تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور در مدرسه و دانشگاه آدم جذابی باشید

image چطور در مدرسه و دانشگاه آدم جذابی باشید

اعتمادبه‌نفس داشته باشید

هیچ‌کس کامل نیست؛ بنابراین شما هم برای محبوب بودن نیازی ندارید کامل باشید، حتی اگر احساس می‌کنید از ایده‌آل فاصله‌ی زیادی دارید، باز هم اولین گام به سوی کسب اعتمادبه‌نفس این است که خود را باور داشته باشید.

خودتان را پنهان نکنید. اگر فرصت مناسبی یافتید، بلند شوید و خودتان را در جمع مطرح کنید. اگر تمام مدت نگران این باشید که دیگران چگونه شما را می‌بینند و چه فکری درباره‌ی شما می‌کنند و پشت سر شما چه می‌گویند، هرگز نمی‌توانید قدم مثبتی بردارید یا حتی از شرِ این افکار راحت شوید. به جای آن، همان کسی که هستید و همان کاری را که می‌کنید عاشقانه دوست داشته باشید. اگر خودتان را دوست داشته باشید، دیگران هم از همراهی با شما لذت خواهند برد.

در مدرسه و دانشگاه هم خودتان را نشان دهید. برای پاسخ‌گویی به پرسش‌ها داوطلب شوید و تکالیف‌تان را سر وقت تمام کنید. در این صورت مورد توجه مثبت دیگران قرار می‌گیرید. هرگز از حرف زدن نترسید.

تکفارس آی آر

حتی اگر اعتمادبه‌نفس ندارید باز هم طوری رفتار کنید که انگار سرشار از اعتمادبه‌نفس هستید، این اولین گام به سوی داشتن احساس خوب است.

اعتمادبه‌نفس رابطه‌ی مستقیمی با زبان بدن دارد؛ پس موقع راه رفتن سرتان را بالا بگیرید و دست‌هایتان را در طرفین بدن نگه دارید. قوز هم نکنید.

اعتمادبه‌نفس‌تان را با پیشرو بودن در کارهایی که تمایل به انجام‌شان دارید و البته ایجاد علایق جدید تقویت کنید. اگر چیزی را که واقعا به آن اهمیت می‌دهید در زندگی پیدا کنید، حس خوبی نسبت به خودتان خواهید داشت.

در جمع‌ها حضور پیدا کنید

چنین حضوری یعنی تمایل به خروج از محدوده‌ی امنی که برای خودتان درست کرده‌اید. اگر آدم محبوبی نیستید، به این خاطر است که با انجام کارهایی که افراد محبوب تمایل به انجام‌شان دارند، راحت نیستید؛ کارهایی مانند

www.takfars.ir

گفت‌وگو کردن، تعریف جُک و در کل برقراری ارتباط با آدم‌ها. به خاطر داشته باشید افراد محبوب به این خاطر محبوب هستند که دیگران آنها را می‌شناسند و به آنها توجه می‌کنند.

اگر هنوز آن آدم محبوبی نیستید که در ذهن‌تان تصور کرده‌اید، پس منتظر نمانید کسی جلو بیاید و با شما صحبت کند، شما پا پیش بگذارید. جلو بروید و به سراغ کسانی هم بروید که قبلا با آنها صحبت نکرده‌اید.

اصلا شاید شما شخصیت درون‌گرا، خجالتی یا آرامی داشته باشید؛ اما برای دست‌یابی به آنچه می‌خواهید، باید روش برخوردتان را با دیگران تغییر دهید. به خودتان بگویید من می‌توانم.

شاید در ابتدا و پیش از آنکه در این کار مهارت پیدا کنید، این‌طور به نظر برسد که آدم سطحی یا مقلدی هستید، اما به خاطر داشته باشید که خودتان بودن، در حقیقت یعنی دانستن آنچه واقعا از زندگی می‌خواهید.

روش خودتان را پیدا کنید

برای جلب توجه مجبور نیستید موهایتان را صورتی یا روی صورت‌تان تاتو کنید. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که ظاهر و روش ویژه‌ی خودتان را پیدا کنید. بگذارید همه ببینند شما با خودتان راحت هستید.

به دنبال ظاهری باشید که در آن احساس راحتی کنید. فرقی نمی‌کند ظاهر رسمی داشته باشید یا تیپ نوجوانانه یا حتی خاص. ظاهرِ مناسبی انتخاب و آن را مال خود کنید.

مجبور نیستید لباس‌های روی مُدی را بخرید که این روزها همه می‌پوشند، مگر اینکه فکر کنید در آن لباس واقعا خوب به نظر می‌رسید و راحت هم هستید. اگر همان مدلی را بخرید و بپوشید که همه در مدرسه و دانشگاه می‌پوشند، ولی این مدل اصلا به شما نیاید، باز هم همه‌ی نگاه‌ها به سوی شما برمی‌گردند، البته نه آن‌طور که می‌خواستید.

به ظاهرتان اعتماد داشته باشید. مدام خودتان را در هر آینه‌ی سرِ راه‌تان نگاه نکنید، به هر کسی که می‌رسید، در مورد ظاهرتان نپرسید، اگر این کارها را انجام دهید، مردم می‌فهمند شما به خودتان شک دارید.

اینکه به ظاهر خود توجه می‌کنید عالی است، اما اگر این‌طور به نظر برسد که بیش از حد تلاش می‌کنید دوست‌داشتنی جلوه کنید، بدتر از این است که انگار اهمیتی نمی‌دهید. پس اگر واقعا اهل مدل موهای عجیب و غریب و آرایش و… نیستید، سروصورت خودتان را با این چیزها پُر نکنید. اگر خوش‌تان نمی‌آید یقه‌ی کت و کاپشن‌تان را بالا بدهید و دست‌هایتان را در جیب فرو کنید، تنها به این خاطر که همه این کار را می‌کنند، شما انجامش ندهید.

تک فارس

ریسک کنید

برای محبوب بودن باید در سطحی از روابط اجتماعی که چندان در آن راحت نیستید، چندین بار فرصت برقراری ارتباط پیدا کنید؛ بنابراین آماده‌ی کارهای شجاعانه باشید.

ریسک کنید. با کسی صحبت کنید که هرگز او را ملاقات نکرده‌اید، به مهمانی‌هایی بروید که دعوت می‌شوید، حتی اگر بیشتر مهمان‌ها را نمی‌شناسید، با اظهارنظرهای خوب، خود را در جمع متمایز کنید.

اگر به ریسک کردن عادت کنید (البته بدون اینکه خودتان را به خطرِ کارهای عجیب و غریب بیندازید) مسلما بیشتر جلب توجه خواهید کرد.

طوری رفتار نکنید که انگار اهمیتی نمی‌دهید

اگر طوری این طرف و آن طرف بروید و رفتار کنید که انگار مثلا زیادی برای این مدرسه یا دانشگاه خاص هستید، همه نظرشان به شما جلب خواهد شد، اما نه به شیوه‌ای مطلوب. هر چند که شاید نخواهید سوگلیِ معلم و استاد باشید و هر پرسشی که مطرح می‌کند، سریع پاسخ بدهید، اما وقتی معلم کلاس یا استاد سؤالی از شما می‌پرسد، پاسخ مناسب دادن و شرکت در بحث‌های کلاسی، توجه مثبت‌تری را به سمت شما جلب می‌کند تا بلد نبودن و شانه بالا انداختن.

اگر می‌خواهید این‌طور به نظر برسد که برای هر چه در مسیر زندگی‌تان پیش می‌آید آماده و هیجان‌زده هستید، لبخند زدن یک گام بزرگ است. لازم نیست همیشه از آن لبخندهای پهنی داشته باشید که زبان کوچک‌تان هم معلوم شود، بلکه کافی است در برخورد با دیگران لبخند ملایمی بزنید یا حتی اولین کسی باشید که لبخند می‌زند، این کار باعث می‌شود دیگران تمایل به برقراری ارتباط با شما داشته باشند.

اگر دانش‌آموز دبیرستان هستید، احتمالا در دوره‌ای از زندگی‌تان هستید که دوروبری‌ها فکر می‌کنند ایرادی ندارد خسته یا بی‌علاقه نشان دهید، اما اگر خلاف تصور عموم رفتار کنید و حسابی پرانرژی باشید، احتمالا توجه بیشتری جلب خواهید کرد.

جلب توجه نکنید، علاقه نشان دهید

سعی نکنید برای جلب توجه دیگران رفتارهای جالبی از خودتان نشان دهید؛ در عوض علاقه‌ی خود را به آنها نشان دهید. در مورد کار یا مدرسه‌شان بپرسید، در مورد حال و احوال خانواده‌شان بپرسید یا اینکه فلان کاری که قرار بود انجام دهند. بین حرف‌های آنها و زندگی خود یا آشنایان‌تان ارتباط برقرار کنید. مثلا در مورد اینکه شما یا فلان کسی که می‌شناسید هم وضعیتی مشابه آنها داشت و تعریف کنید که چگونه با آن برخورد کرد.

T A K F A R S

مدام به خودتان و اینکه چطور می‌توانید دیگران را تحت تأثیر قرار دهید فکر نکنید. میان همه‌ی مهارت‌های اجتماعی‌ای که آدم‌های محبوب دارند، همدلی از بقیه مهم‌تر است. آیا ارتباط مناسبی بین زندگی خودتان و دیگران برقرار می‌کنید؟

این‌قدر به ظاهر و صدایتان فکر نکنید، مدام خودتان را با دیگران مقایسه نکنید، به جای آن به دیگران فکر کنید و اینکه آنها چه می‌کنند.

دوستانه رفتار کنید

آدم‌های محبوب تقریبا با همه رفتار دوستانه‌ای دارند، نه فقط با آنهایی که هم‌سن‌وسال‌شان هستند، بلکه با پدر و مادرشان، معلم، رئیس، بقال سر کوچه، نظافتچیِ ساختمان، بچه‌های محل و خلاصه هر کسی که حتی به اندازه‌ی یک ارزن آدم خوبی باشد هم رفتار دوستانه‌ای دارند. آنها آن‌قدر آمادگی دارند که می‌توانند با هر کسی که در اتاق هست، حتی شده گفت‌وگویی کوتاه و دوستانه برقرار کنند. دلیلی وجود ندارد که نتوانید این کار را انجام دهید. رفتار دوستانه داشتن، نیازی به عرق ریختن ندارد، ساده است و در عین حال تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

به خاطر داشته باشید گفت‌وگوهای روزمره باید در مورد موضوعات معمولی و عادی باشند، در مورد موضوعات بحث‌برانگیز صحبت نکنید، موضوعاتی هم‌چون مسائل دینی و سیاسی که هر کس نظر خودش را دارد، مناسب بحث‌های دوستانه نیستند. اگر بخواهید دیدگاه‌های خود را درباره‌ی چنین موضوعاتی بیان کنید، ناگزیر برای کسانی که با شما مخالف هستند، دوست‌‌داشتنی نخواهید بود. پس موضوعات معمولی را انتخاب کنید.

زیادی نزدیک نشوید

بین معاشرتی بودن و زیادی معاشرتی بودن تفاوت وجود دارد. به حریم خصوصی افراد احترام بگذارید. فضولی نکنید. زبان بدن را یاد بگیرید و وقتی متوجه شدید پرسش‌هایتان طرف مقابل را ناراحت می‌کنند، از این کار دست بکشید. اگر مخاطب‌تان خودش را عقب می‌کشد، از شما دور می‌شود، هر پنج دقیقه موبایلش را چک می‌کند یا قبل از اینکه شما نزدیک شوید، می‌بینید آرام با شخص دیگری صحبت می‌کند، شاید زمان مناسبی برای گفت‌وگو با او نباشد.

خودتان را همه جا دعوت نکنید. یواشکی این طرف و آن طرف نروید. لاف نزنید. حرف دیگران را قطع نکنید. در یک کلام اینکه، رفتار آزاردهنده‌ای نداشته باشید.

کمک کنید

آدم‌های محبوب فقط به شناخت دیگران بسنده نمی‌کنند، بلکه روابط خوبی هم با دیگران دارند. آنها روابط‌شان را با کمک به دیگران گسترش می‌دهند و این کار را هم با جار و جنجال انجام نمی‌دهند. آنها برای گسترش تفاهم‌شان با دیگران کارهای کوچکی انجام می‌دهند (و البته کارهای بزرگی مثل کارهای خیریه و داوطلبانه). وقتی می‌بینند کسی به خودکار احتیاج دارد، به او می‌دهند. وقتی می‌بینند درِ پارکینگ همسایه باز مانده، آن را می‌بندند. وقتی با شخص دیگری به در منزل می‌رسند، در را نگه می‌دارند تا او اول وارد شود. مهم‌تر از همه اینکه وقتی دیگران حرف می‌زنند، گوش می‌دهند و بعد هم پیشنهاد کمک می‌دهند.

تک فارس www.takfars.ir

اگر واقعا با مردم همدلی کنید، یعنی می‌خواهید کارها برای آنها راست و ریست شود. اگر هم نمی‌توانید کاری برای کمک به آنها انجام دهید، حداقل بهترین‌ها را برای‌شان آرزو کنید.

خود واقعی‌تان باشید

آدم‌هایی که حقیقتا محبوب هستند، نگران این نیستند که چه کار باید انجام دهند تا محبوب قلب‌ها شوند، بلکه آن کار را انجام می‌دهند، چون با خود واقعی‌شان راحت هستند. ممکن است فکر کنید برای محبوب بودن باید جذاب و بااستعداد باشید؛ اگر چه احتمال زیادی دارد که این ویژگی‌ها به محبوبیت شما در بین مردم بیافزاید، اما آدم‌های فوق‌العاده محبوبی وجود دارند که بر عکس، کاملا معمولی هم هستند و در مقابل آدم‌های فوق‌العاده خوش‌قیافه و بااستعدادی هم هستند که اصلا محبوبیتی ندارند.

یادتان باشد تنها چیزی که برای محبوبیت احتیاج دارید، مجموعه‌ی خوبی از مهارت‌های اجتماعی است، باقی بر عهده‌ی خودتان است که این قالب را شکل دهید، صرف‌نظر از اینکه دیگران چه فکری می‌کنند.

خودِ واقعی بودن، یعنی خودتان را آن‌قدر خوب بشناسید که بتوانید به خودتان بخندید. به دیگران نشان دهید ایرادات خودتان را می‌دانید و خودتان را زیادی جدی نگیرید. این‌طوری تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

بیش از حد تلاش نکنید

با کمال تعجب، بسیاری از آدم‌های محبوب تلاش آگاهانه‌ی فراوانی برای محبوبیت به خرج نمی‌دهند. آنها فقط خودشان هستند. اگر برای محبوبیت خودتان را به زمین و آسمان بزنید، در رفتارهایتان نمود پیدا خواهد کرد و مردم فکر می‌کنند اهل ژست و خودنمایی هستید و از آن بدتر شاید یک تخته کم دارید. یکی از بهترین راه‌های دوستی این است که گروهی را پیدا کنید که علایق مشترکی با آنها دارید و می‌توانید کنار آنها راحت باشید. همان‌طور که بیشتر و بیشتر به بودن با دیگران عادت می‌کنید، می‌توانید به این روابط شاخ و برگ بدهید و با آدم‌های مختلف صحبت کنید.

به تیم‌های ورزشی ملحق شوید

برای اینکه به تیم والیبال مدرسه راه پیدا کنید، لازم نیست حتما سعید معروف باشید. پیوستن به تیم‌های ورزشی نه تنها راه خیلی خوبی برای ورزش و داشتن حس خوبی درباره‌ی خودتان است، بلکه راه فوق‌العاده‌ای برای گسترش افق دید و پیدا کردن دوست‌های جدید هم هست. اگر حتی یک ذره به ورزش علاقه دارید، ارزشش را دارد که یکی از تیم‌های ورزشی مدرسه را امتحان کنید.

پیوستن به تیم ورزشی شما را در مواجهه با افراد بیشتری قرار می‌دهد و کمک‌تان خواهد کرد یاد بگیرید چگونه با آدم‌های مختلف همراه شوید، آدم‌هایی که شاید در غیر این صورت، در کلاس‌ها و زندگی روزمره با آنها آشنا نمی‌شدید.

تکفارس

پیوستن به تیم‌های ورزشی زندگی اجتماعی شما را هم بهبود خواهد داد. احتمال دارد برنامه‌ای برای بعد از مسابقه بریزید یا قبل از مسابقه با هم شام بخورید و دیگر فعالیت‌هایی که با تیم‌تان انجام می‌دهید.

در ضمن پیوستن به تیم‌های ورزشی راه فوق‌العاده‌ای است برای اینکه خودتان را نشان دهید و اجازه دهید آدم‌های بیشتری شما را بشناسند.

به انجمن‌ها و کلوب‌ها بپیوندید

پیوستن به انجمن‌های مختلف مدرسه و دانشگاه راه دیگری برای گسترش افق دید و ملاقات با آدم‌های بیشتر است. آدم‌هایی که در گروه روزنامه‌دیواری یا سرودِ مدرسه می‌بینید، همان‌هایی نیستند که در تیم فوتبال حضور دارند، پس اگر فرصتش را دارید، خیلی خوب است که هم عضو گروه روزنامه‌دیواری شوید و هم یک تیم ورزشی. چیزی پیدا کنید که به آن علاقه داشته باشید و شاید هم فقط نسبت به آن کنجکاو باشید و همین که تجربه‌ی کافی در آن حیطه پیدا کردید، سعی کنید خودتان را در جایگاه رهبر گروه قرار دهید؛ این‌طوری آدم‌های بیشتری را هم خواهید شناخت.

درباره‌ی گروه‌هایی که عضوشان می‌شوید، زیاد مته به خشخاش نگذارید. انجام کاری که دوستش دارید و ملاقات با آدم‌های جدید شما را محبوب‌تر خواهد کرد.

در کلاس مشارکت داشته باشید

برای مطرح شدن در کلاس لازم نیست چاپلوسیِ معلم را بکنید یا کل ساعت کلاس دست‌تان را در هوا نگه دارید. فقط کافی است با کسانی که کنارتان نشسته‌اند دوستانه رفتار کنید، بدون خودشیرینی به پرسش‌های معلم پاسخ دهید، توجه خود را نشان دهید، البته بدون آنکه آن‌قدر غرق شوید که متوجه تحرکات اجتماعی اطراف‌تان نشوید.

اگر در کلاس فعال‌تر باشید، وقتی گفت‌وگویی پیش می‌آید، آدم‌های بیشتری اسم شما را می‌دانند و شما را می‌شناسند.

مجموعه‌ای از علایق را دنبال کنید

فقط ورزشکار خوبی نباشید یا به همان روزنامه‌دیواری که گفتم گیر ندهید، بلکه چندین علاقه را دنبال کنید و در چندین حیطه فعالیت داشته باشید، اما نباید آن‌قدر به سراغ کارهای مختلفی بروید که نه برای خودتان و نه برای هیچ‌کدام از آنها وقت داشته باشید. شرکت در فعالیت‌های بیشتر به شما کمک خواهد کرد تا شناخته شوید، اسم خود را مطرح کنید. برای شناخت اقشار مختلف جامعه تلاش کنید.

takfars.ir

در جامعه حضور داشته باشید

حضور در جامعه نه تنها کمک می‌کند در جهت بهبود زندگی آدم‌هایی قدمی بردارید که به شما احتیاج دارند، بلکه کمک می‌کند شیوه‌ی تعامل با آدم‌های بیشتری با پیشینه و سنین مختلف و اوضاع مالی متفاوت را هم یاد بگیرید. هر قدر همراهی با افراد بیشتری را بلد باشید، در ملاقات با آدم‌های جدید راحت‌تر خواهید بود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر