تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

مقاله علمی درباره خواص و ضررهای گوجه فرنگی

image مقاله علمی درباره خواص و ضررهای گوجه فرنگی

آب گوجه فرنگی به شدت مغذی است و ویتامین ها و مواد معدنی بسیار مهمی دارد.

نوشیدن یک فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) آب گوجه فرنگی تقریبا تمام نیاز بدن به ویتامین C و ۲۲ درصد از نیاز بدن به ویتامین A را برطرف می کند. ویتامین A موجود در آب گوجه فرنگی در شکل آلفا و بتاکاروتن است.

بتاکاروتن ها رنگدانه هایی هستند که در بدن به ویتامین A تبدیل می شوند. این ویتامین برای بینایی و حفظ بافت ها ضروری به شمار می رود. این کاروتنوئیدها نه تنها به ویتامین A تبدیل می شوند، بلکه به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کرده و از سلول ها در برابر آسیب ناشی از مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

رادیکال های آزاد با بیماری های مزمن از جمله بیماری قلبی در ارتباط هستند و باور بر این است که نقش مهمی در فرآیند پیری دارند. علاوه بر این آب گوجه فرنگی غنی از منیزیم و پتاسیم است که دو ماده ی معدنی مهم برای سلامت قلب به شمار می روند.

تکفارس آی آر

این نوشیدنی منبع خوبی از ویتامین های B مانند فولات و ویتامین B6 هم محسوب می شود که برای سوخت وساز و بسیاری از دیگر عملکردهای بدن حیاتی هستند.

خواص آب گوجه فرنگی

منبع غنی ویتامین های A و C محسوب می شود

آب گوجه فرنگی منبع عالی ویتامین های A و C به شمار می رود. این ویتامین ها خواص متعددی برای سلامتی بدن دارند که از جمله ی آن ها می توانیم به تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود بینایی و پیشگیری از بیماری های مرتبط با بینایی اشاره کنیم. ویتامین های ذکر شده به حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها کمک می کنند.

از بالا رفتن سطح کلسترول خون پیشگیری می کند

www.takfars.ir

نوشیدن آب گوجه فرنگی می تواند در پیشگیری از بالا رفتن سطح کلسترول خون مفید باشد. این نوشیدنی غنی از فیبر است که به تجزیه ی کلسترول بد یا همان LDL در بدن کمک می کند. این نوشیدنی مفید حاوی نیاسین یا ویتامین B3 هم است که به خواص خود در تثبیت سطح کلسترول خون شناخته می شود.

به کاهش وزن کمک می کند

یکی دیگر از خواص آب گوجه فرنگی این است که فوایدی برای لاغری و کاهش وزن دارد. با مصرف این نوشیدنی بدنتان هیدراته می ماند. سدیم پایین و فیبر بالای آب گوجه فرنگی از ضعیف شدن بدن جلوگیری می کند و شما را برای مدت زمان طولانی تر سیر نگه می دارد. با مصرف این نوشیدنی بدن کالری و مواد مغذی لازم خود را دریافت می کند.

اگر قصد کاهش وزن دارید، توصیه می کنیم در کنار نوشیدنی های سالم دیگری که مصرف می کنید، حتما آب گوجه فرنگی را بنوشید تا از فواید خارق العاده ی آن برای لاغری بهره مند شوید.

حرکات روده را تنظیم می کند

یکی از بزرگترین مشکلاتی که افراد مسن با آن مواجه می شوند، حرکات نامنظم روده است. بهترین روش برای حل این مشکل، مصرف آب گوجه فرنگی است. فیبر موجود در این نوشیدنی به حفظ سلامت کبد و هضم بهتر و در نتیجه پیشگیری از یبوست کمک می کند. این موضوع حرکات روده را تنظیم می کند .

هوموسیستئین را تجزیه می کند

آب گوجه فرنگی سرشار از ویتامین B6 است که به بدن در تجزیه ی ترکیبی به نام هوموسیستئین به مولکول های بی ضرر دیگر کمک می کند. هوموسیستئین ترکیبی است که به دیواره های رگ های خونی آسیب می زند و منجر به بیماری قلبی می شود.

به سم زدایی بدن کمک می کند

سم زدایی بدن را هم می توانیم در لیست خواص آب گوجه فرنگی قرار دهیم. علت این موضوع وجود ترکیباتی به نام گوگرد و کلر در آن است. کبد و کلیه ها مسؤولیت پاکسازی بدن را به عهده دارند. برای اینکه بدن سالم بماند، این دو عضو بدن باید سالم باشند.

تک فارس

کلر طبیعی به کبد و کلیه ها برای درست عمل کردن کمک کرده و گوگرد هم از این دو عضو بدن در برابر هرگونه عفونت محافظت می کند. گوجه فرنگی به دلیل اینکه مقدار زیادی گوگرد و کلر طبیعی دارد، تمام سموم را از بدن خارج می کند. بنابراین از نوشیدن این معجون فوق العاده غفلت نکنید.

لیکوپین زیادی دارد

علت اینکه گوجه فرنگی رنگ قرمزی دارد، وجود یک آنتی اکسیدان محلول در چربی به نام لیکوپین در آن است.

محققان باور دارند که لیکوپین از بدن در برابر انواع سرطان ها مانند سرطان های سینه، پروستات، روده ی بزرگ، ریه، بیماری عروق کرونر قلب، سرطان لوزالمعده و همچنین بیماری آرتریواسکلروز محافظت می کند.

به بدن انرژی می دهد

آب گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان ها است و استفاده ی موضعی و خوراکی از آن به رها شدن بدن از رادیکال های آزاد کمک می کند و از این طریق به شما انرژی می دهد. به جای اینکه برای افزایش سطح انرژی و هوشیاری خود یک فنجان قهوه بنوشید، نوشیدن یک لیوان آب گوجه فرنگی را امتحان کنید.

برای پوست مفید است

خواص آب گوجه فرنگی برای پوست بیشتر از آن چیزی است که شما فکرش را می کنید. اگر جوش دارید، می توانید برای درمان و پیشگیری از جوش آب گوجه فرنگی بنوشید. از جمله دیگر خواص آب گوجه فرنگی برای پوست می توانیم کوچک کردن منافذ باز پوست و تنظیم ترشح سبوم (چربی) در پوست های چرب را نام ببریم.

برای مو فوایدی دارد

ویتامین ها و آهن موجود در آب گوجه فرنگی به موهای تیره، کدر و آسیب دیده درخشندگی هدیه می دهند. علاوه بر این به رها شدن از خارش پوست سر و شوره کمک می کنند.

T A K F A R S

برای بهره بردن از خواص آب گوجه فرنگی برای مو تنها کاری که باید بکنید این است که بعد از اینکه موهایتان را با شامپو شستید، آب گوجه فرنگی تازه را روی پوست سر و موهای خود قرار دهید و بگذارید به مدت ۵ تا ۶ دقیقه بماند. سپس موهایتان را با آب سرد بنوشید.

غنی از آنتی اکسیدان ها است

آب گوجه فرنگی منبع خوبی از آنتی اکسیدان های قوی مانند لیکوپین به شمار می رود. لیکوپین یک نوع رنگدانه ی گیاهی کاروتنوئیدی است که فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. افراد تقریبا بیش از ۸۰ درصد لیکوپین لازم بدن خود را از گوجه فرنگی و محصولات آن مانند رب و آب گوجه فرنگی دریافت می کنند.

لیکوپین از سلول ها در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند و از این طریق التهاب را در بدن کاهش می دهد. بسیاری از مطالعات به این نتیجه رسیده اند که نوشیدن آب گوجه فرنگی که غنی از لیکوپین است، اثرات مثبتی روی سلامتی بدن و کاهش التهاب دارد

علاوه بر این در یک مطالعه نشان داده شد زنانی که آب گوجه فرنگی مصرف کردند، کاهش قابل توجه سطح کلسترول خون و کوچک شدن سایز دور کمر را تجربه کردند. یک مطالعه ی دیگر روی ۱۰۶ زن مبتلا به اضافه وزن به این نتیجه رسید که نوشیدن روزانه یک چهارم فنجان (۳۳۰ میلی لیتر) آب گوجه فرنگی به مدت ۲۰ روز منجر به کاهش نشانگرهای التهابی شد.

یک مطالعه ی شش هفته ای نشان داد کسانی که هر روز ۱۵۰ میلی لیتر آب گوجه فرنگی مصرف کردند، کاهش وزن چشمگیری داشتند. آب گوجه فرنگی به غیر از لیکوپین، حاوی دو ترکیب دیگر به نام های بتاکاروتن و ویتامین C است که آنتی اکسیدان هایی هستند که خواص ضدالتهابی قوی دارند.

ممکن است عوامل خطر بیماری قلبی را بهبود ببخشد

بین مصرف گوجه فرنگی و بهبود سلامت قلب ارتباط وجود دارد. این ماده ی غذایی حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند لیکوپین و بتاکاروتن است که هر دو به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و جمع شدن چربی در شریان ها کمک می کنند.

یک بررسی روی ۵۸۴ فرد به این نتیجه رسید افرادی که رژیم غذایی سرشار از گوجه فرنگی را دنبال کردند، در مقایسه با کسانی که به مقدار کمی گوجه فرنگی مصرف می کردند، کاهش چشمگیر خطر ابتلا به بیماری قلبی را تجربه کردند.

یک بررسی دیگر روی ۱۳ مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف روزانه ۲۵ میلی گرم لیکوپین موجود در محصولات گوجه فرنگی سطح کلسترول بد (LDL) را تقریبا ۱۰ درصد کاهش داد و سطح فشار خون را به طرز چشمگیری پایین آورد.

تک فارس www.takfars.ir

علاوه بر این یک بررسی روی ۲۱ مطالعه نشان داد مصرف محصولات گوجه فرنگی جریان خون را بهبود بخشید و نشانگرهای التهابی و سطح کلسترول بد را کاهش داد.

ممکن است از شما در برابر بعضی از انواع سرطان ها محافظت کند

همان طور که در بالا اشاره کردیم، در چندین مطالعه نشان داده شده که آب گوجه فرنگی به دلیل اینکه آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی زیادی دارد، حاوی خواص ضدسرطان است. یک بررسی روی ۲۴ مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف گوجه فرنگی و محصولات آن به مقدار زیاد، خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد.

در یک مطالعه ی آزمایشگاهی نشان داده شد عصاره ی لیکوپین استخراج شده از محصولات گوجه فرنگی از رشد سلول های سرطان پروستات پیشگیری کرد. مطالعات انجام شده روی حیوانات هم به این نتیجه رسیده اند محصولات گوجه فرنگی ممکن است از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری کنند.

در یک مطالعه ی حیوانی نشان داده شد موش های صحرایی که به مدت ۳۵ هفته پودر گوجه فرنگی قرمز مصرف کردند، بعد از قرار گرفتن در معرض اشعه های فرابنفش خورشید کمتر در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار گرفتند.

اگرچه نتایج مطالعات در این زمینه امیدوارکننده هستند، به تحقیقات بیشتری نیاز است تا متوجه شویم گوجه فرنگی و محصولات آن چطور از ابتلا به سرطان در انسان ها پیشگیری می کنند.

عوارض جانبی آب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی با وجود اینکه خواص فراوانی برای بدن دارد و ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های زیادی به بدن می دهد، اما ممکن است منجر به بعضی عوارض جانبی شود. گوجه فرنگی معمولا یک ماده ی غذایی بی خطر محسوب می شود، اما بعضی از افراد با خوردن آن بعضی از مشکلات را تجربه می کنند.

عوارض جانبی گوجه فرنگی شامل برگشت اسید معده به مری، ناتوانی در تحمل آن، درد عضلانی و… می شود. حتی برگ گیاه گوجه فرنگی هم می تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد.

اگر در مصرف برگ گیاه گوجه فرنگی زیاده روی کنید، حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه و سردرد را تجربه می کنید. علت بیشتر عوارض جانبی گوجه فرنگی، وجود ترکیبی به نام لیکوپین در آن است. در ادامه عوارض جانبی گوجه فرنگی را نام برده ایم.

تکفارس

سوزش سرمعده

برگشت اسید معده به مری

حساسیت و عفونت

مشکلات کلیوی

سندرم روده ی تحریک پذیر

اسهال

بالا رفتن سطح سدیم خون

مشکلات ادراری

مشکلات تنفسی

چطور آب گوجه فرنگی خانگی درست کنیم

takfars.ir

درست کردن آب گوجه فرنگی در خانه بسیار آسان است و به مواد اولیه ی زیادی نیاز ندارد. برای تهیه ی آب گوجه فرنگی خانگی اول از همه مقداری گوجه فرنگی تازه ی خرد شده را به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت متوسط بپزید. سپس زیر حرارت را کم کنید و گوجه فرنگی ها را کنار بگذارید تا خنک شوند .

گوجه فرنگی ها را درون مخلوط کن بریزید و چند پالس بزنید تا به غلظت دلخواه برسد. می توانید گوجه فرنگی های پخته شده را تا زمانی که به غلظت نوشیدنی برسند بزنید یا اجازه دهید غلظت آن ها مانند سس شود. می توانید در تهیه ی آب گوجه فرنگی از سبزیجات و گیاهان دیگر مانند کرفس، فلفل قرمز و پونه ی کوهی استفاده کنید.

هنگام پختن گوجه فرنگی ها مقداری روغن زیتون به آن ها اضافه کنید . علت این موضوع این است که لیکوپین یک ترکیب محلول در چربی است و خوردن گوجه فرنگی به همراه مقداری چربی دسترسی آن را در بدن افزایش می دهد.

آب گوجه فرنگی سرشار از مواد مغذی مختلف مانند ویتامین C، ویتامین های B و پتاسیم است که همگی برای بدن مفید هستند. در مقاله ی امروز مگ دربار ه ی خواص آب گوجه فرنگی، ارزش غذایی و عوارض جانبی آن صحبت کردیم. این نوشیدنی منبع عالی آنتی اکسیدان های متنوع مانند لیکوپین به شمار می رود. لیکوپین ممکن است التهاب را کاهش دهد و احتمال ابتلا به بعضی از انواع سرطان ها را کم کند. به جای خرید آب گوجه فرنگی آماده که مقدار زیادی سدیم، مواد نگهدارنده و مواد افزودنی دارد، خودتان در خانه آب گوجه فرنگی درست کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر