تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آموزش بهترین روش های کاشت درخت و نهال

image آموزش بهترین روش های کاشت درخت و نهال

درختی مناسب منطقه ی جغرافیایی تان انتخاب کنید

درختی را انتخاب کنید که به خوبی بتواند در منطقه ی جغرافیایی تان رشد کند، و از وجود فضای کافی – عمودی و افقی – برای رشد شاخ و برگ ها و هم چنین ریشه ی درخت اطمینان حاصل کنید.

دست کم چاله ای به پهنای دو برابر ریشه های درخت حفر کنید

چاله ای مربع شکل حفر کنید که عمق آن از توپ ریشه ی درخت بیش تر نباشد. این کار باعث می شود ریشه ها در عمقی بیش تر از حد نیازشان کاشته نشوند و هم زمان به ریشه ها امکان نفوذ را در خاک اطراف خواهد داد.

تکفارس آی آر

چاله ی خالی را پر از آب کنید و میزان نفوذ آب را در خاک بررسی کنید

چنان چه بعد از گذشت ۲۴ ساعت، هم چنان داخل چاله آب باقی مانده باشد، باید مکان دیگری را برای کاشتن درخت انتخاب کنید. اگر ریشه های درخت برای دوره های طولانی مدت زیر آب باشند، درخت از بین خواهد رفت.

درخت را به ندرت، و فقط بر حسب نیاز هرس کنید

فقط شاخه ها و ریشه های خشکیده، شکسته، و بیماری را که له شده، در جای نامناسبی روییده، یا از اطراف ساقه ی اصلی رشد کرده اند را از درخت جدا کنید. حتی جدا کردن بخش کوچکی از شاخه ها و ساقه های سالم می تواند به کند شدن رشد ریشه ها و تاخیر در رشد کامل درخت منجر شود. درختی که اساسا به صورت حساب شده انتخاب و پرورش یافته باشد، نیازی به هرس نخواهد داشت.

درخت را به گونه ای در چاله قرار دهید که یقه ی ریشه (حد فاصل بین ریشه و تنه) دیده شود یا کمی بالاتر از سطح طبیعی اش باشد

www.takfars.ir

کاشتن درخت در عمق بسیار زیاد یکی از علت های اصلی خشک شدن درخت های تازه کاشته شده به شمار می رود. درخت را از تنه بلند نکنید. بلکه همیشه باید آن را با محفظه ی مخصوص یا توپ ریشه جا با جا کنید.

تمام زوائد خارجی چسبیده به توپ ریشه را جدا کنید

این زوائد خارجی شامل سیم، طناب، نخ، باقی مانده های محفظه ی نگهدارنده ی درخت و کیسه های پلاستیکی و غیر قابل تجزیه می شوند. اگر می خواهید درختی را بکارید و ریشه های اش داخل کیسه ای پارچه ای پیچیده شده اند، تا آن جا که می توانید سعی کنید کیسه ی پارچه ای را از اطراف ریشه ها خارج کنید. این کار باعث می شود آب به راحتی به ریشه ها برسند و درخت رشد مناسبی داشته باشد.

چاله را به آرامی، با همان خاکی پر کنید که از داخل چاله خارج کرده اید

هیچ چیز دیگری به خاک اضافه نکنید. فقط روی آن آب بریزید. پر کردن بیش از اندازه ی چاله نیز باعث آسیب دیدن و شکستن ریشه های نازک می شود.

در صورت نیاز، درخت را با یک چوب راست نگه دارید

اگر احساس می کنید درخت برای راست ایستادن نیاز به یک تکیه گاه دارد، در این مورد با یک متخصص مشورت کنید. چوب کمکی نباید بیش تر از یک سال در کنار درخت باقی بماند.

دست کم تا محدوده ی سایه ی مستقیم درخت، به عمق ۵ الی ۸ سانتی متر اطراف آن را کود ارگانیک بریزید؛ ولی نباید دقیقا پای تنه ی درخت کود بریزید.

خرده های چوب، پوست درخت کاج، خاک برگ، و علف خشک از جمله کود های مناسب به شمار می روند. کوددهی باعث ثابت ماندن دمای خاک، بهبود حفظ رطوبت خاک، و جلوگیری از رشد علف های هرز می شود. کود های ارگانیک، هنگام تجزیه شدن، باعث افزودن مواد مغذی به خاک می شوند.

دست کم طی دو سال نخست، درخت را آبیاری کنید؛ ولی در این کار افراط نکنید

تک فارس

درختی که به تازگی کاشته شده است، به ازای هر ۳ سانتی متر از ضخامت تنه، در هر هفته، به ۶ الی ۸ گالن آب نیاز دارد. خیس شدن کامل خاک اطراف درخت، از آبیاری سبک، ولی با دفعات زیاد بهتر است.

از درخت در برابر حیوانات و انسان ها محافظت کنید

دست کم، نیم متر اطراف درخت را با ارتفاع یک متر و بیست سانتی متر فنس کشی کنید تا از حمله ی حیوانات وحشی و اهلی به درخت جلوگیری کنید. هم چنین، این کار از برخورد تیغه ی دستگاه های چمن زنی به تنه ی درخت نیز پیشگیری می کند. برخورد تیغه ی دستگاه های چمن زنی به تنه ی درخت جوان به آسانی می تواند به آن آسیب برساند.

در طول نخستین فصل رشد درخت، از کود شیمیایی استفاده نکنید

نیتروژن بیش از اندازه می تواند ریشه های جوان درخت را بسوزاند، از رشد آن جلوگیری کند، و باعث به تاخیر انداختن بالندگی آن شود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر