تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

معرفی خواندنی ترین کتاب های تخیلی ژول ورن

image معرفی خواندنی ترین کتاب های تخیلی ژول ورن

ژول گابریل ورن در ۸ فوریه ۱۸۲۸ در نانت فرانسه به دنیا آمد. او پسر ارشد یک وکیل موفق، پیر ورن، و همسرش سوفی بود.

دوران کودکی بدون حادثه با یک رویداد مهم مشخص شد. ژول در دوازدهمین سال زندگی خود در یک کشتی اقیانوس پیما به عنوان پادو کار کرد. کشتی قبل از اینکه به دریا برود توسط پدرش متوقف شد و گفته می شود ژول به پدر و مادرش قول داده است که در آینده فقط در خیال سفر خواهد کرد- پیش بینی او به گونه ای محقق شد که والدینش تصورش را هم نمی کردند.

ژول ورن رمان نویس فرانسوی اولین نویسنده ی معتبر علمی-تخیلی مدرن بود. بهترین کتاب های ژول ورن، مانند بیست هزار فرسنگ زیر دریا و سفر به مرکز زمین، نشان از آینده نگری های هوشمندانه او نسبت به دستاوردهای فنی است که در اختیار انسان قرار دارد.

در سال ۱۸۴۷، ورن برای تحصیل در رشته حقوق به پاریس، فرانسه رفت، اگرچه به طور خصوصی در حال برنامه ریزی برای یک حرفه ادبی بود. به دلیل دوستی با نویسنده فرانسوی الکساندر دوما بزرگ (۱۸۰۲-۱۸۷۰) اولین نمایشنامه ی ورن، پوشال های بربادرفته، در سال ۱۸۵۰ ساخته شد.

تکفارس آی آر

او از سال ۱۸۵۲ تا ۱۸۵۵ او به عنوان منشی یک تئاتر پاریس به نام Theatre Lyrique سمت ثابت و کم درآمدی داشت. او به نویسندگی ادامه داد و نوشتن داستان های کوتاه در مجله معروف Le Musée des Familles را آغاز کرد.

ورن در سفری به امیان فرانسه در ماه مه ۱۸۵۶ با دختر بیوه یک افسر ارتش به نام مادام مورل (با نام خانوادگی آنورین دو ویان) آشنا شد و در ژانویه بعد با او ازدواج کرد. برادر همسرش یک دلال سهام بود و باعث شد ورن هم پا به این عرصه بگذارد. با این حال، عضویت در بورس پاریس به طور جدی با کارهای ادبی او تداخلی نداشت، زیرا او جدول زمانی دقیقی را در پیش گرفته بود، که در ساعت پنج شروع می شد و به این ترتیب تا قبل از شروع کار روزانه اش در بورس، چندین ساعت وقت برای تحقیق و نوشتن داشت.

اولین کتاب های ژول ورن

اولین اثر داستانی بلند ورن، پنج هفته در بالن، به شکل روایتی از سفر هوایی بر فراز آفریقای مرکزی بود که در آن زمان تا حد زیادی ناشناخته بود. این کتاب که در ژانویه ۱۸۶۳ منتشر شد، بلافاصله با موفقیت روبرو شد. ورن پس از آن تصمیم گرفت از کارگزاری سهام بازنشسته شود و تمام وقت خود را به نویسندگی اختصاص دهد.

چند کتاب بعدی ورن در آن زمان بسیار موفق بودند و هنوز هم جزو بهترین هایی هستند که او نوشته است. سفر به مرکز زمین (۱۸۶۴) ماجراهای گروهی از کاشفان و دانشمندان را شرح می دهد که از دهانه آتشفشان ایسلندی فرود می آیند و دنیای زیرزمینی را کشف می کنند. ماجراهای کاپیتان هاتراس (۱۸۶۶) بر یک سفر به قطب شمال متمرکز است (رابرت پری در واقع تا سال ۱۹۰۹ به قطب نرسیده بود). ورن در کتاب از زمین تا کره ماه (۱۸۶۵) و دنباله ی آن، بازشگت از ماه (۱۸۷۰) توضیح می دهد که چگونه دو آمریکایی ماجراجو – که طبیعتاً یک فرانسوی به آنها ملحق شده – به فضا شلیک می شوند. آنها از میدان گرانش زمین خارج شده و به ماه نزدیک می شوند. ورن نه تنها وضعیت بی وزنی که فضانوردان خود در طول پرواز خود تجربه کردند به تصویر کشید، بلکه او این دید را داشت که محل پرتاب را در فلوریدا، جایی که امروزه تقریباً تمام پرتاب های فضایی سازمان ملی هوانوردی و فضایی (ناسا) آنجا انجام می شود، قرار دهد.

www.takfars.ir

شاخص ترین کتاب های ژول ورن

ورن دو شاهکار خود را در دهه ی چهل عمرش نوشت. بیست هزار فرسنگ زیر دریا (۱۸۷۰) به سفرهای زیردریایی ناتیلوس می پردازد که توسط کاپیتان نمو مرموز ساخته و فرماندهی می شود. کاپیتان نمو یکی از شخصیت های ادبی است که ورن بسیاری از ویژگی های شخصیتی خود را در او گنجانده است. دور دنیا در هشتاد روز (۱۸۷۳) نیز داستان شرط بندی موفقیت آمیز یک انگلیسی به نام فینیس فاگ است. شخصیتی که گفته می شود از پدر ورن الگوبرداری شده است که نسبت به وقت شناسی یا هنر به موقع بودن وسواس داشته است.

از دیگر رمان های محبوب او می توان به جزیره اسرار آمیز (۱۸۷۵) و میشل استروگف (۱۸۷۶) اشاره کرد. مجموع تولیدات ادبی ورن تقریباً هشتاد کتاب را شامل می شود اما بسیاری از آنها امروزه خواننده ی چندانی ندارند. یکی از ویژگی های قابل توجه همه آثار او ایده آلیسم اخلاقی آن است که در سال ۱۸۸۴ تبریک شخصی پاپ لئون سیزدهم (۱۸۱۰-۱۹۰۳) را به همراه داشت. علاقه ی او به پیشرفت علمی با ایمان مذهبی اش متعادل شده بود و در برخی از رمان های بعدی اش (مانند خرید قطب شمال، ۱۸۸۹)، نشان داد که از خطرات اجتماعی پیشرفت های غیرقابل کنترل فناوری آگاه است.

کتاب های ژول ورن

جزیره اسرارآمیز

جزیره اسرارآمیز رمانی نوشته ژول ورن است که در سال ۱۸۷۴ منتشر شد. نسخه اصلی آن که توسط هتزل منتشر شده است، حاوی تعدادی تصویر از ژول فرات است. این رمان دنباله ای متقاطع بر رمان های معروف بیست هزار فرسنگ زیر دریا و در جست وجوی مردگان اثر ورن است، اگرچه مضامین آن تفاوت زیادی با آن کتاب ها دارد. پیش نویس اولیه رمان، که ابتدا توسط ناشر ورن رد شد و قبل از انتشار دوباره طراحی شد، نشان دهنده ی تأثیر رمان رابینسون کروزوئه و خانواده سوئیسی رابینسون بود. ورن در رمان بعدی خود، گادفری مورگان، موضوع مشابهی را مطرح کرد.

جزیره اسرارآمیز، به زبان فرانسوی در سه جلد در سال ۱۸۷۴ منتشر شد و در مجموعه علمی-تخیلی محبوب او سفر های شگفت انگیز (۱۸۶۳-۱۹۱۰) گنجانده شد. جزیره اسرارآمیز ماجرا های گروهی را دنبال می کند که از هوش بقای خود برای ایجاد یک جامعه کاربردی در جزیره ای ناشناخته استفاده می کنند.

داستان حول محور پنج آمریکایی است که در محیطی تاریک و خشن به عنوان اسیر جنگ داخلی آمریکا زندگی می کنند. این پنج اسیر جنگی که در اطرافشان از قحطی و مرگ تهی شده اند، ریسک بزرگی را می پذیرند و با ربودن یک بالن فرار می کنند. پنج فراری، یک مهندس، یک خدمتکار، یک برده سابق، یک ملوان و یک روزنامه نگار باید با یک طوفان سخت و ویرانگر روبرو شوند که باعث می شود در جزیره ای مرموز آتشفشانی سقوط کنند.

این پنج مرد زندگی جدیدی را در آنجا شروع می کنند، اما به زودی وقتی در یک بطری در ساحل پیامی ظاهر می شود، شرایط مرموز می شود. آن ها در نهایت پس از حملات دزدان دریایی و فوران آتشفشان، به وسیله ی یک کشتی نجات پیدا می کنند. خواندن این کتاب برای هر کسی که روحیه ماجراجویی عمیقی دارد، لذت بخش است.

بیست هزار فرسنگ زیر دریا

تک فارس

رمان بیست هزار فرسنگ زیر دریا یک رمان علمی تخیلی کلاسیک از ژول ورن نویسنده فرانسوی است که در سال ۱۸۷۰ منتشر شد. این رمان داستان کاپیتان نمو و زیردریایی اش ناتیلوس را روایت می کند. پروفسور پیر آروناکس، خدمتکارش و شکارچی نهنگ، ند لند هم دیگر شخصیت های داستان هستند. در ناتیلوس، این سه نفر سفری به زیر آب را آغاز می کنند. این رمان در اصل از مارس ۱۸۶۹ تا ژوئن ۱۸۷۰ در یک نشریه به صورت سریالی منتشر شد. نسخه لوکس مصور که توسط هتزل در نوامبر ۱۸۷۱ منتشر شد، شامل ۱۱۱ تصویر از آلفونس دو نوئل و ادوارد ریو بود. این کتاب در زمان انتشار بسیار مورد تحسین قرار گرفت و هنوز هم همینطور است. این رمان به همراه دور دنیا در هشتاد روز و سفر به مرکز زمین به عنوان یکی از اولین رمان های ماجراجویی و یکی از بزرگترین آثار ورن در نظر گرفته می شود. توصیف کشتی نمو، ناتیلوس، از زمان خود جلوتر است زیرا به طور دقیق ویژگی های زیردریایی ها را توصیف می کند در حالی که در آن زمان کشتی ها بسیار ابتدایی بودند.

این داستان کلاسیک یک سفر دریایی باورنکردنی را روی یک زیردریایی پیشرفته به تصویر می کشد. غوطه ور در مضامین اکتشاف، تکنولوژی آوانگارد و میل سیری ناپذیر انسان به دانش و پیشرفت علمی. بیست هزار فرسنگ زیر دریا تأثیری برای بسیاری از نویسندگان و همچنین الهام بخش اقتباس های سینمایی متعددی بوده است.

این رمان زمانی شروع می شود که شایعاتی در مورد مشاهده یک هیولای دریایی مرموز منتشر می شود که در ابتدا تصور می شد یک ناروال غول پیکر است. این امر دولت ایالات متحده را تحریک می کند تا یک اکسپدیشن را به امید شکار و از بین بردن موجود ویرانگر سازماندهی کند. در نتیجه، زیست شناس دریایی فرانسوی پیر آروناکس برای پیوستن به اکسپدیشن دعوت می شود. او همراه مورد اعتماد خود و شکارچی نهنگ، ند لند را با خود می برد و بر این اساس این سه نفر دست به جستجو می زنند. پس از یک تعقیب طولانی، کشتی در نهایت هیولا را پیدا کرده و به آن حمله می کند، اما فایده ای ندارد، زیرا ضربه سه مرد را به داخل آب پرتاب می کند. در تلاش برای درک هیولا، مردان به کشف شگفت انگیزی می رسند. آن ها متوجه می شوند که هیولای فرضی در واقع یک زیردریایی است. سپس این افراد دستگیر می شوند و به داخل کشتی آینده نگر که بعداً متوجه می شوند ناتیلوس نام دارد آورده می شوند و با فرمانده و خالق مرموز آن، کاپیتان نمو، ملاقات می کنند. بنابراین سفر با ناتیلوس آغاز می شود و سه مهمان اجباری آن در سراسر دریا های جهان سفر می کنند و از مکان های مختلف زیر آب بازدید می کنند و در عین حال شاهد عجیب ترین و در عین حال شگفت انگیزترین شگفتی های اعماق اقیانوس هستند. کشتی های غرق شده، ماهی های غول پیکر، کوسه ها، شهر های گمشده، صخره های مرجانی، گرداب ها و یک کاپیتان عجیب و غریب تنها برخی از ماجراهایی هستند که این سه نفر با آن مواجه هستند.

تخیل دقیق و پیشگویانه ورن، یک ماجراجویی هیجان انگیز زیرآبی از میان شگفتی های نادیده، رمان را به پیش می برد و موقعیت آن را به عنوان یک کلاسیک ادبی و الگویی بکر برای علاقه مندان به داستان های علمی تخیلی تضمین می کند.

سفر به مرکز زمین

نسخه خطی تاریخی که توسط یک شاعر قرون وسطایی نورس نوشته شده است. یک رمز اسرارآمیز، سه کاشف بی باک، دنیایی زیرزمینی پر از موجودات ماقبل تاریخ و انسان های اولیه. این ها برخی از ایده های درخشانی هستند که در سفر به مرکز زمین نوشته ژول ورن به طرز فوق العاده ای ترکیب شده اند.

ژول ورن، سفر به مرکز زمین را در سال ۱۸۶۴ نوشت. برخی از کتاب های دیگر او جنبه های مختلف جغرافیا، فضا و سفر در زمان را بررسی می کنند. کتاب های ورن که به عنوان پدر داستان های علمی تخیلی شناخته می شوند، تازگی و جذابیت خود را حفظ کرده اند، اگرچه بسیاری از ایده های ارائه شده در آن ها در نتیجه اکتشافات و کاوش های مدرن نادرست از کار درآمده اند.

اگرچه ورن داستان های عامه پسند می نوشت، اما تعداد کمی از خوانندگان می دانند که او نوشته هایش را بر اساس تحقیقات مستحکم و اصول علمی بنا کرده است. او در سفر به مرکز زمین از آثار یک زمین شناس ویکتوریایی، سر چارلز لایل، الهام گرفت که به طور گسترده در مورد منشأء نژاد بشر از دیدگاه زمین شناسی نوشته بود.

در نسخه ی اصلی رمان، پروفسور اتو لیدانبراک یک کانی شناس آلمانی است که در هامبورگ زندگی می کند. او یک روز بعدازظهر در حالی که از خرید یک دست نوشته باستانی از یک مغازه عتیقه فروشی خوشحال است با عجله به خانه می رود. برادرزاده اش، اکسل که با او زندگی می کند، وقتی می شنود که این کتاب به خط رونی نوشته شده است و یک حماسه ایسلندی درباره پادشاهان قدیمی نورس است، هیجانی ندارد. یک تکه پوست کثیف از دسته صفحات بیرون می افتد و به نظر می رسد که با کد نوشته شده است. این مورد، توجه اکسل را جلب می کند و آن دو روز ها را صرف تلاش برای شکستن رمز می کنند. وقتی بالاخره این کار را انجام می دهند، متوجه می شوند که توسط یک کیمیاگر نوشته شده است که ادعا می کند از طریق یک لوله آتشفشانی به مرکز زمین سفر کرده است. پروفسور که بیش از حد هیجان زده شده است، برادرزاده ی خود را به ایسلند می کشاند، جایی که یک محلی در یک سفر واقعاً فوق العاده به آن ها می پیوندد.

دور دنیا در هشتاد روز

T A K F A R S

ژول ورن استاد داستان های ماجراجویی کلاسیک است. دور دنیا در هشتاد روز تنها دلیل دیگری است بر این که مهارت های نوشتن عالی او خوانندگان را در بطن ماجرا های فیلیس فاگ و پاسپارتو قرار می دهد. فیلیس به دلیل شرط بندی دوستانش، تصمیم می گیرد تا در هشتاد روز به سراسر جهان سفر کند.

فیلیس مردی ثروتمند است، اما در مورد زندگی خود نیز بسیار دقیق است. او می خواهد همه چیز آن طور که دوست دارد انجام شود و از شر هر کسی که این کار را انجام نمی دهد خلاص می شود. شرط بندی از زمانی شروع می شود که او در یک باشگاه محلی است و بحثی را شروع می کند که آیا یک فرد می تواند در چنین مدت زمان کوتاهی تمام راه های جهان را طی کند. او معتقد است که می تواند زیرا راه آهن های جدیدی افتتاح شده است. از آنجایی که او از ارقام ریاضی خود بسیار مطمئن است، شرط بندی را قبول می کند و با خدکتکار خود به راه می افتد.

او یک مسیر به دقت برنامه ریزی شده برای سفر دارد تا با قایق بخار و راه آهن سفر کنند. برنامه سفر آن ها شامل عبور از دریای مدیترانه، دریای سرخ، اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس و همچنین در سراسر چندین قاره است. چیزی که او انتظارش را ندارد این است که یک سارق بانک در همان زمان انگلیس را ترک کند و یک کارآگاه هم فیلیاس را به جای دزد اشتباه بگیرد و آن ها را تعقیب کند.

در طول راه، فیلیاس و همراهش به مردم رشوه می دهند تا سفرشان را جلو بیندازند. آن ها زنی را نجات می دهند، سوار فیل می شوند و قایق هایشان را از دست می دهند. به این ترتیب چند روز را از دست می دهند و باید برای جبران زمان از دست رفته عجله کنند. وقتی بالاخره به سانفرانسیسکو می رسند، ماجراجویی آن ها واقعاً سرعت می گیرد. آن ها با یک گله بزرگ روبرو می شوند و همچنین توسط سرخپوستان مورد حمله قرار می گیرند. در تمام این مدت، فیلیس هنوز در تلاش است تا زمان از دست رفته را جبران کند و هشتاد روزه به انگلیس بازگردد.

از زمین تا کره ماه

یکی از اولین نمونه های ادبیات نوشته شده در ژانر علمی تخیلی، از زمین تا کره ماه، بخشی از مجموعه سفر های فوق العاده نوشته ژول ورن رمان نویس فرانسوی است. کتاب کلاسیک ورن که بیش از یک قرن قبل از مأموریت آپولو نوشته شده است، تا حدودی رمانی پیشگویانه از سفر انسان به ماه با جزئیات کامل و توصیفی آن است. ترکیبی قابل توجه از اکشن، شوخ طبعی، علم و طرح های جسورانه. یک کلاسیک بی انتها که مطمئناً با چشم انداز منحصر به فرد خود از اکتشاف ماه مجذوبتان خواهد کرد.

داستان در باشگاه بالتیمور، جامعه ای متشکل از کهنه سربازان جنگ داخلی آمریکا و علاقه مندان به سلاح، که در بحبوحه سازگاری با محیط پس از جنگ هستند، رخ می دهد. رئیس باشگاه، ایمپی باربیکن، در جریان بحث و گفتگو در مورد چگونگی مقابله با نیاز رو به کاهش به توپخانه، ایده ی خود را برای ساخت یک توپ غول پیکر و پرتاب یک پرتابه به ماه مطرح می کند. پس از هرج و مرج اولیه، اعضای باشگاه در حمایت از این ایده متحد می شوند. همانطور که این پروژه به رسمیت شناخته می شود، باشگاه بالتیمور شجاعت بیشتری برای ادامه تلاش خود به دست می آورد و کمک های مالی قابل توجهی از سراسر جهان سرازیر می شود. با این حال، کاپیتان نیکول از فیلادلفیا، رقیب قدیمی باربیکن، با این سرمایه گذاری مخالفت می کند و در مورد میزان موفقیت چنین شاهکاری شک دارد. بر این اساس، اعضای باشگاه تفنگ بالتیمور مشغول تشکیل و محاسبات علمی برای سفر ماه خود هستند. علاوه بر این، یک ماجراجوی فرانسوی شاد ظاهر می شود و داوطلب می شود تا مسافری روی پرتابه باشد و حتی باربیکن و نیکول را متقاعد می کند که به او بپیوندند. مجموعه ای پیش بینی نشده از شخصیت ها و همکاری آن ها عناصر کمدی و تعلیق را گرد هم می آورد و خوانندگان را غرق در توسعه رمان می کند.

ورن از شخصیت هایش برای ارائه کلیشه های طنز و نمایش کاریکاتوری از ناسیونالیسم آمریکایی استفاده می کند. با این وجود، از زمین تا کره ماه، ماجراجویی، طنز و طیفی از شخصیت های کمیک و عجیب را ارائه می دهد

سوداگران پوست

شرکت خلیج هادسون یکی از اولین شرکت ها در جهان و قدیمی ترین سازمان تجاری در آمریکای شمالی است. این شرکت به عنوان یک شرکت بازرگانی خز در سال ۱۶۷۰ شروع به کار کرد و امروزه دارای شرکت های خرده فروشی متنوعی است که طیف متنوعی از کالا ها را می فروشند.

تک فارس www.takfars.ir

رمان سوداگران پوست نوشته ژول ورن، داستان چگونگی سفر تیمی از اعضای شرکت خلیج هادسون را از طریق قلمرو شمال غربی کانادا با هدف ایجاد یک ماموریت در قطب شمال توصیف می کند. اعضا یک دسته مختلط هستند. یکی از خانم ها، پائولینا بارنت، به دنبال ماجراجویی است، در حالی که یک هواشناس توماس بلک امیدوار است که یک خورشید گرفتگی تماشایی را که قرار است در طول سفر آن ها رخ دهد، مشاهده کند. در سال ۱۸۵۹، قهرمان داستان، ستوان جاسپر هابسون توسط گیاهان و جانوران غنی که او و گروهش در اینجا با آن روبرو می شوند، مسحور می شود. با این حال، همه چیز یک چرخش ناگهانی و غیرمنتظره پیدا می کند. فعالیت آتشفشانی باعث ایجاد یک زلزله می شود که منجر به یک اتفاق عجیب می شود. به نظر می رسد قوانین طبیعی فیزیک تغییر یافته است، زیرا ظاهراً موقعیت جغرافیایی آن ها چندین درجه تغییر کرده است. طرف خیلی زود با وحشت متوجه می شود که آن ها روی کوه یخ فرو رفته اند.

سوداگران پوست بخشی از مجموعه ای از پنجاه و چهار رمان تحت عنوان سفر های شگفت انگیز ژول ورن است. این کتاب ها بین سال های ۱۸۶۳ و ۱۹۰۵ منتشر شدند. هدف ورن این بود که تمام دانش علمی معاصر را که در آن زمان در دسترس بود به تصویر بکشد، توصیف و مستند کند و آن را به شیوه ای سرگرم کننده و جامع ارائه دهد تا مردم عادی بتوانند از آن قدردانی کنند. انبوهی از اطلاعات واقعی، حقایق علمی و جزئیات موجود در این کتاب ها باعث شده است که به رمان های دایره المعارفی معروف شوند. کتاب هایی مانند دور دنیا در هشتاد روز، بیست هزار فرسنگ زیر دریا، سفر به مرکز زمین بخشی از این مجموعه آثار باشکوه هستند.

بازگشت از ماه

بازگشت از ماه بخشی از مجموعه سفر های شگفت انگیز ژول ورن و همچنین دنباله ای بر رمان علمی تخیلی کلاسیک او از زمین تا کره ماه است. این رمان ادامه داستان گیرایی را ارائه می کند که پایانش خوانندگان را مجبور به تأمل کرد. امکانات بی پایان این رمان که در سال ۱۸۷۰ منتشر شد، سفری بی سابقه به فضا را ارائه می کند، در حالی که تمرکز بر ناوبری فضایی، محاسبات علمی، شرایط پیش بینی نشده و برخورد های خطرناک است که به نوبه خود رمان را به عنوان پیشگویانه زمان خود نشان می دهد.

این رمان با ظهور مجدد سه نفر مسافر فضایی، باربیکن، نیکول و آردان، که از پرتابه پرتاب شده اند و مأموریت رویایی خود در اکتشاف ماه را آغاز می کنند، آغاز می شود. پس از شلیک از یک تفنگ فضایی، سه ماجراجو بعداً به هوش می آیند و بسیار خوش شانس بودند که از آسیب جدی فرار کردند. با این حال، شانس و حس موفقیت آن ها پس از اینکه سفر دچار چرخش متزلزلی از وقایع می شود، از بین می رود. اگرچه آن ها از این چرخش جان سالم به در می برند، اما این رویداد نشان دهنده آغاز بدبختی های تثبیت شده در سفر از جمله مرگ سگ آردان و مسمومیت با گاز است. با این وجود، گروه دلیر همچنان به هدف اولیه خود برای کشف اسرار فضا ادامه می دهند و نگرش مثبتشان را حفظ می کنند. این رمان که در زبان توصیفی، تصاویر و فانتزی فراوان است، ثابت می کند که علاوه بر اینکه یک دنباله موفق است، به تنهایی یک داستان جذاب نیز روایت می کند.

با در نظر گرفتن این که این رمان یک قرن قبل از اولین ماموریت ماه نوشته شده است، تضاد جالبی بین دیدگاه های مدرن و گذشته در مورد موضوع سفر فضایی ارائه و میزان پیشرفت تکنولوژی را نشان می دهد.

اسرار قطب جنوب

تقاطع ایده های فوق العاده دو نویسنده ای که کتاب های خود را با فاصله بیش از نیم قرن از هم نوشتند. هیچ یک از آن ها هرگز جزایر دورافتاده ای را که درباره آن می نوشتند بازدید نکرده بودند، اما الهام بخش چند داستان ماجراجویی هیجان انگیز بودند.

در سال ۱۸۳۸، ادگار آلن پو، روایت آرتور گوردون پیم از نانتاکت را منتشر کرد. این تنها رمان کاملی بود که نویسنده آمریکایی منتشر کرد. این داستان پسر جوانی بود که در یک کشتی شکار نهنگ سوار می شود و در ادامه وقایع بعدی را روایت می کند. این رمان به طور ناگهانی با سفر قهرمانش درک پیترز به قطب جنوب به پایان می رسد.

در سال ۱۸۹۷، ژول ورن، نویسنده فرانسوی، که در حال گردآوری سفر های غیرعادی خود (مجموعه ای متشکل از ۵۴ کتاب که علم و ادبیات را با هم تلفیق می کرد) موضوعات داستان آرتور گوردون پیم را در دست گرفت و رمانی دو جلدی به نام اسرار قطب جنوب نوشت.

تکفارس

داستان یازده سال پس از اینکه پو، پیم را در راه قطب جنوب ترک می کند، با توصیف یک دانشجوی ثروتمند آمریکایی، جرولینگ، آغاز می شود که به دنبال خدمه و کشتی است تا او را پس از یک اقامت طولانی در جزایر کرگولن به ایالات متحده بازگرداند. این جزایر، یکی از دورافتاده ترین مکان های روی زمین، زیستگاه گیاهان و جانوران کمیاب هستند که موضوع مطالعه جرولینگ است. معلوم می شود که ناخدای کشتی برادر ویلیام گای است که ناخدای جین را بر عهده داشت. یعنی کشتی که پیم و دیرک پیترز را به قطب جنوب می برد و احتمالاً در آنجا گم شده بود. یک ملوان مرموز به خدمه ملحق می شود و به نظر می رسد که او بیش از حد مشتاق است که در کشتی باشد. ملوان دیگری به نام هانت نیز در کشتی است و چیز عجیبی نیز در مورد او وجود دارد. کشتی به یک جزیره می رسد که اخیراً در اثر زلزله ویران شده است. در اینجا بقایای افرادی را پیدا می کنند که به نظر می رسید قبل از زلزله به قتل رسیده اند. آن ها همچنین قلاده ی سگ پیم را پیدا می کنند، اما هیچ نشانی از پیم و سگ وجود ندارد. بقیه داستان به سمت اوج هیجان انگیزی می رود که رویداد های عجیب و غریب را توضیح می دهد.

این رمان نسبتاً کوتاه در زمانی نوشته شد که عملاً هیچ چیز درباره قطب جنوب شناخته شده نبود. اسرار قطب جنوب کتابی خواندنی، مهیج و جالب است، به خصوص وقتی که همراه با رمان آلن پو خوانده شود.

مالک دنیا

رمان مالک دنیاکه در سال ۱۹۰۴ منتشر شد، رمان ماقبل آخر از مجموعه سفرهای فوق العاده نوشته ژول ورن، رمان نویس و پیشگام داستان های علمی تخیلی مشهور فرانسوی است. این رمان دنباله ای بر رمان روبر فاتح ورن است و در نتیجه برخی از برجسته ترین شخصیت های آن، از جمله مخترع درخشان روبر را بازمی گرداند. برای همین بهتر است اول روبور فاتح را بخوانید و سپس به سراغ این رمان بیایید.

رمان روایت ماجراجویی است که در تابستان ۱۹۰۳ اتفاق می افتد. زمانی که مجموعه ای از رویدادهای مرموز در بخش غربی کارولینای شمالی گزارش شده است که ساکنان را در ترس از فوران احتمالی آتشفشانی قرار می دهد (حتی اگر کوه های بلو ریج غیرآتشفشانی باشند). این ترس پس از آن ایجاد می شود که ساکنان صدای غرش عمیقی را شنیده و دودی که کوه بالا می رفته را دیده اند. در نتیجه، مامور دولتی جان استروک به این پرونده وارد می شود و به طور مقتضی به سایت سفر می کند تا اتفاقات عجیب و غریب را بررسی کند و در کشف رازی که همه را گیج کرده است کمک کند. این پدیده با مشاهده ی یک شی ناشناس که به نظر می رسد با تصورات سرعت جور درنمی آید، عمیق تر می شود. این شی در حال حرکت با سرعت بسیار زیاد دیده می شود که هیچ اثری جز ابری از غبار از خود باقی نمی گذارد. به همین ترتیب، یک قایق تندرو با ظاهری عجیب و غریب در حال حرکت با سرعت غیرممکن در آب های نیوانگلند دیده می شود. در حالی که استروک در جستجوی پاسخ است، به طور تصادفی با روبر، مخترع و مغز متفکر خلاقیت مبتکرانه که عامل سردرگمی گسترده است، برخورد می کند. استروک اسیر می شود و در کشتی عجیب و غریب به مرد آشفته می پیوندد.

اگرچه ممکن است برخی از عناصر تکنولوژیک در رمان در مقایسه با فناوری مدرن کاملاً پیش پا افتاده به نظر برسند، اما با این وجود به مخاطب این امکان را می دهند که در زمان سفر کرده و فناوری پیشگامانه اوایل قرن بیستم را تجربه کنند و خودشان ببینند که فناوری چقدر پیشرفت کرده است. در چنین مدت زمان بسیار کوتاهی سخاوتمندانه با زبان توصیفی، اختراعات فناوری، ابزارآلات و تصویر جغرافیایی دقیق از ایالات متحده، مالک دنیا علاوه بر این موقعیت ورن را به عنوان یک رمان نویس بسیار تخیلی و خلاق در ژانر ماجراجویی و علمی تخیلی تقویت می کند.

پنج هفته در بالن

پنج هفته در بالن که اولین بار در سال ۱۸۶۳ منتشر شد، سفری روشنگر را به تصویر می کشد که توسط گروهی از کاشفان بی باک به سمت قاره ی تا حدی ناشناخته ی آفریقا انجام شده است. آنها قصد دارند شگفتی های عجیب و غریب آن قاره را کشف کنند. این رمان جدا از تمرکز بر موضوعاتی از جمله کاوش، وفاداری، دوستی، عزم و افتخار، مجموعه ای دوست داشتنی از شخصیت های شاد و تصاویر زنده را نیز ارائه می دهد. علاوه بر این، این رمان اولین کتاب از سری سفرهای شگفت انگیز ورن است.

ماجراجویی زمانی آغاز می شود که دکتر ساموئل فرگوسن تلاش می کند مکانیزمی ابداع کند تا به او اجازه دهد تا در مناطق ناشناخته آفریقا سفر کند، هدفی که بسیاری قبل از او آن را امتحان کرده اند و شکست خورده اند. دکتر فرگوسن به ارائه محاسبات خود در مورد نحوه ی انجام این سفر ادامه می دهد، از جمله جزئیات نحوه عملکرد بالن پر از هیدروژن. سفر در سراسر آفریقا به خودی خود چالش بزرگی را به همراه دارد، چه رسد به تلاش برای سفر خطرناک در یک اختراع مبتکرانه که قبلاً هرگز آزمایش نشده است. متعاقباً، او همراه با خدمتکار مورد اعتمادش جو و دوستش ریچارد کندی راهی این سفر جسورانه می شود. آنها قصد دارند قاره را از شرق تا ساحل غربی طی کنند. اگرچه بیشتر وقت آنها صرف مشاهده ی مناظر و فضای داخلی آفریقا می شود اما این سه نفر هم ماجراهایی رقم می زنند و در معرض تهدیدهای زیادی قرار می گیرند که می توان در چنین سفر شجاعانه ای انتظار داشت. در نتیجه، گروه باید از انواع حوادث از جمله نجات یک قربانی، غلبه بر حمله موجودات پرنده و سازماندهی یک ماموریت نجات برای یکی از همراهان خود روبرو شوند.

ورن علاوه بر ارائه ی داستانی جذاب از سفر جسورانه و حمل و نقل خلاقانه، جزئیات تاریخی را نیز به رمان اضافه می کند، زیرا او توصیفات و ارجاعات مفصلی به سفرهای اکتشافی مختلف به آفریقا توسط کاشفان برجسته آن زمان از جمله سر ریچارد برتون، جان هانینگ اسپک. و هاینریش بارت ارائه می دهد. این رمان همچنین استعداد علمی و تخیل گسترده ورن را تأیید می کند، زیرا او محاسبات قابل قبول و کاملی را ارائه می کند که مقدمه ای را برای سایر آثار علمی فرموله شده نویسنده ایجاد می کند. کتابی سرشار از توصیف و قابل توجه کسانی که می خواهند مشارکت اولیه ورن در دنیای داستان را بررسی کنند.

takfars.ir

محصولات معتبر
محصولات معتبر