تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چه نوع غذاهایی بخوریم تا کبد چرب بهبود پیدا کند

image چه نوع غذاهایی بخوریم تا کبد چرب بهبود پیدا کند

افراد مبتلا به دیابت نوع۲ می‌توانند با مصرف رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا در مدت ۶ هفته، چربی کبدشان را تا ۴۸ درصد کاهش دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم محققان موسسه تغذیه‌ای انسانی آلمان دریافتند رژیم غذایی حاوی میزان بالای پروتئین تاثیر قابل توجهی بر کاهش چربی کبد افراد مبتلا به دیابت نوع۲ دارد. به گفته محققان، عمدتا پروتئین گیاهی یا حیوانی در این مورد فرقی ندارند.

آندریاس فایفر، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «بیماری کبد چرب غیرالکلی شایع‌ترین نوع بیماری مزمن کبدی است که در صورت عدم درمان، موجب بروز بیماری دیابت نوع۲ می‌شود و می تواند تبدیل به سیروز کبدی شده که می‌تواند منجر به مرگ شود.»

در مطالعات مختلف در سراسر جهان به بررسی تاثیرات رژیم غذایی حاوی میزان بالای پروتئین بر متابولیسم انسانی پرداخته شده است. در بسیاری از این مطالعات دانشمندان تاثیرات سودمندی بر وزن بدن، میزان چربی کبد، میزان چربی خون، میزان گلوکز خون در بلندمدت و حفظ توده عضلانی را مشاهده کرده‌اند. در برخی مطالعات هم این نتیجه‌گیری حاصل شده که مصرف بالای پروتئین می‌تواند موجب کاهش فعالیت انسولین شده و بر عملکرد کلیه‌ها تاثیر گذارد.

تکفارس آی آر

در مطالعه فعلی، محققان آلمانی تاثیر دو رژیم غذایی پُر پروتئین را بر متابولیسم ۳۷ مرد و زن ۴۹ تا ۷۸ ساله که مبتلا به دیابت نوع۲ بودند بررسی کردند. در اکثر شرکت‌کنندگان کبد چرب هم وجود داشت.

هر دو رژیم غذایی حاوی میزان بالای پروتئین فقط از لحاظ منبع گیاهی یا حیوانی با یکدیگر فرق داشتند. منبع اصلی گروه پروتئین گیاهی غذاهای نظیر نودل یا نان بودند که با پروتئین نخود غنی شده بودند. گروه پروتئین حیوانی شامل محصولات لبنی کم چرب و همچنین گوشت سفید و ماهی بود.

به گفته فایفر، «نتایج نشان داد همه شرکت‌کنندگان مطالعه از مزایای رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا بهره بردند. تاثیرات منفی بر عملکرد کلیه‌ها یا متابولیسم گلوکز هم مشاهده نشد. اما نتایج نشان داد که میزان چربی کبدی به شکل قابل توجهی کاهش یافت و در نیمی از شرکت‌کنندگان تا بیش از ۵۰ درصد این کاهش مشاهده شد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «ما همزمان با این نتایج، شاهد تغییرات مطلوبی در کبد و متابولیسم چربی، بهبود حساسیت انسولین در شرکت‌کنندگان و کاهش قابل توجه در فاکتور ۲۱ هورمون فیبروبلاست در خون نیز بودیم.»

www.takfars.ir

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر