تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور در هر جمعی واضح و رسا صحبت کنم

image چطور در هر جمعی واضح و رسا صحبت کنم

باید یادبگیرید چطور بر حس منفی خود در زمان دیدن جمعیت غلبه کنید. برای این کار باید کلمه های بیشتری یادبگیرید و بتوانید بعضی مهارت ها را با ارتباطات کلامی یاد بگیرید تا سخنران بهتری شوید.

واضح حرف زدن

وقتی در یک جمع، از نوع حرف زدن و سخنرانی مان تعریف می کنند که در قدم اول، منظورمان را درک کنند. پس باید واضح صحبت کنیم و حرف مان را به اصطلاح نپیچانیم. واضح حرف زدن باعث می شود بقیه که دارند حرف های ما را می شوند بفهمند دقیقا منظورمان چیست. چطور واضح حرف بزنیم؟ کلمه های مناسب، ساده و دقیق را برای انتقال حرف های مان انتخاب کنیم. برای تمرین می توانیم سخنرانی افرادی را که فن بیان بالایی دارند، ببینیم و آن را تمرین کنیم تا واضح تر صحبت کنیم.

اعتماد به نفس زیاد

تکفارس آی آر

یکی از رایج ترین فوبیاها، سخنرانی و حرف زدن در یک جمع بزرگ است. حتی بزرگسالان هم این مشکل را دارند. این مشکل با تمرین و اعتمادبه نفس بالا حل می شود. می توانیم قبل از این که بخواهیم در جمع صحبت یا ارائه ای داشته باشیم حرف های خودمان را در جلوی آینه تکرارکنیم. این طور به خودمان ایمان می آوریم و مطمئن می شویم که در هنگام حرف زدن به تته پته نمی افتیم. سعی کنیم صحبت کردن و سخنرانی را از جمع های کوچک شروع و کم کم جمع های بزرگ تر را تجربه کنیم. با این کار اعتمادبه نفس مان کم کم بالامی رود و در زمان صحبت راحت می توانیم توجه مخاطبان را به خود و سخنرانی مان جلب کنیم.

روان حرف زدن

وقتی قراراست سخنرانی کنیم، باید بتوانیم جمله هایمان را هوشمندانه تمام و جابه جا کنیم. استفاده از واژه های قوی و استدلال هایی که مخاطب را متقاعدمی کند، از دیگر ستون های سخنوربودن و روان حرف زدن است. همچنین باید کمتر از کلمات پرکننده استفاده کنیم. این کلمات مانند امم، اوه، اِآِآِ و… هستند که وقتی بین جمله هایمان مکث می کنیم، ناخودآگاه سروکله شان پیدامی شود. کلمه های پرکننده روی سخنرانی ما تاثیر منفی می گذارند؛ پس تا می توانیم باید آن ها را از گفتار خود حذف کنیم. برای این کار می توانیم یک بار صدای خود را ضبط کنیم تا بفهمیم در چه موقعیت هایی از این کلمات استفاده می کنیم.

چطور مهارت گفتاری مان را بالاببریم؟

استفاده از یکسری نکات کمک می کند شنوندگان خود را درگیر کنیم. باید متن سخنرانی خود را آماده کنیم و اگر قراراست آن را در کلاس کنفرانس دهیم یا ارائه ای داشته باشیم آن را خلاصه، ساده و نکته وار بنویسیم. با آماده شدن متن، می توانیم تمرین و تکرارکردن را شروع کنیم. یادتان باشد حتی بزرگ ترین سخنوران تاریخ به یادداشت یا رونوشت نیازدارند. برای تبدیل شدن به بهترین گوینده، باید آرامش مان را حفظ کنیم و اعصاب مان به هم ریخته نباشد. قبل از شروع سخنرانی، یک نفس عمیق می کشیم و می توانیم با انجام چند تمرین تنفسی برای مدت طولانی تری حرف بزنیم. با مخاطب مان تماس چشمی داریم و سعی می کنیم از زبان بدن هم استفاده کنیم. خیلی ها به خاطر لکنت زبان یا نداشتن مهارت قید کنفرانس های کلاسی را می زنند اما می توانیم این مشکل را با کمک یک گفتاردرمانگر حل و تجربه سخنرانی در جمع را به تجربه های خود اضافه کنیم.

www.takfars.ir

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر