تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

راهنمای انتخاب لباس مناسب برای مصاحبه شغلی

image راهنمای انتخاب لباس مناسب برای مصاحبه شغلی

لباس های اندازه

در یک آزمایش از شرکت کنندگان خواسته شد تا میزان موفقیت، اعتماد به نفس و درآمد چند مرد ناشناس را با نگاه به تصاویر آن ها ارزیابی کنند. صورت مردان پیدا نبود و تنها پوشش آن ها دیده می شد. هر تصویر نیز تنها ۵ ثانیه برای شرکت کنندگان به نمایش درمی آمد.

مردان حاضر در تصاویر لباس های تقریباً یکسانی به تن داشتند، اما لباس برخی از آن ها از فروشگاه خریداری شده بود و لباس برخی دیگر توسط خیاط به طور دقیق اندازه ی آن ها شده بود. تقریباً همه ی شرکت کنندگان پژوهش به مردانی که اندازه ی لباس آن ها توسط خیاط اصلاح شده بود، امتیاز بالاتری دادند.

سبک پوششی

تکفارس آی آر

به گفته ی روانشناسان اگر اعضای یک گروه بدون هماهنگی قبلی و هر یک به طور خودخواسته سبک پوششی یکسانی داشته باشند، این امر همخوانی اعضای آن گروه را نشان می دهد. به علاوه، اغلب افراد این کار را به طور ناخودآگاه انجام می دهند، صرفاً به این خاطر که زمان زیادی را در کنار یکدیگر سپری می کنند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده کافرماها نسبت به کارکنانی که ظاهری شبیه به آن ها دارند، یک حس همدلی خالصانه دارند. دلیلش این است که آدم ها به طور ناخودآگاه به افراد شبیه به خود جذب می شوند و هر تفاوتی برای آن ها یک تهدید بالقوه تلقی می شود. بنابراین اگر کارفرمایی معمولاً با لباس های اسپرت به محل کار می رود، افراد با پوشش شبیه به او از شانس بیشتری برای قبولی در مصاحبه ی شغلی یا گرفتن ترفیع برخوردارند.

لباس های گران قیمت

داشتن یک پوشش شیک باعث می شود فرد به چشم دیگران ماهرتر بیاید. کارکنان خوش لباس باهوش تر و منظبط تر به نظر می رسند. در عین حال، استفاده از لباس های گران قیمت می تواند دیگران را نسبت به شما محتاط کند.

بر اساس تحقیقات، بالا نشان دادن سطحی مالی خود به طور ناخودآگاه نشانه ی خودنمایی و بی تفاوتی نسبت به دیگران تلقی می شود. احتمال پذیرش چنین فردی در گروه بعید است. اگر می خواهید خود را فردی اهل همکاری و کار تیمی نشان دهید، بهتر است پوشش متواضعانه تری داشته باشید.

www.takfars.ir

رنگ لباس

به گفته ی کارشناسان رنگ لباس ها می تواند بر روی نتیجه ی یک جلسه کاری اثر بگذارد. یک چهارم مدیران شرکت ها کسانی که با لباس نارنجی رنگ به مصاحبه شغلی می آیند را استخدام نمی کنند، چرا که این رنگ را حرفه ای نبودن را تداعی می کند.

و اگر کسی بخواهد به دنبال شغلی مرتبط با خلاقیت باشد، بهتر است از هر رنگی استفاده کند جز آبی. این رنگ نشان می دهد که فرد متقاضی تا حدی محتاط است.

تیره یا روشن بودن رنگ لباس

تیره یا روشن بودن پوشش هم بر روی برداشت ذهنی دیگران از شما تأثیر می گذارد. رنگ های تیره تداعی کننده ی قدرت و حرفه ای بودن هستند. این رنگ ها برای زمانی مناسب اند که فرد متقاضی به دنبال یک شغل مدیریتی است یا می خواهد بر روی قدرت کنترل خود تأکید کند.

رنگ های روشن و لطیف نشان می دهند شما فردی مهربان و خودمانی هستید و آمادگی مذاکره و کار تیمی را دارید. تضاد زیاد در رنگ های پوشش، مثل ترکیب سیاه و سفید، نشان دهنده ی قدرت و قاطعیت است.

طرح لباس

رنگ های تند و طرح های نامتعارف توجه را به خود جلب می کنند، اما این امر باعث می شود لباس هایتان در خاطر کارفرما بماند، نه خودتان. در مصاحبه شغلی باید مهارت ها و توانایی های خود را نشان دهید، نه صرفاً سبک پوششی تان را. به همین دلیل، مارشناسان توصیه می کنند برای اولین ملاقات از پوشیدن طرح های درشت و رنگ های خیلی تند خودداری کنید.

انتخاب رنگ لباس بر اساس حال روحی خود

هنگام آماده شدن برای یک مصاحبه شغلی یا جلسه کاری، بسیاری از افراد از قبل لباس های متعددی را آماده می کنند. اما بهتر است لباس های خود را درست پیش از جلسه انتخاب کنید. با این کار می توانید وضعیت خلق و خوی خود را ارزیابی کنید و ببینید چه احساسی دارید.

تک فارس

اگر احساس خستگی می کنید و سرحال نیستید، با یک دست لباس رسمی بژ سیر اعتماد به نفس پیدا نمی کنید، بلکه برعکس، به حال بدتان دامن زده خواهد شد. در نتیجه ممکن است در مصاحبه ی شغلی رد شوید. بهتر است رنگ تندتر و لباس جالب تری به تن کنید تا روحیه بگیرید. این امر به استخدام شدن تان کمک می کند.

استفاده از عناصر جسورانه

وقتی کسی مطابق انتظارات ما لباس می پوشد، نظر مثبتی نسبت به او پیدا می کند. این امر به ما کمک می کند بتوانیم او را سریع تر مورد ارزیابی قرار دهیم.

با این حال، اگر پوشش کاری خود را با یک عنصر جسورانه و غیر منتظره ترکیب کنید، دیگران تلقی مثبتی از آن خواهند داشت. مثلاً استادی که پوشش محافظه کارانه ی خود را با یک کفش کتانی قرمز تکمیل می کند، حس احترام و علاقه ی بیشتری نسبت به خود در میان دانشجویانش برمی انگیزد.

رنگ قرمز

ررنگ قرمز در طبیعت نشانه ی خطر است. شاید به همین دلیل باشد که دیگران نگاه محتاطانه ای به مردانی دارند که از این رنگ در پوشش خود استفاده می کنند. اگر مردی با کراوات یا پولیور قرمز رنگ در یک جلسه شرکت کند، ما به طور ناخودآگاه او را فردی پرخاشگر تلقی می کنیم که فصد سلطه بر ما را دارد. بنابراین، هنگام آماده شدن برای یک مذاکره یا مصاحبه ی شغلی، بهتر است از هر گونه لباس قرمز رنگی خودداری کنید.

سبک پوششی شخصی

پوشش ما نه تنها باید راحت و مناسب موقعیتی که قرار است در آن پوشیده شود باشد، بلکه باید بازتاب دهنده ی شخصیت شما هم باشد. تحقیقی نشان داد بیش از نیمی از زنانی که لباس های نامناسبی به تن می کردند، در محل کار احساس نارضایتی هم می کردند. از سویی دیگر، زنانی که می توانستند لباس های کار خود را بر اساس سلیقه ی شخصی شان انتخاب کنند، پیشرفت شغلی قابل توجهی داشتند.

داشتن سبک پوششی شخصی به دیگران نشان می دهد که شما به دنبال آخرین ترندهای روز دنیای مُد نیستید و به خودتان مطمئن هستید. وقتی سبک پوششی مشخصی برای خودمان انتخاب کنیم و به آن پایبند بمانیم، به چشم دیگران فردی قابل اعتماد خواهیم آمد.

T A K F A R S

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر