تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

قرص سوماتریپتان عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

موارد مصرف

این دارو برای درمان سردرد‌های میگرنی در بیمارانی به کار می‌رود که ضد درد‌ها و داروهای ضد التهاب های غیر استروئیدی قادر به تخفیف کافی درد در آنها نیستند . همچنین از آن برای درمان سرددر‌های خوشه‌‌ای مصرف می‌شود.

مکانیسم اثر

اثر تخفیف سردرد میگرنی ممکن است به علت کاهش فعالیت اعصاب سروتونرژیک باشد. این دارو آگونیست‌ اختصاصی گیرنده ۵-HT1D می‌باشد و احتمالا به علت انقباض عروق مغزی ناشی از تحریم این گیرنده موجب کاهش سردرد حاد می شود. همچنین این دارو قادر به کاهش آزادسازی نوروپیتیدها و سایرمیانجی‌های التهابی می‌باشد و به همین علت خروج پروتئین‌های پلاسما از عروق را کاهش می‌دهد.

فارماکوکینتیک

تکفارس آی آر

جذب این دارو سریع ولی فراهمی زیستی آن ۱۷% (احتمالا به علت جذب ناقص و اثر اولین عبور) می‌باشد. متابولیسم وسیع کبدی(۸۰%) و نیمه عمری معادل ۵/۲ ساعت دارد. دفع آن از طریق ادرار (۵۷%) و مدفوع (۳۸%) صورت می‌گیرد.

موارد منع مصرف

از این دارو نباید برای پیشگیری طولانی مدت میگرن و یا برای میگرن شریان قاعده‌ای یا میگرن همی‌پلژیک استفاده نمود. همچنین برای بیماران مبتلا به فشارخون بالا‌(کنترل نشده‌)، بیماریهای عروق کرونر و هر بیماری دیگری که انقباض عروق کرونر خطرناک است، این دارو را نباید مصرف کرد.

هشدارها

در صورت وجود آریتیمی قلبی، تاکی‌کاردی ، سابقه سکته‌مغزی، استعداد ابتلا به بیماری عروق کرونر، نارسایی کبدی یا کلیوی، فشارخون بالا (کنترل شده)و حساسیت به سوماتریپتان، این دارو را باید با احتیاط کامل به کار برد.

www.takfars.ir

عوارض جانبی

در قفسه سینه، اختلال در بلع، تهوع و استفراغ، تغییر در حس چشایی، واکنشهای آلرژیک و آنافیلاکتیک، تشنج، اضطراب و تغییرات بینایی از عوارض جانبی مهم این دارو هستند.

تداخل دارویی

همزمان و تا ۱۴ روز بعد از قطع مصرف مهار کننده منو‌آمین اکسیداز نباید از سوماتریپتان استفاده نمود. مصرف همزمان این دارو با لیتیم ،‌ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای و مهارکننده‌های اختصاصی برداشت سروتونین موجب ضعف ، تشدید رفلکس‌ها، عدم هماهنگی می‌گردد. مصرف دی‌هیدروارگوتامین ، ارگوتامین ومتی‌سراژید همراه با این دارو باعث تشدید اثر انقباض عروق می‌شود.

نکات قابل توصیه

۱. قرص باید به طور کامل بلعیده و از شکستن ، خرد کردن و جویدن آن خودداری شود.

۲. در صورت دراز کشیدن بیمار در یک اتاق تاریم و ساکت، تأثیر دارو بیشتر خواهد شد.

۳. اگر با یک بار مصرف بهبودی حاصل نشد، از مصرف مقادیر اضافی خودداری و باید از داروهای جایگزین استفاده شود. در صورت عود سردرد بعد از بهبودی اولیه می‌توان مقادیر اضافی تجویز نمود.

۴. بین دفعات مصرف سرماتریپتان باید ۷-۵ روز فاصله داشته باشد.

مقدار مصرف

تک فارس

بزرگسالان: ۱۰۰-۲۵ میلی‌گرم مصرف شود. در صورت نیاز می توان مقدار مصرف را با فاصله ۲ ساعت و هر بار ۱۰۰ میلی گرم افزاسش داد. حداکثر مقدرا مصرف مجاز mg/day300 است.

اشکال دارویی

Film Coated Tablet:50 mg

Film Coated Tablet: 100 mg

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر