تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

خیلی کم تحرک و بی حال هستم چه کنم

image خیلی کم تحرک و بی حال هستم چه کنم

کم تحرکی با پیامدهای نامطلوبی ازجمله افزایش وزن و چاقی، بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲ و سندرم متابولیک همراه است.

ابتلا به یبوست؛ یکی از پیامدهای کم تحرکی

ابتلا به یبوست نشان دهنده کاهش میزان دریافت فیبر و آب کافی یا نداشتن تحرک بالا است. برای حل این مشکل باید فعالیت های سبک روزانه را در برنامه خود قرار دهید. حرکات روده بر اثر ورزش کردن افزایش می باید؛ بنابراین دفع مدفوع راحت تر انجام می شود.

با افزایش سن اهمیت داشتن فعالیت بدنی روزانه به منظور پیشگیری از یبوست یا درمان آن نیز افزایش می یابد؛ ازاین رو از وقت آزاد خود برای ورزش کردن نهایت استفاده را ببرید. بخشی از ساعت روزانه خود را به پیاده روی اختصاص دهید یا در طول روز چند بار از جای خود بلند شوید و حرکات کششی و نرمشی سبک انجام دهید. علاوه بر انجام حرکات ورزشی، از ماساژ درمانی برای بهبود گردش خون و عملکرد سیستم گوارشی غافل نشوید.

تکفارس آی آر

ابتلا به آرتروز؛ یکی از عوارض کم تحرکی در طولانی مدت

مشکلات خودایمنی و بیماری های التهابی مثل آرتریت باعث درد و سفتی مفاصل می شوند. کاهش میزان فعالیت احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد. زانو، شانه و مچ پا همگی دارای یک روان کننده به نام مایع سینوویال (Synovial) هستند. این مایع به مفاصل شما کمک می کند تا به آرامی و بدون درد حرکت کنند. وقتی ورزش نمی کنید، تولید این مایع شروع به کاهش می کند؛ بنابراین مفاصل شما سفت می شوند و به سختی حرکت می کنند.

با اضافه کردن کمی پیاده روی به برنامه روزانه خود به جریان یافتن مایع سینوویال و کاهش عوارض بی تحرکی کمک کنید. همچنین استفاده از انواع ماساژور برای افزایش گردن خون و کاهش عوارض ناشی از آرتروز موثر است. ماساژور تفنگی به راحتی برای قسمت های مختلف بدن کاربرد دارد.

سفتی و گرفتگی عضلات؛ یکی عارضه بی تحرکی

عضلات شما مانند نوارهای لاستیکی هستند که با افزایش حرکت روزانه، انعطاف پذیرتر می شوند. وقتی بی تحرک هستید و از عضلات تان استفاده نمی کنید، آن ها سفت و حتی کوتاه تر می شوند. درنتیجه، ممکن است حتی انجام فعالیت های روزمره برای شما ناخوشایند و چالش برانگیز باشد.

www.takfars.ir

اگر هنگام انجام حرکات روزمره مانند برداشتن یک شی از روی زمین احساس ناراحتی می کنید، بهتر است کمی به بدنتان توجه کنید؛ ازاین رو سه بار در هفته برای چند دقیقه حرکات کششی انجام دهید. برای پیشگیری از عوارض بی تحرکی لازم نیست حتما ورزش های هوازی یا شدید انجام دهید. حتی انجام حرکات کششی هم می تواند مفید باشد. علاوه بر حرکات کششی، استفاده از صندلی ماساژور نیز برای رفع گرفتگی عضلانی موثر است.

خستگی زودهنگام؛ یکی از عوارض کم تحرکی

عضلات ریه به مرور زمان و بر اثر کاهش فعالیت ضعیف می شوند. هر چه میزان فعالیت بدنی شما کمتر باشد، احتمال اینکه با انجام کارهای روزمره دچار تنگی نفس شوید، افزایش می یابد.

علت نفس نفس زدن این است که قلب و ریه ها به تحرک پایین عادت کرده اند و در سرعت های بالا برای کار کردن و پمپاژ خون دچار مشکل می شوند؛ بنابراین، زمانی که شما کمی فعالیت بدنی خود را افزایش می دهید، به آن ها فشار زیادی وارد می شود.

داشتن انرژی کم؛ نشانه ای از کم تحرکی بالای فرد

آیا بیشتر اوقات احساس بی حالی و خستگی می کنید؟ خستگی به دنبال فاکتورهای مختلفی مانند استرس، تغذیه ی نامناسب یا مشکلات هورمونی ایجاد می شود؛ بااین حال کم تحرکی نیز می تواند در بروز آن نقش داشته باشد. ورزش باعث افزایش رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به بافت های بدن شما می شود. اگر در بیشتر ساعات روز بی تحرک هستید یا نشسته اید، بافت های شما سوختی که برای کار کردن به آن نیاز دارند را دریافت نخواهند کرد.

انجام ماساژ و فعالیت ورزشی؛ دو راهکار مهم برای التیام عوارض کم تحرکی

افراد برای کاهش و رفع عوارض بی تحرکی باید در طول روز بیشتر حرکت کنند و کمتر بنشینند. افراد با انجام فعالیت ورزشی هر چند با میزان کم، در خطر کمتری برای ابتلا به پیامدهای کم تحرکی قرار می گیرند. برای افزایش میزان فعالیت بدنی انجام تمرین ورزشی ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه در هفته با شدت متوسط ​​یا ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه در هفته با شدت بالا مناسب است.

علاوه بر ورزش و تمرینات کششی سبک، ماساژ درمانی نیز برای افزایش میزان فعالیت موثر است. البته ماساژ درمانی نباید بدون تجویز پزشک انجام شود؛ زیرا ممکن است در مواردی که فرد به آسیب های اسکلتی-عضلانی مبتلا باشد، آسیب دیدگی را بیشتر می کند. بااین حال ماساژ با ایجاد کشش سطحی در عضلات بدن باعث بهبود خونرسانی و کاهش عوارض کم تحرکی می شود.

در صورتی که فرصت مراجعه به کلینیک های ماساژ را ندارید، از انواع ماساژور برقی برای افزایش خونرسانی و بهبود شرایط فیزیکی استفاده کنید. ماساژ درمانی با تعدیل ترشح هورمون های اپی نفرین و نوراپی نفرین باعث بهبود عملکرد جسمانی می شود.

تک فارس

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر