تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

طرز پخت غذای ترکی راتاتوی

این بشقاب گیاهی خوشرنگ و لعاب ترکیه‌ای، در هر نقطه از این کشور با سبزیجات متفاوتی که در دسترس است تهیه می‌شود، اما اساس کار یکسان و مشابه است. ترکیبی از ماست و سبزیجات که شباهت زیادی هم به راتاتوی معروف دارد، اما باشکوه‌تراست. استفاده از انار ملس در این خوراک نه‌تنها طعم یگانه‌ای به آن می‌دهد بلکه جلوه زیبایی هم به آن می‌بخشد که در کمتر غذایی دیده می‌شود.

مواد لازم برای ۴ نفر

بادمجان درشت: ۲ عدد

کدو سبز درشت: ۲ عدد

فلفل دلمه‌ای قرمز: یک عدد

تکفارس آی آر

روغن مایع: به میزان لازم

فلفل کبابی سبز: ۴ عدد

ماست چکیده: ۲۰۰ میلی‌لیتر، یک پیمانه

سیر: ۳-۲ حبه، ساطوری

انار ملس: ۳ قاشق غذاخوری

www.takfars.ir

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

روش تهیه

به وسیله یک پوست‌کن، بادمجان را به صورت راه‌راه پوست بکنید، سپس آن را از طول نصف کرده و با چاقو به صورت تکه‌های به ضخامت ۲ سانتی‌متر خرد کنید. تکه‌های بادمجان را در یک کاسه بزرگ آب و نمک بیندازید تا هم تلخی‌آب آن گرفته شود و هم رنگ آن عوض نشود.

کدو را بدون پوست‌ کندن دقیقا مانند بادمجان خرد کنید. فلفل دلمه‌ای را هم به صورت تکه‌هایی به اندازه بادمجان و کدو خرد کنید.

در یک قابلمه به اندازه‌ای روغن مایع داغ کنید که سبزیجات در آن شناور شود. بادمجان‌ها را آبکش و خشک کرده، سپس سبزیجات را در چند نوبت در روغن سرخ کنید تا برشته و طلایی شوند. پس از خارج کردن از قابلمه، روغن آن را با حوله کاغذی بگیرید.

در یک کاسه، ماست را با سیر مخلوط کرده و نمک و فلفل سیاه بپاشید. سبزیجات سرخ‌شده را در بشقاب کپه کرده و ماست را با قاشق روی آن بریزید. ۳ قاشق غذاخوری از ماست را نگه دارید.

نیمی از دانه‌های  انار را با ماست باقیمانده مخلوط کرده و دوباره روی سبزیجات بریزید. باقی دانه‌های انار را روی غذا پخش کنید.

نکات

۱ – این غذا را به‌سرعت سرو کنید، چون بخش مهمی از ویژگی آن به تضاد گرم بودن سبزیجات و سرد بودن ماست است.

۲ – به جای سرخ کردن می‌توانید سبزیجات را کباب کنید.

تک فارس

۳ – اضافه کردن قارچ به این مجموعه سبزیجات طعم بهتری می‌دهد و خاصیت آن را بیشتر می‌کند.

۴ – کدو را به هیچ وجه پوست نکنید، چون پوست کدو پرخاصیت و بخش مهمی از سبزی است.

محصولات معتبر
محصولات معتبر