تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آدامس جویدن با معده پر مفید است یا مضر

image آدامس جویدن با معده پر مفید است یا مضر

آدامس از چند قسمت تشکیل شده است؟

مادۀ اصلی یا همان پایۀ آدامس: صمغ یا لاتکس که به آدامس کیفیتی منعطف یا لاستیکی می بخشد.

انسجام دهنده: رزین یا مادۀ مشابه آن که بافت آدامس را مانند چسب بهم می چسباند.

پرکننده ها: کلسیم کربنات یا تالک برای قوام دادن به آدامس اضافه می شوند.

تکفارس آی آر

نرم کننده ها: روغن های گیاهی و پارافین برای حفظ رطوبت و جلوگیری از سفت شدن آن در هنگام جویدن، به آدامس ها اضافه می شوند.

شیرین کننده: شیرین کننده های طبیعی مانند شکر و مشتقات آن در آدامس های معمولی؛ شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام، ساکاروز، ساکارین و استویا در آدامس های بدون قند.

طعم دهنده: اسانس مزه و بو برای خوشمزه شدن و تنوع آدامس ها که گاهی خاصیت دارویی داشته و برای بهداشت دهان مناسب هستند.

به طور کلی جویدن آدامسی که شکر نداشته باشد و از شیرین کننده های مصنوعی بدون ضرر تهیه شده باشد، یعنی آدامس بدون قند و فاقد آسپارتام برای سلانت دهان خوب است.

جویدن آدامس به بهداشت دهان کمک می کند و نفس را تازه و خوشبو می کند. شادابی و نشاط می بخشد و خواب آلودگی را از چشمان می زداید. هرچند جویدن زیاد آدامس یا جویدن آدامس با معدۀ خالی، اصلاً توصیه نمی شود. هم چنین کسانی که بیماری معده و یا نارحتی فک و دهان دارند بهتر است با پزشک خود در این باره مشورت کنند.

www.takfars.ir

فواید جویدن آدامس بعد غذا

جویدن آدامس به بهبود عادات غذایی کمک می کند و وزن را کنترل می کند.

تحقیقاتی در دانشگاه لوییزیانا نشان داد که کسانی که بعد از خوردن ناهار، آدامس جویدند، گرایش به خوردن کمی بعد از غذا داشتند. آن ها هم چنین در آزمایشی به صورت متوالی هر یک ساعت یک بار به مدت سه ساعت بعد از غذا آدامس جویدند، و در نتیجه مشخص شد که گرایش کمتری به خوردن غذاهایی با کالری بالا داشتند.

هرچند جویدن آدامس به خودی خود چربی سوزی نمی کند، اما میل به خوردن غذا را کم می کند. بنابراین با جویدن آدامس، می توانید کمتر غذا بخورید و در نتیجه لاغر شوید.

جویدن آدامس به گوارش غذا کمک می کند.

اگرچه جویدن آدامس به صورت مستقیم در هضم غذا تأثیر نمی گذارد، اما با تحریک غدد بزاقی، به جریان بزاق در دهان می کند، که این امر باعث تسریع عمل بلع و فعال کردن فرآیندهای گوارشی می انجامد. آنزیم ها و دیگر اسیدهای مفید که برای هضم غذا لازم است را فعال می کند و باعث هضم سریع تر و بهتر غذا می شود. وقتی بعد از خوردن غذا آدامس بجوید، فرآیند هضم و گوارش غذا آغاز شده و از ابتلا به دیابت جلوگیری می کند.

آدامس جویدن از رفلکس معده و سوزش سردل جلوگیری می کند.

جویدن آدامس بعد از وعده های غذایی به جلوگیری از رفلکس اسید معده و سوزش سردل، با کاهش حجم اسید در مری کمک می کند. تولید بزاق در دهان نیز به واسطۀ جویدن آدامس افزایش پیدا می کند. از جویدن آدامس قبل از غذا خودداری کنید، چرا که با تولید اسیدهای معده همراه است و باعث مشکلات معده و نفخ شکم می شود.

جویدن آدامس به رفع خشکی دهان کمک می کند.

بده دلیل اینکه جویدن آدامس فرایند تحریک و ترشح بزاق دهان را تا ده برابر افزایش می دهد، به مرطوب کردن دهان و از بین بردن خشکی آن کمک می کند. نفس را تازه کرده و اسانس های موجود در آن نیز به رفع بوی بد دهان کمک می کند.

تک فارس

جویدن آدامس بعد از غذا به بهداشت دهان کمک می کند.

هرچند مسواک و نخ دندان برای پاکیزیکی و بهداشت دهان واجب است، اما زمانی که به این ها دسترسی ندارید، می توانید آدامس بجوید. جویدن آدامس به پاک کردن خرده های غذا که به دهان یا زبان می جسبد کمک می کند، بنابراین روشی موقت برا تمیزی کردن دهان بعد از غذاست و از تجمع باکتریها در دهان جلوگیری می کند. بعضی آدامس ها سفیدکننده و مواد خاصی دارند که برای دندان ها مفید آدامس ها به از بین بردن میکروب های دهان کمک می کند.

جویدن آدامس باعث کاهش استرس و تقویت حافظه می شود.

مطالعات نشان داده اند که جویدن آدامس در حین انجام وظایف می تواند جنبه های مختلف عملکرد مغز، از جمله هوشیاری، حافظه، درک و تصمیم گیری را بهبود بخشد. همچنین نشان داده اند که جویدن آدامس ممکن است استرس را کاهش دهد و احساس هوشیاری را افزایش دهد. این می تواند به دلیل عمل جویدن باشد که با کاهش سطح هورمون های استرس مانند کورتیزول مرتبط است.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر