تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

خواص جالب آناناس برای سلامتی

image خواص جالب آناناس برای سلامتی

آب آناناس دارای ارزش غذایی بالایی است

آب میوه ی آناناس سرشار از مواد مغذی و معدنی گوناگون است. آب آناناس سرشار از منگنز، مس و ویتامین های B6 و C است. این مواد معدنی برای سلامت استخوان ها، دستگاه ایمنی بدن، بهبود زخم ها، افزایش سطح انرژی و کارکرد سلول ها و بافت های بدن مفید هستند و نقش کلیدی در این فرآیندها ایفا می کنند. جدا از این ها، آب میوه ی آناناس همچنین حاوی مقادیر کمی آهن، کلسیم، فسفر، روی، کولین، ویتامین K و برخی ویتامین های گروه B است.

این آب میوه حاوی برخی ترکیبات مغذی و مفید دیگر هم است

آب آناناس افزون بر سرشار بودن از انواع ویتامین ها و مواد معدنی منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان ها هم به شمار می رود که ترکیبات گیاهی مفیدی برای حفظ سلامت بدن هستند.

تکفارس آی آر

آنتی اکسیدان ها به خنثی کردن فعالیت رادیکال های آزاد کمک می کنند. رادیکال های آزاد عوامل خطرناک بسیاری از بیماری ها هستند و معمولا به دلیل آلودگی، استرس و رژیم غذایی ناسالم در بدن جمع می شوند و آسیب های سلولی را به دنبال دارند.

آب آناناس همچنین حاوی بروملین است. بروملین گروهی از آنزیم هایی است که فواید زیادی برای سلامتی دارند و می توانند به کاهش التهاب، بهبود فرآیند هضم غذا و تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک کنند. بروملین معمولا از ساقه ی آناناس به دست می آید ولی در تمام بخش های آناناس تازه وجود دارد. این آنزیم در طب سنتی استفاده می شود و برای لوازم آرایشی و داروهای موضعی هم کاربرد دارد.

آب آناناس می تواند التهاب را در بدن کاهش دهد

این آب میوه می تواند التهاب را که یکی از دلایل اصلی بسیاری از بیماری های مزمن است کاهش دهد. دلیل این خاصیت بیشتر به بروملین موجود در آناناس وابسته است و برخی پژوهش ها نشان می دهند این ماده به اندازه ی داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی تأثیرگذار است و عوارض جانبی کمتری هم دارد.

در اروپا از بروملین برای کاهش التهاب ناشی از جراحی و زخم های جراحی و سوختگی های عمیق استفاده می شود. افزون بر این، شواهدی وجود دارند که ادعا می کنند مصرف بروملین پیش از جراحی ممکن است به کاهش سطح التهاب و درد ناشی از جراحی کمک کند.

www.takfars.ir

برخی پژوهش های دیگر هم نشان می دهند بروملین می تواند کاهش درد و التهاب ناشی از آسیب های ورزشی، روماتیسم مفصلی و آرتروز زانو را در پی داشته باشد. با وجود این ها، پژوهش ها هنوز تأثیر آب آناناس روی التهاب را آزمایش نکرده اند و نمی دانیم مصرف بروملین موجود در این آب میوه هم می تواند همین فواید ضدالتهابی را به دنبال داشته باشد یا خیر.

به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک می کند

آب میوه ی آناناس می تواند برای تقویت دستگاه ایمنی بدن هم مفید باشد. پژوهش ها نشان می دهند بروملین موجود در آناناس ممکن است دستگاه ایمنی بدن را فعال کند و همچنین به بهبود بدن و مقابله با عفونت هایی از جمله سینه پهلو، سینوزیت و برونشیت کمک کند. خواص این ماده در ترکیب با آنتی بیوتیک ها بسیار بیشتر هم می شود.

البته این پژوهش ها قدیمی هستند و هیچ کدام روی بررسی تأثیر آب آناناس بر دستگاه ایمنی بدن تمرکز نکرده است. بنابراین، به پژوهش های بیشتری برای نتیجه گیری نیاز است. ولی در هر صورت آناناس به دلیل بروملین می تواند برای تقویت دستگاه ایمنی بدن مفید باشد و بد نیست آن را به برنامه ی غذایی خود اضافه کنید.

آب آناناس برای بهبود فرآیند هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش مفید است

آنزیم های موجود در آب آناناس به عنوان پروتئاز عمل می کنند. پروتئازها آنزیم هایی هستند که پروتئین را به واحدهای کوچک تر مانند اسیدهای آمینه و پپتیدهای کوچک تقسیم کرده و با این کار به جذب شدن آسان تر آن ها در روده و هضم بهتر مواد غذایی کمک می کنند.

ترکیبات بروملین در آب آناناس به ویژه به بهبود فرآیند هضم غذا در افرادی که لوزالمعده ی آن ها قادر به ساخت آنزیم های گوارشیِ کافی نیست کمک می کنند. پژوهش های حیوانی هم نشان می دهند بروملین منجر به محافظت از روده ها در برابر باکتری های مضر و اسهال زا می شود.

افزون بر این، براساس پژوهش های آزمایشگاهی، بروملین می تواند التهاب روده را در افراد مبتلا به اختلال های التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت زخمی کاهش دهد. البته این پژوهش ها روی دوزهای بالای بروملین تمرکز کرده بودند و مشخص نیست بروملین موجود در آناناس که حجم کمتری دارد هم می تواند این فواید را به دنبال داشته باشد یا نه.

می تواند سلامت قلب را هم تقویت کند

image خواص جالب آناناس برای سلامتی

تک فارس

بروملین که به طور طبیعی در آناناس پیدا می شود می تواند برای سلامت قلب هم خواص زیادی داشته باشد. پژوهش های آزمایشگاهی و جانوری نشان می دهند که این ماده ممکن است فشار خون بالا را کاهش دهد، از شکل گیری لخته های خون جلوگیری کند و همچنین شدت آنژین قلبی و حمله ی ایسکمی گذرا را به حداقل برساند که دو وضعیت نامساعد ناشی از بیماری های قلبی هستند.

با وجود این ها، شمار پژوهش ها محدود است و هیچ کدام روی خواص آب آناناس تمرکز نکرده است. بنابراین، همچنان به پژوهش های بیشتری برای نتیجه گیری قطعی نیاز است.

مصرف آب آناناس به مبارزه با برخی سرطان ها کمک می کند

آب آناناس ممکن است کمک زیادی به مبارزه با سرطان ها کند و دلیل آن باز هم به بروملین موجود در این میوه برمی گردد. برخی پژوهش ها نشان می دهند که بروملین می تواند منجر به کاهش شکل گیری تومورها، کاهش اندازه ی آن ها و حتی مرگ سلول های سرطانی شود.

با وجود این، پژوهش ها شامل بررسی تأثیر بروملین روی سرطان می شدند و کاری به آب آناناس نداشتند. این یعنی آب آناناس با توجه به دارا بودن بروملین ممکن است روی کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها تأثیر بگذارد، ولی آزمایش مشخصی درباره ی این موضوع صورت نگرفته است.

همچنین مقدار بروملین در آزمایش بسیار بیشتر از مقادیری بود که با نوشیدن یک لیوان آناناس به دست می آورید. به همین دلیل، نمی توانیم نتایج به دست آمده را قطعی در نظر بگیریم. ولی در هر صورت، آب آناناس دارای بروملین است و این ماده هم برای کاهش خطر سرطان مفید است.

می تواند نشانه های آسم را هم کاهش دهد

در پایان، آب آناناس همچنین می تواند در کاهش نشانه های مرتبط با آسم هم تأثیرگذار و کارآمد باشد. در یک پژوهش که روی جانوران آزمایش شد، پژوهش گران دریافتند فواید ضدالتهابی بروملین ممکن است به حفظ سلامتی افراد مبتلا به آسم هم کمک کند.

افزون بر این، آناناس به دلیل ویتامین C بالایی که دارد می تواند برای کاهش تنگی نایژه و حملات آسم ناشی از سرماخوردگی مفید باشد. تنگی نایژه به تنگ شدن مجاری هوایی در شش ها به دلیل سفت شدن ماهیچه های پیرامون آن اشاره دارد که همراه با سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس است و یک آسم آلرژیک به شمار می رود.

نکاتی که برای مصرف آب آناناس باید در نظر داشته باشید

T A K F A R S

آب آناناس به طور کلی برای بیشتر مردم بی خطر به شمار می رود. با وجود این، بروملین که یک گروه از آنزیم های طبیعی موجود در این آب میوه است می تواند جذب برخی داروها به ویژه آنتی بیوتیک ها و رقیق کننده های خون را افزایش دهد. بنابراین، اگر دارو مصرف می کنید باید با پزشک خود مشورت کنید و ببینید مصرف آب آناناس برای شما بی خطر است یا نه.

جدا از این، اسیدی بودن این آب میوه هم ممکن است در برخی افراد منجر به سوزش سر دل و ترش کردن شود. به همین دلیل کسانی که به بیماری بازگشت اسید به مری یا رفلاکس معده دچار هستند باید از زیاده روی در مصرف این نوشیدنی خودداری کنند.

نکته ی دیگری که باید در نظر بگیرید میزان قند موجود در آب آناناس است. با وجود فواید زیادی که این نوشیدنی برای سلامتی دارد، حاوی فیبر کم و در عین حال قند بالایی است. این بدین معنی است که نوشیدن آب آناناس احساس سیری به شما نمی دهد و قند زیادی هم وارد بدنتان می کند؛ بنابراین زیاده روی در مصرف آن منجر به افزایش وزن و چاقی خواهد شد.

افزون بر این، در حالی که نوشیدن مقادیر کم این آب میوه با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی ارتباط دارد، نوشیدن بیش از ۱۴۰ گرم (۱۵۰ میلی لیتر) در روز می تواند نتیجه ی معکوس دهد و سلامتی تان را به خطر بیندازد.

با در نظر داشتن همه ی این ها باید مصرف روزانه ی این آب میوه را کاهش دهید و بیشتر به سراغ خوردنی های فیبرداری که قند کمی دارند بروید. همچنین برای آب آناناس تا جای ممکن محصولات باکیفیت، ۱۰۰ درصد خالص، طبیعی و بدون قند را مصرف کنید.

آب آناناس حاوی انواع ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی مفیدی است که می توانند از بدن در برابر بیماری ها محافظت کنند، سلامت دستگاه گوارش و فرآیند هضم غذا را بهبود ببخشند، دستگاه ایمنی بدن را تقویت کنند، سلامت قلب را حفظ کنند و همچنین خطر شکل گیری التهاب و ابتلا به انواع سرطان ها را هم کاهش دهند.

با وجود این فواید گوناگون، آناناس قند بالایی دارد و نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. قند موجود در آناناس ممکن است کالری دریافتی شما را افزایش دهد و در نتیجه اضافه وزن و چاقی را در پی داشته باشد. جدا از این، بیشتر فوایدی که بررسی کردیم براساس آزمایش هایی هستند که روی جانوران و استفاده از ترکیبات موجود در آناناس تمرکز کرده اند، بنابراین برای نتیجه گیری قطعی و تأثیر آب آناناس روی سلامت انسان به پژوهش های بیشتری نیاز است.

در پایان، دقت داشته باشید که آب آناناس ممکن است برای هر کسی مناسب نباشد. نوشیدن آب آناناس ممکن است روی برخی بیماری ها و مصرف برخی داروها تأثیر منفی بگذارد. به همین دلیل پیش از مصرف این نوشیدنی باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید و مطمئن شوید بدنتان با این آب میوه سازگار است.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر