تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چه بخورید تا نفخ شکم را درمان کنید

image چه بخورید تا نفخ شکم را درمان کنید

دانه رازیانه

ه تنها دانه های با طعم رازیانه راهی عالی برای از بین بردن بوی بد دهان هستند، بلکه این ماده ی مدیترانه ای نیز سال هاست که برای رفع مشکلات گوارشی مانند نفخ و گرفتگی استفاده می شود. احتمالاً دانه های رازیانه حاوی ترکیباتی باشند که اسپاسم دستگاه گوارش را کاهش می دهند. به همین دلیل است که بسیاری از رستوران های هندی بعد از سرو غذا، دانه های رازیانه را ارائه می دهند.

اگر می خواهید معده تان، عملکرد بهتری داشته باشد، می توانید دانه های رازیانه را مستقیم بجوید یا آن ها را در آب داغ ریخته و مانند چای بنوشید. همچنین هنگام پخت غذا هایی مانند سس ماکارونی و سوپ می توانید از آن ها به عنوان چاشنی استفاده کنید.

کفیر

تکفارس آی آر

اهی اوقات گاز و نفخ زمانی ایجاد می شوند که باکتری ها در دستگاه گوارش از بین می روند. در این موارد، پروبیوتیک های موجود در برخی از غذا های تخمیر شده مانند کفیر، می توانند به تعادل باکتری ها به نفع افراد کمک کنند تا هضم مناسبی داشته باشند.

احتمالاً می دانید که ماست منبع قابل اعتمادی از پروبیوتیک ها است، اما شاید شما از این موضوع آگاه نباشید که کفیر پرطرفدار و محبوب در واقع حاوی ترکیبات مفید، حداکثر سه برابر ماست معمولی است. اگر در هضم لاکتوز مشکل دارید، کفیر تقریباً مشکلی برای شما ایجاد نمی کند.

کفیر، معمولاً به عنوان یک نوشیدنی لبنی فروخته می شود و می توان از آن در تهیه ی اسموتی ها استفاده کر د. همچنین به عنوان جایگزین دوغ در کیک ها یا درخوراکی هایی که غلات در آن شناور می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد. فقط مطمئن شوید که برای کاهش مصرف قند های اضافه شده، انواع ساده را انتخاب می کنید.

آووکادو

گر فعالیت ورزشی همراه با تعریق زیاد دارید، مانند دوچرخه سواری، قطعاً به مقداری سدیم در رژیم غذایی خود نیاز دارید، اما برای برخی از افراد، خوردن بیش از حد غذا های شور می تواند منجر به احتباس آب در شکم و نفخ شود. به همین دلیل خوب است که غذا های غنی از پتاسیم مانند آووکادو را مورد استفاده قرار دهید. سدیم آب را به سلول های شما می برد و پتاسیم آن را پمپ می کند، بنابراین ممکن است به کاهش نفخ شکم کمک کند.

www.takfars.ir

برای بزرگسالان، هدف باید مصرف ۴۷۰۰ میلی گرم پتاسیم در روز باشد، اما اکثر افراد تقریباً به این میزان پتاسیم دریافت نمی کنند. خوراکی های غنی از پتاسیم شامل آووکادو، سیب زمینی، موز(.)، حبوبات، اسفناج و کدو حلوایی زمستانی است. آووکادو برای مصرف در هر وعده غذایی (صبحانه، ناهار و شام) مناسب است و حاوی چربی های سالمی است که در شما احساس سیری ایجاد می کند.

زنجبیل

کی از قدیمی ترین درمان های خانگی برای همه مشکلات، از درد عضلات گرفته تا گلودرد، زنجبیل است. این ماده همچنین ممکن است وقتی که بعد از یک وعده غذایی مفصل احساس تورم می کنید، به عنوان درمانی معجزه آسا باشد. ترکیبات موجود در زنجبیل می تواند مایعات روده را تحریک کرده و به هضم غذا کمک کند تا نفخ شکم را کاهش دهد.

بعد از غذا، چند برش زنجبیل تازه را در آب داغ بریزید و مانند چای بنوشید. زنجبیل تازه را می توان به اسموتی ها و سس سالاد نیز اضافه کرد و زنجبیل خشک پودر شده می تواند به جو دو سر پخته شده، تندی ببخشد.

شیر حاوی بتا کازئینA۲

اکتوز تقریباً همیشه دلیل ناراحتی معده افراد به دلیل مصرف شیر است، اما شواهد نشان می دهد که مقصر دیگر، پروتئین بتا کازئین A۱ در شیر نیز می تواند باعث نفخ، درد شکم و سایر علائم نامطلوب شود. برخی از شیر ها از گاو هایی تهیه می شود که به طور طبیعی شیری تولید می کنند که فاقد پروتئین بالقوه آزاردهنده دستگاه گوارش است. بنابراین اگر شیر بدون لاکتوز هنوز مشکل شما را حل نمی کند، از شیری استفاده کنید که حاوی پروتئین بتا کازئین A۲ است. یک مطالعه نشان داد که این نوع شیر به همان اندازه شیر معمولی در بازیابی عضلات پس از تمرینات ورزشی، مؤثر است.

پرتقال

کثر افراد باید فیبر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنند، اما بعد از خوردن کربوهیدرات هضم نشده، گاز و نفخ می تواند یک عارضه جانبی باشد، به خصوص هنگامی که عادت ندارید زیاد غذا بخورید. این گاز به عنوان یک محصول جانبی از هضم فیبر تولید می شود، اما مصرف آب می تواند به حرکت فیبر از طریق دستگاه گوارش کمک کند. البته، نوشیدن آب یک روش عالی برای دریافت مایعات مورد نیاز برای هضم بهتر مواد حاوی فیبر است، اما همچنین باید خوراکی های پرآب مانند پرتقال، طالبی، توت، گوجه فرنگی و خیار را نیز مصرف کنید. دلیل دیگر هیدراته ماندن با مایعات و غذا های آبکی مانند پرتقال این است که بدن در حالت کمبود آب تمایل به ذخیره آن به دلیل عدم تعادل نسبت نمک به آب و حفظ مایعات اضافی بدن تا زمان بازگشت تعادل دارد، و این می تواند یک دلیل برای نفخ اضافی باشد.

مارچوبه

طمئناً، این ماده ادرار شما را کمی بدبو می کند، اما مارچوبه می تواند به عنوان یک ادرار آور طبیعی نیز به شما کمک کند تا آب اضافی را از بدن خارج کنید. بنابراین از ناراحتی ناشی از نفخ شکم به علت احتباس آب خلاص می شوید. مارچوبه همچنین حاوی فیبر پروبیوتیک است که برخلاف پروبیوتیک ها که باکتری های زنده موجود در غذا ها و مکمل ها هستند، به تغذیه باکتری های مفید روده کمک می کنند تا دستگاه گوارش شما بهتر عمل کند.

تک فارس

نعناع فلفلی

گر بعد از غذا احساس گرفتگی می کنید ، یک لیوان چای نعناع بخورید. روغن های موجود در نعناع، از جمله منتول، می توانند عضلات دستگاه گوارش را سست کنند تا اسپاسم هایی که باعث ناراحتی و نفخ شکم می شود را برطرف نماید. بهتر است از برگ های تازه نعناع فلفلی استفاده کنید زیرا روغن های ضدنفخ می توانند در طی فرآوری که هنگام خشک شدن برگ نعناع اتفاق می افتد، از بین بروند تا به خوبی ریز شوند و درون تی بگ ها قرار گیرند. همچنین می توانید برگ های تازه آن را بر روی سالاد بریزید یا با میوه ها ترکیب کنید.

لوبیا

ا حد زیادی متناقض به نظر می رسد، اما اگر با خوردن غذا هایی مانند لوبیا و سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی احساس می کنید که یک توپ بسکتبال را قورت داده اید، در واقع می توانید با خوردن بیشتر آن ها و نه کمتر، احساس راحتی کنید. قرار گرفتن بیشتر بدن در معرض این غذا ها می تواند بدن را برای هضم بهتر پرورش دهد. بنابراین اگر شما به خوردن لوبیا ها عادت ندارید، سعی کنید آن ها را در دوره های منظم تری به رژیم غذایی خود اضافه کنید و احتمالاً با این کار، کمک می کنید تا هوای اضافی از بدن خارج شود. خوردن هر نوع سبزیجات که به سختی هضم می شوند، به صورت پخته و نه خام، می تواند هضم آن را آسان تر کند و تحمل شما را بالاتر ببرد.

قاصدک

ین گیاه وحشی خیلی بیشتر از یک علف هرز چمنزار اهمیت دارد. دندلیون یا همان قاصدک با طعم کمی تلخ، یک ادرار آور طبیعی است، در نتیجه بدن شما را وادار می کند که مایعات اضافی را دفع نماید تا به شما کمک کند از نفخ شکم ناشی از احتباس آب، ر هایی پیدا کنید. ادرار آورهایی مانند دندلیون، با از بین بردن آب و سدیم بدن، نیز ممکن است به کاهش میزان فشار خون در برخی افراد کمک کند.

در ماه های گرم تر ، می توانید قاصدک را در هنگام پیاده روی در جنگل یا چمنزار ها پیدا کنید. قاصدک تازه را می توان به سالاد ها، ساندویچ ها و سس ها اضافه کرد. همچنین می توانید با نوشیدن چای قاصدک آرامش را به خودتان هدیه دهید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر