تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور تبدیل به یک آدم خلاق شوید

image چطور تبدیل به یک آدم خلاق شوید

افراد خلاق در فعال سازی و غیرفعال سازی این شبکه های مغزی که در اکثر افراد با یکدیگر در تضاد هستند، از انعطاف پذیری خاصی برخوردارند. با ایجاد برخی عادت ها می توانید خلاقیت را در خودتان افزایش دهید.

بازی های تخیلی

مشاهده ی کودکان در بازی های تخیلی، سرچشمه ای از خلاقیت های طبیعی را نشان می دهد. هنگامی که کودکان مشغول بازی های تخیلی و نقش بازی کردن هستند، دیدگاه های مختلفی را در نظر می گیرند و احساسات و ایده های خود را تغییر می دهند.

به عنوان بزرگسال، پرورش حس بازی های کودکانه و تخیلی می تواند شیوه ی زندگی و خلاقیت ما را متحول کند.

تکفارس آی آر

تحقیقات نشان می دهد که اشکال ترکیبی کار و بازی، در واقع ممکن است بهترین شرایط را برای یادگیری و خلاقیت کودکان و بزرگسالان فراهم کند. بازی و شادی ذاتی با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند و باعث ایجاد هم افزایی می شوند که به طور طبیعی منجر به الهام، تلاش و رشد خلاقیت فرد می شود.

می توانید برای مدتی شرکت در بازی های تخیلی را امتحان کنید. مثلا نقش بازی کنید. در قالب شخصیت های مختلف ظاهر شوید و شرایط را از دید افراد مختلف ببینید. برای افزایش خلاقیت، شاید بد نباشد که گاهی از کودکان الگو بگیریم.

اشتیاق شدید و شور و هیجان

اشتیاق اغلب از تجربه یا رابطه ای ناشی می شود که ما را به نوعی تحت تأثیر قرار داده و می تواند به الهام بخشی منجر شود. این اشتیاق در واقع محرکی است که از یک مسیر خلاق شروع می شود اما فقط یک شروع است. حتما زیاد شنیده اید که می گویند دنبال علایق خود بروید. این جمله شاید کلیشه ای به نظر برسد ولی تا حدی زیادی درست است. وقتی کاری را با اشتیاق انجام دهید، خلاقیت هم به دنبال آن خواهد آمد. شاید خودتان هم متوجه شده باشید که وقتی کار مورد علاقه ی خود را انجام می دهید، ایده های بیشتری برای انجام آن به ذهن تان می رسد.

اما یک نکته ی مهم در مورد دنبال کردن علایق وجود دارد. باید در نظر داشته باشید که این علاقه ها باید در جهت خود واقعی شما باشد و قابلیت رسیدن به آن را داشته باشید. همچنین باید با سایر فعالیت های شما در زندگی، هماهنگی داشته باشد. مثلا علاقه به اینکه خودتان را به دیگران ثابت کنید، احتمالا به خلاقیت منجر نمی شود. در نتیجه، علایق را نباید کورکورانه دنبال کنید. دقت کنید که هدفی که در نظر می گیرید با مهارت های شما تناسب داشته باشد.

www.takfars.ir

خیال پردازی

احتمالا وقتی بچه بودید بزرگترها به شما توصیه کرده اند که دست از خیال پردازی بکشید چون اتلاف وقت است. ولی خیال پردازی در معنای مثبتش، می تواند سرمنشاء خلاقیت باشد. حتی تحقیقات علمی هم نشان می دهد که خیال پردازی کردن می تواند به خودآگاهی، برنامه ریزی، تمرکز در معنای تجربیات فردی و… منجر شود.

البته خیال پردازی نباید بدون حد و مرز باشد. اگر چارچوبی برای آن در نظر بگیرید می تواند به بهبود تفکر خلاق منجر شود. این بار که یک کار خلاقانه به شما سپرده شد و کاری انجام می دهید که نیازمند تمرکز زیاد است، بعد از هر یک ساعت کار، ۵ دقیقه را به خیال پردازی در مورد آن اختصاص دهید. حتی می توانید از فعالیت های ساده ای مثل نقاشی کردن ایده ها، برای پرواز دادن خیال استفاده کنید. حتی کارهایی مثل قدم زدن و تمیز کردن محیط اطراف هم می تواند حین خیال پردازی، کمک کننده باشد.

خلوت کردن

یکی از ضروری ترین نیازهای هر فرد این است که مدتی را با خودش خلوت کند. افراد خلاق هم همیشه فرصتی برای تنها شدن و تفکر دارند. علم هم ثابت کرده است که این زمان های خلوت و تنهایی می تواند ذهن را به خلاقیت وادار کند. شاید این مورد را بیشتر از همه در بین هنرمندان دیده باشید.

دانشمندان علوم اعصاب کشف کرده اند که هنگامی که تمرکز ذهنی ما به سمت دنیای خارج است، شبکه توجه اجرایی فعال می شود در حالی که شبکه ی تخیل معمولاً سرکوب می شود. به همین دلیل است که بهترین ایده های ما وقتی به ذهن می رسند که توجه ما کاملاً از دنیای خارج جدا شده و معطوف دنیای درونی شده است.

مهم است که همیشه وقتی برای تنهایی اختصاص دهید و به خودتان فضا و فرصتی بدهید که بیشتر فکر کنید. البته ممکن است تنها بودن در بسیاری از جوامع، مذموم شمرده شود. به همین دلیل بسیاری از افراد از آن فرار می کنند. اما لازم نیست تنها زندگی کنید و به کلی از جمع فاصله بگیرید. اوقاتی را برای تنها ماندن در نظر بگیرید و این نکته را بدانید که توانایی لذت بردن از اوقات تنهایی، یکی از محرک های خلاقیت است. به همین دلیل از تنها ماندن نترسید و از آن دوری نکنید. بلکه آن را در آغوش بگیرید و از این فرصت برای تمرکز بیشتر، فکر کردن و ایده پردازی و افزایش خلاقیت استفاده کنید.

کسب تجربه های جدید

افراد خلاق دوست دارند خودشان را در معرض تجربه های جدید، احساسات و عواطف جدید قرار می دهند و این پذیرش تجربه های نو، پیش زمینه ی بروز خلاقیت است. چارلی کافمن، فیلمنامه نویس آمریکایی می گوید

آمادگی برای پذیرش تجربه های تازه، همیشه قوی ترین عامل پیش نیاز دستاوردهای خلاقانه است. این ویژگی، شامل جنبه های مختلف است اما همه ی آنها با یکدیگر مرتبط هستند: کنجکاوی فکری، جستجوی هیجان، گشودگی برای پذیرش احساسات، گشودگی برای تخیل. آنچه که همه آن ها با هم به ارمغان می آورد محرکی برای اکتشاف شناختی و رفتاری جهان است؛ چه جهان درونی و چه دنیای بیرونی شما.

تک فارس

برای تجربه های جدید لازم نیست راه دوری بروید و سفرهای دور دنیا داشته باشید. در زندگی و محیط اطراف خود هم می توانید تجربه های جدید را پیدا کنید. مثلا یک تفریح جدید را امتحان کنید. در هر زمینه ای از تجربه های جدید استقبال کنید.

پرسیدن سوال های بزرگ

افراد خلاق معمولا همیشه کنجکاو هستند و همیشه انتخاب می کنند که زندگی تجربی داشته باشند یعنی هر آنچه که دوست دارند تجربه و کشف کنند. حتی وقتی بزرگ تر می شوند، این حس کنجکاوی خود را حفظ می کنند. آن ها تجربه ها و دنیای اطراف خود را بررسی می کنند و همیشه از خودشان سوال های مهمی می پرسند: چرا؟ چطور؟ دنبال کشف علت پدیده ها هستند و تا پاسخ سوال خود را پیدا نکنند، از کنجکاوی و تحقیق، دست بر نمی دارند.

البته فقط پرسیدن سوال کافی نیست. پرسیدن سوال باید جرقه ای برای تحقیق و تلاش بیشتر شما باشد. سعی کنید دنبال پاسخ سوال ها بروید. با پیدا کردن پاسخ ها، دنیایی از الهام بخشی و خلاقیت در مقابل شما گشوده می شود.

شکست خوردن و ادامه دادن

استقامت و پشتکار داشتن، یکی از ویژگی های افراد خلاق است. آن ها در انجام کارهای خلاقانه ی خود دچار شکست می شوند و و گاهی این شکست ها، زیاد است. اما امید خود را از دست نمی دهند و ادامه می دهند. بعد از هر بار شکست دوباره انگیزه برای ادامه دادن پیدا می کنند. حتی موفق ترین و خلاق ترین افراد هم در زندگی دچار شکست های متعدد شده اند. پس اگر شما هم در زندگی شکست خوردید، نباید تصور کنید که فقط شما هستید که با شکست مواجه می شوید.

افراد خلاق شکست می خورند و اتفاقا خلاق ترها بیشتر شکست می خورند. تنها کاری که باید بکنید این است که تسلیم شکست ها نشوید و بعد از هر بار شکست، دوباره تلاش خود را از سر بگیرید.

نظاره کردن دنیای اطراف

افراد خلاق در مورد دنیای اطراف خود کنجکاو هستند. دوست دارند دنیای اطراف را با دقت نظاره کنند و زندگی افراد را تماشا کنند. افراد خلاق با دیدن افراد مختلف و برقراری ارتباط با آن ها، ایده های مختلفی می گیرند. این کار یعنی نظاره کردن دنیای اطراف و آدم ها، برای هنرمندان و نویسندگان اهمیت زیادی دارد. با همین مشاهده ها، زندگی های مختلف را می بینند و از آن الهام می گیرند.

نه تنها دنیای واقعی، بلکه دیدن دنیای فانتزی و خیالی هم می تواند برای تحریک خلاقیت، مفید باشد. مثلا دیدن فیلم های مختلف، خواندن کتاب ها برای خلاقیت مفید است. تا جایی که می توانید کتاب بخوانید و فیلم های جدید ببینید. با این کار با دنیاهای جدید و طرز فکرهای جدید آشنا می شوید.

T A K F A R S

ریسک کردن

یکی از بخش های خلاقیت و انجام کارهای خلاقانه، ریسک کردن است. افراد خلاق از این که در جنبه های مختلف زندگی خود ریسک کنند، نمی ترسند. ارتباط عمیقی بین ریسک کردن و خلاقیت وجود دارد. امتحان کردن کارهای جدید، انجام کارهای جدید و در مجموع اجرای هر کار خلاقانه، به نوعی ریسک کردن است.

البته فراموش نکنید که ریسک کردن به معنای بی گدار به آب زدن نیست. قبل از هر کاری باید تحقیق و بررسی کنید و همه ی جوانب آن را در نظر بگیرید ولی اگر کاری منطقی و خلاقانه به نظر می رسد، از انجام آن نترسید.

داشتن دفتر ثبت ایده ها

گاهی اوقات ایده ها در زمان های عجیب و در مکان های عجیبی به ذهن می رسند. برای اینکه ایده های خود را فراموش نکنید همیشه یک دفترچه ی ایده همراه خود داشته باشید. به تلفن و ابزارهای دیجیتال وابسته نباشید و اتکا نکنید. همیشه یک دفترچه یادداشت خود را همراهتان ببرید و هر ایده ای به ذهنتان می رسد همراه با جزییات یادداشت کنید. حتی می توانید با خلاقیت خود این دفترچه ی ایده را تزیین کنید.

چند وقت یک بار ایده های خود را مرور کنید و به آن ها بیشتر فکر کنید. وقتی به یک ایده بیشتر می کنید، چیزهای جدیدترین به ذهن تان می رسد. در واقع ایده هایی که می نویسید پرورش دهید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر