تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

نحوه صدور مجوز حمل قانونی شوکر و اسپری برای زنان

image نحوه صدور مجوز حمل قانونی شوکر و اسپری برای زنان

فروشندگان اینترنتی کلاهبردارند

نیروی انتظامی شرایطی را برای دریافت قانونی تجهیزات دفاع شخصی اعلام کرده‌ است و با کسانی که به‌صورت غیرمجاز این تجهیزات را دریافت کنند برخورد می‌کند. به گفته مسئولان، خریدارانی که بدون مجوز این وسایل را از فروشندگان غیرمجاز دریافت می‌کنند با مجازات سنگینی روبه‌رو می‌شوند. این در حالی است که هر چند وقت یک‌بار، خبری از تهدید جان برخی از هم‌وطنان‌مان با سلاح‌های سرد و گرم غیرقانونی به گوش می‌رسد.

سرهنگ سیفیان، رئیس مرکز انتظام پلیس پیشگیری، ضمن هشدار به کسانی که این تجهیزات را از فروشندگان ناشناس اینترنتی خریداری می‌کنند، از شناسایی گروهی از این فروشندگان غیرمجاز خبر می‌دهد و در مورد برخی شرکت‌های متخلف می‌گوید: به تازگی شرکت‌هایی مانند ناجی فتح مرصاد، حافظین قائم موعود، رعد آفرینان شهر، ایمن سراج فرهنگ، ناجی گستر جم و بهپویان پوشش پارسیان با فعالیت غیرقانونی در اینترنت اقدام به فروش تجهیزات دفاع شخصی می‌کنند.

این شرکت‌ها با صدور مجوزهای تقلبی اقدام به فروش اینترنتی کرده و مدعی هستند که با این کارت‌ها می‌توان در محدوده طرح ترافیک نیز تردد کرد که این اقدام فریب هموطنان است. اما رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی تهران هم ادعای این فروشندگان را رد می‌کند و می‌گوید، تجهیزات دفاع شخصی مانند افشانه‌ها و شوک‌دهنده‌های الکتریکی جزء سلاح‌های سرد محسوب می‌شوند و پلیس با دارندگان غیر‌مجاز این تجهیزات به‌صورت جدی برخورد می‌کند.

تکفارس آی آر

سرهنگ محسن خانچرلی تاکید می‌کند، اجازه فروش اینگونه تجهیزات دفاعی به پلیس پیشگیری نیروی انتظامی واگذار شده و هیچ سازمان و ارگان دیگری حق صدور و توزیع تجهیزات دفاع شخصی را در سطح کشور ندارد.

غیرقانونی بخرید زندانی می‌شوید

۲ تا ۵ سال حبس و مجازات نقدی، تنها بخشی از مجازاتی است که برای نگهداری، فروش، حمل، استفاده یا هر نوع معامله غیرقانونی دیگری با وسیله‌های دفاع شخصی درنظر گرفته شده ‌است، زیرا از نظر قانونی، این تجهیزات در گروه سلاح‌های سرد قرار می‌گیرند؛ سرهنگ سیفیان هم در این مورد می‌گویند: درقانون تشدید مجازات قاچاق سلاح و مهمات مصوب سال ۱۳۵۰، انواع افشانه‌های اشک آوری گازی مانند تهوع آور، ‌خواب آور و بیهوش‌کننده که موج اخلال در تنفس کوتاه و بلندمدت می‌شود و انواع شوکرهای الکتریکی که منجر به اخلال عصبی شوند جزو سلاح سرد و شکاری محسوب شده و شامل مجازات‌های این قانون می‌شوند.

رئیس مرکز انتظامی پلیس پیشگیری اعلام می‌کند:هرگونه حمل، استفاده و نگهداری از اینگونه تجهیزات ممنوعیت غیرقانونی دارد و استفاده‌کننده غیرمجاز مانند مصادیق استفاده‌کننده از سلاح سرد محاکمه و مجازات می‌شوند و استفاده‌کنندگان از گازهای اشک آور علاوه بر جزای نقدی به جزای کیفری نیز محکوم می‌شوند.

کمی بیشتر مراقب باشید

www.takfars.ir

تنها مروری بر صفحات حوادث روزنامه‌ها کافی است تا کمی محتاط‌تر شوید و بیشتر به فکر جان و مال‌تان باشید. اگر شرایط شغلی شما، خطرات جدی‌ای را متوجه‌تان کند، می‌توانید روی حمایت نیروی انتظامی حساب کرده و برای حفظ امنیت خودتان چنین تجهیزاتی را دریافت کنید. اما اگر هم شرایط لازم برای گرفتن مجوز یا تمایلی به نگهداری سلاح‌های سرد را ندارید، باز هم ناامید نشوید. هنوز هم هزار و یک راه برای داشتن یک زندگی امن وجود دارد. بد نیست کمی بدن‌تان را ورزیده‌تر کنید و چند جلسه‌ای از یک استاد، فنون دفاع شخصی را یاد بگیرید. پلیس ضامن امنیت شماست اما در بسیاری از مواقع، شما می‌توانید با کمی محافظه‌کاری و تکیه بر توانایی‌های خودتان از خطر دور شوید. یادتان نرود که استفاده از وسایل دفاع شخصی، آن هم بدون مجور، نه تنها کمکی به امنیت شما نمی‌کند، بلکه می‌تواند یک عمر پشیمانی و محکومیت‌های قضایی را به همراه بیاورد.

شما واجد شرایط هستید؟

درست است که نیروی انتظامی به کسانی که به‌خاطر حفظ جان و مال‌شان نیازمند دریافت تجهیزات دفاع شخصی باشند، مجوز این اقدام را می‌دهد اما دریافت این وسایل، کار ساده‌ای نیست. اگر شما در گروه طلافروش‌ها، صراف‌ها، متصدیان جایگاه‌های عرضه سوخت، جامعه پزشکان، کانون وکلا و رانندگان وسایل نقلیه درون و برون شهری تحت نظارت اتحادیه مربوطه باشید، یا جزو فروشندگان سلاح، مهمات و متصدیان داروخانه‌های شبانه روزی به حساب بیایید، می‌توانید با دریافت مدارکی از موسسات گفته شده مجوز حمل و نگهداری این تجهیزات را دریافت کنید. گذشته از صاحبان این مشاغل، خبرنگاران هم می‌توانند با دریافت مجوز از اداره ارشاد اسلامی استان خود برای دریافت این تجهیزات اقدام کنند.

اگر ‌دنبال دریافت این وسایل هستید و در گروه شغل‌های گفته شده هم جا می‌گیرید، بدانید که نیروی انتظامی تنها مرجعی است که می‌توانید مجوز دریافت این تجهیزات را از آن دریافت کنید؛ پس به دام فروشندگان غیرقانونی نیفتید و برای خودتان دردسر درست نکنید. اگر شما در یکی از گروه‌های گفته شده باشید و سن‌تان از ۱۸ سالگی گذشته باشد، می‌توانید با داشتن برخی شرایط دیگر چنین مجوزی را دریافت کنید. از نظر نیروی انتظامی، برای دریافت این سلاح‌ها، باید ثابت کنید جان‌تان با تهدیداتی روبه‌روست یا ممکن است از نظر مالی با تهدید‌هایی روبه‌رو باشید. در ضمن دریافت‌کنندگان این تجهیزات باید سلامت جسمی و روانی و توانایی به کارگیری این تجهیزات را هم داشته باشند. البته برای دریافت این تجهیزات، نداشتن سوء پیشینه و فساد اخلاقی هم لازم است و باید چنین موضوعاتی با استعلام از پلیس امنیت اثبات شود. پس بهتر است اگر جان و مال‌تان با خطر جدی روبه‌روست، برای دریافت این وسایل اقدام کنید و بدون داشتن دلایل محکم، از این هفت خان رستم نگذرید.

می‌دانید چه می‌خرید؟

شما هم از آن دسته آدم‌هایی هستید که می‌گویید به کسی نمی‌شود اطمینان کرد و دلتان می‌خواهد بدون آنکه کسی خبردار شود، یک اسپری فلفل در کیف‌تان بگذارید و تا زمانی که جان‌تان تهدید نشود، سراغش نروید؟ اما شاید ندانید همین اسپری کوچکی که به قیمت چند هزار تومان خریده‌اید، می‌تواند چه فاجعه‌ای بیافریند. مسئولان می‌گویند، اسپری‌های خارجی که از بازار غیرمجاز خریده می‌شوند، برای استفاده و حفاظت در برابر حیوانات وحشی ساخته شده‌اند و چون دارای دوز بالای شیمیایی هستند، می‌توانند موجب نابینا کردن فرد و سوختگی پوست او شوند.

استفاده غیرمجاز از این تجهیزات می‌تواند صدمه‌های جدی‌ای را برای فرد مقابل به همراه بیاورد و این صاحب تجهیزات است که باید تاوان مالی و قانونی این آسیب‌ها را بپردازد، درحالی‌که مسئولان می‌گویند، اگر به‌خاطر شرایط‌تان بتوانید این تجهیزات را به‌صورت قانونی دریافت کنید، می‌توانید از بیمه آنها هم بهره‌مند شوید و بدون نگرانی از حوادث احتمالی، تنها از آنها برای بالا بردن امنیت‌تان استفاده کنید.

چاره اصلی چیست؟

درست است که نیروی انتظامی تصمیم گرفته است برای حفظ امنیت برخی از اصناف، آنها را به سلاح‌های سرد مجاز و غیرکشنده مسلح کند، اما نباید فراموش کنیم که این نهاد، وظیفه حفظ امنیت تک تک شهروندان را برعهده دارد. مرور دوباره اتفاقات اخیر کافی است تا یادمان بیفتد که دلیلی برای اقدام شخصی وجود ندارد و قرار داشتن این تجهیزات در دست آدم‌های آموزش ندیده، تنها اوضاع را بحرانی‌تر می‌کند.

تک فارس

محصولات معتبر
محصولات معتبر