تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا پرینتر حرارتی برای استفاده روزانه خوب است

image آیا پرینتر حرارتی برای استفاده روزانه خوب است

پرینتر حرارتی یکی از انواع چاپگر است و همان طور که نامش هم نشان می دهد، از گرما برای تولید تصویر روی کاغذ استفاده می کند.

در این نوع چاپگر از جوهر یا تونر استفاده نمی شود، بلکه به جای آن به کاغذ حرارتی یا جوهر جامد از نوار نیاز دارد. چاپگرهای حرارتی در صنایع هواپیمایی، بانکداری، سرگرمی، خرده فروشی، مواد غذایی و بهداشت و درمان رایج هستند و به دلیل سرعت و کیفیت چاپ، بسیار برای ایجاد برچسب ها و رسیدها محبوب هستند.

پرینترهای حرارتی اولین بار در دهه ی ۱۹۵۰ میلادی اختراع شدند و ابتدا به شکل دستگاه های بزرگ در صنعت چاپ استفاده می شدند. اولین پرینتر حرارتی تجاری در سال ۱۹۶۵ توسط شرکت آمریکایی دیتاپوینت (Datapoint) معرفی شد که برای چاپ رسیدهای فروشگاهی کاربرد داشت.

در دهه ی ۱۹۷۰ میلادی، پرینترهای حرارتی به تدریج به سایر صنایع، مانند انبارداری و حمل ونقل هم راه پیدا کردند. در دهه ی ۱۹۸۰، این پرینترها به بازار مصرف خانگی راه پیدا کردند و در دهه ی ۱۹۹۰، به یکی از محبوب ترین انواع پرینترها در جهان تبدیل شدند.

تکفارس آی آر

امروزه پرینترهای حرارتی کاربرد بسیار گسترده تری پیدا کرده اند که از جمله ی آن ها می توان به خرده فروشی، انبارداری، حمل ونقل، پزشکی، ادارات، صنایع تولیدی، خدمات غذایی و حتی خانه ها اشاره کرد.

فناوری چاپ حرارتی

دو نوع چاپگر حرارتی وجود دارد که شامل حرارت مستقیم (Direct Thermal) و انتقال حرارت (Thermal Transfer) می شوند.

چاپ حرارت مستقیم شامل استفاده از کاغذ حساس به حرارت است که به حرارت هِد چاپگر واکنش نشان می دهد، سیاه شده و بدین ترتیب تصویر یا متن را تولید می کند. این نوع چاپ در عمل ارزان و آسان است، اما ممکن است آیتم های چاپ شده در طول زمان، از بین بروند چون کاغذ حرارتی به ویژه به گرما و نور حساس است.

چاپ انتقال حرارت اما از نوار جوهر پوشیده شده با موم استفاده می کند که توسط هِد چاپگر روی سطح ماده ی چاپی فشار داده می شود. موم ذوب شده، جوهر را قابل رؤیت می کند که به ماده ی چاپی منتقل شده و در آنجا خشک می شود. چاپ انجام شده با این روش در طول زمان ماندگاری بیشتری دارد و در صورت داشتن چندین نوار، می تواند هم زمان در چندین رنگ هم چاپ کند.

www.takfars.ir

چاپگر های حرارتی برای اهداف مختلفی مانند چاپ برچسب های حمل ونقل، رسیدهای فروشگاهی، بارکدها، علائم شناسایی و برچسب ها استفاده می شوند. آن ها سهولت در چاپ سریع و مقرون به صرفه بودن را در یک مجموعه ی واحد ارائه می دهند.

پرینترهای حرارتی نسبت به پرینترهای جوهر افشان یا لیزری مقرون به صرفه تر هستند و نگهداری و تعمیر آن ها آسان تری هم دارند. علاوه بر این پرینترهای حرارتی در مقایسه با دیگر انواع پرینترها سریع ترند و می توانند اسناد بیشتری را در هر دقیقه چاپ کنند.

اما از سوی دیگر چون از جوهر یا تونر استفاده نمی کنند، نمی توانند طیف گسترده ای از رنگ ها را چاپ کنند. ضمن اینکه امکان چاپ تصاویر با کیفیت بالا را هم ندارند.

image آیا پرینتر حرارتی برای استفاده روزانه خوب است

موارد استفاده پرینتر حرارتی

همان طور که اشاره شد، پرینترهای گرمایی در بسیاری از صنایع و مشاغل که نیاز به چاپ پیوسته و سریع دارند، استفاده می شوند و حتی در سال های اخیر با تولید مدل های متنوع کاربرد خانگی آن ها هم افزایش یافته است. در زمینه ی کاربردهای دقیق آن ها در مشاغل مختلف، علاوه بر چاپ اسناد، می توان به این موارد اشاره کرد

خرده فروشی: چاپ رسیدهای فروشگاهی و لیست قیمت.

خرده فروشی آنلاین: چاپ برچسب های ارسال و مرجوعی، نشانی، برچسب کالا.

کسب وکار خانگی: چاپ برچسب های معرفی و مواد تبلیغاتی برند، رسید و مشخصات محصول.

انبارداری: چاپ برچسب ها و رسیدهای انبار.

تک فارس

حمل ونقل: چاپ بارنامه ها، برچسب های حمل کالا.

پزشکی: نسخه ها و گزارش های پزشکی.

ادارات دولتی: چاپ گواهینامه ها، مجوزها و سایر اسناد دولتی.

بانک داری: چاپ رسید خودپرداز، شماره های نوبت دهی.

خدمات غذایی: چاپ رسیدهای سفارش و منوهای غذا.

حمل ونقل عمومی: چاپ بلیت و کارت های اعتباری.

صنایع تولیدی: برچسب های محصولات و دستورالعمل های استفاده از محصولات.

هنر: چاپ نمونه کار برای معرفی، استیکر و تذهیب.

آرایشی: چاپ برچسب تتو و لنز ناخن.

با توجه به همین کاربرد گسترده در صنایع به این چاپگرها، پرینتر لیبل زن (Labelling Printer) هم گفته می شود و برای زدن تگ های مختلف از جمله بارکد روی کالاها و فیش و فاکتور صندوق های فروشگاهی بسیار استفاده می شود.

T A K F A R S

به طور کلی می توان گفت که پرینترهای حرارتی گزینه خوبی برای چاپ اسنادی هستند که نیاز به چاپ سریع، مقرون به صرفه و تا حد زیادی بادوام دارند. همچنین در بسیاری از کاربردها بسته به نوع چاپ و کاغذ، گزینه ی خوبی برای چاپ اسنادی محسوب می شوند که نیاز به مقاومت در برابر آب، سایش و نور خورشید دارند.

پرینترهای حرارتی در حقیقت ابزاری همه کاره هستند و می توانند برای انواع کاربردهای خانگی مانند چاپ استیکرها و دیگر اقلام خانگی هم استفاده شوند. با توجه به کارایی مطلوب نسبت به قیمت، سرعت و دوام، به ویژه در سال های اخیر کاربرد گسترده ای در منازل پیدا کرده اند.

از جمله ایده هایی که می توان برای کار با پرینتر حرارتی در خانه در نظر داشت، می توان به چاپ استیکرهای نام برای بطری ها و قوطی های مواد غذایی، برچسب های قیمت برای اقلام خانگی، برچسب های بسته بندی هدیه ها، یادداشت یادآوری های روزانه، تصاویر تزئینی و بارکد برای محصولات خانگی اشاره کرد.

سازندگان

شرکت های زیادی در زمینه تولید پرینترهای حرارتی فعالیت می کنند که از جمله برخی از معروف ترین آن ها می توان به اپسون (Epson)، برادر (Brother)، زبرا (Zebra)، هانی ول (Honeywell)، دیمو (Dymo)، لیبل رایتر (LabelWriter) و پریمرا (Primera) اشاره کرد.

این شرکت ها طیف گسترده ای از پرینترهای حرارتی را در اندازه ها، مدل ها و قیمت های مختلف تولید می کنند و بدین ترتیب به آسانی می توانید پرینتری را پیدا کنید که نیازها و بودجه شما را برآورده کند.

ابعاد پرینترهای حرارتی

پرینترهای حرارتی معمولا در اندازه های مختلفی تولید می شوند، اما اندازه های رایج آن ها عبارتند از

پرینترهای حرارتی رومیزی که کوچک و جمع وجور هستند و برای استفاده در محیط های اداری یا تجاری مناسبند.

پرینترهای حرارتی صنعتی که بزرگ تر و قدرتمندتر از پرینترهای حرارتی رومیزی هستند و برای استفاده در محیط های صنعتی یا تجاری سنگین کاربرد دارند.

تک فارس www.takfars.ir

پرینترهای حرارتی همراه که کوچک و قابل حمل هستند و برای استفاده در محیط های خارج از منزل یا در سفر استفاده می شوند.

چاپگرهای حرارتی از برق به عنوان منبع تغذیه استفاده می کنند اما در برخی مدل ها به ویژه مدل های همراه، امکان استفاده از شارژ یا باتری جانبی هم دارند. این چاپگرها همچنین بسته به نیاز، هر کدام امکان چاپ روز کاغذهای مخصوص در ابعاد مشخصی را دارند اما اکثر آن ها برای چاپ رسید و فاکتور و برچسب استفاده می شوند و بدین ترتیب از ابعاد کوچکی برخوردار هستند.

نکات مثبت

نیاز نداشتن به جوهر و کارتریج باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود.

به دلیل وجود دکمه های کمتر و استفاده از نرم افزار، استفاده از آن ها آسان تر و سریع تر است.

در محیط های بدون سروصدا محبوب و برای دفاتر عالی است.

تا حد زیادی ارزان است و در مدل ها و اندازه های مختلف وجود دارد.

در چاپ تک رنگ نسبت به دیگر چاپگرها کارآمدتر و سریع تر است.

در مقایسه با چاپگرهای دیگر بادوام تر است.

امکان اتصال به دستگاه های مختلف را دارد.

تکفارس

نکات منفی

بر خلاف چاپگرهای استاندارد، چاپگرهای حرارتی معمولا رنگ ها را به خوبی چاپ نمی کنند.

اگر برای کار کردن بیش از حد گرم شوند، جوهر مصرف شده بیشتر می شود و ممکن است چاپ دقیق نباشد.

هد چاپ ممکن است به دلیل گرمای زیاد هنگام چاپ آسیب ببیند، که اغلب منجر به هزینه ی تعمیر زیاد می شود.

پرینترهای حرارتی همچنان در حال توسعه هستند و فناوری های جدیدی در این زمینه شکل گرفته است که می تواند این صنعت را تغییر دهد. برخی از این فناوری های جدید عبارتند از

چاپگرهای حرارتی رنگی: برخلاف پرینترهای حرارتی فعلی، این چاپگرها می توانند اسناد رنگی را به خوبی چاپ کنند و از این رو برای کاربردهای بیشتری مانند چاپ تصاویر و اسناد تجاری مناسب هستند.

چاپ حرارتی مستقیم روی کاغذ: این چاپگرها می توانند مستقیما روی کاغذ چاپ کنند و بنابراین برای چاپ اسنادی که نیاز به دوام دارند مانند رسیدها و برچسب ها مناسب خواهند بود.

چاپگرهای حرارتی بی سیم: این چاپگرها می توانند به شبکه ی بی سیم متصل شوند و برای چاپ از دستگاه های مختلف مانند رایانه های شخصی، لپ تاپ ها، تبلت ها و حتی گوشی همراه به کار بروند.

بنابراین می توان گفت آینده ی پرینترهای حرارتی روشن است. با توجه به فناوری های در دست توسعه، این چاپگرها حتی بیشتر محبوب خواهند شد و کاربردهای بیشتری پیدا خواهند کرد.

takfars.ir

محصولات معتبر
محصولات معتبر