تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

خواص کامل قرص ماهی امگا۳ برای بدن

image خواص کامل قرص ماهی امگا۳ برای بدن

مطالعات نشان داده است که امگا ۳ باعث کاهش التهاب شده و در نتیجه ریسک بیماریهای مزمن مثل بیماریهای قلبی عروقی، سرطان والتهاب مفاصل (ارتریت) را کاهش می دهد.

اسیدهای چرب امگا۳ در مغز تجمع یافته ودر فعالیتهای شناختی (مثل کارکرد مغز و حافظه)و فعالیتهای رفتاری موثر هستند.

اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی ها مثل سالمون، ماهی تون و دیگر غذاهای دریایی مثل جلبک دریایی و در بعضی از گیاهان مثل دانه های روغنی وجود دارد.

امگا ۳ مثل بعضی از اسیدهای چرب اشباع نشده نقش اساسی در کارکرد مغز، رشد ونمو طبیعی دارد.

تکفارس آی آر

همچنین امگا۳ ریسک بیماریهای قلبی را کاهش میدهد.

انجمن قلب وعروق امریکا توصیه به مصرف ماهی ، بخصوص ماهیهای چرب (مثل تون،ساردین،سالمون) حداقل ۲ بار در هفته دارد.

نوزادانی که در دوران جنینی به اندازه کافی امگا ۳ از مادر دریافت نکنند، در معرض خطر پوست خشک، بیماریهای قلبی، افسردگی، اختلالات رفتاری و گردش خونی ضعیف هستند .

البته بسیار مهم است که در رژیم غذایی نسبت متناسبی از امگا ۳ و امگا ۶ (نوع دیگری اسید چرب ضروری ) باشد.

امگا ۳ به کاهش التهاب کمک میکند و افزایش امگا ۶ منجر به تحریک مغز وایجاد التهاب میشود .

www.takfars.ir

رژیم مدیترانه ای نسبت مناسبی از امگا ۳ و امگا۶ را حفظ میکند. این رژیم بیشتر شامل غلات ، میوه های تازه، سبزیجات، ماهی، روغن زیتون و سیر میباشد .

امگا ۳ در موارد زیر استفاده می شود:

کلسترول بالا

رژیم مدیترانه ای منجر به افزایش کلسترول خوب( HDL )میشود که در سلامت قلب موثر است.مشاهده شده که روغن ماهی سبب کاهش تری گلیسرید خون (یک نوع چربی در خون) میشود. گردو سرشار از اسید لینولییک یا ANA است که در بدن به امگا ۳ تبدیل میشود ودر نتیجه باعث کاهش کلسترول وتری گلیسرید در بیماران مبتلا به کلسترول بالا میشود.

دیابت

بیماران دچار دیابت اغلب تری گلیسرید بالا و HDL پایین دارند.اسیدهای چرب امگا ۳ میتوانند تری گلیسرید واپوپروتیین را کاهش داده وسبب افزایش HDLشوند.برخی از بیماران دچار دیابت نوع ۲ ممکن است با مصرف امگا ۳ دچار افزایش مختصری در قند خون ناشتا شوند که در این مورد بیمار باید با پزشک خود مشورت کند.

ارتریت روماتویید

ارتریت روماتویید یک بیماری التهابی مفصل است که علت آن ساخته شدن انتی بادی علیه سلولهای بدن (اتوایمون) است.بعضی از بیماران ارتریت روماتویید ممکن است با خوردن امگا۳ دچار کاهش علائم خشکی صبحگاهی و درد مفاصل شوند.در یک مطالعه نشان داده شده که با مصرف امگا۳ نیاز بیماران به داروهای ضدالتهابی ومسکن کمتر شده است.ولی امگا۳ جلوی پیشرفت ارتریت روماتویید را نمی گیرد و فقط علائم را کاهش می دهد.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که رژیم غذایی سرشار از امگا۳ ممکن است در استیوارتریت (ارتروز مفاصل) هم کمک کننده باشد ولی نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

پوکی استخوان (استوپروز)

تک فارس

برخی مطالعات نشان داده اند که امگا۳ ممکن است به افزایش کلسیم در بدن کمک کنند وباعث افزایش قدرت استخوانها شود، اگرچه همه نتایج مثبت نبوده است. بعضی مطالعات نشان داده است که کسانیکه به اندازه کافی اسیدهای چرب دریافت نمیکنند(بخصوص اسیدگاما لینولئیک وEPA (یک اسید چرب امگا۶ )نسبت به کسانیکه به اندازه کافی از این مواد استفاده میکنند،بیشتر مستعد پوکی استخوان هستند.

در بررسی۳ساله زنان بالای ۶۵ سال با پوکی استخوان که اسیدهای چرب ضروری را دریافت می کردند ،کمتر دچار پوکی استخوان شدند وحتی بسیاری از انان افزایش در تراکم استخوان پدیدار شد.

افسردگی

مطالعات نشان داده است که مصرف اسیدهای چرب امگا۳ باعث بهبود علائم افسردگی می شود. مطالعات متعدد همچنین مشخص کرد که مصرف امگا۳ همراه با داروهای ضد افسردگی بیشتر باعث بهبود علائم می شود تا داروی افسردگی به تنهایی.

همچنین مشخص شده که امگا۳ ممکن است سبب پیشگیری از افسردگی پس از زایمان شود. البته افسردگی یک بیماری جدی بوده وبدون نظر پزشک نباید درمان شود.

هیپراکتیویتی و عدم تمرکز

بچه های دچار عدم تمرکز وهیپراکتیو ممکن است دچار کمبود اسیدهای چرب خاصی باشند. در یک بررسی بالینی نزدیک به ۱۰۰ پسر بچه که مشکلات رفتاری ویادگیری بیشتری داشتند،دارای سطح امگا ۳ پایین تری نسبت به کسانیکه این مشکل را نداشتند،بودند. البته این مسئله نیاز به مطالعه بیشتری دارد ولی در هر حال دادن غذاهای سرشار از امگا۳ در بچه های هیپراکتیو عاقلانه به نظر میرسد.

بیماریهای پوستی

در یک بررسی بالینی در ۱۳ بیمار دچار حساسیت به نور که دچار درماتیت ناشی از نور می شدند ،تحت درمان با روغن ماهی قرار گرفتند و مشاهده شد که حساسیت آنها به نور واشعه ماورائ بنفش کاهش یافت اما ضد افتابهای موضعی از امگا ۳ مفیدتر هستند.

سرطان روده بزرگ (کولون)

T A K F A R S

مصرف غذاهای سرشار از امگا ۳ ریسک سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.به طور مثال اسکیمو ها که چربی زیادو ماهیهای غنی از امگا۳ میخورند،کمتر دچار سرطان کولون می شوند. مطالعات اولیه نشان داده است که در مراحل اولیه سرطان کولون سبب کند شدن پیشرفت این سرطان می شود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر