تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا مردان با ریش برای خانم ها جذاب ترند یا بدون ریش

image آیا مردان با ریش برای خانم ها جذاب ترند یا بدون ریش

بنابر یافته‌های محققان؛ هر‌چند ته ‌ریش ممکن است یکی از اولویت‌های زنان در روابط کوتاه‌ مدت باشد، ریش کامل تضمینی برای روابط دراز‌مدت است. چه چیزی باعث جذاب ‌تر شدن مردان از دید زنان می‌شود؟

این سؤالی است که برای دهه‌ها محققان را به چندین گروه با نظرات متفاوت تقسیم کرده است.

بارنبی دیکسن (Barnaby Dixson) و تیم تحقیقاتی وی از مدرسۀ روان‌شناسی دانشگاه کوئینزلند (Queensland) استرالیا، اخیراً در ژورنال Evolutionary

Biology مقاله‌ای را منتشر کرده‌اند که حامل پاسخی اساسی برای سوال مطرح شده است.

تکفارس آی آر

بر اساس مطالعات دیکسن و همکارانش، در روابط کوتاه‌مدت ویژگی‌های مردانۀ چهره مانند: چانۀ عریض‌تر و خط ابروی بارزتر، موجب جذاب‌تر به نظر رسیدن مردان می‌شود. نتایج مطالعات دیگر نیز نشان می‌دهد که راز جذابیت مردان در روابط طولانی مدت، ویژگی‌های مردانۀ کم‌تر در چهره است که موجب می‌شود مهربان‌تر به نظر آیند، درست برعکس روابط کوتاه‌مدت.

خوب پس با این شرایط، ریش و سبیل چگونه وارد کار می‌شود؟

با اینکه ریش از ویژگی‌های بارز مردانه است، به نظر می‌رسد که نقشی متفاوت‌تر از سایر ویژگی‌های مردانه در روابط

طولانی‌مدت دارد. نتایج بعضی از مطالعات دیگر حاکی از آن است که زنان ریش را برای روابط طولانی ترجیح می‌دهند.

ولی چرا یک ویژگی ج.ن.س.ی می‌تواند تأثیرات این چنین ضدونقیض داشته باشد؟ این سوالی است که در این مقاله سعی شده است پاسخی برایش ارائه شود.

www.takfars.ir

با ریش یا بی‌ریش

در این مطالعه، دیکسن و همکارانش تأثیرات موی صورت مردان بر روابط کوتاه و طولانی‌مدت را مورد بررسی قرار دادند.

محققان از ۳۶ مرد در چهار وضعیت مختلف موی صورت: اصلاح کامل، ته‌ریش ملایم (۵ روز پس از اصلاح)، ته‌ریش ضخیم (۱۰ روز پس از اصلاح) و ریش کامل (حداقل ۴ هفته پس از اصلاح)، عکس‌برداری نمودند. علاوه بر این، تصاویر ۱۶ مرد دیگر با وضعیت موی صورت متفاوت، به گونه‌ای ویرایش شدند که مردانه‌تر و یا زنانه‌تر به نظر برسند. محققان سپس از ۸۲۵۰ داوطلب زن خواستند که با بررسی عکس‌های معمولی و ویرایش‌شده، به این تصاویر نمرۀ جذابیت داده و هم‌چنین بیان کنند که هر تصویر تا چه اندازه میتواند در روابط کوتاه و درازمدت، جذاب باشد.

اندرو لینکلن (Andrew Lincoln) بازیگر نقش اصلی مجموعۀ تلویزیونی The Walking Dead، در سه مرحلۀ مختلف از مویصورت. نظر شما چیست؟

قانون جذابیت کوتاه‌مدت که در مطالعه لحاظ شده بود از داوطلبان می‌خواست تا با در نظر گرفتن یک رابطۀ کوتاه‌مدت به هر یک از تصاویر نمره جذابیت بدهند. قانون جذابیت درازمدت نیز عکس قانون قبلی بوده و از داوطلبان می‌خواست با در‌نظر‌گیری رابطۀ طولانی‌مدتی مثل ازدواج در رابطه با جذابیت تصاویر قضاوت کنند.

image آیا مردان با ریش برای خانم ها جذاب ترند یا بدون ریش

ریش؛ حجابی بر ویژگی‌های نامطلوب.

در بخش تصاویر اصلاح کامل آن دسته از تصاویری که دست‌کاری شده بودند (تا ویژگی‌های زنانه به چهره مردان بیفزایند) کم‌ترین نمرۀ جذابیت را دریافت کردند. عکس این مسئله برای تصاویر دست‌نخورده صادق بود.

محققان با بررسی تأثیر موی صورت بر قضاوت زنان در رابطه با جذابیت فرد، به این نتیجه رسیدند که ته‌ریش (ملایم یا ضخیم) در نگاه زنان در مقایسه با صورت بی‌مو و ریش پرپشت جذاب‌تر بود. با این حال وقتی که فاکتور مدت‌زمان رابطه نیز در نمره‌دهی لحاظ شد، نتایج به نفع ریش پرپشت تغییر جهت داد و این دسته از مردان در روابط طولانی‌مدت جذاب‌تر شناخته شدند. با این حال ته‌ریش کماکان جذابیتش را از دست نداد و بر سکوی روابط کوتاه‌مدت ایستاد. از سوی دیگر، اضافه شدن ریش به تصاویر دست‌کاری شده در قضاوت زنان مؤثر واقع شد و از نظر ایشان ریش ویژگی‌های نامطلوب چهرۀ این مردان را پوشش می‌داد.

پس با این حساب مد این روزها نیز مردانی با ریش بلند و نه تنها بلند و در بعضی مواقع بسیار بلند را جذاب تر می داند

تک فارس

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر