تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

مزایای احترام گذاشتن و نیکی به اعضای خانواده خود

image مزایای احترام گذاشتن و نیکی به اعضای خانواده خود

در پشت ظاهر این موضوع رازی وجود دارد که حتم دارم اگر بدانید موضع خود را درباره نیکی کردن تغییر می دهید: «کسانی که به خانواده شان خوبی میکنند، بیشتر هم عمر میکنند».

حالا که نیکی کردن را به عنوان یکی از رازهای کارکردهای مهم خانواده از جمله طول عمر خودتان شناختید، بد نیست که به طور خلاصه گریزی هم به ساز و کار این کارکرد بزنیم.

نیکی به خانواده چگونه به افزایش عمر کمک میکند؟

گفتگو کردن لازمه نیکی کردن است. اگر شما بتوانید با هر یک از اعضای خانواده تان به شکل مناسب گفتگو کنید در واقع زمینه ای را فراهم میکنید که آنها عواطف و نیازهایشان را با شما در میان بگذارند

تکفارس آی آر

حتماً شنیده اید که می گویند «بعضی آدم ها دل بزرگی دارند». افرادی که به خانواده شان نیکی میکنند یکی از مصادیق بارز این جمله هستند. این افراد لغزش های بقیه اعضای خانواده شان را زودتر می بخشند، اهل رقابت سالم با اعضای خانواده خود هستند و از حسادت دوری میکنند، از موفقیت های خانواده شان خوشحال می شوند، اعضای خانواده شان را همان طور که هستند می پذیرند و برای تغییر دادن آنها بیخودی انرژی مصرف نمیکنند، از زندگی شان راضی تر هستند و برای زندگی شان معنی پیدا کرده اند.

این ویژگی ها و ویژگی های خوب دیگری که در وجودشان نهادینه کرده اند، باعث می شود که آنها اعصاب راحت تر و آرام تری داشته باشند، قرص خواب کمتری مصرف کنند، روابط عمومی بهتری با خانواده شان داشته باشند، سالمتر بمانند و در نتیجه بیشتر عمر کنند. به علاوه از آنجا که نیکی مسری است، نیکی کردن های این آدم ها باعث می شود تا بقیه اعضای خانواده هم بهتر رفتار کنند و فضای خانواده به سمت نیکی سوق پیدا کند. وقتی چنین اتمسفر مثبتی بر خانواده حاکم می شود، اعضاء بیشتر از هم حمایت میکنند. و همان طور که می دانید، احساس حمایت نقش زیادی در سلامتی و طول عمر دارد.

چطور نیکی کردن را در خانواده مان به جریان بیندازیم؟

یک لبخند، یک نگاه مهربان، یک نوازش گرم، یک آغوش باز، یک نان داغ، یک شاخه گل، یک کلمه محبت آمیز، همه اینها مصادیق ساده نیکی کردن به خانواده هستند. برای نیکی کردن به خانواده نیازی به صرف هزینه مادی گزاف نیست. کافی است که در وقت مناسب، در جای مناسبی باشید. اگر میخواهید سلسله جنبان نیکی در خانواده تان باشید و با این کار به سلامتی و عمر خودتان هم اضافه کنید راهکارهای زیر را امتحان کنید:

نامشروط دوست بدارید

www.takfars.ir

وقتی شما با شرط و شروط اعضای خانواده تان را دوست می دارید دست و پای خودتان را برای نیکی کردن می بندید. برای مثال اگر توقع دارید که در برابر هر کار خوب شما بقیه هم یک خوبی در حقتان بکنند، نمی توانید مدت زیادی به نیکی کردنتان ادامه بدهید و خیلی زود جا می زنید.

قدردان باشید

یکی از معضلاتی که چرخه نیکی کردن شما را با مانع مواجه میکند قدردانی نکردن دیگران از محبت شما است. پس اگر میخواهید یک پویش خانوادگی درست و  حسابی برای ترویج نیکی کردن در خانواده تان راه بیندازید از خودتان شروع کنید: کمترین محبت های اعضای خانواده تان را مهم بشمارید و از آنها سپاسگزاری کنید.

روحیات اعضای خانواده تان را بشناسید

اگر شما برای مثال روحیه خواهرتان را بشناسید، بهتر می توانید او را بفهمید و در نتیجه بهتر می توانید به نیازهای او توجه نشان بدهید.

احترام بگذارید

یک لبخند، یک نگاه مهربان، یک نوازش گرم، یک آغوش باز، یک نان داغ، یک شاخه گل، یک کلمه محبت آمیز، همه اینها مصادیق ساده نیکی کردن به خانواده هستند

احترام، محور اصلی هر نوع نیکی است. اگر احترام نباشد بزرگترین نیکی های شما هم به چشم اعضای خانواده تان نخواهند آمد.

حمایت کنید

یکی از جلوه های مهم نیکی کردن، حمایت کردن از اعضای خانواده در مواقع نیاز است. برای مثال می توانید از اعضای خانواده تان حمایت مالی بکنید. حمایت های عاطفی، حمایت از آبرو و وجهه اجتماعی، و همدلی کردن هم شکل های دیگری از حمایت هستند که شما می توانید نسبت به اعضای خانواده تان ابراز کنید.

تک فارس

قواعد مذاکره را یاد بگیرید

گفتگو کردن لازمه نیکی کردن است. اگر شما بتوانید با هر یک از اعضای خانواده تان به شکل مناسب گفتگو کنید، در واقع زمینه ای را فراهم کرده اید که آنها عواطف و نیازهایشان را با شما در میان بگذارند. به این ترتیب هم شما از نیازهای آنها بیشتر آگاه خواهید شد و هم از ریشه دواندن دلخوری ها که مانع جریان نیکی در وجود شما و خانواده تان می شوند پیشگیری میکنید.

سخن پایانی

شاید حالا که از رابطه نیکی کردن به خانواده با طول عمر بیشتر آگاه شدید، این حدیث امام جعفر صادق علیه السلام را کمی بهتر درک کنید که فرموده اند: «هر کس به خانواده اش نیکی کند، عمرش طولانی می شود *». بعید نیست که با پیشرفت علم، رازهای بیشتری از حکمت این سخن گهربار بر ما آشکار شود.

پی نوشت:

*.کافی. ج ۲. ص ۱۰۵. ح ۱۱.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر