تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا مصرف روزانه ارزن برای سلامتی مفید است

image آیا مصرف روزانه ارزن برای سلامتی مفید است

دانه های ارزن به صورت طبیعی دارای رنگ های سبز، قهوه ای و حتی بنفش می باشند. ارزن ها می توانند در انواع سفید، قهوه ای و مشکی در دسترس باشند. اما در عرضه بازار، ارزن های سفید بیشتر دیده می شوند.

ارزن یک نوع گیاه برگی است که دارای درختچه است و متعلق به خانواده ی گندمیان است. قسمت مورد استفاده در ارزن، دانه های آن است که به عنوان یک غله ی محبوب در بسیاری از مناطق جهان به طور گسترده استفاده می شود.

سرباز محافظ قلب شما

به دنبال یک محافظ برای قلبتان هستید؟ بیایید به سوی ارزن، یکی از بهترین دانه هایی که می توانید به سبد غذایی خود اضافه کنید، نگاهی بیاندازیم. این دانه غنی از منیزیم است و منیزیم نقشی مهم در کاهش فشار خون و کاهش خطر حمله قلبی دارد. به علاوه، ارزن منبع فراوانی از پتاسیم است که به عنوان یک گشاد کننده عروق عمل می کند و فشار خون را در سطح مناسب نگه می دارد. همچنین، لیگنان های گیاهی موجود در ارزن، با کمک میکروب های دستگاه گوارش شما، به لیگنان های حیوانی تبدیل می شوند که می توانند در برابر بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری قلبی ما را محافظت کنند.

تکفارس آی آر

محرکی برای سلامت دستگاه گوارش

حالا بیایید نگاهی به فواید ارزن برای سلامت دستگاه گوارش بیندازیم. ارزن غنی از فیبر است و به همین دلیل می تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش شما کمک کند و مشکلاتی مانند یبوست، گاز، نفخ و دل درد را رفع کند. با تنظیم فرایند گوارش، می توانید بهتر از مواد مغذی استفاده کنید و خطر بروز بیماری های جدی مانند زخم معده و سرطان روده بزرگ را کاهش دهید.

نبرد با دیابت

دیابت یکی از بیماری های رایج در سراسر جهان است. اما ارزن می تواند یک جواب باشد. در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، ارزن به عنوان یک جزء اصلی از مواد غذایی مصرف می شود و یکی از دلایلی که این دانه می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند، میزان بالای منیزیم موجود در آن است.

ارزن، سلاحی برای مقابله با کلسترول بالا

www.takfars.ir

همچنین، میزان بالای فیبر موجود در ارزن می تواند برای کنترل سطح کلسترول شما مفید باشد. فیبر غذایی به کاهش کلسترول بد (LDL) کمک می کند و باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) می شود. بنابراین، اگر به دنبال راهی برای حفاظت از قلبتان و کنترل سطح کلسترول خود هستید، به یاد داشته باشید که ارزن می تواند یکی از بهترین دوستان شما باشد.

ارزن؛ نگهبان بیماری آسم

چه خوب میشد که برای بیماری هایی مثل آسم راه حلی ساده ولی موثر وجود داشت. حقیقتی که ممکن است براتون شگفت انگیز باشه اینه که ارزن میتونه دقیقا همین کارو بکنه. تحقیقات نشون داده که این دانه طلایی میتونه به میزان قابل توجهی سلامتی افرادی که از کودکی با آسم دست و پنجه نرم میکنن رو تقویت کنه و در عین حال، از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنه. کودکانی که میزان زیادی ارزن مصرف میکنن، کمتر با خس خس سینه و حملات آسمی روبرو میشن. و خبر خوب اینه که ارزن حاوی هیچ ماده حساسیت زا مشابه گندم نیست، پس میتونه بدون ایجاد اذیتی برای سلامتی شما، کیفیت زندگیتون رو بهبود ببخشه.

محافظ بدن در برابر سموم و رادیکال های آزاد

رادیکال های آزاد و سموم بدن، ممکنه بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان رو بوجود بیارن. اما ارزن پر از آنتی اکسیدان هاییه که میتونن این رادیکال های آزاد رو خنثی کنن و سموم رو از بدن دور کنن. موادی مثل کورستین، کورکومین و اسید الاژیک که در ارزن موجود هستن، میتونن با افزایش فرایند دفع سموم و بی اثر کردن فعالیت آنزیم ها در کبد و کلیه، بدن شما رو از سموم پاکسازی کنن.

دانه ای سرشار از خواص برای لاغری

با گذشت زمان، ما به فهمیدن راه های بیشتری برای بهبود سلامتی خود پی می بریم. یکی از این راه ها استفاده از دانه های کامل مثل ارزن هست. آیا می دونستید که مصرف منظم این دانه ها میتونه شاخص توده بدنی یا همون BMI شما رو کاهش بده؟. بله، براساس تحقیقات انجام شده، مصرف سه وعده از ارزن در روز می تواند تجمع چربی در بدن را کاهش دهد و با افزایش باکتری های مفید روده، به بهبود عملکرد بدنتون کمک کنه.

یک انبار پر از مواد مغذی برای بدن شما

درباره طبیعت و مزاج ارزن هم باید بگیم که سرد و خشک هست. ولی این دانه خوشمزه پر از مواد مغذی و ویتامین هاست. از آنتی اکسیدان ها و ویتامین های گروه B، گرفته تا ویتامین E و K، از آهن، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، تا فسفر، روی، مس، منگنز، سلنیوم و البته فیبر.

مضرات ارزن

تک فارس

اما قبل از اینکه بخوایم رژیم غذاییمون رو به رژیمی پر از ارزن تبدیل کنیم، باید توجه کنیم که به دلیل برخی از استرس های امروزی بر روی سیستم غددی ما، فرآیند هضم ارزن ممکنه کمی سنگین باشه. پس قبل از هر تصمیمی، حتما به پزشک خود مراجعه کنید و از سلامت تیروئید و سایر غدد خود اطمینان حاصل کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر