تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

لباس بافت و پشمی را چطور باید شست تا خراب نشود

image لباس بافت و پشمی را چطور باید شست تا خراب نشود

دمای آب چقدر باشد؟

یکی از اولین نکاتی که موقع شستن لباس‌های زمستانه پشمی به خصوص انواع مدل ژاکت و پلیور بافتنی جلو بازیا بسته که قیمت بیشتری دارند، باید به آن توجه داشته باشید، دمای آب است. استفاده از آب داغ برای شستن لباس پشمی یا بافت یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که ممکن است مرتکب آن شوید. آب داغ علاوه بر از بین بردن رنگ لباس، باعث تغییر سایز، کش آمدن و بد شکل شدن آن هم می‌شود. به همین دلیل لازم است دمای آب را هر چه پایین‌تر انتخاب کنید تا فرم لباستان عوض نشود. دمای آب ۴۵ درجه و حتی پایین‌تر برای شستن لباس‌های پشمی و زمستانه مناسب است.

با دست بشویم یا با ماشین؟

اگر ماشین لباسشویی شما مدرن است و گزینه مخصوص به شستشوی لباس‌های ظریف و حساس را دارد، می‌توانید با احتیاط از آن استفاده کنید. حتی می‌توانید لباس زمستانه‌تان را در یک کیسه پارچه‌ای سفید بگذارید و داخل ماشین بیندازید تا الیاف آن سالم‌تر بماند و به سایر لباس‌ها گیر نکند. اما اگر ماشینتان قدیمی است، ترجیحا انواع لباس پشمی سبک زمستانه را با دست بشویید. برای این کار ابتدا مایع لباسشویی یا پودر دستی شستشوی لباس را در مقداری آب گرم داخل یک تشت حل کنید و سپس آن را با آب سرد ترکیب کنید. سپس پلیور یا بلوز پشمی‌تان را داخل آب قرار دهید و بگذارید کمی خیس بخورد و آب و مواد شوینده به عمق بافت آن نفوذ پیدا کند.

تکفارس آی آر

در مورد لباس‌های عادی، معمولا بعد از خیس خوردن نوبت به چنگ زدن می‌رسد؛ اما در مورد لباس‌های پشمی نباید از این قاعده پیروی کرد. چنگ زدن زیاد لباس پشمی باعث از بین رفتن فرم لباس می‌شود. بنابراین لباس را به آرامی چنگ بزنید و سپس آب بکشید. بهتر است لباس را زیر شیر آب نگیرید و چندین بار آب تشت را خالی کنید تا لباس کش نیاید.

لباس را نتکانید

برای گرفتن آب لباس زمستانه، نباید لباس را به اصطلاح بچلانید یا تکان دهید. بهترین کار این است که لباستان را روی لبه یک سبد قرار دهید و آن را نزدیک بخاری یا شوفاژ بگذارید. زیر سبد را با استفاده از سینی بپوشانید تا آب اضافه لباس روی زمین پخش نشود. همچنین از پهن کردن لباس پشمی روی بند لباس به شدت خودداری کنید. وجود جاذبه و سنگینی لباس باعث کش آمدن و خراب شدن آن خواهد شد. می‌توانید لباس را روی استند رخت آویز پهن کنید و در سایه قرار دهید تا نور آفتاب به رنگ آن آسیبی نزند.

با سویشرت‌ها چه کنیم؟

این روزها در بازار جدیدترین انواع سویشرت زنانه اسپرت و بلند و انواع سویشرت‌های زیبای مردانه دیده می‌شود؛ اما جنس بیشتر این لباس‌ها پشمی نیست. بسیاری از این لباس‌ها از نخ پنبه تهیه شده‌اند اما قطر زیادشان یا داشتن کرک در لایه داخلی لباس، باعث ایجاد گرمای آن می‌شود.

www.takfars.ir

برای شستن لباس‌های پنبه‌ای زمستانه از اصول مربوط به شستن لباس‌های پشمی استفاده کنید؛ با این تفاوت که می‌توانید این لباس‌ها را به راحتی داخل ماشین لباسشویی بیندازید. برای از دست نرفتن رنگ لباس از ترفندهای جلوگیری از پس دادن رنگ استفاده کنید. از مایع مخصوص شستشوی لباس رنگی کمک بگیرید یا اگر لباس‌هایتان تیره هستند، سراغ مایع شستشوی لباس‌های مشکی و تیره بروید. علاوه بر اینکه باید مراقب پس دادن رنگ این لباس‌ها باشید، دقت زیادی داشته باشید که این لباس‌ها را با لباس‌هایی داخل ماشین نیندازید که آن‌ها هم ممکن است رنگ پس بدهند.

ماشین را سنگین نکنید

اگر تا به حال یک پلیور پشمی را با دست شسته باشید، متوجه زیاد شدن وزن آن موقع تمام شدن شستشو شده‌اید. دلیل این اتفاق این است که حجم آبی که یک سویشرت زمستانه موقع خیس شدن نگه می‌دارد، باعث بالا رفتن وزن آن خواهد شد. بنابراین مراقب باشید ماشین را خیلی سنگین نکنید و در هر سرویس تعداد کمی لباس زمستانه داخل آن قرار دهید تا ماشین لباسشویی بتواند لباس‌ها را بهتر بشوید.

توجه به برچسب لباس

روی هر لباسی برچسبی وجود دارد که بهترین نحوه شستشو و خشک کردن آن لباس را آموزش می‌دهد. روی برچسب لباس‌های زمستانی هم نوشته شده که دمای مناسب برای شستشویشان کدام است؛ آیا بهتر است شستن‌شان را به خشکشویی واگذار کرد یا شستشوی دستی برایشان کافی است. همچنین نحوه اتو کردن و دمای مناسب اتو هم از دیگر نکاتی است که روی برچسب لباس نوشته شده است. بنابراین قبل از هر کاری برچسب روی لباس را بخوانید.

وایتکس ممنوع است

ممکن است یک پلیور سفید داشته باشید که بدتان نیاید آن را با وایتکس یا سایر شوینده‌های قوی بشویید؛ اما بهتر است بدانید استفاده از این ماده شوینده و هر ماده قوی دیگری برای شستن الیاف پشمی و بافت لباس‌های زمستانه کاملا ممنوع است. وایتکس به راحتی بافت لباس را از بین می‌برد و عمر آن را کم می‌کند. برای شستن لباس‌های رنگی هم از شوینده‌های سبک کمک بگیرید و سعی کنید رنگ لباس را تثبیت کنید؛ البته از روش‌هایی استفاده کنید که به الیاف پشمی آسیبی نمی‌رساند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر