تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

راهکارهای روانشناسی برای داشتن روابط بهتر

image راهکارهای روانشناسی برای داشتن روابط بهتر

با یک کلمه متوجه شوید که کسی از شما خوشش می آید یا نه

برای آنکه متوجه شوید کسی از شما خوشش می آید یا خیر، لازم نیست مستقیماً از او سؤال کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که کلمه ی بخصوصی را انتخاب کنید و هر زمان که شخص مورد نظرتان آن کلمه یا مترادف هایش را به زبان آورد، سر تکان دهید و لبخند بزنید. اگر از شما خوشش بیاید، رفته رفته از آن کلمه بیشتر در صحبت هایش استفاده خواهد کرد.

برای آرام شدن، آدامس بجوید

تحقیقات نشان داده جویدن آدامس باعث کاهش چشمگیر سطح کورتیزول یا همان هورمون اضطراب می شود. توضیحات متعددی برای این امر وجود دارد. یکی از آن ها این است که با جویدن آدامس، خون به سر هجوم می آورد و به این ترتیب، آرامش می شوید. یک توضیح دیگر این است که از آنجایی که غذا و جویدن برای ما تداعی گر چیزهای خوشایندی هستند، جویدن آدامس ما را شادتر و آرام تر می کند.

تکفارس آی آر

به علاوه، جویدن آدامس می تواند به پرت کردن حواس کمک کند و ما را از عادت های بدی همچون پرخوری عصبی یا جویدن ناخن، خلاص کند.

برای آنکه در آینده از حمایت کسی برخوردار شوید، امروز از او یک کمک کوچک بگیرید

از کسی که با او آشنایی چندانی ندارید بخواهید که کمک کوچکی به شما کند. مثلاً از او یک خودکار قرض بگیرید. بعد از آن احتمال اینکه آن شخص بعداً کار بزرگ تری برایتان انجام دهد، بسیار بیشتر می شود. و اگر همکاری دارید که از شما خوشش نمی آید، می توانید از او نظرش را درباره ی موضوع مهمی بپرسید. این کار سنگ بنای خوبی برای رابطه ی آینده ی شما خواهد شد.

برای بهبود رابطه ی خود با دیگران رازی را به آن ها بگویید

یک راه خوب برای جلب اعتماد دیگران، در میان گذاشتن یک راز با آن ها است. طبیعتاً نباید راز خیلی مهمی را برای این کار انتخاب کنید، بخصوص اگر هدف تان صرفاً ایجاد یک رابطه ی خوب باشد. مهم است که به شخص مقابل تان نشان دهید که به او اعتماد دارید و فکر می کنید او باید چیزی را درمورد شما بداند. با این کار او احساس می کند که به واسطه ی چیز مهمی با شما ارتباط نزدیکی پیدا کرده است.

www.takfars.ir

برای رسیدن به خواست خودتان، دو گزینه مطرح کنید

اگر می خواهید که کسی چیزی را انتخاب کند یا کاری را انجام دهد که در واقع مایل به آن نیست، کافی است از او درست سؤال کنید. از او نپرسید که آیا آن کار را انجام خواهد داد یا خیر. به جایش، دو گزینه پیش رویش بگذارید.

مثلاً می خواهید همکارتان گزارشی را به شما دهد. به جای آنکه از او بپرسید که آیا آن گزارش را برایتان خواهد آورد یا خیر، از او بپرسید که چه زمانی گزارش را برایتان خواهد آورد، فردا یا چند روز دیگر.

با این کار، شخص مقابل تان احساس مهم بودن می کند و این توهم را پیدا می کند که کنترل موقعیت را در دست گرفته است.

برای جذاب تر شدن، اشتباه کنید

ما همیشه سعی می کنیم از اشتباه کردن پرهیز کنیم، بیشتر به این خاطر که می ترسیم مورد تمسخر قرار گیریم. با این حال، انجام اشتباهات کوچک می تواند ما را به چشم دیگران جذاب تر کند. یک اشتباه ما را از شخصی ایده آل و بی عیب و نقص تبدیل به فردی ملموس می کند. آدم ها معمولاً از افراد کامل و ایده آل واهمه دارند و خوش شان نمی آید.

به علاوه، دیگران هم از اشتباه کردن در حضور شما نخواهند ترسید، امری که باعث می شود در کنارتان بیشتر احساس راحتی و آرامش کنند. و اگر بتوانند به اشتباهی که مرتکب شدید هم اشاره کنند، شاید حتی حس بهتری پیدا کنند. این امر نباید باعث دلخوری تان شود، چرا که اولاً خودخواسته انجامش دادید و دوماً اینکه توانستید اعتماد شخص مقابل تان را جلب کنید.

اما به خاطر داشته باشید که نباید در استفاده از این روش زیاده روی کنید. چون ممکن است رفته رفته پیش دیگران زیر سؤال بروید.

اگر شباهت هایی میان شما و دیگران باشد، بیشتر از شما خوش شان خواهد آمد

شاید درباره ی ترفند تقلید حرکات شنیده باشید، روشی که در آن با تقلید از برخی حرکات شخص مقابل تان می توانید کاری کنید که از شما خوشش بیاید. با این حال، اشاره ی زبانی به شباهت های میان خود و دیگران هم می تواند تأثیر زیادی داشته باشد.

تک فارس

مثلاً به آن حس خوبی فکر کنید که وقتی متوجه می شوید شما و شخص دیگری هر دو در یک مدرسه درس خواندید، به سراغ تان می آید. ما از کسانی که شبیه خودمان هستند بیشتر خوش مان می آید.

هر روز تعریف و تمجید کنید

هر روز از دیگران تعریف و تمجید کنید و به آن ها چیزهای خوب بگویید. حتی اگر حال روحی خوبی نداشتید، حتی اگر روز بدی داشتید.

در ابتدا برایتان دشوار خواهد بود، اما بعدش عادت خواهید کرد و دیگر مجبور نمی شوید خودتان را وادار به گفتن چیزهای خوب کنید. این کار به دیگران کمک می کند که کمی بیشتر از شما خوش شان بیاید.

می توانید نه تنها به دوستان و همکاران تان، بلکه به افراد غریبه هم چیزهای خوبی بگویید. این حرف ها باعث می شود دیگران حس بهتری پیدا کنند و فضای مثبتی ایجاد می کند.

توجه دیگران به خودتان را دست بالا نگیرید

ما عادت به تمرکز روی خودمان داریم و به همین دلیل وقت هایی که ظاهر خوبی نداریم فکر می کنیم همه متوجهش می شوند. در حالی که در واقع اینگونه نیست.

به این مسأله اثر نورافکن (Spotlight Effect) گفته می شود. ما اهمیت ظاهر و کارهایمان برای دیگران را دست بالا می گیریم.

وقت هایی که به طبیعت می رویم را در نظر بگیرید. آنجا هر لباسی که در آن راحت باشیم می پوشیم، زمان زیادی را صرف ظاهرمان نمی کنیم و هر چه دلمان می خواهد می خوریم. دیگران هم با دیدن مان فکر می کنند همه چیز درمورد ما عادی و طبیعی است و ذهن خود را به کارها یا ظاهرمان مشغول نمی کنند. پس سعی کنید این تجربه و حس آرامش و راحتی را در زندگی روزمره تان هم در ذهن خود حفظ کنید.

T A K F A R S

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر