایت

شیائومی برای توان بخشیدن به واحد پردازشی ۱۳ لایت، از چیپست اسنپدراگون ۷ نسل یک استفاده کرده است. این تراشه که اوایل سال ۲۰۲۲ معرفی شده، اولین سری از نسل جدید پردازنده های کوالکام برای گوشی های میان رده به حساب می آید و با توجه به نوع نام گذاری، باید آن را جایگزینی برای پردازنده های محبوبی چون اسنپدراگون ۷۷۸G دانست. اما در بسیاری از بنچمارک ها، عملکرد آن تفاوت چندانی با این چیپست قدیمی که از آن در شیائومی ۱۲ لایت هم استفاده شده بود ندارد.

www.takfars.ir

بنچمارکامتیازGeekbench 6تک هسته ایچند هسته ای۹۳۹۲۵۸۵Geekbench 6 GPU۲۵۵۱۳D Mark – Wild Life۲۹۵۰Antutu v10۴۹۶۶۱۷

نظر می رسد بسیاری از اپلیکیشن های بنچمارک، و همچنین بازی ها هنوز به خوبی با این چیپست سازگار نیستند و به همین دلیل، شیائومی ۱۳ لایت در اجرای بازی هایی مانند Call of Duty Mobile قادر به نمایش همه توان خود نیست. چنین مشکلی برای کاربرانی که قصد اجرای بازی هایی با گرافیک سنگین بر روی گوشی خود ندارند چندان با اهمیت نخواهد بود، اما گیمرها احتمالا آن را به عنوان یک نقطه ضعف در نظر می گیرند. در هر صورت، می توان امیدوار بود در آینده، با به روزرسانی هایی که توسعه دهندگان برای اپلیکیشن های خود منتشر می کنند، شاهد عملکرد بهتری از شیائومی ۱۳ لایت در بازی ها باشیم.

دوربین شیائومی ۱۳ لایت

دوربین شیائومی ۱۳ لایت احتمالا برگ برنده اصلی این گوشیست. همانند سال گذشته، شیائومی از آرایش سه تایی دوربین ها برای این دستگاه نیز استفاده کرده. در حالی که دوربین های التراواید ۸ مگاپیکسلی و ماکروی ۲ مگاپیسکلی نسبت به ۱۲ لایت بدون تغییر باقی مانده اند، شیائومی تصمیم گرفته به جای سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی ISOCELL HM2 سامسونگ، از سنسور IMX766 sensor سونی برای دوربین اصلی استفاده کند. اما با وجود کاهش تعداد مگاپیکسل ها از ۱۰۸ به ۵۰، عملکرد دوربین شیائومی ۱۳ لایت به نسبت بهتر از نسل قبلی است.

در محیط های روشن، تصاویری که با شیائومی ۱۳ لایت گرفته می شوند دارای جزئیاتی بسیار عالی هستند. گستره دینامیکی به خوبی ثبت شده و نویز در کمترین حالت ممکن قرار دارد. همچنین رنگ ها نسبت به گذشته واقعی تر هستند و خبری از دستکاری سیستم پردازش تصاویر در کنتراست عکس ها نیست. عملکرد دوربین التراواید نیز در این بازه قیمتی بدون ایراد به نظر می رسد. در تصاویر ثبت شده با دوربین التراواید، کنتراست به خوبی حفظ شده و رنگ ها در نزدیک ترین حالت به سطح واقعی خود هستند. اما عملکرد دوربین ماکرو چندان قابل دفاع نیست و با توجه به سنسور ۲ مگاپیکسلی، نباید انتظار زیادی هم از این دوربین داشت. عملکرد بسیار خوب دوربین اصلی در محیط های کم نور نیز تکرار می شود. در این شرایط، شیائومی ۱۳ لایت به صورت خودکار حالت عکاسی در شب را فعال می کند که تاثیر بسیار چشمگیری بر کاهش نویز و ثبت جزئیات بیشتر دارد. دوربین اصلی به خوبی می تواند بالانس لازم در بخش های تیره و هایلایت ها را برقرار کند و گستره دینامیکی همچنان عالی به ثبت می رسد.

در مجموع باید گفت شیائومی ۱۳ لایت دارای یکی از بهترین دوربین های ممکن در این بازه قیمتی است که کمتر رقیبی را برای آن می توان متصور شد.

باتری شیائومی ۱۳ لایت

با نگاهی به نظرات خریداران این گوشی، می توان به راحتی دریافت که بیشترین نگرانی ها درباره باتری این دستگاه وجود دارد. و این نگرانی ها چندان بی راه نیستند. شیائومی ۱۳ لایت با وجود استفاده از پردازنده ای جدید، چه در مقایسه با نسل قبلی همین گوشی و چه در مقایسه با رقبای فعلی خود، نمی تواند از امتحان باتری سربلند خارج شود. در حالی که ظرفیت باتری شیائومی ۱۳ لایت نسبت به گوشی سال گذشته ارتقا یافته (۴۵۰۰ میلی آمپرساعت در مقایسه با ۴۳۰۰ میلی آمپرساعت در شیائومی ۱۲ لایت)، اما عملکرد باتری چندان قابل دفاع نیست. با استفاده ترکیبی از این گوشی (شامل عکاسی، برقراری تماس، استفاده از شبکه های اجتماعی و کمی بازی) می توانید یک روز کامل روی همراهی باتری آن حساب باز کند. در صورتی که استفاده سبک تری از گوشی داشته باشید این مدت زمان می تواند تا ۱-۵ روز افزایش پیدا کند. اما گیمرها و کاربرانی که بخش زیادی از فعالیت های روزمره خود را از طرق گوشی انجام می دهند، می بایست به باتری حداکثر یک روزه شیائومی ۱۳ لایت عادت کنند.

خوشبختانه بر خلاف رقبایی مانند سامسونگ، شارژر ۶۷ واتی درون جعبه شیائومی ۱۳ لایت وجود دارد و نیازی به هزینه اضافی برای خرید آن نیست. این شارژر برای شارژ صفر تا ۱۰۰ گوشی به زمانی در حدود ۴۰ دقیقه نیاز دارد. طول عمر متوسط یا پایین تر از متوسط گوشی در صورتی قابل ارفاق است که دستگاه از سرعت های بالاتر شارژ، مانند ۱۲۰ وات پشتیبانی کند. اما ترکیب طول عمر و سرعت شارژ متوسط، بسیاری از کاربران را دلسرد خواهد کرد.

تک فارس

محصولات معتبر
محصولات معتبر