تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

نشانه ها و نحوه درمان خشکی چشم

image نشانه ها و نحوه درمان خشکی چشم

خشکی چشم ها در صورت مزمن شدن و عدم درمان می تواند احساس ناراحتی زیاد و تحریک کرده و عوارضی برای بینایی داشته باشد.

خشکی چشم زمانی رخ می دهد که چشم ها به اندازه کافی رطوبت یا مایع نرم کننده ندارند و در نتیجه احساس ناراحتی و مشکلات بینایی ایجاد می کنند. باتوجه به استفاده زیاد از اسکرین ها و گجت ها، عارضه خشکی چشم بسیار رایج شده است.

علائم خشکی چشم چیست؟

علائم خشکی چشم می توانند به روش های گوناگونی ظاهر شوند که معمول ترین آن ها به شرح زیرند

تکفارس آی آر

ناراحتی چشم: افرادی که دچار خشکی چشم هستند اغلب مواقع احساس می کنند چشم هایشان خشک است یا انگار شن یا جسمی خارجی در آن است..

قرمزی چشم: خشکی چشم می تواند باعث شود رگ های خونی روی سطح چشم ملتهب شده و قرمزی ایجاد کنند..

آبریزش چشم ها: اتفاقاً خشکی چشم گاهی می تواند موجب تولید اشک زیادی شود. دلیل آن این است که چشم ها در تلاش برای جبران کمبود رطوبت، اشک زیادی تولید می کنند..

خستگی چشم: خشکی های طولانی مدت می تواند موجب فشار و خستگی چشم شود. کسی که خشکی چشم دارد احتمالاً در چشم هایش مرتباً احساس سنگینی یا خستگی می کند، خصوصاً بعد از فعالیت هایی که نیاز به دقت بینایی دارند..

تاری دید: خشکی چشم می تواند موجب تاری دید متناوب شود که کم و زیاد می شود. این تاری دید معمولاً با پلک زدن یا استفاده از قطره اشک مصنوعی بهتر می شود..

www.takfars.ir

حساسیت به نور: خشکی چشم می تواند حساسیت نسبت به نور های درخشان را افزایش دهد و وقتی فرد در معرض نور بیرون یا نور های تند قرار می گیرد احساس ناراحتی می کند..

تحریک چشم: خشکی چشم می تواند باعث خارش، سوزش یا احساس خراش در چشم شود. مالیدن چشم ها ممکن است موقتاً احساس خوبی بدهد؛ اما در بلندمدت موجب تشدید علائم خواهد شد..

مشکل در استفاده از لنز های تماسی: افرادی که خشکی چشم دارند ممکن است به سختی بتوانند از لنز استفاده کنند و تحملشان کم شود؛ چون رطوبت چشم هایشان اندک است.

لازم به یادآوری است که شدت علائم خشکی چشم در طول روز ممکن است نوسان داشته باشد. اگر علائم خشکی چشم هایتان مداوم است یا بدتر شده حتماً زودتر به متخصص چشم مراجعه کنید.

علت های خشکی چشم

سندرم خشکی چشم یا بیماری خشکی چشم می تواند علت های متعددی داشته باشد که شایع ترین آن ها شامل موارد زیر می شوند

تولید ناکافی اشک: اگر چشم ها به اندازه کافی اشک تولید نکنند خشک خواهند شد. غدد اشکی ممکن است نتوانند به میزان کافی اشک تولید کنند یا اشک های تولید شده ممکن است ترکیبات لازم برای تأثیرگذاری را نداشته باشند..

تبخیر اشک: تبخیر زیاد اشک نیز منجر به خشکی چشم می شود. عواملی مانند خشکی هوا یا رطوبت کم هوا و شرایط محیطی نیز می توانند تبخیر اشک را تسریع کرده و خشکی چشم را بدتر کنند..

اختلال در غده میبومیان: اختلال در غده میبومیان در پلک ها می تواند باعث شود تولید چربی اشک کمتر شود. در نتیجه اشک خیلی زود تبخیر شده و چشم بدون رطوبت کافی می ماند..

سن: بالارفتن سن نیز یکی از فاکتور های رایج در خشکی چشم است. تولید اشک معمولاً با افزایش سن کمتر می شود و به همین دلیل افراد سالمند بیشتر ممکن است به خشکی چشم دچار شوند..

تک فارس

عوارض و بیماری ها: بعضی از بیماری ها می توانند خشکی چشم را بدتر کنند. بیماری های خودایمنی مثل سندرم شوگرن، آرتریت روماتوئید، لوپوس و عوارضی مثل دیابت و اختلالات تیروئید می توانند باعث خشکی چشم شوند..

داروها: بعضی از دارو ها می توانند عارضه جانبی خشکی چشم را به دنبال داشته باشند. آنتی هیستامین ها، ضداحتقان ها، دارو های ضدافسردگی، درمان جایگزین هورمون و دارو های فشارخون و… اغلب می توانند سندرم خشکی چشم را بدتر کنند..

استفاده طولانی مدت از اسکرین ها: استفاده زیاد و طولانی مدت از رایانه و گوشی هوشمند و… می تواند موجب فشار به چشم و کمتر پلک زدن شود. در نتیجه اشک به خوبی در چشم پخش نشده و خشک می شود..

استفاده از لنز های تماسی: استفاده از لنز های تماسی می توانند باعث خشکی چشم شوند. این لنز ها ممکن است رطوبت طبیعی سطح چشم را کاهش دهند و باعث احساس ناراحتی و خشکی در چشم شوند.

تشخیص علت اصلی خشکی چشم برای درمان مؤثر این عارضه مهم است. مشورت با متخصص چشم کمک می کند فاکتور های بخصوصی که منجر به خشکی چشم ها می شوند شناسایی شده و درمان مناسب تجویز شود.

بهترین درمان ها برای سندرم خشکی چشم

برای تسکین علائم خشکی چشم راهکار های گوناگونی وجود دارد که کمک می کنند کمتر احساس ناراحتی کنید. هر چند همیشه هم امکان درمان دائمی خشکی چشم وجود ندارد؛ اما این درمان ها می توانند علت اصلی را کنترل کرده و تسکین دهنده باشند..

قطره های اشک مصنوعی: اشک های مصنوعی یا قطره های مرطوب کننده چشم، درمانی ساده و در دسترس برای خشکی چشم اند. این قطره ها کمک می کنند خشکی چشم تا حدود زیادی کمتر شود. از این قطره ها می توانید در طول روز هر چند بار که لازم است استفاده کنید..

دارو های تجویزی: در موارد شدید سندرم خشکی چشم، دارو های تجویزی وجود دارند که شامل قطره های ضدالتهاب چشم می شوند و می توانند التهاب چشم ها را کاهش داده و تولید اشک را افزایش دهند..

پلاگ های اشکی: پلاگ های اشکی ابزار های بسیار ریز سیلیکونی هستند که وارد مجرای اشکی می شوند. این ابزار ها با مسدودکردن تخلیه اشک عمل می کنند و بنابراین اجازه می دهند اشک ها مدت طولانی روی سطح چشم بمانند..

T A K F A R S

درمان با نور شدید پالسی (IPL): این رویکرد شیوه ای جدید برای درمان خشکی چشم است که شامل استفاده از نور شدید پالسی برای گرم کردن غده میبومیان در پلک ها جهت تحریک آن ها می شود تا بتوانند اشک بیشتری تولید کرده و عملکرد تولید چربی شان نیز بهتر شود.

تغییراتی در سبک زندگی برای کنترل خشکی چشم

شما می توانید با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود به کاهش خشکی چشم هایتان کمک کنید، اما به این معنی نیست که از مراجعه به چشم پزشک بی نیاز می شوید..

حفظ یک رژیم غذایی سالم: مصرف غذا های متنوع و سالم و سرشار از اسید های چرب امگا ۳، ویتامین A و D و آنتی اکسیدان ها می تواند به سلامت چشم و تسکین علائم خشکی چشم کمک کند..

همیشه هیدراته باشید: نوشیدن آب و مایعات کافی در طول روز باعث می شود بدنتان همیشه هیدراته باشد، از جمله چشم هایتان. آبرسانی مناسب به بدن می تواند علائم خشکی چشم را کاهش دهد و به تولید اشک کمک کند..

مرتباً پلک بزنید: سعی کنید مکرراً پلک بزنید، خصوصاً وقتی مشغول فعالیت هایی هستید که نیاز به تمرکز طولانی مدت دارند، مثلاً کار با رایانه یا مطالعه. پلک زدن باعث می شود اشک بیشتر تولید شده و روی سطح چشم بماند..

از عینک مناسب استفاده کنید: با استفاده از عینک آفتابی مناسب یا عینک محافظ از چشم هایتان در برابر باد و محیط آلوده مراقبت کنید. این کار کمک می کند چشم ها کمتر در معرض فاکتور های محیطی قرار بگیرند و خشک نشوند..

استراحت های مکرر حین استفاده از اسکرین ها: استفاده طولانی مدت از اسکرین ها باعث می شود کمتر پلک بزنید و به چشم فشار وارد شود. هر ۲۰ دقیقه از اسکرین، چشم بردارید و به مدت ۲۰ ثانیه به چیزی که دو متر از شما فاصله دارد نگاه کنید..

از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید: با کمک دستگاه بخور سرد یا رطوبت ساز، هوای محیط را مرطوب کنید و مستقیماً در معرض دستگاه های سرمایشی و گرمایشی قرار نگیرید..

بهداشت پلک ها را رعایت کنید: پلک ها را با شوینده ای بسیار ملایم و آب گرم بشویید. این کار کمک می کند غدد چربی در لبه پلک ها مسدود نشوند و دچار خشکی چشم نشوید..

تک فارس www.takfars.ir

از چشم هایتان مراقبت کنید: از چشم ها در برابر محرک ها و آلرژن ها و آلاینده ها و گرد و غبار ها محافظت نمایید..

مکمل های غذایی: مکمل های امگا ۳ مثل مکمل روغن ماهی یا بذر کتان می توانند پلک ها را نرم نگه دارند. در مورد دوزی که باید مصرف کنید با پزشک مشورت کنید.

علت اصلی خشکی چشم چیست؟

خشکی چشم می تواند ناشی از عوامل گوناگونی باشد. همان طور که گفتیم شرایط محیطی مثل خشکی هوا یا باد، افزایش سن، بعضی از دارو ها و بیماری ها مثل سندرم شوگرن، تغییرات هورمونی و استفاده زیاد از اسکرین ها می توانند موجب خشکی چشم ها شوند.. آیا نوشیدن آب خشکی چشم را کمتر می کند؟

هرچند هیدراته نگه داشتن بدن برای سلامتی خیلی مهم است؛ اما نوشیدن آب بیشتر به تن هایی و مستقیماً کمکی به تسکین خشکی چشم نمی کند. خشکی چشم اغلب ناشی از بی کیفیت بودن اشک هاست، بنابراین قطره های اشک مصنوعی و یا درمان های تجویزی معمولاً مؤثرترند.. کمبود چه مواد مغذی موجب خشکی چشم می شود؟

کمبود ویتامین A معمولاً با خشکی چشم مرتبط است. ویتامین A نقش حیاتی در حفظ سلامت چشم ها و تولید اشک دارد. اما همان طور که گفته شده خشکی چشم علت های متعددی می تواند داشته باشد و کمبود ویتامین A تنها یکی از علت های احتمالی است.. آیا خشکی چشم عارضه ای خطرناک است؟

خشکی چشم شدت های متفاوتی دارد؛ اما در بیشتر موارد عارضه ای جدی محسوب نمی شود. اما خشکی چشم ها در صورت مزمن شدن و عدم درمان می تواند احساس ناراحتی زیاد و تحریک کرده و عوارضی برای بینایی داشته باشد. با مشاوره با یک چشم پزشک، بهترین درمان مناسب خود را پیدا کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر