تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

کپسول کوبیکس عوارض جانبی موارد مصرف و منع دارویی

image کپسول کوبیکس عوارض جانبی موارد مصرف و منع دارویی

موارد مصرف

این دارو برای درمان آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت( تخفیف علائم و نشانه‌ها) بکار می‌رود.

مکانیسم اثر

این دارو یک ضد التهاب غیر استروئیدی بوده و دارای اثرات ضد التهاب ، ضد درد می‌باشد. این دارو با مهار آنزیم سیکلواکسیژناز۲(COX-2) موجب کاهش تولید پیش نیاز پروستاگلاندین‌ها می‌شود.

تکفارس آی آر

فارماکوکینتیک

جذب گوارشی دارو سریع و نیمه‌عمر آن ۱۱ ساعت است. متابولیسم دارو عمدتا کبدی و دفع آن از طریق مدفوع (۵۷% ) و ادرار(۲۷%) می‌باشد.

موارد منع مصرف

در صورت سابقه یا ابتلا به بیماری‌های آلرژیک، آنافیلاکسی، آنژیوادم، پولیپ‌های بینی، حساسیت به آسپیرین و دارو‌های شبه آسپیرینی یا داروهای سولفونامیدی‌ و سابقه برونکواسپاسم ناشی از آسپیرین نباید از این فرآورده استفاده کرد.

هشدارها

www.takfars.ir

در صورت ابتلای بیمار به آسم، سابقه زخم یا خونریزی گوارشی و برای افراد سیگاری ، وجود نارسائی کلیوی و کبدی ، این دارو باید با احتیاط کامل مصرف شود.

به دلیل احتمال احتباس مایعات ، در بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب، ادم و فشارخون بالا، کم‌کاری قلبی و اعتیاد به الکل، این دارو باید با احتیاط فراوان استفاده شود.

در صورت کاهش حجم مایع خارج سلولی، قبل از شروع مصرف دارو بیمار باید به میزان کافی مایعات دریافت کند.

عوارض جانبی

ادم، بثورات پوستی، عفونت قسمت فوقانی دستگاه تنفس و برونشیت، التهاب و خونریزی در دستگاه گوارش ، تاکی‌کاردی، علائم شبیه آنفلوانزا و افزایش وزن از عوارض جانبی مهم این فرآورده‌ می‌باشند.

تداخل دارویی

‌مصرف همزمان این دارو با مهار‌کننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین، اثر پائین‌آورنده فشارخون این داروها را کاهش و خطر نارسایی کلیوی را افزایش می‌دهد. مصرف آنتی اسیدها همراه با سله‌کاکسیب، جذب گوارشی این دارو را کاهش می‌دهد. مصرف آسپیرین همراه با این دارو عوارض گوارشی را تشدید می‌کند. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی اثر داروهای مدرتیازیدی و فورزماید را کاهش و احتمال نارسائی کلیوی را افزایش می‌دهد. مصرف این دارو با لیتیم باعث افزایش غلظت لیتیم به میزان ۱۷%‌می‌شود.

نکات قابل توصیه

از آنجایی که این دارو باعث وخیم‌تر شدن کم خونی می‌شود. آزمایشات هماتوکریت و هموگلوبین در بیماران تحت درمان توصیه می‌شود.

قطع مصرف دارو باید به طور تدریجی صورت گیرد.

تک فارس

مقدار مصرف

بزرگسالان: برای آرتریت روماتوئید، ۲۰۰-۱۰۰ میلی‌گرم دو بار در روز مصرف می‌شود. برای استئوآرتریت ، ۲۰۰ میلی‌گرم یک بار در روز یا ۱۰۰ میلی‌گرم دو بار در روز مصرف شود.

اشکال دارویی

Capsule:100mg

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر