تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

نکاتی که هر مبتدی باید درباره کامپیوترها بداند

image نکاتی که هر مبتدی باید درباره کامپیوترها بداند

اگر سیستم تان را خودتان جمع کنید، ارزان‌تر در می‌آید

خیر، این صحیح نیست!

حتی چند سال پیش هم اگر خودتان یک سیستم معمولی را جمع می‌کردید یا کس دیگر برایتان جمع می کرد، خیلی تفاوت نداشت، بلکه اگر کمی دستمزد شخص را بیشتر می کردید، می‌دیدید که چقدر هم برای تان تخفیف می گرفت! اما خب همه جای دنیا هم این‌طور نیست. منظورم جمع کردن سیستم توسط شخصی دیگر است! اما اگر سیستم‌های گیمینگ و فوق حرفه‌ای می خواستید، قضیه فرق می کرد. البته خرید رایانه های از پیش آماده خیلی به صرفه تر در مبلغ و زمان است که خب جمع کردن یک سیستم به دلخواه نیز هیجان و خواسته‌های خودش را دارد!

RAM بالاتر همواره سرعت رایانه را بالا می‌برد

تکفارس آی آر

این حرف تقریبا، کاملاً غلط است!

اگر سرعت تان پایین است، حتماً دلیل آن رم پایین نیست. بالا بردن رم تنها در صورتی کمک می‌کند که واقعاً مشکل کمبود رم داشته باشید. اما در غیر این صورت مثلاً اگر رم شما ۸GB باشد، و شما ناراضی باشید، ارتباط چندانی به رم ندارد، بلکه باید Cache شما افزایش پیدا کند. شما نباید رم خود را به عنوان یک کش بکار ببرید. بلکه بهتر است به جای خرید رم، کش خود را (با روش‌های صحیح) افزایش دهید.

هر چه هسته های پردازنده بیشتر باشد، سرعت بالاتر است

پردازنده ها در همه جا وجود دارند، اسمارت فون ها، تبلت ها، رایانه ها و … اما هر چه تعداد هسته ها بالاتر باشد مسلماً آن پردازنده سریع‌تر نیست. از وقتی پردازنده های دو هسته ای (Dual-Core) جای خود را در میان کاربران باز کردند، شرکت های تولید کننده به این فکر افتادند تا پردازنده های با هسته بالاتر تولید کنند. هر هسته در‌واقع یک واقع پردازشی جداگانه است و به این معنی است که در آنِ واحد، یک پردازنده چند برنامه می‌تواند اجرا کند.

اما راجع به سرعت چه؟ مسلماً یک پردازنده سریع دو هسته ای، قوی‌تر از یک پردازنده هشت هسته ای کند است! شما باید به مشخصه های دیگر پردازنده مانند سرعت پردازش آن بر ثانیه نیز توجه کنید.

www.takfars.ir

نرم‌افزار ۶۴ بیتی از دیگر نسخه ها سریع‌تر است

پردازنده های جدید، ۶۴ بیتی هستند و به تبع، نرم‌افزار ها و سیستم‌های عامل جدید نیز ۶۴ بیتی شده اند. اما هنوز بسیاری از برنامه‌هایی که روی ویندوز اجرا می شوند، همچنان ۳۲ بیت هستند.

اما لزوماً آن طور که به نظر می رسد، نیست. آخر برای چه ۶۴ بیتی ها باید سریع‌تر از ۳۲ بیتی ها باشند؟

نرم‌افزار های ۶۴ بیتی یک تعداد مزایا دارند، از امکان برنامه‌ها برای استفاده رم بیشتر گرفته تا امنیت بهتر. اما مسلماً به سریع‌تر بودن آن‌ها نخواهد انجامید! به همین علت تنها، برنامه‌ها کمی سریع‌تر پردازش می شوند، مخصوصاً برنامه‌هایی که به پردازش بسیار زیاد نیاز دارند.

همچنین ارتقاء از ۳۲ به ۶۴ یک تقویت رایگان را برایتان به همراه نخواهد داشت.

همواره از پردازنده و کارت گرافیک سریع‌تر استفاده کنید

اگر به دنبال لپ تاپ یا رایانه های رومیزی باشید، میخواهید تا آنجایی که بودجه تان اجازه می دهد، کارت گرافیک بالاتر و پردازنده بالاتری تهیه کنید، اما شاید این بهترین ایده نباشد.

چرا که پردازنده های سریع‌تر و کارت های گرافیک مختص، تنها مصرف بیشتری دارند. یک لپ تاپ Corei7 در مقایسه با لپ تاپ های Corei3 یا Corei5 مسلماً عمر باتری کمتری دارد.

حتی اگر رایانه های رومیزی می‌خواهید که تمام روز پشتشان بنشینید، باز هم تهیه پردازنده های Corei7 یا کارت گرافیک های AMD و NVIDIA توصیه نمی شود. تنها زمانی روی به آن‌ها بیاورید که واقعاً به چنین توانی نیاز داشته باشید، چرا که تنها داغ تر می‌شوند و برق بیشتری مصرف میکنند. هنگامی که یک رایانه هدیه می گیرید، نیاز های شخص را در نظر داشته باشید، و گرافیک و قدرت سبک تری را متناسب با نیاز وی تهیه نمایید.

مکینتاش از رایانه گران تر است

تک فارس

اگر مکینتاش را با یک سیستم معمولی مقایسه کنیم خیلی خیلی گران است! اما تنها اگر کمی از بودجه خود فراتر روید و بخواهید لپ تاپ یا رایانه هایی قوی و کارا تهیه نمایید، می‌بینید مک چندان هم گران نیست. مک با وجود اینکه خود یک رایانه است اما شاید کمی از رایانه های دیگر گران تر باشد، که البته سخت افزار هایی قوی‌تر را نیز داراست.

مک آدرس به ایمن شدن Wi-Fi کمک می‌کند

هر رایانه، اسمارت فون یا هر دستگاه متصل به اینترنت یک آدرس منحصر به فرد کنترل دسترسی رسانه ای (MAC address) دارد. این آدرس به طور پیش‌فرض قبل از اینکه رایانه به دست شما برسد، تنظیم می شود.

در صورتی که مک آدرس معتبری داشته باشید، این آدرس به شما امکان دسترسی به وای فای را می‌دهد.همچنین می‌توانید آن را به دلخواه تغییر دهید، اما مک دقیقاً نقطه ضعف شما برای حمله هکر هاست.

آن‌ها با تطبیق دادن آدرس مک قابل دسترس، می‌توانند به راحتی به سیستم شما نفوذ کنند زیرا مک به نوعی به هارد شما بسته شده است.

بنابراین به جای تعویض مک برای افزایش امنیت سیستم تان بهتر است نوع رمز گزاری وای فای خود را تقویت کنید و یک گذرواژه بسیار قوی برای آن انتخاب کنید.

تعویض مک برای یک دستگاه است، اما تقویت وای فای برای تمامی دستگاه‌های متصل کاربرد دارد.

کامپیوترخب این هم از افسانه‌هایی که حالا رازشان برملا شد! پس بهتر است از این به بعد کمی با دقت برخی از چیز ها را دنبال کنیم و همه چیز ها را باور نکنیم.

تنها یک نکته، OverClocking یا ترفندی که باعث می شود، پردازنده های گرافیکی و هسته ای از سرعت همیشگی شان بیشتر بچرخند که این باعث افزایش چشمگیر سرعت می شود، اما باید بدانید این عمل، پردازنده هایتان را داغ تر می‌کند و نیاز به صرف بیشتری انرژی است. اگر به آن نیاز ندارید، بهتر است اصلاً به سمتش نروید، اگر هم به آن نیاز دارید و هر چه می‌کنید آور کلاک نمی شود، باید یک مادر بورد و سی پی یو با این قابلیت تهیه نمایید.

T A K F A R S

محصولات معتبر
محصولات معتبر