تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

نشانه ها علت و نحوه درمان گزگز پا

image نشانه ها علت و نحوه درمان گزگز پا

گزگز پا احساس یا علامتی است که زمانی توصیف می شود که شلیک غیرطبیعی اعصاب در بدن وجود داشته باشد.

این سوزن سوزن شدن را می توان در قسمت های خاصی از پا بدون تاثیر بر سایر قسمت ها، بسته به شرایط درگیر، احساس کرد.

فشرده سازی ریشه عصبی

فشردگی ریشه عصبی زمانی رخ می دهد که چیزی ریشه های عصبی یا بخشی از اعصاب شما را که از سیستم عصبی مرکزی خارج می شود، محدود یا تحریک کند. به طور خاص، فشردگی ریشه عصب نخاعی ممکن است باعث گزگز پا می شود.

تکفارس آی آر

ساییدگی و پارگی که با افزایش سن باعث آرتروز می شود، یکی از شایع ترین علل فشردگی ریشه عصب نخاعی است. آسیب هایی که باعث فتق دیسک می شوند ممکن است منجر به فشرده سازی ریشه عصب نخاعی شوند.

اعصاب سیگنال هایی را از مغز به سایر قسمت های بدن می فرستند. فشردگی عصب نخاعی ممکن است سیگنال های غیرطبیعی ایجاد کند که بدن آن ها را به عنوان گزگز تشخیص می دهد. گاهی اوقات، این سوزن سوزن شدن ممکن است به قسمت های تحتانی بدن از جمله پاها نیز گسترش یابد.

سایر علائم فشرده سازی ریشه عصب نخاعی عبارتند از

از دست دادن رفلکس

درد کمر

www.takfars.ir

بی حسی

عضلات ضعیف

تشخیص

فشردگی ریشه عصبی ممکن است باعث گزگز در پاشنه های پای شما شود و یا ممکن است احساس سوزش یا بی حسی در انگشتان پا خود داشته باشید.

پزشک در مورد سابقه سلامتی شما سؤال می کند و یک معاینه فیزیکی برای تشخیص آن انجام می دهد.

آزمایش هایی که به تشخیص فشرده سازی ریشه عصبی کمک می کنند عبارتند از

توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

اشعه ایکس

درمان

تک فارس

درمان های فشرده سازی ریشه عصب نخاعی بسته به شدت علائم، متفاوت است. این درمان ها ممکن است کمردردی را که به پاهای شما گسترش می یابد، کاهش دهد.

اولین خط درمانی معمولاً شامل مسکن هایی مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ادویل (ایبوپروفن) و تیلنول (استامینوفن) است. تزریق استروئید ممکن است علائم دردناک را نیز کاهش دهد.

درمان های دیگر عبارتند از

طب سوزنی

فیزیوتراپی

تنظیم ستون فقرات

کشش، که از قرقره ها و وزنه ها برای تغییر موقعیت مفاصل شما استفاده می کند.

در موارد شدید، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند.

نوروپاتی محیطی

نوروپاتی محیطی آسیب عصبی است که روی پاها تأثیر می گذارد. در برخی موارد، نوروپاتی محیطی بازوها و دست ها را نیز درگیر می کند.

T A K F A R S

اعصاب محیطی در پاهای شما اطلاعات حسی را به سیستم عصبی مرکزی می فرستند. اگر چیزی به آن اعصاب آسیب برساند، بدن شما ممکن است اطلاعات حسی را به عنوان سوزن سوزن شدن در پاها تفسیر کند.

نوروپاتی محیطی به طور ویژه ای در میان افراد مبتلا به دیابت شایع است. قند خون بالا کنترل نشده ممکن است به اعصاب و مویرگ ها یا رگ های خونی کوچکی که آنها را تامین می کنند، آسیب برساند.

سایر علائم نوروپاتی محیطی عبارتند از

سوزش

بی حسی

درد

مشکل در حس تغییرات دما یا درد

ضعف

علائم ممکن است یک یا هر دو طرف بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. به طور معمول، علائم در شب بدتر می شود.

تشخیص

تک فارس www.takfars.ir

چندین آزمایش می تواند نوروپاتی محیطی را تشخیص دهد، مانند

آزمایش های خون: این آزمایش ها به تشخیص بیماری هایی که ممکن است باعث نوروپاتی محیطی مانند دیابت شود، کمک می کند

الکترومیوگرافی (EMG): فعالیت الکتریکی بافت عضلانی را ثبت می کند

بیوپسی عصبی: برداشتن یک نمونه عصبی برای آزمایش

مطالعات هدایت عصبی: بررسی مدت زمانی که طول می کشد سیگنال ها در طول اعصاب حرکت کنند

بیوپسی پوست: برداشتن نمونه پوست برای آزمایش

درمان

یک متخصص می تواند تشخیص دهد که در این مورد آیا یک بیماری زمینه ای وجود دارد یا خیر. درمان های دیگر بسته به علت آن متفاوت است.

در این مورد، درمان به منظور رسیدگی به علت اصلی نوروپاتی محیطی است. به عنوان مثال، برای افراد مبتلا به دیابت، پایین نگه داشتن میزان گلوکز در خون و کنترل آن به کاهش سوزن سوزن شدن مرتبط با نوروپاتی محیطی کمک می کند.

یک متخصص ممکن است تغییراتی در سبک زندگی مانند پرهیز از عاداتی مانند سیگار کشیدن، که ممکن است عروق خونی را منقبض کند، توصیه کند. آنها ممکن است ورزش را توصیه کنند که به ارسال خون، مواد مغذی و اکسیژن به اعضای بدن شما کمک می کند.

تکفارس

سایر درمان ها شامل مصرف داروهایی مانند گاباپنتین است که درد نوروپاتی مزمن را کاهش می دهد. استفاده موضعی از کپسایسین ممکن است درد را تسکین دهد. کپسایسین موضعی (غلظت بالا) برای درد مزمن نوروپاتیک در بزرگسالان استفاده می شود.

برخی شواهد نشان می دهد که متانکس، مکمل فولات و ویتامین های B6 و B12، ممکن است در این زمینه کمک کنند.

در موارد شدید پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند.

بیماری رینود

بیماری رینود باعث کاهش جریان خون در انگشتان دست، پاها و سایر نواحی بدن می شود.

بیماری رینود زمانی رخ می دهد که رگ های خونی در هنگام سرماخوردگی یا استرس باریک شوند. رگ های خونی باریک از رسیدن خون به سطح پوست جلوگیری می کند. در نتیجه، نواحی پوستی آسیب دیده ممکن است آبی یا سفید به نظر برسند.

هنگامی که رگ های خونی شما منبسط می شود، ممکن است متوجه گزگز شدن در پاهای خود شوید که به جریان خون اجازه بازگشت می دهد.

سایر علائم بیماری رینود عبارتند از

سوزش

بی حسی

takfars.ir

سرخی

تورم

ضربان

تشخیص

آزمایش خون و میکروسکوپ مویرگی چین ناخن به تشخیص بیماری رینود کمک می کند. میکروسکوپ مویرگی چین ناخن توسط پزشک انجام می شود که پایه ناخن های شما را زیر ذره بین بررسی می کند. آنها به دنبال تغییرات در مویرگ ها خواهند بود.

درمان

درمان این بیماری در ابتدا شامل خیساندن در نمک اپسوم و گرم کردن مناطق آسیب دیده با جوراب است. اجتناب از قرار گرفتن در معرض سرما به جلوگیری از حملات کمک می کند.

تاکنون هیچ دارویی برای درمان بیماری رینود تایید نشده است. پزشک ممکن است داروهایی را برای استفاده بدون برچسب تجویز کند.

در موارد شدید، سمپاتکتومی که جراحی است که اعصاب را هدف قرار می دهد که باعث تنگ شدن عروق خونی می شود، ممکن است علائم را تسکین دهد.

فشرده سازی طناب نخاعی

تک فارس آی آر

هر بیماری یا آسیبی که به نخاع فشار وارد کند ممکن است باعث فشردگی نخاع شود. ساییدگی و پارگی معمولاً در افراد بالای ۴۰ سال باعث فشردگی نخاع می شود. افرادی که کانال های نخاعی باریکی دارند ممکن است دچار فشردگی طناب نخاعی شوند.

نخاع شما پیام هایی را بین مغز و ماهیچه ها ارسال می کند. اگر چیزی این پیام ها را قطع کند، ممکن است گزگز در پاهای شما رخ دهد.

سایر علائم فشرده سازی نخاع عبارتند از

بروز مشکلات در هماهنگی (به عنوان مثال، عدم تعادل)

از دست دادن مهارت های حرکتی ظریف (به عنوان مثال، دست خط و برداشتن چیزها)

بی حسی

دردناک و سفت گردن

عضلات ضعیف

تشخیص

پزشک احتمالاً در مورد سابقه سلامتی شما سؤال می کند. آنها ممکن است یک معاینه فیزیکی برای بررسی تعادل، عضلات و رفلکس های شما انجام دهند. تست های تصویربرداری مانند سی تی اسکن، ام آر آی و اشعه ایکس می توانند تصاویری از نخاع شما ارائه دهند. این کار به پزشکان اجازه می دهد تا فتق دیسک و آسیب بافت نرم را بررسی کنند.

TakFars

درمان

اولین خط درمانی برای موارد خفیف فشرده سازی نخاع معمولاً شامل روش های محافظه کارانه مانند

اجتناب از فعالیت بدنی شدید

NSAID ها

شل کننده های عضلانی

فیزیوتراپی

تزریق استروئید

جراحی یک گزینه برای موارد متوسط ​​تا شدید فشرده سازی نخاع است که به درمان های بالا پاسخ نمی دهد.

سندرم تونل تارسال

سندرم تونل تارسال باعث فشرده شدن عصب تیبیال می شود. عصب تیبیال که در مچ پا قرار دارد، احساس و حرکت را در پای شما ایجاد می کند. سوزن سوزن شدن پاها مستقیماً به دلیل فشرده شدن عصب تیبیا ایجاد می شود.

تک فارس

سایر علائم سندرم تونل تارسال که به طور معمول بر روی کف پا تأثیر می گذارد، عبارتند از

بی حسی

ضعف

آسیب عضلانی

تشخیص

یک پزشک احتمالاً در مورد علائم شما سؤال می کند و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. آنها ممکن است از شما بخواهند که انگشتان پا خود را حلقه کنید، پاهای خود را به سمت پایین فشار دهید و مچ پا را به سمت داخل بچرخانید.

سایر آزمایش هایی که سندرم تونل تارسال را تشخیص می دهند عبارتند از

آزمایشات خون

EMG

ام آر آی

www.takfars.ir

مطالعات هدایت عصبی

سونوگرافی

اشعه ایکس

درمان

درمان این مشکل ممکن است شامل یک رویکرد محافظه کارانه یا جراحی باشد. درمان محافظه کارانه شامل یخ زدگی مچ پا و مصرف NSAID ها و سایر داروهایی است که درد را کاهش می دهند.

سایر درمان های محافظه کارانه عبارتند از

نوار حرکت شناسی

کفش های طبی

فیزیوتراپی

داروهای موضعی مانند کرم ها و پمادها

T A K F A R S

اورپروناسیون زمانی اتفاق می افتد که پاهای شما در حین حرکت به سمت داخل بچرخند. افرادی که کف پای صاف دارند معمولا بیش از حد پرونیت می کنند.

در صورتی که درمان های محافظه کارانه موثر واقع نشوند، جراحی ممکن است قدم بعدی باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر گهگاه متوجه سوزن سوزن شدن پاهای خود در صورت خواب رفتن ناشی از فشار یا عدم حرکت شدید، نیازی به مراجعه به پزشک ندارید. این احساس ممکن است زمانی رخ دهد که برای مدت طولانی روی پای خود دراز بکشید، که اعصاب را فشرده می کند.

با این حال، اگر سوزن سوزن شدن پا با حرکت از بین نرفت یا به طور مداوم اتفاق افتاد، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. به طور معمول، اگر علت از بین برود، گزگز نسبتاً سریع از بین می رود. اگر به مدت یک هفته یا بیشتر متوجه این احساس در پاهای خود شدید، بهتر است از یک متخصص بخواهید تا علت آن مشخص شود.

سعی کنید تعداد دفعات، زمان و مکان هایی که متوجه گزگز شدن در پاهای خود می شوید را ثبت کنید. این سابقه می تواند به یک متخصص کمک کند تا تشخیص و برنامه درمانی مناسبی داشته باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر