تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

اصلا اعتماد به نفس ندارم باید چه کنم

image اصلا اعتماد به نفس ندارم باید چه کنم

از منظر علم روان شناسی، اعتماد به نفس چیست؟ اعتماد به نفس بیش از یک باور به توانمندی فردی است؛ این به معنای باور قوی به قابلیت های انسانی خود است.

چنین باوری باعث ایجاد رفتار مؤثر و متناسب می شود. پس توانمندی را نباید فقط به احساس توانایی وابست کرد، بلکه وقتی به ثمر می رسد که فرد می تواند به طور مؤثر و مناسب عمل کند.

اعتماد به نفس توانایی و باورهای ذهنی درست در انجام یک کار و همچنین خودباوری در یک زمینه خاص را نشان می دهد. برای مثال، فردی ممکن است در نواختن گیتار بسیار ماهر باشد و در آن زمینه اعتماد به نفس بالایی داشته باشد، در حالی که در زمینه فروشندگی با کمبود اعتماد به نفس روبرو می شود.

اعتماد به نفس نقش مهمی در موفقیت فردی دارد. آیا فردی را می شناسید که بدون داشتن اعتماد به نفس در زمینه ای خاص به موفقیت رسیده باشد؟ می توانید از یک قهرمان بوکس توقع داشته باشید که اعتماد به نفس کمی در ورزش بوکس داشته باشد؟ در راه موفقیت، افراد با چالش های مختلفی مواجه می شوند، اما با داشتن اعتماد به نفس، می توانند این چالش ها را پشت سر بگذارند و طعم شیرین موفقیت را تجربه کنند.

تکفارس آی آر

راه های افزایش اعتماد به نفس

برای افزایش اعتماد به نفس، شما باید ارزیابی دقیق و صادقانه ای از توانایی های خود داشته باشید. اگر ضعفی را می بینید، برای تقویت آن و کاهش تاثیرات منفی آن تلاش کنید. همچنین با شناخت توانایی ها و نقاط قوت تان، می توانید انتقادات بی پایه را رد کنید و این خود باعث افزایش اعتماد به نفس می شود.

پرهیز از مقایسه های ناسالم

یکی از نکات مهم برای افزایش اعتماد به نفس چیست، همانا جلوگیری از مقایسه ناسالم است. برخی افراد در دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی، خود را با دیگران مقایسه می کنند و یا حتی درآمد خود را با دیگران مقایسه می کنند. اما این ها به هیچ عنوان مقایسه های سالمی نیستند. زیرا این رفتار حسادت را در افراد بیشتر می کند و باعث می شود تا احساس نسبت به خودشان نیز بدتر شود. پس همواره به خود یادآوری کنید که مقایسه خود با دیگران به هیچ وجه مفید نیست و این یک چرخه معیوب است.

ورزش و سلامت بدن

www.takfars.ir

بدن سالم و سلامت روح و روان به مراتب از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار است. اگر از بدن خود مراقبت نکنید، نمی توانید احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید. ورزش کردن، داشتن رژیم غذایی سالم و کافی خوابیدن، سه رکن اصلی سلامت بدن هستند که می توانند به شکل چشمگیری اعتماد به نفس شما را افزایش دهند. ورزش، چه بسا جادویی است که با ایجاد تغییرات در مغز، شما را شاد، پرانرژی و فعال می کند و به نحوی می توان آن را قرص جادویی ۳۰ دقیقه ای خواند.

چالش و رقابت

افرادی که دارای اعتماد به نفس هستند، چالش و رقابت را می پذیرند و از آن استقبال می کنند. این موفقیت ها، چه بزرگ و چه کوچک، گیرنده های اندروژن در مغز را تقویت می کنند که این گیرنده ها خود تولیدکننده احساس قدردانی و انگیزه هستند. بنابراین، هر موفقیت کوچک و پیوسته ای که داشته باشید، می تواند به عنوان یک محرک برای افزایش اعتماد به نفس عمل کند.

پذیرش چالش ها

گاهی اوقات، برخی افراد به دلیل عدم اعتماد به نفس، فعالیت های خود را متوقف می کنند یا به تاخیر می اندازند. اما برای افزایش اعتماد به نفس، انجام دادن آن فعالیت ممکن است بهترین راه باشد. در این راه، تمرین کردن نیز می تواند کمک کننده باشد، اما نباید انتظار داشت که به ۱۰۰ درصد آمادگی برسید، زیرا این امکان ندارد و ممکن است هرگز به این درصد از اطمینان نرسید.

پذیرش خود و محیط اطراف

آیا می توان اعتماد به نفس را افزایش داد؟ اولین قدم برای افزایش اعتماد به نفس، انتخاب افراد مناسب در دور و بر خود است. زمان باید با افرادی گذرانده شود که حس خود بودن را تقویت می کنند. این افراد حامی و مشوق شما هستند و باعث تقویت اعتماد به نفس شما می شوند. پس بهتر است زمان خود را با کسانی که از توانایی هایتان حمایت می کنند سپری کنید و دوری کنید از کسانی که نگاه نیرانه به توانایی های شما ندارند.

مبارزه با افکار منفی

اعتماد به نفس می تواند در برابر افکار منفی قرار بگیرد. گاهی اوقات ممکن است خودتان را کم توان و ناشایسته دانسته و به فکر این افتاده باشید که نمی توانید به اهداف خود دست یابید. در چنین لحظاتی، از مغز خود بخواهید که با این افکار منفی مقاومت کند و به خود یادآوری کنید که هر چیزی در دسترس شماست.

تقویت اعتماد به نفس

تک فارس

شما در حال حاضر برای بسیاری از کارهایی که انجام می دهید، اعتماد به نفس دارید، فقط باید به آنها اهمیت بدهید و آنها را متوجه شوید. با توجه به آنچه در حال انجام آن هستید، خودتان را باور داشته باشید و این باور به تدریج اعتماد به نفس شما را افزایش خواهد داد.

مقابله با ترس و تقویت اعتماد به نفس

گاهی اوقات مغز ما می تواند مانعی برای اعتماد به نفس باشد، به طوری که شما را از انجام برخی کارها منصرف می کند. در چنین مواقعی، بهترین راه برای افزایش اعتماد به نفس، مقابله با این ترس ها و به چالش کشیدن خود است. بنابراین، از خود بخواهید که بیشتر از آنچه که فکر می کنید توانایی دارید، کار کنید. ببینید که چه اتفاقی می افتد و با هر بار موفقیت، اعتماد به نفس شما بیشتر خواهد شد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر