تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

ریواس چیست و برای سلامتی چه فایده ای دارد

image ریواس چیست و برای سلامتی چه فایده ای دارد

ریواس به طور ویژه سرشار از مواد مغذی ضروری نیست، اما کالری کمی دارد.

این ماده ی غذایی منبع خوبی از ویتامین K1 به شمار می رود؛ به طوری که ۱۰۰ گرم از آن ۲۶ تا ۳۷ درصد از نیاز روزانه ی بدن به این ویتامین را برطرف می کند. ریواس مانند دیگر میوه ها و سبزیجات فیبر زیادی دارد. میزان فیبر موجود در ریواس تقریبا به اندازه ی فیبر سیب، پرتقال و کرفس است. در ادامه ارزش غذایی ۱۰۰ گرم ریواس پخته شده آورده شده است.

کالری

۱۱۶

تکفارس آی آر

کربوهیدرات

۲ گرم

فیبر

۲ گرم

پروتئین

www.takfars.ir

۴ گرم

ویتامین K1

۲۶ درصد از نیاز روزانه ی بدن

کلسیم

۱۵ درصد از نیاز روزانه ی بدن

ویتامین C

۶ درصد از نیاز روزانه ی بدن

پتاسیم

۳ درصد از نیاز روزانه ی بدن

فولات

تک فارس

۱ درصد از نیاز روزانه ی بدن

چرا ریواس برای بدن مفید است؟

ریواس تقریبا شبیه به کرفس است، اما برگ های بزرگی دارد و اغلب به عنوان میوه تلقی می شود.

ساقه ی ریواس معمولا پخته می شود، اما آن را به صورت خام هم می توانید مصرف کنید. با مصرف ریواس ۴۵ درصد از نیاز بدنتان به ویتامین K برطرف می شود.

ویتامین K یک ویتامین مفید برای سلامت استخوان ها به شمار می رود. ویتامین C موجود در ریواس با عفونت ها مبارزه می کند و ویتامین A و لوتئین موجود در آن هم سلامت بینایی را افزایش می دهند. در ادامه خواص ریواس را بررسی می کنیم.

یبوست را درمان می کند

ریواس یک ملین طبیعی است و می توان از آن برای درمان یبوست استفاده کرد. مطالعات نشان می دهند که ریواس خواص ضداسهال هم دارد، چون حاوی تانن است. ریواس مقدار زیادی فیبر غذایی دارد که می تواند در افزایش سلامت دستگاه گوارش مفید باشد.

استخوان ها را تقویت می کند

ریواس مقدار خوبی ویتامین K دارد که روی متابولیسم استخوان ها اثر قابل توجهی می گذارد و به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می کند. ویتامین K همچنین در شکل گیری استخوان ها اهمیت دارد. یک مطالعه به این نتیجه رسید که ویتامین K موجود در ریواس می تواند خطر شکستگی استخوان ها را کاهش دهد.

علاوه بر این ریواس منبع خوبی از کلسیم به شمار می رود؛ به طوری که یک فنجان از آن ۱۰ درصد از نیاز روزانه ی بدن به این ماده ی معدنی را برطرف می کند. همان طور که به احتمال زیاد می دانید، کلسیم هم برای سلامت استخوان ها حیاتی است.

T A K F A R S

سلامت مغز را افزایش می دهد

ویتامین K موجود در ریواس آسیب عصبی به مغز را کاهش می دهد که این موضوع در پیگشیری از آلزایمر اهمیت دارد. یک مطالعه به این نتیجه رسید که ریواس می تواند به درمان التهاب در مغز کمک کند. این موضوع در جلوگیری از آلزایمر و سکته مفید است.

به کاهش وزن کمک می کند

کمک به کاهش وزن یکی دیگر از خواص ریواس به شمار می رود. این ماده ی غذایی حاوی کاتچین است که در چای سبز هم وجود دارد. کاتچین فوایدی زیادی دارد و به خواص خود در افزایش سوخت وساز بدن، همچنین کمک به چربی سوزی و لاغری شناخته می شود.

علاوه بر این ریواس منبع خوبی از فیبر به شمار می رود که یک ماده ی مغذی مفید دیگر برای کاهش وزن است. ریواس خواص ملین دارد و از این لحاظ هم می تواند در لاغری اثرگذار باشد.

به مبارزه با سرطان کمک می کند

مبارزه با سرطان را هم می توانیم در لیست خواص ریواس قرار دهیم. ریواس حاوی یک ماده ی شیمیایی است که به آن رنگ می دهد و ۵۰ درصد از سلول های سرطانی را طی ۴۸ ساعت از بین می برد.

برای نتیجه گیری در این زمینه به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. خواص ریواس در مبارزه با سرطان زمانی که پخته شود بیشتر می شود. یک مطالعه به این نتیجه رسید که پختن ریواس به مدت ۲۰ دقیقه خواص ضدسرطانی آن را به طرز چشمگیری افزایش داد.

ممکن است به درمان دیابت کمک کند

بعضی از تحقیقات نشان می دهند که ترکیبات موجود در ساقه ی ریواس می توانند سطح قند خون را بهبود ببخشند و حتی سطح کلسترول خون را کاهش دهند. ترکیب فعال موجود در ریواس به نام راپونتیسین برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

تک فارس www.takfars.ir

از قلب محافظت می کند

از آنجایی که ریواس حاوی فیبر است، سطح کلسترول خون را کاهش می دهد. نشان داده شده که مصرف ریواس سطح کلسترول بد را تا ۹ درصد کاهش می دهد. مطالعات دیگر به این نتیجه رسیده اند که ترکیبات فعال موجود در ریواس از عروق در برابر آسیب ها حفاظت می کنند. بعضی از مطالعات نشان داده اند که ریواس می تواند سطح فشار خون را هم کاهش می دهد.

۸ . می تواند بینایی را بهبود ببخشد

اطلاعات کمی در این زمینه وجود دارد، با این حال ریواس حاوی لوتئین و ویتامین C است که هر دو برای بینایی مفید هستند.

می تواند سلامت کلیه ها را افزایش دهد

یک مطالعه به این نتیجه رسید که مکمل ریواس می تواند اثرات مثبتی روی مرحله ی ۳ و ۴ بیماری مزمن کلیوی داشته باشد. با این حال توجه کنید که ریواس حاوی مقداری اسید اگزالیک است و به همین دلیل می تواند منجر به سنگ کلیه یا بدتر شدن آن شود. بنابراین توصیه می کنیم قبل از مصرف ریواس با پزشک مشورت کنید.

علائم سندرم پیش از قاعدگی را تسکین می دهد

مطالعات نشان می دهند که ریواس می تواند گرگرفتگی که در سندرم پیش از قاعدگی رخ می دهد را تسکین دهد. ریواس حاوی فیتواستروژن است. مطالعات به این نتیجه رسیده اند مواد غذایی که حاوی این ترکیب هستند، می توانند علائم سندرم پیش از قاعدگی و یائسگی را تسکین دهند.

پیری پوست را به تأخیر میندازد

ریواس یکی از منابع عالی ویتامین A محسوب می شود. این آنتی اکسیدان طبیعی به خنثی کردن رادیکال های آزاد و به تأخیر انداختن علائم پیری مانند چین وچروک و خطوط ظریف کمک می کند. به همین دلیل است که ریواس از طریق پیشگیری از آسیب رادیکال های آزاد پوست را جوان و درخشان نگه می دارد.

تکفارس

ریواس یک ترکیب ضدقارچ و ضدباکتریایی طبیعی است و به شما در محافظت از پوست در مقابل عفونت های مختلف کمک می کند. می توانید با ریواس خام یک خمیر درست کرده و از آن برای درمان عفونت های پوستی استفاده کنید. اجازه دهید خمیر به مدت ۱۵ دقیقه روی صورت بماند . سپس صورتتان را با آب خنک بشویید. این کار را هر روز صبح تکرار کنید تا عفونت پوستیتان برطرف شود.

به عنوان رنگ موی طبیعی عمل می کند

ریشه ی ریواس حاوی مقدار خوبی اسید اگزالیک است که به مو رنگ قهوه ای روشن می دهد. این ترکیب کمک می کند ماندگاری رنگ مو بیشتر شود و به پوست سر آسیب وارد نشود.

سه قاشق غذاخوری از پودر ریشه ی ریواس را به دو فنجان آب اضافه کنید و آن را به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. سپس زیر حرارت را خاموش کنید و ترکیب را طی شب کنار بگذارید. صبح روز بعد مخلوط را از صافی رد کنید و موهای خود را با آن بشویید. با این کار موهایتان رنگ زیبایی به خود می گیرند.

حاوی آنتی اکسیدان است

ریواس منبع غنی آنتی اکسیدان ها محسوب می شود. یک مطالعه عنوان کرد که میزان پلی فنول های موجود در ریواس ممکن است از کلم پیچ هم بیشتر باشد. یکی از آنتی اکسیدان های موجود در ریواس آنتوسیانین ها هستند که به ریواس رنگ قرمز می دهند. باور بر این است که آنتوسیانین ها خواص شگفت آوری برای سلامتی بدن دارند. ریواس همچنین سرشار از پروآنتوسیانین هایی است که برای بدن مفید هستند.

عوارض جانبی ریواس

ممکن است با مصرف ریواس، عوارض جانبی زیر را تجربه کنید.

مشکلات کبدی

ریواس می تواند مشکلات کبدی را در افراد مبتلا به بیماری های کبدی بدتر کند.

takfars.ir

سنگ کلیه

از آنجایی که ریواس حاوی اسید اگزالیک است، ممکن است سنگ کلیه را بدتر کند.

ممکن است اسهال یا یبوست را بدتر کند

ممکن است در اثر زیاده روی در مصرف ریواس، بدتر شدن اسهال و یبوست را تجربه کنید.

ایجاد مشکلاتی برای زنان باردار و شیرده

مصرف بیش از حد ریواس برای زنان باردار و شیرده خطرناک است.

مضر برای کودکان

اگرچه ساقه ی ریواس اسید اگزالیک خیلی کمی دارد، اما همچنان می تواند برای کودکان زیر چهار سال خطرناک باشد.

چرا ریواس آن قدر ترش است؟

ریواس یکی از ترش ترین سبزیجات روی زمین به شمار می رود. مزه ی ترش آن به علت میزان بالای اسید مالیک و اسید اگزالیک موجود در آن است. اسید مالیک یکی از فراوان ترین اسیدهای موجود در گیاهان است و به بسیاری از میوه ها و سبزیجات مزه ی ترش می دهد. جالب است بدانید که رشد ریواس در تاریکی باعث می شود ترشی آن کمتر شود.

تک فارس آی آر

چطور ریواس را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

ریواس را می توانید به روش های مختلف نوش جان کنید. معمولا از ریواس برای تهیه ی مربا و دسر استفاده می شود. یک روش خلاقانه برای استفاده از ریواس، تهیه ی سالاد با آن است. همچنین می توانید ریواس یا مربای آن را به جو دوسر اضافه کرده و در وعده ی صبحانه نوش جان کنید.

ریواس یک ماده ی غذایی منحصربه فرد است که فواید مختلفی برای سلامتی بدن دارد. از جمله خواص ریواس می توانیم به مبارزه با سرطان، کاهش وزن، تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگی، بهبود بینایی، محافظت از قلب و کمک به درمان دیابت اشاره کنیم. از آنجایی که ریواس ممکن است اگزالات زیادی داشته باشد، نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. اگر دچار سنگ کلیه هستید، از مصرف ریواس پرهیز کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر