تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

برای گوشی گلس مات بهتر است یا گلس شفاف

image برای گوشی گلس مات بهتر است یا گلس شفاف

مزایای گلس مات گوشی

عدم جذب اثر انگشت

بسیاری از گوشی های جدید برای مقاومت در برابر لکه و اثر انگشت، بر روی نمایشگر پوشش اولئوفوبیک قرار می دهند. اما این پوشش دائمی نیست و معمولا بعد از گذشت یک سال از بین می رود. بنابراین بعد از این اتفاق، اگر نسبت به جذب اثر انگشت بر روی نمایشگر حساس هستید، باید مرتبا آن را تمیز کنید.

از سوی دیگر، تقریبا تمام گلس های مات گوشی اولئوفوبیک نیستند که البته برخی از مدل های گران قیمت چنین پوششی دارند. ولی این نوع گلس ها بدون اینکه نیازی به بهره گیری از پوشش اولئوفوبیک داشته باشند، می توانند اثر انگشت را به خوبی پنهان کنند و در نتیجه دیگر نیازی به تمیز کردن مکرر گوشی نخواهید داشت. از سوی دیگر همین عدم جذب اثر انگشت باعث می شود گوشی شما برای مدت طولانی تمیز و جذاب تر به نظر برسد.

تکفارس آی آر

البته به خاطر داشته باشید که گلس های مات اگرچه اثر انگشت را کمتر نشان می دهند، اما زمانی که بسیار کثیف شده باشند و رطوبت زیادی روی آن ها جمع شده باشد، تمیز کردن آن ها نسبت به گلس های شفاف و معمولی سخت تر خواهد بود. برای تمیز کردن گلس نمایشگر معمولی، معمولاً پاک کردن سریع آن با یک پارچه میکروفایبر مرطوب کافی است. اما برای تمیز کردن محافظ صفحه نمایش مات، ممکن است لازم باشد کمی بیشتر آن را پاک کنید تا نتیجه بگیرید. به عبارت دیگر، نیازی نیست که محافظ صفحه نمایش مات را مرتبا تمیز کنید، اما زمانی که این کار را انجام می دهید، به اندازه گلس معمولی سریع نخواهد بود.

بهبود تجربه ی تایپ و اسکرول کردن

گلس های مات گوشی برخلاف گلس های معمولی، سطح نسبتا خشنی دارند و تا حدی یادآور کاغذ هستند. به لطف همین مشخصه، انگشت شما روی گلس مات با مقاومت کمتری روبرو می شود و راحت تر سر می خورد. به همین خاطر گلس های مات برای تایپ کردن اسکرول کردن نمایشگر می توانند تجربه کاربری بسیار بهتری ارائه دهند.

بنابراین اگر در طول روز پیام های زیادی مینویسید یا ساعات زیادی در شبکه های اجتماعی وقت می گذرانید، گلس مات می تواند لذت استفاده از گوشی را برای شما دوچندان کند. در ضمن اگر با گوشی از قلم استایلوس استفاده می کنید، یک گلس مات می تواند تجربه ی استفاده از قلم را هم بهبود ببخشد.

بهبود گیمینگ

www.takfars.ir

احتمالا شنیده اید که برخی گیمرها برای داشتن تجربه ی بهتر، از کاور انگشت استفاده می کنند. به زبان ساده، حین بازی کردن با گوشی، ممکن است انگشت های شما عرق کنند و در نتیجه به دلیل افزایش اصطکاک، سرعت حرکت انگشت ها کمتر می شود. اما کاور انگشت می تواند این مشکل را برطرف کند.

حالا با استفاده از گلس مات گوشی، عملا نیاز زیادی به خرید کاور انگشت نخواهید داشت زیرا خود این گلس اصطکاک انگشت ها را تا حد زیادی کاهش می دهد و بنابراین می توانید انگشت ها را با سرعت بیشتری بر روی نمایشگر حرکت دهید و سریع تر به اتفاقات بازی واکنش نشان دهید.

کاهش بازتاب نمایشگر

گلس مات در کنار مزایای که به آن ها پرداختیم، بازتاب نور را به شدت کاهش می دهد و بنابراین بهتر می توانید انواع محتواها را تماشا کنید. برخلاف سطح صاف نمایشگر و گلس شفاف که نور ورودی از یک جهت معین را با همان زاویه منعکس می کند (که به آن بازتاب آینه ای نیز گفته می شود)، بافت خشن سطح مات نور را در اطراف نقطه بازتاب پراکنده می کند و به طور مؤثری آن را پخش می کند.

به عبارت دیگر، به جای اینکه یک نور خیره کننده تیز روی صفحه خود ببینید که محتوا را غیرقابل مشاهده می کند، یک نور ملایم روی صفحه خود خواهید دید که اگرچه هنوز کمی آزاردهنده است، اما همچنان به شما امکان می دهد مشاهده محتوای خود را ادامه دهید. به عبارت دیگر، به جای اینکه یک نور خیره کننده تیز روی صفحه خود ببینید که محتوا را غیرقابل مشاهده می کند، یک نور ملایم روی صفحه خود خواهید دید که اگرچه هنوز کمی آزاردهنده است، اما در عوض تجربه ی مشاهده ی انواع محتوا را مختل نمی کند.

معایب گلس مات گوشی

ضعیف تر از گلس های حرارت دیده

گلس های حرارت دیده مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربات دارند و به همین خاطر کاربرانی که نگران افتادن گوشی از دست خود هستند، به استفاده از این نوع گلس ها روی می آورند. اما گلس های مات معمولا مقاومت کمتری از خود نشان می دهند و قبل از خرید، باید حتما این موضوع را در نظر بگیرید. البته طبیعتا بین گلس های مات هم انواع مختلفی وجود دارد ولی روی هم رفته باید انتظار مقاومت کمتری از آن ها داشته باشید.

کاهش کنتراست و غلظت رنگ

یکی از تفاوت هایی که تقریباً بلافاصله پس از قرار دادن گلس مات روی نمایشگر گوشی خود متوجه خواهید شد، کاهش کیفیت تصویر است. این به این دلیل است که همان بافت گلس مات که به آن خاصیت ضد خش می دهد، متأسفانه باعث کاهش کنتراست و اشباع رنگ نیز می شود.

تک فارس

البته این تفاوت خیلی زیاد نیست و احتمالاً به مرور زمان به آن عادت خواهید کرد. با این حال، اگر به رنگ های روشن و پویا و داشتن یک تجربه بصری فراگیر اهمیت می دهید، بهتر است از محافظ صفحه نمایش مات استفاده نکنید. به عبارت دیگر، اگر به دنبال محافظ صفحه نمایش هستید که کیفیت تصویر را حفظ کند، گلس شفاف گزینه بهتری است. تصمیم گیری در مورد اینکه کدام نوع محافظ صفحه نمایش برای شما بهترین است به نیازها و اولویت های شما بستگی دارد.

کاهش شفافیت متن

حتی اگر بعد از مدتی استفاده از گلس مات گوشی به کاهش کنتراست و غلظت رنگ عادت کنید، اما احتمالا کاهش شفافیت نمایشگر تا مدت ها یک مشکل بزرگ باقی می ماند. این مشکل به خصوص برای خواندن متن ها بیشتر احساس می شود زیرا این نوع گلس ها می توانند خوانایی متن ها را پایین بیاورند.

بنابراین اگر از جمله کاربرانی هستید که کتاب های مختلفی دانلود می کنید و با گوشی آن ها را مطالعه می کنید، بهتر است به جای گلس مات یک گلس معمولی و شفاف برای گوشی خود خریداری کنید.

پایین آوردن روشنایی نمایشگر

در نهایت باید به یکی دیگر از مشکلات گلس مات گوشی یعنی پایین آوردن روشنایی نمایشگر اشاره کنیم. به همین خاطر باید روشنایی نمایشگر با بالاتر از حد معمول قرار دهید که این موضوع مصرف باتری را افزایش می دهد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر