تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آب زرشک مفید یا مضر برای سلامتی بدن

image آب زرشک مفید یا مضر برای سلامتی بدن

حاوی ترکیبات گیاهی بسیار مفید است

حدود ۲۲ آلکالوئید در گیاه زرشک یافت می شود. آلکالوئیدها گروهی از ترکیبات هستند که خواص مختلف دارند و به دلیل اثرات درمانی شناخته شده هستند. زرشک سرشار از بربرین است؛ یک ترکیب گیاهی منحصر به فرد که کمک زیادی به سلامت بدن می کند. بربرین عضوی از خانواده ی آلکالوئیدهاست.

مطالعات نشان داده اند که بربرین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و با آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد مبارزه می کند (رادیکال های آزاد اتم های ناپایداری هستند که در صورت تجمع در بدن می توانند مضر باشند و باعث پیری و انواع بیماری ها شوند).

همچنین، بربرین ممکن است به کاهش سطح قند خون و کلسترول، کند کردن پیشرفت سلول های سرطانی خاص، مبارزه با عفونت ها و اثرات ضد التهابی کمک کند.

تکفارس آی آر

فواید آب زرشک برای دیابت

زرشک (و به ویژه بربرین موجود در آن) می تواند به مدیریت دیابت و سطح قند خون کمک کند. مطالعات نشان می دهند که بربرین می تواند نحوه ی واکنش سلول های شما به هورمون انسولین را که میزان قند خون را تنظیم می کند، بهبود ببخشد. به نوبه ی خود، این کار می تواند به کاهش سطح قند خون شما کمک کند.

یک مطالعه ی ۳ ماهه بر روی ۳۶ بزرگسال مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان داد که مصرف ۱.۵ گرم بربرین در روز می تواند منجر به کاهش قابل توجه ۲ درصدی در هموگلوبین A1c (معیاری برای کنترل میانگین قند خون شما) شود. در واقع، محققان متوجه شدند که بربرین می تواند اثرات مفیدی بر قند خون و هموگلوبین A1c داشته باشد که با داروهای دیابت متفورمین قابل مقایسه است.

یک مطالعه ی ۸ هفته ای دیگر روی ۳۰ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان داد افرادی که روزانه ۲ میلی گرم آب میوه ی خشک زرشک مصرف می کردند، در مقایسه با گروهی که دارو مصرف می کردند، سطح هموگلوبین A1c و قند خون کمتری داشتند.

ارزش غذایی بالا

www.takfars.ir

زرشک یک ماده ی بسیار مغذی است. زرشک سرشار از کربوهیدرات، فیبر و چندین ویتامین و مواد معدنی است. علاوه بر این، زرشک یک منبع عالی ویتامین C بوده و همچنین حاوی یک آنتی اکسیدان است که می تواند از بدن شما در برابر آسیب های سلولی کمک و از بیماری های قلبی و سرطان جلوگیری کند.

زرشک حاوی روی، منگنز و مس است که همگی مواد معدنی کمیاب هستند که نقش مهمی در ایمنی و پیشگیری از بیماری دارند. همچنین رنگ قرمز روشن زرشک ها از آنتوسیانین ها ناشی می شود که نوعی رنگدانه ی گیاهی هستند؛ بنابراین از خواص آب زرشک قرمز می توان گفت که به تقویت و سلامت مغز و قلب شما کمک می کند.

خواص آب زرشک برای کلسترول

ترکیبات بربرین موجود در زرشک می تواند به بهبود سطح کلسترول کمک کند، زیرا در کاهش کلسترول و تری گلیسیرید لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) موثر است.

آب زرشک به درمان اسهال کمک می کند

زرشک برای قرن هاست که برای درمان اسهال مورد استفاده قرار می گیرد. این موضوع احتمالا به دلیل غلظت بالای بربرین در زرشک است که با مهار گیرنده های خاص می تواند به درمان اسهال کمک کند. در واقع، یکی از قدیمی ترین مطالعات بر روی بربرین نشان داد که این ماده می تواند اسهال ناشی از عفونت برخی باکتری ها از جمله E.coli را درمان کند.

علاوه بر این، یک مطالعه روی ۱۹۶ بزرگسال مبتلا به سندروم روده ی تحریک پذیر غالب با اسهال (IBS-D)، نشان داد که مصرف ۸۰۰ میلی گرم بربرین هیدروکلراید در روز به طور قابل توجهی دفعات اسهال و نیاز فوری به اجابت مزاج را می تواند کاهش دهد.

آب زرشک برای بهبود سلامت دندان

برخی مطالعات نشان می دهند که آب زرشک می تواند با التهابات مبارزه کند؛ زیرا بربرین موجود در زرشک دارای خواص ضد التهابی است، بنابراین، می تواند به درمان بیماری های التهابی دندان مانند التهاب لثه که با تجمع پلاک، تورم و تحریک لثه ها مشخص می شود، کمک کند.

یک مطالعه روی ۴۵ پسر بین ۱۱ تا ۱۲ سال نشان داد که استفاده از ژل دندانی زرشک به مدت ۲۱ روز می تواند باعث کاهش پلاک و التهاب لثه به میزان قابل توجهی شود. این نتایج نشان می دهند که آب زرشک می تواند سلامت دندان را بهبود بخشد، اما تحقیقات بیشتری در این مورد نیاز است.

تک فارس

خواص آب زرشک برای پوست

خواص آب زرشک برای جوش صورت و درمان آکنه، از دیگر مواردی است که می توانیم در این لیست به آن اشاره کنیم. بربرین و سایر ترکیبات موجود در زرشک می توانند به مبارزه با التهاب و عفونت های مرتبط با آکنه کمک کنند.

یک مطالعه ی ۴ هفته ای روی نوجوانان مبتلا به آکنه ی متوسط ​​تا شدید، نشان داد که مصرف ۶۰۰ میلی گرم آب زرشک در روز می تواند به طور قابل توجهی میزان این مشکلات پوستی را کاهش دهد. این مطالعه به این نتیجه رسید که آب زرشک می تواند یک گزینه ی درمانی ایمن و موثر برای نوجوانان مبتلا به آکنه باشد، اما تحقیقات گسترده تری برای این مورد نیاز است.

به راحتی می توان آن را به رژیم غذایی روزانه اضافه کرد

زرشک طعمی ملس و ترش و شیرین دارد که می تواند غذای شما را جذاب تر کند. علاوه بر آب زرشک، خود میوه ی زرشک را می توانید به صورت مربا، خام، روی سالاد یا سرخ شده در کنار غذا نوش جان کنید. همچنین می توانید آن را به صورت دمنوش مصرف کنید و از خواص بسیار زیاد آن بهره مند شوید.

مکمل زرشک را می توان به صورت کپسول، عصاره ی مایع، پماد یا ژل پیدا کنید که همگی در ترکیبات خود حاوی بربرین هستند. قبل از مصرف این محصولات حتما با یک پزشک مشورت کنید و دستورالعمل محصول را به خوبی بخوانید.

در حالی که زرشک به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر شناخته می شود، اما برخی گزارش ها وجود دارند که نشان می دهند مصرف مقادیر زیاد یا دوزهای بالای مکمل آن می تواند باعث ناراحتی معده و اسهال شود.

علاوه بر این ها، تحقیقات کافی در مورد تاثیرات زرشک روی کودکان، زنان باردار و شیرده انجام نشده است، به همین دلیل اگر جز این دسته هستید، برای مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

برای بهره مندی از خواص زرشک و آب زرشک بهتر است آن را به صورت طبیعی و در رژیم غذایی خود مصرف کنید و تا جای ممکن از مکمل ها استفاده نکنید.

خواص آب زرشک برای لاغری

T A K F A R S

از آن جایی که بربرین موجود در زرشک ترشح آنزیم های آدنوزین و پرتوئین را کنترل می کند، می تواند سوخت و ساز را بدن را بالا ببرد و به لاغری و کاهش وزن کمک کند. شما می توانید برای بهره مندی از این خواص عالی، نوشیدنی زرشک یا دمنوش زرشک را روزانه مصرف کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر