تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

اطلاعات مهم درباره قرص ترامادول عوارض و نحوه مصرف آن

image اطلاعات مهم درباره قرص ترامادول عوارض و نحوه مصرف آن

مصرف ترامادول در روزهای ابتدایی یا در هنگام تغییر میزان مصرف، می‌تواند منجر به کندی روند تنفسی شود یا آن‌را متوقف کند. هیچ‌گاه دوز مصرفی ترامادول را افزایش ندهید یا بدون مشورت با پزشک، دورۀ مصرف را طولانی نکنید. قرص ترامادول را نشکنید و خرد نکنید و کپسول آن‌را باز نکنید؛ قرص را به‌شکل کامل ببلعید تا از عوارض مرتبط با دوز بالا پیشگیری شود. این دارو برای مصرف دهانی تولید شده است (باید از راه دهان بلعیده شود)، پس آن‌را به‌صورت پودر مصرف نکنید یا از حل کردن قرص خرد شده درون آب خودداری کنید. تزریق این دارو نیز می‌تواند منجر به مرگ گردد.

ترامادول نوعی مسکن مخدرگونه است و برای تسکین دردهای شدید به‌کار می‌رود. نوعی از ترامادول که در طول زمان و به‌تدریج اثر می‌کند در زمان‌هایی مشخص برای بیمار تجویز می‌شوند و بیمار نمی‌تواند به‌محض احساس درد آن‌را مصرف کند. ممکن است ترامادول در مواردی غیر از آن‌چه در بالا ذکر شد مورد استفاده قرار گیرد.

کنترل دردهای مزمن

برخی بیماران با مصرف این دارو دچار تشنج می‌گردند. در افرادی که سابقۀ تشنج، آسیب‌دیدگی سر و اختلالات متابولیسمی دارند یا بیمارانی که داروهای خاصی نظیر داروهای ضدافسردگی، داروهای رفع دردهای عضلانی و داروهای حاوی مواد مخدر یا داروهایی برای رفع حالت تهوع و استفراغ استفاده می‌کنند احتمال بروز تشنج به‌واسطۀ مصرف ترامادول افزایش می‌یابد.

تکفارس آی آر

مصرف ترامادول حتی با دوز معمولی می‌تواند نوعی اعتیاد در بیمار ایجاد کند بنابراین دارو را دقیقاً براساس نسخۀ تجویزی پزشک مصرف کنید. هیچ‌گاه داروی خود را در اختیار کس دیگری قرار ندهید. مصرف نادرست یا بی‌رویۀ داروهای آرام‌بخش حاوی موارد مخدر ممکن است به اعتیاد، اختلالاتی ناشی از مصرف بی‌رویۀ دارو و در نهایت مرگ منجر گردد.

اگر باردار هستید پیش از مصرف دارو حتماً پزشک خود را در جریان قرار دهید زیرا مصرف ترامادول می‌تواند تاثیرات طولانی مدتی بر نوزاد داشته باشد.

به‌خاطر داشته باشید که از مصرف هم‌زمان الکل و ترامادول خودداری کنید زیرا اثرات جانبی بسیار شدید در پی دارد و ممکن است به مرگ بی‌انجامد.

پیش از مصرف دارو

اگر به ترامادول حساسیت دارید یا به هریک از ناراحتی‌های زیر مبتلا هستید از مصرف این دارو خودداری کنید:

www.takfars.ir

بیماری‌های تنفسی شدید و تنگی نفس

انقباض شکم و انسداد روده‌ها

هم‌چنین در صورتی‌که طی چند ساعت گذشته، الکل، آرام‌بخش، مسکن یا داروهایی حاوی مواد مخدر مصرف کرده‌اید باید از مصرف ترامادول خودداری کنید.

درخصوص خطر ابتلا به تشنج نیز بهتر است با پزشک خود مشورت داشته باشید؛

در افراد زیر احتمال تشنج بیشتر است:

سابق‌ی آسیب‌دیدگی سر، صرع و دیگر اختلالات تشنجی

سابقۀ اعتیاد به الکل یا مواد مخدر

اختلالات متابولیسمی

بیمارانی که داروهای مخصوص سردردهای میگرنی، گرفتگی عضلات، افسردگی، ناراحتی‌های ذهنی، تهوع و استفراغ مصرف می‌کنند

مصرف هم‌زمان ترامادول با برخی داروها مشکل‌ساز است و حالتی تحت عنوان سندروم سروتونین ایجاد می‌کند. اگر داروهای مربوط به بیماری‌هایی نظیر افسردگی، ناراحتی‌های مغزی، پارکینسون، میگرن، عفونت شدید یا تهوع را مصرف کنید، پیش از استفاده از ترامادول پزشک خود را در جریان بگذارید. هم‌چنین درصورت ابتلا به ناراحتی‌های کبدی یا اختلالات معده و نیز داشتن سابقۀ اعتیاد به مواد مخدر، پزشک را مطلع سازید.

تک فارس

ترامادول بسیار اعتیادآور است؛ توصیه می‌شود که در نگه‌داری آن دقت داشته باشید و آن‌را ازدسترس افرادی با سابقۀ اعتیاد به مواد مخدر دور نگه‌دارید؛ خرید و فروش یا رساندن ترامادول به افرادی که نسخۀ پزشک ندارند، خلاف قانون است.

در خصوص تاثیرات ترامادول بر جنین هنوز اطلاعات و شواهد علمی دقیقی در دست نیست؛ اما اگر در زمان بارداری این دارو را مصرف کنید این امکان وجود دارد که نوزاد به آن وابستگی و اعتیاد پیدا کند و در طی دوران متمادی با مشکلات فیزیکی روبه‌رو گردد. اگر باردار هستید یا قصد آن‌را دارید پیش از مصرف دارو، پزشک خود را مطلع سازید. علاوه بر این به یاد داشته باشید که ترامادول می‌تواند از راه شیر مادر به نوزاد منتقل گردد، پس در دوران شیردهی مصرف آن‌را قطع کنید.

به‌هیچ‌وجه بدون مشورت با پزشک از این دارو در تسکین بیماران زیر ۱۶ سال استفاده نکنید. افراد زیر ۱۸ سال باید تا حد امکان از مصرف Ultram ER خودداری کنند.

قرص ترامادول چیست؟

ترامادول را به چه شیوهای باید مصرف کرد؟

ترامادول را دقیقاً براساس تجویز پزشک و اطلاعات ذکر شده روی برچسب دارو استفاده کنید. ترامادول ممکن است منجر به ناراحتی‌های تنفسی شود؛ مصرف آن‌را بدون مشورت با پزشک افزایش ندهید. درصورتی‌که دارو تاثیر خود را از دست داده است و دیگر درد را تسکین نمی‌دهد حتماً پزشک خود را در جریان بگذارید.

در طول دورۀ مصرف ترامادول، مصرف دیگر داروهای حاوی موادمخدر را قطع کنید. این دارو را می‌توان قبل یا به‌همراه غذا مصرف کرد؛ هرطور مایلید رفتار کنید ولی همیشه یک روند مصرفی را در پش بگیرید.

اگر از ترامادول زمان‌دار استفاده می‌کنید ( یعنی دارویی که به‌تدریج در بدن فعالیت می‌کند) ممکن است مقداری از دارو از راه ادرار از بدن‌تان خارج شود. این امر کاملاً طبیعی است و به‌هیچ‌وجه این معنی را ندارد که میزان دریافتی دارو برای بدن کافی نیست.

توجه داشته باشید که مصرف دارو را نباید به‌طور ناگهانی متوقف کرد زیرا در این‌صورت عوارض جانبی نامطلوبی به‌دنبال خواهد داشت. برای قطع مصرف دارو با پزشک خود مشورت داشته باشید تا از راهی صحیح مصرف آن‌را کاهش دهد. دارو را در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگه دارید.

ترامادول دارویی است که بدون تجویز پزشک نباید مصرف شود پس همیشه حواس‌تان به بستۀ قرص و تعداد قرص‌های مصرف شده باشد تا کسی غیر از خودتان نتواند از آن‌ها استفاده کند.

T A K F A R S

اگر یک وعدۀ دارویی ترامادول را فراموش کردید چه باید بکنید؟

ازآن‌جایی‌که این دارو برای تسکین درد به‌کار می‌رود به‌ندرت اتفاق می‌افتد که بیمار مصرف آن‌را فراموش کند. در خاطر داشته باشید که در صورت جا انداختن یک وعدۀ دارویی، اگر به وعدۀ بعدی نزدیک است، صبر کنید و وعدۀ بعد را مصرف کنید؛ مصرف دو وعده با فاصلۀ نزدیک عوارض جانبی شدیدی درپی دارد.

اگر در مصرف ترامادول زیاده‌روی شود چه اتفاقی برای فرد می‌افتد؟

به‌محض این‌که متوجه شدید فردی ترامادول را بیشتر از حد مجاز استفاده کرده است با بخش فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. مسمومیت با ترامادول می‌تواند برای کودکان یا افرادی که دارو برای آن‌ها تجویز نشده است کشنده باشد. علائم مسمومیت، کاهش ریتم تنفس و افت ضربان قلب، خواب‌آلودگی مفرط، پوست سرد و عرق کرده و حالت غش و ضعف است.

از چه چیزهایی باید خودداری کرد؟

از آن‌جایی‌که نوشیدن هم‌زمان الکل و ترامادول بسیار خطرناک است به شما توصیه می‌کنیم که برچسب‌های غذایی و دارویی را به‌دقت بررسی کنید تا از عدم وجود الکل در آن‌ها مطمئن شوید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر