تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

ترفندهای خانه داری مخصوص تازه عروس ها

image ترفندهای خانه داری مخصوص تازه عروس ها

تمیز کردن قابلمه و ماهیتابه سیاه

قابلمه و ماهیتابه اجزای جدا نشدنی از پروسه آشپزی کردن می باشند. در هر زمانی استفاده از این دو وسیله هنگام آشپزی از ضروریات محسوب می شود. برخی از افراد ظروف چدن و برخی دیگر ظروف استیل یا مس را برای طبخ غذا انتخاب کرده اند.

در بین این افراد کسانی هستند که طبق روال گذشته هنوز از ظروف روی برای پخت و پز استفاده می کنند. آن ها عقیده دارند طعم غذا در این جنس قابلمه خوشمزه تر می باشد. استفاده مکرر از این ظروف با حرارت بالا، باعث ایجاد جرم های سیاه در پشت و داخل قابلمه شده است. در چنین موقعیتی استفاده از این قابلمه سلامتی شما را تهدید می کند.

یکی از ترفند های خانه داری سریع و راحت برای تمیز کردن قابلمه های سیاه استفاده از سود پرک است. در ادامه نحوه شستشو را باهم بررسی کنیم.

تکفارس آی آر

روش تمیز کردن قابلمه سیاه

ظرف مورد نظر را در جای مناسب قرار دهید.

مقداری مایع ظرفشویی بر روی آن بریزید.

با یک عدد دستمال کاغذی مایع را در همه جای ظرف پخش کنید.

سپس سود پرک را بر روی ظرف بپاشید.

www.takfars.ir

یک لایه دستمال کاغذی بر روی آن قرار دهید و تمام مراحل را ۳ بار دیگر تکرار کنید.

هر چه زمان بیشتری برای محلول سود پرک در نظر بگیرید، به نتیجه مطلوب تری می رسید.

بعد از گذشت چند ساعت تمام محلول را با دستمال خشک تمیز کرده سپس آبکشی نمایید.

ترفند های خانه داری دیگری می توان با این محلول انجام داد. مانند تمیز کردن محافظ شعله اجاق گاز زمانی که به خود چربی گرفته است.

جلوگیری از سر رفتن غذا یا شیر

انجام دادن همزمان چند کار برای خانم های خانه دار، کاری معمولی به شمار می رود. مثلاً خانم های با تجربه، آشپزی کردن و تمیز کردن خانه را می توانند هم زمان انجام دهند. اما برخی از کارها توجه خانم خانه دار را می طلبد.

برای مثال هنگام پخت شیر یا سوپ ممکن است حرارت بالا باعث سر رفتن آن شود. این اتفاق قابلمه و اجاق گاز را کثیف می کند و بسیار ناخوشایند است. در این صورت بعد از روشن کردن شعله گاز و قرار دادن آن در حالت ملایم، یک عدد قاشق چوبی بزرگ را بر روی قابلمه قرار دهید. اینکار باعث جلوگیری از سررفتن مواد درون قابلمه می شود.

پاک کردن بوی پیاز و سیر از لوازم آشپزخانه

یکی دیگر از ترفندهای خانه داری که اکثر خانم ها آن را انجام می دهند، استفاده از نمک برای از بین بردن بوی بد است. اکثر افراد استفاده از پیاز و سیر را به علت باقی ماندن بوی بد آن بر روی وسایل آشپزخانه، از لیست مواد اولیه خود حذف کرده اند. حقیقتاً بوی سیر یا پیاز بسیار ناخوشایند است و در صورت استفاده از لوازم آشپزخانه برای پوست کندن یا خرد کردن آن باقی می ماند. برای اینکه بوی پیاز یا سیر بر مزه اصلی مواد دیگر تاثیر نگذارد ۲ راه وجود دارد

استفاده از لوازم مخصوص برای پوست کندن یا خرد کردن پیاز و سیر. مانند غذاساز یا خردکن هفت کاره که با داشتن یک تیغه سیر پوست کن، این مشکل را برای همیشه برطرف کرده است.

تک فارس

استفاده از نمک برای شستشوی لوازم پوست کن و خردکن. در صورتی که ابزار شما بعد از استفاده از سیر و پیاز دچار بوی بد شده اند فقط کافی ست این لوازم را با مقداری نمک و آب ولرم شستشو نمایید.

پخت حبوبات در زمان کم

همه ما می دانیم که حبوبات زمان زیادی را برای پخت لازم دارند. گاهی ممکن از از روش های پر خطر مانند استفاده از زودپز یا حرارت بالا برای پخت حبوبات استفاده کنیم. روش های دیگری برای کاهش زمان پخت حبوبات وجود دارد که در لیست زیر بیان کردیم.

حبوبات را از شب قبل خیس کنید تا بافت سخت آن هنگام پختن زودتر از بین برود.

بعد از اینکه حبوبات را درون دیگ مخصوص برای پخت ریحته اید، یک قاشق چای خوری بیکینگ پودر درون قابلمه بریزید.

همیشه بخارپز کردن بهتر از آب پز کردن است.

ترفندهای خانه داری زیادی برای پخت حبوبات توسط افراد خانه دار و با تجربه کشف شد. مواردی که در بالا عنوان کردیم، بهترین راه برای پخت سریع حبوبات می باشد.

تمیز کردن لکه روغن

یکی دیگر از ترفندهای خانه داری تمیز کردن لکه روغن می باشد. در مواقعی که روغن بر روی لباس، فرش، مبل ریخته است، قبل از هر کاری مقداری نمک بر روی آن بپاشید تا چربی روغن جذب نمک شود و از خود لکه ای به جا نگذارد. سپس بعد از گذشت ۱۰ دقیقه آن را با دستمال نمدار و محلول مخصوص تمیز کنید.

پاک کردن بید از لباس و رختخواب

T A K F A R S

وجود بید در خانه هیچ ارتباطی با بهداشت فردی و یا تمیز کردن محل زندگی ندارد. متاسفانه زمانی که یک بید ماده وارد خانه می شود تخم گذاری می کند و به مرور زمان تعداد آن ها افزایش می یابد. این حشره موزی بسیار جثه ریز دارد و از لباس های پشمی و الیاف تغذیه می کند. وجود سوراخ های کوچک در بعضی از لباس ها نشانه آلودگی بید می باشد. این اتفاق ممکن است سلامتی افراد خانواده را به خطر بیندازد. لذا پاک کردن خانه از حشرات موزی و بید بسیار حائز اهمیت است.

در ترفند های خانه داری روش های گوناگونی برای از بین بردن بید وجود دارد. در قسمت بعدی تمام این ترفندها را باهم بررسی می کنیم.

گلوله های نفتالین: گلوله های نفتالین را درون کیسه پنبه ای قرار دهید و آن را لابلای لباس و رختخواب خود بگذارید.

جارو برقی: جاروبرقی مانع تجمع بید بر روی فرش یا موکت می شود.

سشوار: بعد از مشاهده علائم بیدزدگی، سشوار را بر روی حرارت بالا تنظیم کنید و در همه جای خانه مخصوصاً کمد لباس و رختخواب بگیرید.

چوب سدر: یکی دیگر از دفع کننده های بید، برش های چوب سدر می باشد. برش ها را در بین لباس و رختخواب بگذارید.

کیسه میخک: میخک دارای عطر و بوی غیر قابل تحمل است و باعث از بین رفتن بید می شود. مقداری از آن را درون کیسه کوچکی ریخته و لابلای لباس و رختخواب قرار دهید.

روش های دیگری برای مهار بید زدگی وجود دارد و بهترین روش آن استفاده از اسپری سم مخصوص می باشد.

برطرف کردن شوری غذا

شور شدن غذا اتفاقی است که شاید برای شما نیز بیفتد. در چنین مواقعی برطرف کردن شوری غذا از ترفند های خانه داری مهم محسوب می شود و هر خانم خانه داری باید به آن مسلط باشد. با روش های زیر می توان شوری غذا را از بین برد.

تک فارس www.takfars.ir

حبه قند: با استفاده از یک قاشق حبه قند را درون دیگ غذا کنید و قبل از آب شدن کامل آن را از دیگ بیرون آوردید.

سیب زمینی: بهترین ترفند برای برطرف کردن شوری غذا، استفاده از چند برش سیب زمینی می باشد. بعد از پخت سیب زمینی آن را از دیگ خارج کنید.

میوه: در برخی غذاها به جای سیب زمینی، چند برش میوه را درون غذا بگذارید و پس از گذشت چند دقیقه خارج کنید.

تمیز کردن کف اتو بخار

استفاده مکرر از اتو بخار برای اتوکشی لباس های متفاوت باعث می شود که کف آن دچار جرم و رنگ تیره شود. در چنین مواقعی اتوکشی اشتباه است زیرا باعث می شود لباس هایی که دارای رنگ روشن است تیره شود. قبل از انجام اتوکشی ترفند خانه داری برای تمیز کردن کف اتو بخار را انجام دهید. برای تمیز کردن کف اتو بخار از مسواک نرم و محلول سرکه و جوش شیرین استفاده کنید. فرمول این محلول به ترتیب زیر است

۳ قاشق غذاخوری سرکه سفید+۱ قاشق چای خوری جوش شیرین

این محلول را به کمک مسواک نرم بر سطح کف اتو بخار بکشید سپس با دستمال نرم آن را پاک کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر