تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

راهکارهای داشتن عمر طولانی با سلامتی جسم و روح

دکتر آن نیومن مدیر دانشگاه مرکزی پیتسبورگ با اشاره به برخی نگرانی ها درباره بار سنگین حاصل از سالمندی افراد برای جوامع، گفت: می توان انتظار داشت افرادی که از سالم ترین سبک زندگی پیروی میکنند، ۸۰ درصد بقیه سال های عمر خود را توانمند سپری کنند، اما افرادی که شیوه های نه چندان سالمی در زندگی دارند، احتمالا تنها ۵۵ الی ۶۰ درصد بقیه سال های عمر خود را بدون ناتوانی سپری میکنند.

بزرگسالانی که از رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی منظم پیروی میکنند، اندام و اندازه دور کمر متناسبی دارند و از سیگار کشیدن پرهیز میکنند، میتوانند امیدوار باشند که سال های مدیدی را فارغ از ناتوانی زندگی کنند.

نیومن گفت: بنابر این می توانیم بگوییم که داشتن یک سبک زندگی سالم ، برای حفظ سلامت و پیشگیری از ناتوانی در مراحل بعدی زندگی بسیار اهمیت دارد.

در این مطالعه تیم تحقیق داده های مربوط به حدود ۵ هزار و ۹۰۰ مرد و زن ۶۵ سال و بالاتر از آن را در چند شهر آمریکا بررسی کرد؛ در ابتدای مطالعه همه این افراد کاملا قادر به حرکت بودند و به طور مستقل زندگی می کردند.

محققان سبک زندگی شرکت کنندگان این مطالعه را از سال ۱۹۹۰ به مدت ۲۵ سال دو بار در سال پیگیری کردند. این الگوها شامل سیگار کشیدن، مصرف نوشیدنی های الکلی، فعالیت فیزیکی و نیز رژیم غذایی، وضعیت وزن و فعالیت های روزمره اجتماعی بود.

تکفارس آی آر

تا پایان این دوره مطالعه، تقریبا از هر ۱۰ شرکت کننده ۹ نفر جان سپردند. به طور متوسط، زنان پس از شروع این مطالعه ۱۵ سال رندگی کردند که عمدتا بدون ناتوانی بود به این معنی که آنها در انجام فعالیت های روزمره همچون غذا خوردن، حمام کردن، لباس پوشیدن، به تختخواب رفتن و بلند شدن از آن و یا هنگام نشستن و برخاستن از صندلی و حرکت در خانه مشکلی نداشتند.

میانگین سال های عمر مردان در این مطالعه پس از آغاز آن، ۱۲ سال بود که در حدود ۱۰ سال از این سال ها را بدون ناتوانی جسمی زندگی کردند.

محققان پس از لحاظ عواملی همچون سن، نژاد، سطح درآمد، سابقه تحصیلی، وضعیت تاهل و مسائل جاری در سلامت طولانی مدت ، دریافتند افرادی که از سالمترین سبک زندگی پیروی می کردند، در قیاس با افرادی که از حداقل شاخص های سبک زندگی سالم پیروی می کردند، سال های بیشتری زندگی کردند و در این سال ها ناتوانی جسمی کمتری داشتند.

نتایج این مطالعه در نشریه ماه اکتبر در مجله Journal of the American Geriatrics Society منتشر شد.

www.takfars.ir

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر