تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور نوزاد بدخواب را به راحتی بخوابانید

image چطور نوزاد بدخواب را به راحتی بخوابانید

یک روتین ثابت قبل از خواب داشته باشید

بروک نال، مشاور خواب و بنیان گذار Sleepy on Hudson می گوید: یک روتین ثابت قبل از خواب می تواند در خواباندن نوزاد معجزه کند. ترتیب این روتین به عهده ی شماست، اما معمولا شامل یک حمام آرامش بخش، خواندن داستان و در آخر شیر دادن می شود. من دوست دارم یک ماساژ سریع با لوسیون هم به روتین اضافه کنم. با ملایمت زانوها، مچ دست و پا و شانه های کودک را با ملایمت ماساژ دهید. حالا می توانید آخرین کارهای بستن اتاق کودک را انجام دهید: چراغ ها را خاموش کنید، کمی کنار تخت راه بروید و در آخر نوزادتان را به آرامی در تخت بگذارید. با یک روتین ثابت به او نشان می دهید که حالا وقت خواب است.

با اولین نشانه های خواب آلودگی، سریع دست به کار شوید

زمان بندی بسیار مهم است. اگر با فهمیدن اولین نشانه های خواب آلودگی، فرزندتان را در گهواره قرار دهید، می توانید چرخه ی طبیعی خواب او را تنظیم کنید. این کار باعث می شود که وقتی کودکتان را در گهواره قرار می دهید، ملاتونین هورمون قدرتمند خواب در بدن او افزایش پیدا کند و با کمترین ناراحتی به خواب رود.

تکفارس آی آر

در مقابل اگر زمان زیادی صبر کنید و نوزاد شما بیش از اندازه خسته شود، نه تنها سطح ملاتونین در بدن کاهش می یابد، بلکه مغز آن ها شروع به ترشح هورمون های بیداری مثل کورتیزول و آدرنالین می کند. همین موضوع خواباندن نوزاد را سخت می کند و نمی گذارد که او یک خواب طولانی و کامل داشته باشد و کمی بعد دوباره بیدار می شود.

بنابراین وقتی که کودک شما ساکت است، علاقه ای به محیط اطراف خود نشان نمی دهد یا به جایی خیره شده است؛ احتمالا زمان خواب او فرا رسیده است. البته باید بدانید که بدن نوزادان تا حدود ۲.۵ تا ۳ ماهگی، مقدار زیادی ملاتونین ترشح نمی کند. بنابراین در هفته های اولیه، تنظیم زمان خواب و بیداری آن ها به نشانه های بیرونی ای که شما ارائه می دهید، وابسته است.

یک محیط خواب آرامش بخش درست کنید

پرده های کشیده شده و پخش کردن صدای سفید، اتاق کودک را شبیه رحم مادر می کند. نیمی از خواب کودک مربوط به مرحله REM یا حرکت سریع چشم ها است. این همان مرحله ای است که رویا دیدن در آن اتفاق می افتد و خواب کودک سبک است؛ به همین دلیل تقریبا هر چیزی می تواند او را بیدار کند؛ مثل زنگ موبایل شما در سالن نشیمن یا صدای بلند خنده های شما.

با استفاده از دستگاه صدای سفید می توانید از بیدار شدن فرزندتان جلوگیری کنید؛ زیرا مانع از شنیده شدن صداهای بیرون از اتاق می شود. میزان بلندی صدا را می توانید با صحبت کردن بیرون از اتاق، امتحان کنید. البته توجه کنید که این دستگاه باید سروصدا را کاهش دهد، نه این که به طور کامل آن را قطع کنید.

www.takfars.ir

قنداق کردن را امتحان کنید

یکی از راه های عالی برای خواباندن نوزاد استفاده از قنداق است که مانع از بیدار شدن او می شود. لیندا اشمولویتز، کارشناس اجتماعی و بنیان گذار گروه مادران جدید شیکاگو و مشاوران خواب می گوید: اولین توصیه ام به مادرها قنداق کردن است، ولی بیشتر آن ها می گویند که آن را امتحان کرده اند و کودکشان از آن متنفر بود. باید بدانید که خواب نوزاد در هفته های اول، بسیار تغییر می کند؛ برای مثال، روشی که نوزاد در چهار روزگی از آن متنفر بود، ممکن است در چهار هفتگی جواب دهد. حتی خود شما هم با تمرین کردن در این مدت، می توانید بهتر از قبل عمل کنید.

کاملا طبیعی است که در چند بار اول، قنداق را خیلی شل ببندید یا با گریه کردن فرزندتان، احساس ناامیدی کنید. اما باور کنید تا زمانی که کودکتان آن قدر کوچک است که نمی تواند بچرخد، ارزش دوباره امتحان کردن را دارد. سبک های مختلف قنداق کردن را امتحان کنید تا بفهمید نوزاد با کدام یک از آن ها راحت تر است.

دمای اتاق را پایین تر بیاورید

برای اطمینان از استراحت راحت کودکتان و پیشگیری از SIDS (سندرم مرگ ناگهانی نوزاد) و خطرات دیگر، دمای اتاق خواب کودک را کمتر کنید. به طور کلی، همه ی ما، از جمله نوزادان، در محیط خنک بهتر می خوابیم. اگر نگران بیش از اندازه سرد شدن اتاق هستید، می توانید این راه را امتحان کنید: دست خود را روی قفسه ی سینه ی نوزاد بگذارید، اگر گرم بود یعنی دمای اتاق مناسب است.

برای تعویض پوشک شبانه آماده باشید

این که در نیمه های شب و بعد از خیس شدن پوشک فرزندتان، در تاریکی به دنبال تشک یا ملحفه ی تمیز باشید، بسیار طاقت فرساست. روشن کردن چراغ ها هم ممکن است او را به طور کامل بیدار کند و خواباندن دوباره ی او می تواند تا ابد طول بکشد.

یکی از کارهایی که در خواباندن نوزاد به شما کمک می کند، آماده کردن وسایل لازم قبل از خواب است. می توانید به جای استفاده از یک تشک، از دو یا سه لایه استفاده کنید. به این ترتیب که بر روی جای خواب اصلی کودک، یک پد ضدآب و یک لایه ی پتو یا تشک دیگر قرار دهید. با این کار دیگر نیازی نیست که در کشوها دنبال پتوی تمیز بگردید یا چراغ را روشن کنید، تنها کافی است لایه ی بالایی و پد ضدآب را بردارید. همچنین یک لباس تمیز، قنداق، پوشک جدید و هر چیزی که کودکتان برای خواب راحت به آن نیاز دارد، در دسترس قرار دهید.

به نوبت کار کنید

دلیلی ندارد که با هر بار بیدار شدن نوزاد، هم شما و هم همسرتان بیدار بمانید. برای مثال شما می توانید از ساعت ۱۰ تا ۲ بامداد بخوابید و در این مدت، همسرتان مواظب کودک باشد و بعد از ساعت ۲، شیفت بیداری تان را عوض کنید. حتی اگر برای شیردهی بیدار می شوید، اجازه دهید همسرتان قبل از آن، پوشک فرزندتان را عوض و او را آرام کند. با این روش، هر کدام از شما می تواند ۴ تا ۵ ساعت به طور کامل استراحت کند. این خواب باکیفیت تفاوت بسیار زیادی در زندگی شما به عنوان والدین ایجاد می کند.

تک فارس

از ترفند پستانک استفاده کنید

این که کودک شما به خاطر کثیف شدن پوشکش یا گرسنگی گریه می کند، کاملا قابل درک است؛ اما این که در نصفه شب به خاطر پیدا نکردن پستانکش از خواب بیدار شود، برای همه ناراحت کننده است. می توانید به فرزندتان یاد دهید که خودش آن را پیدا کند. برای مثال؛ می توانید چند پستانک را در گوشه ای از گهواره قرار دهید، و هر بار که یکی از آن ها را گم کرد، به او کمک کنید تا دستش را به گوشه ی تخت برساند، پستانک دیگری پیدا کند و دوباره بخوابید. بسته به سن فرزندتان، باید بتواند در حدود یک هفته این موضوع را یاد بگیرد.

در مورد چرت زدن های نوزاد استرس نداشته باشید

بله ثبات مهم است و امن ترین جا برای خوابیدن کودک، تخت و گهواره است، اما بیشتر کودکان زیر ۶ ماه، همیشه آن جا چرت نمی زنند؛ بنابراین اگر روی سینه تان، کریر یا صندلی ماشین به خواب رفتند تا زمانی که هوشیار هستید و آن ها را تماشا می کنید، خودتان را سرزنش نکنید. این که چرت های روزانه ی کودکان در ۶ ماه اول، کمی نامنظم باشد، آسیبی به خواب شبانه ی آن ها نمی زند. بیشتر کودکان تا ۵ یا ۶ ماهگی خواب تنظیم شده ای ندارند و حتی در آن زمان هم، بعضی از آن ها ممکن است در این باره مقاومت کنند.

آرام و صبور اما ثابت قدم باشید

اگر به حرف دوست ها و اطرافیانتان درباره ی این که فرزندشان در دو ماهگی در طول شب می خوابید، گوش کنید، تنها استرستان بیشتر می شود. تا حد ممکن از مقایسه های بی فایده دوری کنید. برای خواباندن نوزاد و حل چالش های کودکتان، نیاز به کمی مشاهده ی درست، آزمون و خطا و انعطاف پذیری دارید. خواب کودکان در طول زمان تغییر می کند. اگر فرزندتان در دو ماهگی خواب خوبی ندارد، به این معنی نیست که در دو سالگی هم به همین شکل باشد. فقط صبر کنید و اجازه دهید که زمان بگذرد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر